EF-111A Raven (Spark Vark), Academ 1/48
+9
merlin1953packard
Viggen
Stefan E
Matt_Public
cas
Caverö
Marlin
Janne.S
Galdrin
13 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
EF-111A Raven (Spark Vark), Academ 1/48
Smyger igång nästa bygge som kommer att bli ett ganska så stort plan även om det inte är allt för många delar i paketet. Byggs nästan OOB med undantag för ett gammalt Eduard PE set jag har fått tag på för att detaljera cockpit lite grand. Modellen har några år på nacken, delarna passar inte riktigt ihop utan en del trimmande och några delar har en vridning i sig men vi skall nog få ihop det bara delarna vill släppa från gjutstammarna som är de grövsta jag har sett. Kunde inte klippa loss delarna till själva kroppen utan fick såga loss dom pga tjockleken. EF-111A är ju trotts allt en F-111A som har modifierats kraftigt så Academys modell bär till och med markering på insidan av kroppshalvorna som säger att det är en F-111
Modellen kommer med 3 vapenbalkar på varje vinge vilket jag tror är ett arv från F-111 då jag inte sett EF-111 med mer än 1 balk under varje vinge om ens det. Tog en bild vid torrpassningen ovanpå en rulle hushållspapper för att ni skall kunna bedöma storleken på monstret.
Modellen kommer med 3 vapenbalkar på varje vinge vilket jag tror är ett arv från F-111 då jag inte sett EF-111 med mer än 1 balk under varje vinge om ens det. Tog en bild vid torrpassningen ovanpå en rulle hushållspapper för att ni skall kunna bedöma storleken på monstret.
Galdrin
Sv: EF-111A Raven (Spark Vark), Academ 1/48
Trevligt.
Hhhmmm..., måste vara något i luften.
Jag har också sneglat på en F-111C i veckan.
Det ska bli kul att följa ditt bygge.
//Bosse
Hhhmmm..., måste vara något i luften.
Jag har också sneglat på en F-111C i veckan.
Det ska bli kul att följa ditt bygge.
//Bosse
Marlin
Ett rejält stycke flygplan, blir den grå då inte vet ju jag något om dessa flygplan även om dom är fräcka.
Caverö
Den där kommer nog inte bli liten nånstans!
Det här skall bli spännande!
Det här skall bli spännande!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Caverö skrev:Ett rejält stycke flygplan, blir den grå då inte vet ju jag något om dessa flygplan även om dom är fräcka.
Stämmer att den blir grå. två grå nyanser är på modet
Galdrin
Det är ju trots allt oktober.Galdrin skrev:Stämmer att den blir grå. Två grå nyanser är på modet.
Matt_Public- Master of DNF
Härligt!
Det verkar som en F-111 bacill sprider sig, för även jag har en F-111A (HobbyBoss 1/48) som det börjar bli dags att lägga upp en byggtråd på!
Det är en rejält stor maskin!
Kul bygge som kommer att följas noga!
Stefan
Det verkar som en F-111 bacill sprider sig, för även jag har en F-111A (HobbyBoss 1/48) som det börjar bli dags att lägga upp en byggtråd på!
Det är en rejält stor maskin!
Kul bygge som kommer att följas noga!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Vilken härligt bygge
Detta plan har även jag i min stash fast då i skala 1/72
Detta plan har även jag i min stash fast då i skala 1/72
Viggen
Hasegawa?Viggen skrev:Detta plan har även jag i min stash, fast då i skala 1/72
Matt_Public skrev:Hasegawa?Viggen skrev:Detta plan har även jag i min stash, fast då i skala 1/72
Nej tyvärr kom inte ihåg va de var för märke på den.
Men kan kolla upp det imorgon....
Viggen
Sådär, det tog lite tid men nu är cockpit ordnad. Dags för sammanfogning av kroppsdelar och vad jag har hört om denna modellen så kan det bli en liten utmaning. Har dessutom bestämt mig för en liten genväg och skippa vapenbalkarna under vingarna, vad jag kan se online så var EF modellen ofta utan balkar eftersom den inte bar någon beväpning. Tankar fanns ibland med men inte så ofta i de bilder jag har tittat på.
Onödigt vetande: en EF-111A skall vara det ända planet av F-111 typ som har "vunnit" en luftstrid trotts att de inte bär beväpning. 17:e januari 1991 i öppningsskedet av Operation Desert Storm skall en Irakisk Mirage F1 jagat en EF-111A som flög aggressivt på låg höjd och Mirage piloten tog sig vatten över huvudet i jakten och gjorde en aggressiv "landning".
Onödigt vetande: en EF-111A skall vara det ända planet av F-111 typ som har "vunnit" en luftstrid trotts att de inte bär beväpning. 17:e januari 1991 i öppningsskedet av Operation Desert Storm skall en Irakisk Mirage F1 jagat en EF-111A som flög aggressivt på låg höjd och Mirage piloten tog sig vatten över huvudet i jakten och gjorde en aggressiv "landning".
Galdrin
Tjusigt kontor där!
Är det Eduards instrumentpanel tro?
Är det Eduards instrumentpanel tro?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Stämmer, lyckades hitta ett gammalt ets set för just EF-111an.
Galdrin
Snygg cockpit!
Rena punsch-verandan...
Rena punsch-verandan...
Mmmmmm ets...
Snyggt och prydligt som det ska vara.
/Bosse
Snyggt och prydligt som det ska vara.
/Bosse
Marlin
Det var ju ett tag sedan man såg ett F-111-bygge och i denna skalan! Det blir ett stort bygge... synd bara att delarna vrider på sig.
Har sett någon byggartikel med liknande problem, och vad jag minns, prövade man då med varmt vatten för att rikta kroppshalvorna, så de passade ihop ordentligt.
Har du själv någon idé om hur du skall rikta kroppshalvorna? Om inte annat kan man ju lära sig lite när man följer ditt bygge.
Camo och dekaler... vad blir det för individ... för det blir väl inte en svensk whatif? ... eller?
Merlin
Har sett någon byggartikel med liknande problem, och vad jag minns, prövade man då med varmt vatten för att rikta kroppshalvorna, så de passade ihop ordentligt.
Har du själv någon idé om hur du skall rikta kroppshalvorna? Om inte annat kan man ju lära sig lite när man följer ditt bygge.
Camo och dekaler... vad blir det för individ... för det blir väl inte en svensk whatif? ... eller?
Merlin
merlin1953packard
Håller med om att det är en stor best och som sagt var, passformen kunde varit bättre. Har till slut fått ihop främre delen av kroppen. 3 dagars limmande under press och sedan en hel del slipande och fyllande för att få bort sömmen som var "insjunken". Inte perfekt men jag misstänker att inget i detta bygget kommer att vara perfekt så jag får vara nöjd med gott nog.
Krävs mycket arbete för varje moment så detta bygget kommer att dra ut på tiden och jag kommer att krydda med lite andra byggen vid sidan av.
Nästa steg blir att få ihop stora delen av kroppen och sedan passa in den mot fronten. Jag har inte testat än men tror att det kan vara en smart ide att försöka limma övre delen av bak-kroppen mot fronten först och sedan passa in underdelen snett bakifrån, om inte annat så borde dåliga skarvar hamna lite mer i skymundan. Vi får se när jag har torrpassat lite.
Camot blir medföljande grått över grått
Krävs mycket arbete för varje moment så detta bygget kommer att dra ut på tiden och jag kommer att krydda med lite andra byggen vid sidan av.
Nästa steg blir att få ihop stora delen av kroppen och sedan passa in den mot fronten. Jag har inte testat än men tror att det kan vara en smart ide att försöka limma övre delen av bak-kroppen mot fronten först och sedan passa in underdelen snett bakifrån, om inte annat så borde dåliga skarvar hamna lite mer i skymundan. Vi får se när jag har torrpassat lite.
Camot blir medföljande grått över grått
Galdrin
JAajjemensan...det är nästan enda sätter för att slippa en nivåskillnad, gjorde så på min gamla.
Men så är det...ska det bli bra får man lida lite
Bra jobbat!
Men så är det...ska det bli bra får man lida lite
Bra jobbat!
Janne.S- Moderator
Det är en hård kamp ibland.
Men det tjusigt ut så här långt
Men det tjusigt ut så här långt
Om det hade varit lätt hade ju vem som helst kunnat göra det!
Men det här bli ju så tjusigt så! Kämpa på bara
Men det här bli ju så tjusigt så! Kämpa på bara
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Make or break moment nu. Skall försöka separera sidofönstren från vindrutan.
Galdrin
Sida 1 av 2 • 1, 2
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet