Blandning med Tamiya och Thinner?
3 posters
Sida 1 av 1
Blandning med Tamiya och Thinner?
Hallå på er.
Tänkte kolla va men brukar köra på för blandning med färgen och thinnern när jag ska spruta?
Emil
Tänkte kolla va men brukar köra på för blandning med färgen och thinnern när jag ska spruta?
Emil
RTJ43
Sv: Blandning med Tamiya och Thinner?
Hej:
Det är svårt att säga exakt hur mycket man skall späda. Tamiyafärger klarar en hel del förtunning innan de blir ohanterbara.
För egen del köra jag inte längre med nån exakt vetenskap, utan jag blandar från tillfälle till tillfälle, men nånstans mellan 1/3 till 1/2 är ganska lagom.
Om man inte tänker penselmåla färgerna alls, så kan ett tips vara att hälla på rätt mängd thinner rätt i färgburken. I en ny full burk skall man då fylla på nästan hela vägen upp.
Men experimentera och kom fram till vad exakt du vill ha för konsistens som funkar bra för din spruta och kompressor!
Finns inget som slår egen erfarenhet i detta ämnet!
Det är svårt att säga exakt hur mycket man skall späda. Tamiyafärger klarar en hel del förtunning innan de blir ohanterbara.
För egen del köra jag inte längre med nån exakt vetenskap, utan jag blandar från tillfälle till tillfälle, men nånstans mellan 1/3 till 1/2 är ganska lagom.
Om man inte tänker penselmåla färgerna alls, så kan ett tips vara att hälla på rätt mängd thinner rätt i färgburken. I en ny full burk skall man då fylla på nästan hela vägen upp.
Men experimentera och kom fram till vad exakt du vill ha för konsistens som funkar bra för din spruta och kompressor!
Finns inget som slår egen erfarenhet i detta ämnet!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Blandning med Tamiya och Thinner?
Håller med cas här till fullo plus att jag brukar ha i nån droppe av Tamiyas retarder för att inte få ytan så fruktansvärt matt.
Magnus
Magnus
T-34
Liknande ämnen
» Problem med tamiya spray och thinner
» En blandning av nytt o gammalt
» Lacquer Thinner
» Behöver tips på enamel thinner förvaring
» Ytterligare en MM-fråga. Förtunna Modelmasters akryl med Tamiyas thinner?
» En blandning av nytt o gammalt
» Lacquer Thinner
» Behöver tips på enamel thinner förvaring
» Ytterligare en MM-fråga. Förtunna Modelmasters akryl med Tamiyas thinner?
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet