IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen Empty Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen

Inlägg av Warsawpact lör jan 17 2009, 10:17

Linus skrev:Hehe, låter som du råkat ut för en riktig "På min tid, så var det minsann..."-lektion Very Happy Jag känner igen det, oerhört mycket faktiskt. Bl.a min farfar har blivit väldigt glad för att berätta om "min tid i det militära" sedan jag bestämt mig att ansluta mig till Hemvärnets Ungomdsverksamhet och talat om för han att jag har planer som yrkesofficer i framtiden. Det är rätt underhållande faktiskt Smile

Jag skådar dessutom en JAS 39 Gripen samt en UH-1 helikopter, de skulle jag vilja ha en närmare titta på när det finns möjlighet till det.

Trevligt att det är någon av de yngre i dagens Sverige som är possitivt inställd till försvarsmakten!
Visste inte att hemvärnet hade ungdomsverksamhet.

Härligt att du sattsar på yrkesofficer. Eftersom lumpen försvinner nästa år 2010, så kan det bli lättare att bli yrkesofficer då du blir anställd och kontrakterad av försvaret. Kör hårt!
Själv spenderade jag min tid i lumpen nere vid LV6 i Halmstad (luftvärnet) som Sambandsgruppbefäl (KO800) och vår grupp hade i uppgift att skydda de andra sambandsnissarna när de slog upp stabsplatsen och fick radiolänk containrarna på plats. Va rolig att skjuta Ak5 och skälla på nyinryckta men kan bli repetetivt i längden och inte skoj att va ute i dåligt väder.


Senast ändrad av Johan R den lör jan 17 2009, 22:31, ändrad totalt 2 gånger (Orsak för redigering : Flyttade detta inlägg till off topic för att inte kapa ursprungstråd/ admin)
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen Empty Sv: Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen

Inlägg av Linus lör jan 17 2009, 13:32

Jodå. Det finns tre olika ungdomsverksamheter: Försvarsutbildarna-ungdom, FVRF-ungdom och slutligen Hemvärnet-ungdom. Ganska onödigt för att ge min personliga åsikt, alla verksamheter gör i stort sett samma saker, med vissa lokala undantag. Jag ska dessutom kontakta en lämplig person på F17, där vi bedriver vår verksamhet f.ö, för att kanske få två utav planen jag har beställt utställda. Planen JA37 Viggen och JAS 39B Gripen och det finns dekaler till båda så att det ska föreställa att det är från F17.

Jag kan ju också tala om att jag ska mönstra i Kristianstad 2009-09-08. Fast jag undrar om det är den 8 september eller den 9 augusti. Skriver man ÅR-MÅNAD-DATUM eller ÅR-DATUM-MÅNAD? Har dålig koll på det där. Men det är dessutom bara preliminärt så det kan ju både förlängas och förkortas, bara att vänta tills det dimper ner ett brev i från Pliktverket i lådan.


Senast ändrad av Linus den tis jan 20 2009, 20:42, ändrad totalt 1 gång
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen Empty Sv: Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen

Inlägg av bjork_larsson tis jan 20 2009, 14:30

År månad datum, jag brukar skriva så iaf. och tror nog att det skall vara så! Very Happy

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen Empty Sv: Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen

Inlägg av Linus tis jan 20 2009, 20:42

Googlade och hittade följande:

Enligt den internationella standarden ISO 8601 skrivs datum som år-månad-dag med årtalet i fyra siffror (exempelvis 2004-12-30). Den formen används sedan 1970-talet i bland annat Sverige.

Vilket bådar gott eftersom jag nu har ännu mera tid att bli i god fysisk form! Very Happy
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen Empty Sv: Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen

Inlägg av Warsawpact tis jan 20 2009, 20:49

Värt att nämna så skrev vi i militären ( i alla fall i rapporterna när jag satt vid vakten) också veckan....så t.ex den V3 den 8e februari 2008 blir : 3802-08.
Alltså vecka-dag-månad-år

Hoppas det går vägen för dig på mönstringen!
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen Empty Sv: Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen

Inlägg av Linus fre feb 06 2009, 15:32

Vill ta tillfället att meddela alla att jag på fredagen den 13:e februari mellan 1600 och 1700 kommer bege mig till Frivillighuset på gamla KA2 för att därifrån ta en buss 1800 till Ånn, Jämtland. Jag ska nämligen dit på en vinteröverlevnadskurs som anordnas av Hemvärnet, för ungdomar givetvis. Där uppe kommer jag att vara i ungefär en vecka, tills den 20 februari. Very Happy
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen Empty Sv: Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen

Inlägg av Janne.S fre feb 06 2009, 15:58

Å fy fan...det e ju kallt där uppe!!!!

Ska de släppa av er i skogen med endast en morkakniv? Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen Empty Sv: Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen

Inlägg av Linus fre feb 06 2009, 16:25

Nänä, så illa är det inte. Alla får ett varsitt lunchpaket med sig för att hålla blodsockret på en rekommenderad nivå. Sedan har vi veckan på oss att åka hem, klarar vi det blir vi godkända i kursen och om inte, synd Laughing

Skämt åsido. Vi har fått order om att klä oss i oömma kläder för resan upp dit där vi ska göra ett par stopp på vägen i Norrköping och Järva för att sedan länka ihop med befäl och elever från övriga hörn av riket. Vi ska även utrustas där Smile

Nästa vecka bär det av till fjällen Very Happy
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen Empty Sv: Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen

Inlägg av Janne.S fre feb 06 2009, 19:23

Det låter faktiskt rätt skoj Very Happy

Alltid skönt att vara ute i naturen...något jag saknat sedan lumpen faktiskt.
Hehe, om jag fått bestämma så skulle man hamna i tält ute i skogen från dag ett vid inryckningen och sedan stanna i tältförläggning hela utbildningstiden (ok man kan omgruppera lite då och då) Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen Empty Sv: Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen

Inlägg av Linus sön feb 08 2009, 15:39

Instämmer. Dags att riva ner alla kaserner och istället ställa upp radvis med tält-20 lådor för de nyinryckta! Laughing

Eller ännu bättre och dessutom billigare, dela ut ett knäppetält till var och en vid grindarna Razz På så vis slipper man dyra hyror till Fortifikationsverket Smile
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen Empty Sv: Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen

Inlägg av Janne.S sön feb 08 2009, 17:50

Exakt!

Förresten e det inte Vasakronan man betalar till.....Fortifikationsverket är väl nerlagd?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen Empty Sv: Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen

Inlägg av Warsawpact sön feb 08 2009, 18:47

Janne.S skrev:Exakt!

Förresten e det inte Vasakronan man betalar till.....Fortifikationsverket är väl nerlagd?

Är det inte Försvarsutbildarna?
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen Empty Sv: Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen

Inlägg av johan r sön feb 08 2009, 18:56

Nja, nu skall vi inte blanda in försvarutbildarna i det här. Dom ägnar sig åt utbildning av Hemvärn mm.

Tror nog att hyran betalas till Statens Fastighetsverk.
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen Empty Sv: Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen

Inlägg av Linus mån feb 09 2009, 17:13

Även försvarsutbildarna har en ungdomsverksamhet. Vi har 5 officiella ungdomsföreningar i Sverige och de är Hemvärnet-Ungdom, Försvarsutbildarna-Ungdom, Luftvärs-Ungdom, Flygvapenfrivilliga Riksförbund-Ungdom och Sjövärns-Ungdom. Oerhört onödigt om du frågar mig eftersom det är fler organisationer att finansiera samt att vi sysslar med i stort sett samma saker, dessutom samövar nästan alla ovanstående organisationer på de flesta ställena i landet. En enda ungdomsverksamhet under namnet "Försvarsungdom" el liknande kanske skulle vara lite billigare eftersom HV måste dela av lite pengar till ungdomsverksamhet, likadant med Sjövärnskåren, FVRF osv.

Hyran går till Fortifikationsverket. Jag har sett skylten "Denna byggnad underhålls av Fortifikationsverket" på samtliga kaserner jag varit i på F17 samt P7.
http://www.fortv.se/templates/Page.aspx?id=770
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen Empty Sv: Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen

Inlägg av Linus tor feb 12 2009, 23:05

För de som är tillräckligt intresserade så kommer befälen att ta bilder och lägga upp dem för var dag som går.

Adressen är http://vinterkursen09.bilddagboken.se och lösenordet till bilderna är pelikan09
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen Empty Sv: Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen

Inlägg av Linus ons mar 11 2009, 20:37

Nu har jag blivit belönad för mitt slit på den 25 km långa skidmarschen!

Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen P1000131

Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen P1000130
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen Empty Sv: Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen

Inlägg av Janne.S ons mar 11 2009, 22:17

Se där, en lite knapp fick du åxå Very Happy
Bra jobbat!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen Empty Sv: Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen

Inlägg av Linus sön apr 12 2009, 23:25

Ett roligt filmklipp som handlar om, vad jag tror, ett sydkoreanskt kaffekokarkompani med kunskaper från Hemvärnet Very Happy Skrattade mycket högt åt denna pärla!

https://www.youtube.com/watch?v=Y5XffEgUhO8
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen Empty Sv: Frivilligverksamhet och mönstring och lumpen

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet