Sukhoi Su-15TM "Flagon"-F, Trumpeter 1/48
+12
Tobias
Kent
Viggen
Björn Eriksson
linusorn
Mal
Warsawpact
cas
Janne.S
Marlin
Matt_Public
Stefan E
16 posters
Sida 1 av 4
Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sukhoi Su-15TM "Flagon"-F, Trumpeter 1/48
Hejsan!
Satt här o plockade i högen, plötsligt hade den här modellen letat sig upp i min famn, och spann ”Bygg mej, bygg mej... bygg mej….NU!!!”
…och vad är jag att säga emot?
Jag har gått o tryckt på den här rätt underliga kärran länge nog!
Såååå…. Det här är ett helt nytt projekt, en Su-15TM Flagon-F!
En typisk Rysk kärra från det ”Kalla Kriget”, när det var som allra kallast, dvs ungefär tiden då jag föddes.
När jag växte upp i Kallinge, stod incidentberedskapen beredd på F17, och kunde dra iväg när som helst, vid vilken tid som helst på dygnet.
Det kändes tryggt!
Modellen är ett av Trumpeters allra första alster, och det märks!
Boxarten är lite halvtafflig och visar en Su-15 som går in för att skjuta ner en Jumbo!
Trumpeter fick mycket kritik för den osmakliga boxarten, så den ändrades hjälpligt och Jumbon fick amerikanska märkningar!
Men byggsatsen är riktigt fin, även om detaljeringen kan vara lite sparsmakad här och var.
Vi tar en snabb titt under locket!
Ett antal gjutramar i den vanliga ljusgrå plasten, inget gjutskägg, men gott om utstötsmärken på både möjliga och omöjliga ställen!
Den här vapen-ramen får man två av!
Cockpit och instrumentpanel är ”lite” underdetaljerade, IP´n kommer som dekal!
De klara delarna är mycket klara och repfria.
Ett litet men vältryckt dekalark.
En byggbeskrivning av Trumpeters tidiga sort, välritad monteringsanvisning, men den lilla bilden med målningsbeskrivning och dekalplacering ar rent ut sagt usel.
Alla färger visas med bara Gunze-nummer, bläh!
Nu kan ju inte jag bygga något rakt ur lådan, så lite extrapryttlar har det blivit, även om det inte finns särskilt mycket.
Ett välfyllt etsark av den ”gamla sorten” från Eduard, fyllt med pryttlar!
Nya dekaler var ett måste, tyckte jag och Bergemot har det ultimata arket för Su-15!
Det täcker in samtliga versioner som byggdes, och innehåller markeringar till 14(!) maskiner, varav 2st två-sitsare och en från Ukraina, kompletta stenciler till en maskin.
Man kan bygga tre ryska och en Ukrainsk maskin från det här arket, och det var en camouflerad maskin jag ville bygga.
Det största ”problemet” den här modellen har, är att nosen är dels lite för lång (ca5mm) och att den inte har den korrekta ”spetsbågeformen”.
Titta på bilden ovanför, den visar nosen korrekt ritad, jämför med bilden på Trumpeters ritning, så ser ni problemet tydligt!
Noskonen skall ha ett klart ”neråt-häng” på ca tre grader.
Quickboost har stigit fram och gjort en ny. Korrekt nos, med rätt längd och rätt form.
Lär inte behöva stoppa i nosvikt i den här, nosen är massiv!
Jag har en ny cockpit beställd från Neomega, men den vart restad, hoppas den kommer snart!
Kommer mera snart!
Stefan
Satt här o plockade i högen, plötsligt hade den här modellen letat sig upp i min famn, och spann ”Bygg mej, bygg mej... bygg mej….NU!!!”
…och vad är jag att säga emot?
Jag har gått o tryckt på den här rätt underliga kärran länge nog!
Såååå…. Det här är ett helt nytt projekt, en Su-15TM Flagon-F!
En typisk Rysk kärra från det ”Kalla Kriget”, när det var som allra kallast, dvs ungefär tiden då jag föddes.
När jag växte upp i Kallinge, stod incidentberedskapen beredd på F17, och kunde dra iväg när som helst, vid vilken tid som helst på dygnet.
Det kändes tryggt!
Modellen är ett av Trumpeters allra första alster, och det märks!
Boxarten är lite halvtafflig och visar en Su-15 som går in för att skjuta ner en Jumbo!
Trumpeter fick mycket kritik för den osmakliga boxarten, så den ändrades hjälpligt och Jumbon fick amerikanska märkningar!
Men byggsatsen är riktigt fin, även om detaljeringen kan vara lite sparsmakad här och var.
Vi tar en snabb titt under locket!
Ett antal gjutramar i den vanliga ljusgrå plasten, inget gjutskägg, men gott om utstötsmärken på både möjliga och omöjliga ställen!
Den här vapen-ramen får man två av!
Cockpit och instrumentpanel är ”lite” underdetaljerade, IP´n kommer som dekal!
De klara delarna är mycket klara och repfria.
Ett litet men vältryckt dekalark.
En byggbeskrivning av Trumpeters tidiga sort, välritad monteringsanvisning, men den lilla bilden med målningsbeskrivning och dekalplacering ar rent ut sagt usel.
Alla färger visas med bara Gunze-nummer, bläh!
Nu kan ju inte jag bygga något rakt ur lådan, så lite extrapryttlar har det blivit, även om det inte finns särskilt mycket.
Ett välfyllt etsark av den ”gamla sorten” från Eduard, fyllt med pryttlar!
Nya dekaler var ett måste, tyckte jag och Bergemot har det ultimata arket för Su-15!
Det täcker in samtliga versioner som byggdes, och innehåller markeringar till 14(!) maskiner, varav 2st två-sitsare och en från Ukraina, kompletta stenciler till en maskin.
Man kan bygga tre ryska och en Ukrainsk maskin från det här arket, och det var en camouflerad maskin jag ville bygga.
Det största ”problemet” den här modellen har, är att nosen är dels lite för lång (ca5mm) och att den inte har den korrekta ”spetsbågeformen”.
Titta på bilden ovanför, den visar nosen korrekt ritad, jämför med bilden på Trumpeters ritning, så ser ni problemet tydligt!
Noskonen skall ha ett klart ”neråt-häng” på ca tre grader.
Quickboost har stigit fram och gjort en ny. Korrekt nos, med rätt längd och rätt form.
Lär inte behöva stoppa i nosvikt i den här, nosen är massiv!
Jag har en ny cockpit beställd från Neomega, men den vart restad, hoppas den kommer snart!
Kommer mera snart!
Stefan
Senast ändrad av Phantom2 den fre sep 14 2012, 16:21, ändrad totalt 1 gång
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Sukhoi Su-15TM "Flagon"-F, Trumpeter 1/48
Uhuhuhuhuu!
Det här blir brutalt, jag känner det på mig.
Det här blir brutalt, jag känner det på mig.
Matt_Public- Master of DNF
Ja, Visst är den sådär brutalt rå som bara en Rysk kärra kan bli?
Stefan
Stefan
Åhhh vad mysigt.
Jag har gått och spanat på den där Su-15 sedan den kom ut.
Men det har inte blivit av att jag har köpt den.
Nu får vi se om inte ditt bygge kan få mig att lätta på plånboken.
Lycka till Stefan
/Bosse
Jag har gått och spanat på den där Su-15 sedan den kom ut.
Men det har inte blivit av att jag har köpt den.
Nu får vi se om inte ditt bygge kan få mig att lätta på plånboken.
Lycka till Stefan
/Bosse
Marlin
Najs!
Som vanligt är vi på samma våglängd då jag fingrat på samma modell nu i dagarna och har samma eftermarknadsgrejer å dekaler
Som vanligt är vi på samma våglängd då jag fingrat på samma modell nu i dagarna och har samma eftermarknadsgrejer å dekaler
Janne.S- Moderator
Ett A3-dekalark, säkerligen?
Lysande, fullkomligt lysande!
Och en härlig rysk best dessutom. Nam Nam
Lysande, fullkomligt lysande!
Och en härlig rysk best dessutom. Nam Nam
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Janne.S skrev:Najs!
Konstigt nog hade jag en känsla av det.....
Stefan
Coolt flyg! Den här tråden kommer jag att följa!
Warsawpact- Starwarsviritous
Hejsan!
Bygget har rullat igång på allvar den senaste veckan.
Först var det ett par små uppgifter som väntade.
Den här modellen är mer än 10år gammal (2002), så det är sjunkmärken galore!
De värsta märktes upp, och kommer att spacklas.
Den nya nosen passar nästan perfekt, men först måste den gamla sargen runt nosen skäras/slipas bort.
Inget problem, plasten är mjuk som smör så man får ta det varligt, vänster visar originalet och till höger den moddade delen.
Bordet fylldes ganska snabbt med ett antal komponenter, passformen är (överraskande) mycket god.
Jag tittade på noshjuls-schaktet, och det var något som inte stämde…..
Med onda aningar provpassade jag baljan på plats, mycket riktigt, det fattades nästan EN HALV CENTIMETER i längd, och ett par millimeter i bredd!
Det är spännande att bygga Trumpeter….
En sak som genast blir uppenbar är att cockpiten är "Trumpetanskt" spartansk, och behöver bytas ut, mot något bättre.
Lyckligtvis finns en sådan hos Neomega, så den beställdes, tillsammans med andra godbitar som kommer i andra byggen.
Tyvärr var den restad, så nu går jag o väntar på att den dyker upp.
Cockpitsatsen innehåller nämligen inte bara cockpiten, utan också en ny hjulbalja!
Det noterade jag inte när jag beställde, men den kommer ju till pass.
Det är typiskt Neomega att skicka med absolut nödiga ”missade/utelämnade" bitar till modellerna.
Dessutom är dessa cockpitar något av det finaste man kan köpa i resinväg till sina modeller!
Jag har dessutom skaffat en sats med luftintag från Quickboost, perfekt om man inte själv vill karva ut alla dessa (en del riktigt små) luftintag!
Glömde ta bilder, men delarna är "rensade"!
Det är mycket att göra, typiskt en tidig Trumpeter (påminner väldigt mycket om RA-5C Vigilante), men den kan nog bli riktigt fin!
Kommer mera snart!
Stefan
Bygget har rullat igång på allvar den senaste veckan.
Först var det ett par små uppgifter som väntade.
Den här modellen är mer än 10år gammal (2002), så det är sjunkmärken galore!
De värsta märktes upp, och kommer att spacklas.
Den nya nosen passar nästan perfekt, men först måste den gamla sargen runt nosen skäras/slipas bort.
Inget problem, plasten är mjuk som smör så man får ta det varligt, vänster visar originalet och till höger den moddade delen.
Bordet fylldes ganska snabbt med ett antal komponenter, passformen är (överraskande) mycket god.
Jag tittade på noshjuls-schaktet, och det var något som inte stämde…..
Med onda aningar provpassade jag baljan på plats, mycket riktigt, det fattades nästan EN HALV CENTIMETER i längd, och ett par millimeter i bredd!
Det är spännande att bygga Trumpeter….
En sak som genast blir uppenbar är att cockpiten är "Trumpetanskt" spartansk, och behöver bytas ut, mot något bättre.
Lyckligtvis finns en sådan hos Neomega, så den beställdes, tillsammans med andra godbitar som kommer i andra byggen.
Tyvärr var den restad, så nu går jag o väntar på att den dyker upp.
Cockpitsatsen innehåller nämligen inte bara cockpiten, utan också en ny hjulbalja!
Det noterade jag inte när jag beställde, men den kommer ju till pass.
Det är typiskt Neomega att skicka med absolut nödiga ”missade/utelämnade" bitar till modellerna.
Dessutom är dessa cockpitar något av det finaste man kan köpa i resinväg till sina modeller!
Jag har dessutom skaffat en sats med luftintag från Quickboost, perfekt om man inte själv vill karva ut alla dessa (en del riktigt små) luftintag!
Glömde ta bilder, men delarna är "rensade"!
Det är mycket att göra, typiskt en tidig Trumpeter (påminner väldigt mycket om RA-5C Vigilante), men den kan nog bli riktigt fin!
Kommer mera snart!
Stefan
NeOmega är byggarens vän, alltså? Bra att veta.
Blir det uppträdande i pausen medan vi väntar på baljan?
Blir det uppträdande i pausen medan vi väntar på baljan?
Matt_Public- Master of DNF
Fiffigt av Neomega, men den där noshjuschaktmissen är ju mer än pinsam!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt! Och häftigt väl. Men varför så ogin mot Gunze?
linusorn
linusorn skrev:Snyggt! Och häftigt väl. Men varför så ogin mot Gunze?
Jag "förstår" inte Gunze, jag tillhör "Humbrol"-generationen!
Stefan
Aha, målade också humbrol förut. Började testa med akryl och hade en del problem innan jag hittade Gunze. Lika lätt att måla med som humbrol, men mycket lättare att rengöra. Och luktar mycket bättre!
linusorn
Alclad-work in progress!
Alla sjunkmärken (ja, de jag hittat!) spacklade, mest runt nosen, men även bakkroppen är drabbad.
Bakstycket lackat med Alclad steel, kommer att bli mera sen, det här är bara ”grundmålningen”!
Utblåsen monterade och även dom lackade med Alclad steel.
Lite svart wash med (artist)-oljefärg och lacknafta.
Jag använder lacknafta, Janne brukar köra med terpentin, båda metoderna fungerar lika bra, men jag tror att naftan är mildare och torkar långsammare.
Fläktfronten har fått Alclad aluminium som grund, och Hu120 Ljusgrön på spinnern, samt en kraftig svart olje-wash.
Här syns det verkligen hur effektivt det är!
Luftintagen lackade invändigt med Alclad Aluminium och monterade på plats.
Passformen var i stort sett perfekt!
Bakkroppen saknar förstyvningar och är ganska sladdrig, så jag limmar dit ett par små plasticard-flärpar för att få lite hjälp med styrningen.
Om jag säger Trumpy ”Vigilante” så vet i alla fall Janne exakt vad jag menar!
Kommer mera snart!
Stefan
Alla sjunkmärken (ja, de jag hittat!) spacklade, mest runt nosen, men även bakkroppen är drabbad.
Bakstycket lackat med Alclad steel, kommer att bli mera sen, det här är bara ”grundmålningen”!
Utblåsen monterade och även dom lackade med Alclad steel.
Lite svart wash med (artist)-oljefärg och lacknafta.
Jag använder lacknafta, Janne brukar köra med terpentin, båda metoderna fungerar lika bra, men jag tror att naftan är mildare och torkar långsammare.
Fläktfronten har fått Alclad aluminium som grund, och Hu120 Ljusgrön på spinnern, samt en kraftig svart olje-wash.
Här syns det verkligen hur effektivt det är!
Luftintagen lackade invändigt med Alclad Aluminium och monterade på plats.
Passformen var i stort sett perfekt!
Bakkroppen saknar förstyvningar och är ganska sladdrig, så jag limmar dit ett par små plasticard-flärpar för att få lite hjälp med styrningen.
Om jag säger Trumpy ”Vigilante” så vet i alla fall Janne exakt vad jag menar!
Kommer mera snart!
Stefan
Härligt kladdat! jo, nog har de blandat och gett beträffande passformen...
Hade nog varit bättre om de delat kroppen på andra ledden.
Hade nog varit bättre om de delat kroppen på andra ledden.
Janne.S- Moderator
Quickboost borde ju (nästan) ha gjort lite kroppsspant som kan staga upp
Nåväl, du löser ju detta föredömligt, och utblåsen ser ju görfina ut!
Nåväl, du löser ju detta föredömligt, och utblåsen ser ju görfina ut!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt cladat Stefan!
Synd på cockpiten, ingen höjdare att vänta på nya grejer, men den som som väntar på något gott.........NEOMEGA
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Tackar Björn!
Ja, du har ju sett nivån på Neomegas produkter, så det är nästan ett måste.
Synd bara att modellen inte riktigt når upp till samma nivå!
Än så länge finns det att göra, men jag hoppas delarna kommer inom ett par dagar.
Limma Lugnt!
Stefan
Ja, du har ju sett nivån på Neomegas produkter, så det är nästan ett måste.
Synd bara att modellen inte riktigt når upp till samma nivå!
Än så länge finns det att göra, men jag hoppas delarna kommer inom ett par dagar.
Limma Lugnt!
Stefan
Hejsan!
Utblåsen klara!
Skall bara vädras lite mera, men det kommer när modellen börjar bli klar!
Nu kommer jag inte längre innan jag fått min cockpit från Neomega, så bygget får vila ett tag.
Kommer mera snart!
Stefan
Utblåsen klara!
Skall bara vädras lite mera, men det kommer när modellen börjar bli klar!
Nu kommer jag inte längre innan jag fått min cockpit från Neomega, så bygget får vila ett tag.
Kommer mera snart!
Stefan
Utblåsdags!
Ser väldans snyggt ut, trots att du använder alclad
Helt grymt, oavsett
Ser väldans snyggt ut, trots att du använder alclad
Helt grymt, oavsett
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff