IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Airbrushar jag ägt och vad jag tyckte om dem

3 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Airbrushar jag ägt och vad jag tyckte om dem Empty Airbrushar jag ägt och vad jag tyckte om dem

Inlägg av denstore mån okt 29 2012, 19:42

Efter lite diskussion i annan tråd, så framkom ett visst behov av en sån här lista. Och då jag är tokig i airbrushar, så kan ju jag lika gärna börja.

Min tanke är väl att man skulle kunna klipp och klistra ihop efterhand, så att man inte behöver läsa hela tråden när man vill ha en översikt inför framtida köp. Men först kan vi ju bara skriva vad vi har testat, och vad vi tyckte. I titeln står det ägt, men lånat och provat borde gälla likvärdigt. Vissa av de jag äger har jag använt mindre än en del jag lånat.
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Airbrushar jag ägt och vad jag tyckte om dem Empty Sv: Airbrushar jag ägt och vad jag tyckte om dem

Inlägg av denstore mån okt 29 2012, 20:34

Aztek 320

- I min mening en av de sämre airbrushar jag provat.

Aztek 470

- en annorlunda airbrush, med för och nackdelar. Vissa verkar gilla den, och ifall man hittar ett bra sätt att hålla den ren, så funkar den nog. För mig var den dock irriterande. Ibland jättebra, och ibland helt värdelös. Som ett lotteri.

Badger 200

- I min mening en av de bättre single actionairbrusharna, och kanske en av Badgers bättre airbrushar.

Badger 175

- Kändes smäckig och klumpig.

Badger 150

- Ganska OK, men gillar inte sprutor med kopp under, och just på 150:an sitter den irriterande nära slang och luftventil.

Badger Renegade

- Bra, men definitivt inte så bra som vissa amerikaner gormade om. Nya Krome-varianten kanske är bättre. Stor och lite klumpig

Efbe B1 fixed (0.3mm)

- Sjukt bra airbrush. Ska man prata om tysk kvalitetsairbrush, så är det Efbe man ska köpa. Dyr men dejlig.Wink

H&S Evolution Silverline (0.15 & 0.4)

- Jag inser varför den är populär, men jag gillar inte avtrycket. Och de jag testat har börjat låta och känns rickiga. Större än vad bilderna ger intryck till.

H&S Infinity

- Samma betyg som Evolution. Ser få fördelar med Infinityn jämfört med Evolution. Det ställbara fjädermotståndet känns inte värt pengarna.

Gunze Procon Boy 269 (0.2mm)

- Bra kvalité och skön känsla. Trevlig för detaljer, men en aning stor och lång för det ändamålet. Kan vara besvärlig att få delar till. Alternativ till Iwata HP-BH.

Gunze Procon Boy 270 (0.3mm)

- Samma som ovan, fast bättre avvägt munstyckesval. Super alround-airbrush. Bra alternativ till Iwatas HP-CH.

Gunze Procon Boy 275 (0.3mm)

- Triggerairbrush till vettigt pris. Med överliggande kopp. Bra kvalité, och mycket prisvärdare än t.ex. Iwatas TR1.

Gunze Procon Boy 290 (0.5mm)

- Också triggeraction. Kommer med munstycken för både rak och rund sprutbild. Nice, och kostar hälften av Iwatas variant.

Grex XN (0.2mm)

- Av Grexarna jag själv ägde, antagligen den jag gillade minst. Kändes helt enkelt fel.

Grex XG (0.3mm)

- Och istället så var XG:n en av de som jag gillar bäst. Suverän balans, och kalasbra invändigt krom.

Grex TS (0.2, 0.3, 0.5mm)

- Sidmatad. Bra triggerairbrush, men jag kommer oftast inte överens med sidmatning. Bra alternativ till Iwatas triggers.

Grex TG (0.2, 0.3, 0.5mm)

- Toppmatad triggervariant. I min mening kanske en av marknadens bästa. Alla hittar dock inte hem på trigger action. Kan vara en god idé att testa en innan.

Iwata Revolution CR (0.5mm)

- Go Iwata-kvalité. Bra känsla och robust konstruktion. Kan funka ett helt byggliv om man tar hand om den.

Iwata Revolution TR-1 (0.3mm)

- Fin kvalisort. Dock alldeles för dyr för att vara en instegsspruta.

Iwata Eclipse CS (0.35mm)

- Kan vara bästa alroundsprutan för modellbyggare någonsin. Jäkligt bra till allt. Enda jag saknar är den där riktiga finessen. Är man detaljorienterad så är något med mindre munstycke bättre.

Iwata HP-C (0.3mm)

- En klassiker. Oftast alldeles för dyra begagnat.

Iwata HP-CH (0.3mm)

- Senaste utvecklingen på HP-C-varianterna. Luftventilen kan komma till nytta ibland. Dock är den ofta ganska dyr, och sena exemplar jag har pillat på känns lite råa.

Iwata CM-B (0.18mm)

- Löjligt bra detaljspruta. Sprutar från kusligt lågt lufttryck. Känns solid, men ändå väldigt bra balans. Kort nos och enkel att komma nära med.

Iwata CM-SB (0.18mm)

- Samma betyg som CM-B, fast den jag precis har köpt känns precis som nyare HP-CH lite rå. Lite surt för en top of the line-produkt.

Iwata CM-C (0.23mm)

- Bästa Micron-sprutan för den som inte riktigt vet varför. Fixar allt, och har bra balans.

Iwata CM-C+ (0.23mm)

- I mitt högst privata tycke den sämsta av alla Microns. Stor och klumpig, och saknar den där riktiga känslan.

Paasche VJR (0.66mm)

- Antagligen en bra airbrush för pengarna, men lite väl grovhuggen i mitt tycke.

Peak C-5 (0.3mm)

- En bra klon på HP-100C, troligtvis tillverkad av Richpen åt BearAir i USA.

Rich AB-100 (0.2mm)

- Excellent airbrush för fina detaljer per krona.

Rich AB-200 (0.2mm)

- En av mina absolut första airbrushar. Funkar fortfarande klockrent efter mer än 20 år.

Rich AB-300 (0.3mm)

- I själ och hjärta samma airbrush som Iwata HP-C eller Olympos HP-100C. Lite sämre finish, men halva priset. Gäller alla tre Rich-modellerna.

Rich RB-2

- Bra, prisvärd detaljairbrush. Standardreservdelar till hyfsade priser.

Rich RB-3

- Bra prisvärd alroundairbrush. De här två är lite modernare i designen än AB-sprutorna.

Richpen 213C (0.3mm)

- Igen en riktigt bra alround-airbrush. Fixar det mesta, och har väldigt lite overspray för en alroundspruta.

Richpen 033 (0.3mm)

- Enda flaskmatade airbrushen jag någonsin har gillat.

Jag har ett särskilt förhållande till Olympos. Anledningen till att jag började med att importera Grex var p.g.a. att jag ville hitta något som liknade Olympos i uppträdandet, och vissa menade att Grex var så. Det visade sig både vara sant och falskt. Grex har mer eller mindre plankat Olympos design rakt av, men ersatt många delar med modernare material. Tyvärr har de istället tappat lite i kvalitet, och mycket i känslan.
Olympos airbrushar bygger nästan helt på de faktorerna. Kvalitet och känsla. För vissa är det värt det, andra inte.

Olympos HP-18 (0.3mm)

- Single action. Fin kvalité, men lite litet munstycke för en single.

Olympos HP-100B (0.2mm)

- Fin detaljairbrush i ypperlig kvalité. Brukar gå att hitta prisvärt begagnad. Antagligen för att den var en favorit hos fotoredigeringsfolket.

