F-16CJ Wild Weasel, Tamiya 1:48
+11
MiniStuff
merlin1953packard
Gigabyte
Viggen
Matt_Public
cas
Kent
Björn Eriksson
Marlin
Caverö
Galdrin
15 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
F-16CJ Wild Weasel, Tamiya 1:48
Smyger igång ett nytt bygge medans jag väntar på en leverans av diverse färger. Har hunnit med cockpit och knallpall. Byggs helt OOB och jag försöker följa Tamiyas färgval eftersom jag inte har en aning om vilka färger som är rätt. Skulle behöva vädra pedalerna lite mer men har inte en aning om hur slitna och använda pedaler ser ut, någon som vet?
Galdrin
Sv: F-16CJ Wild Weasel, Tamiya 1:48
Behaglig fåtölj, skulle ha en sådan när man tittar på film, det finns ju plats vid sidan att ställa groggen!
Caverö
Åhh här bjuds det på finbygge.
Tamiyas F-16 är en av de allra bästa byggsatser jag har byggt.
Ha så kul.
/Bosse
Tamiyas F-16 är en av de allra bästa byggsatser jag har byggt.
Ha så kul.
/Bosse
Marlin
Mycket snygg början på det bygget Galdrin!
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Ska bli kul å följa, då jag köpte en för inte så länge sedan.
Kent
Det var ju en läcker start på en modern Viper!
Ha så kul!
Ha så kul!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Någon som vet om linsen i en F-16 HUD skall vara blå-, grön-, röd-, eller klar-färgad?
Galdrin
Efter att ha avslutat Tornadon fick jag åter igen lite tid för denna. Började med insuget som jag misstänker kommer att ge mig lite problem om jag skall försöka få dom "seamless". Lämnade ganska mycket när jag klippte loss delarna och trimmade sedan försiktigt med skalpell för att minimera risken att skada insidan av insuget.
Delarna limmades ihop och efter att limmet hade torkat började jag dölja fogen med omväxlande Mr Sufacer 1000 och thinner för att torka bort överflöd.
Efter att insigen såg bra ut med Mr Surfacer började jag hälla i färg, skaka runt lite och sedan hälla ut färgen igen, vill få en "plastartad" yta där inne. Torktiden kommer att vara riktigt lång nu så jag riktar min koncentration på fläktbladen och en liten trycktank som finns i hjulhuset. Först primer.
Sedan svart.
Slutligen blingbling färg.
Syrgastuben blev aldrig målad när jag höll på med knallpallen så det fixades nu, även lite wash slängdes på sätesdynan.
Även IP och HUD hanns med idag. Delarna trimmades.
Målning och ihopsättning. Delarna är bara pressade ihop i medans jag föröker klura ut hur jag bör göra med linsen till HUDen. Jag förstod för sent att räfflorna under HUDen är en knappsats så den får vara som den är, kommer troligt vid knappt att synas när allt är på plats.
Delarna limmades ihop och efter att limmet hade torkat började jag dölja fogen med omväxlande Mr Sufacer 1000 och thinner för att torka bort överflöd.
Efter att insigen såg bra ut med Mr Surfacer började jag hälla i färg, skaka runt lite och sedan hälla ut färgen igen, vill få en "plastartad" yta där inne. Torktiden kommer att vara riktigt lång nu så jag riktar min koncentration på fläktbladen och en liten trycktank som finns i hjulhuset. Först primer.
Sedan svart.
Slutligen blingbling färg.
Syrgastuben blev aldrig målad när jag höll på med knallpallen så det fixades nu, även lite wash slängdes på sätesdynan.
Även IP och HUD hanns med idag. Delarna trimmades.
Målning och ihopsättning. Delarna är bara pressade ihop i medans jag föröker klura ut hur jag bör göra med linsen till HUDen. Jag förstod för sent att räfflorna under HUDen är en knappsats så den får vara som den är, kommer troligt vid knappt att synas när allt är på plats.
Galdrin
Kalassnyggt!
Första steget på fläkten blev ju alla tider.
Jag hade nog gått på lite grönskimrande HUD-glas.
Första steget på fläkten blev ju alla tider.
Jag hade nog gått på lite grönskimrande HUD-glas.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Den där F-16 skulle man vilja köpa hem..
Verkar vara en väldigt fin byggsats.
Ditt bygge ser kanon ut som sagt.
Älskar verkligen F-16
Verkar vara en väldigt fin byggsats.
Ditt bygge ser kanon ut som sagt.
Älskar verkligen F-16
Viggen
Mycket snyggt
har ju en Tamiya F -16CJ som skall upp på byggbordet snart
så tråden blir en vägledning för mig ...kommer att planka så mycket jag kan,
har ju en Tamiya F -16CJ som skall upp på byggbordet snart
så tråden blir en vägledning för mig ...kommer att planka så mycket jag kan,
Gigabyte
Dags för en uppdatering. Att skapa "seamless" insug visade sig vara en kladdig historia men jag tror jag fick till det till slut.
Landningsställs brunnen byggdes och målades. Jag tror jag lyckades skita ned den lite för mycket men det får vara så.
Utblåset lyckades jag rädda trotts att min son tog ett bett av den.
och till slut var det dags att få ihop delarna till något som likar ett flygplan.
Landningsställs brunnen byggdes och målades. Jag tror jag lyckades skita ned den lite för mycket men det får vara så.
Utblåset lyckades jag rädda trotts att min son tog ett bett av den.
och till slut var det dags att få ihop delarna till något som likar ett flygplan.
Galdrin
Whoho!
Inloppet fick du till väldigt fint
Inloppet fick du till väldigt fint
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt jobbat, Galdrin!
Ser nu hur viktigt det är att få till insuget ordentligt; något att tänka på när jag själv går loss på min norska F-16 så småningom...
Merlin
Ser nu hur viktigt det är att få till insuget ordentligt; något att tänka på när jag själv går loss på min norska F-16 så småningom...
Merlin
merlin1953packard
Yttre delen av insuget har byggts ihop och monterats. Allt såg fint ut och passade bra under torrpassningen men när väl delarna var limmade och skulle passas ihop med inre delen av luftinsuget så var allt plötsligt något för brett och föll inte ner i flygkroppen som det skulle. Efter några väl valda ord så fick jag till slut ihop det men det känns som om något fortfarande är fel och att det kommer att straffa sig till slut.
Skall åka iväg ett par dagar till Malmö så jag passar på att blåsa på lite primer. Tror jag till slut har blivit kompis med Vallejos primer, kommer visserligen bara att använda den för Vallejo air färger framöver men det känns alltid som en liten seger att överlista något till slut
Skall åka iväg ett par dagar till Malmö så jag passar på att blåsa på lite primer. Tror jag till slut har blivit kompis med Vallejos primer, kommer visserligen bara att använda den för Vallejo air färger framöver men det känns alltid som en liten seger att överlista något till slut
Galdrin
Vallejos primer är prima bara man skruvar upp trycket något enormt.
Matt_Public- Master of DNF
Jup! Plus att låta den härda ngn dag innan nästa drag...
btw: ser fint pulat ut!
btw: ser fint pulat ut!
MiniStuff- Vicesheriff
Ser ju supersnyggt ut. Kanske ska ta tag i min Tamiya F-16 som ligger i hyllan.
linusorn
Utmärkt idé! Två tummar upp.linusorn skrev:Kanske ska ta tag i min Tamiya F-16 som ligger i hyllan.
Bra där! Allt skrot under vingarna kommer bli toppen
Ah, högt tryck är nyckeln till Vallejoprimer-seger!?
Visste att det var nåt enkelt.
Ah, högt tryck är nyckeln till Vallejoprimer-seger!?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Denna modellen var ganska kul så jag skaffade en till som skall bli ännu bättre
Galdrin
Minst 3 bar och några droppar batteri-vatten.cas skrev:Ah, högt tryck är nyckeln till Vallejo-primer-seger?
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» F16CJ Wild Weasel - "First In Last Out"
» Trumpeter 1/72 F-105G Wild Weasel
» YGBSM, F-100F Wild Weasel I
» Hobby Boss F-105F Wild Weasel
» MiG-15 (Tamiya, 1/48)
» Trumpeter 1/72 F-105G Wild Weasel
» YGBSM, F-100F Wild Weasel I
» Hobby Boss F-105F Wild Weasel