Olympos HP-100C (0.3mm)

- Olympos bruksairbrush. Något av originalet. Iwatas HP-C, Rich AB-300, Meiji 3, Grex XG och så vidare är kloner på denna. I min mening en nästan perfekt airbrush, på grund av dess enkelhet.

Olympos HP-101 (0.3mm)

- Sidmatad även denna rätt vanlig som begagnad.

Olympos HP-102C (0.4mm)

- Trigger action. Sidmatad.

Olympos Special SP-A (0.18mm)

- Detaljeringsairbrush i det högre registret. Knasigt bra för tunna linjer med mera.

Olympos Special SP-C (0.23mm)

- Samma som ovan, men för lite större jobb.

Olympos MP-200A Micron (0.18mm)

- Den smidigaste Micron-airbrushen. Till och med kortare än Iwata CM-B, och betydligt mindre klumpig än CM-SB.

Olympos MP-200B Micron (0.18mm)

- Som ovan, men med lite större kopp.

Olympos MP-200C Micron (0.23mm)

- För mig den nästan ultimata Micronen. Kan göra det mesta med den, och fick jag bara behålla en airbrush, så hade det blivit denna.

Fyll på nu, med airbrushar och erfarenheter!


Senast ändrad av denstore den ons okt 31 2012, 09:54, ändrad totalt 3 gånger (Orsak för redigering : Lade till ett par till)
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Airbrushar jag ägt och vad jag tyckte om dem Empty Sv: Airbrushar jag ägt och vad jag tyckte om dem

Inlägg av johan r mån okt 29 2012, 23:11

Tackar för denna sammanställning. Skall bli spännande att se om detta är början till Airbrushbibeln.

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Airbrushar jag ägt och vad jag tyckte om dem Empty Sv: Airbrushar jag ägt och vad jag tyckte om dem

Inlägg av denstore mån okt 29 2012, 23:16

Drog in mina Olymposar också. Vet att jag har glömt några, men får komplettera senare.
Skriv på nu, så vi får lite mer erfarenheter.
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Airbrushar jag ägt och vad jag tyckte om dem Empty Sv: Airbrushar jag ägt och vad jag tyckte om dem

Inlägg av Viggen ons okt 31 2012, 09:48

Kul att få se denna samling Smile
Jag är nöjd med min Peak C 5 som jag köpte av dig Very Happy
Det enda är väll att den spottar just nu ändå har jag gjort den ren.
Kör med Tamiya färg just nu då jag lär mig att blanda mm..
Sen har jag som sagt ingen kompressor där jag kan fixa till trycket.
Vet inte vad man ska köra för tryck på Tamiya mm..
Viggen
Viggen


Till överst på sidan Gå ner

Airbrushar jag ägt och vad jag tyckte om dem Empty Sv: Airbrushar jag ägt och vad jag tyckte om dem

Inlägg av denstore ons okt 31 2012, 09:52

Tack! Glömde bort att jag haft den också.

Spottandet kan nog bero på lite olika saker. Oftast handlar det om att det sitter kvar något skräp någonstans. Eller så måste du tunna ut färgen lite mer. Tamiya tål att tunnas rätt rejält.
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Airbrushar jag ägt och vad jag tyckte om dem Empty Sv: Airbrushar jag ägt och vad jag tyckte om dem

Inlägg av Viggen ons okt 31 2012, 09:55

denstore skrev:Tack! Glömde bort att jag haft den också.

Spottandet kan nog bero på lite olika saker. Oftast handlar det om att det sitter kvar något skräp någonstans. Eller så måste du tunna ut färgen lite mer. Tamiya tål att tunnas rätt rejält.

Ska tunna färgen ännu mer då Smile
Så får vi se om det hjälper..
Har haft den i bitar och tvättat..
Men i höst nu måste jag ta tag i att köpa en bättre kompressor också.
Viggen
Viggen


Till överst på sidan Gå ner

Airbrushar jag ägt och vad jag tyckte om dem Empty Sv: Airbrushar jag ägt och vad jag tyckte om dem

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet