IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hur är läget i Sverige?

+6
Janne.S
Caverö
Matt_Public
cas
MiniStuff
Fisken35
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Hur är läget i Sverige? Empty Hur är läget i Sverige?

Inlägg av Fisken35 tis nov 20 2012, 12:41

Är det värt att flytta hem igen eller får man gå på gatan för att försörja sig nu mer, har hört att det är på modet nått inormt att vara arbetslös, och trändig vill man ju gärna vara men just den tränden vill man ju kanske inte alltid följa, blir det bätter eller är Svergie ett fulständigt förlorat land nu mer?

Fredrik
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Hur är läget i Sverige? Empty Sv: Hur är läget i Sverige?

Inlägg av MiniStuff tis nov 20 2012, 13:21

Inte bättre för 5-öre IMHO

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hur är läget i Sverige? Empty Sv: Hur är läget i Sverige?

Inlägg av cas tis nov 20 2012, 19:51

Det vanliga, dom som har jobb har för mycket att göra om dom som inte har nåt får inget alls...
Så fort den här världsomfattande kvartalsekonomi-hysterin lägger sig (den har ju bara varit tongivande i 20 år eller så) så kanske det bli bättre.
Lång sikt borde löna sig, men dom där backslicksbörsklipparna har inte det perspektivet.

Nåväl, vädret är åtminstone perfekt för modellbygge!
(och XCOM - Enemy Unknown!)
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hur är läget i Sverige? Empty Sv: Hur är läget i Sverige?

Inlägg av Matt_Public tis nov 20 2012, 20:30

Det CAS sa, tyvärr...
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Hur är läget i Sverige? Empty Sv: Hur är läget i Sverige?

Inlägg av Caverö tis nov 20 2012, 21:20

Ja det är något osäkert, 2010 hade jag två jobb med arbetslöshet i mellan.
2011 två jobb med paus i mellan.
2012 är inne på mitt andra jobb i år och hoppas det håller i sig för nu trivs jag.
Har väl sökt ett femtiotal jobb av varierande art , många får man inte ens svar på.

Tänk om man kunde bygga modeller som jobb? undrar hur det skulle vara med fri tillgång på färg och kring material.
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Hur är läget i Sverige? Empty Sv: Hur är läget i Sverige?

Inlägg av Janne.S ons nov 21 2012, 01:20

Caverö skrev:Ja det är något osäkert, 2010 hade jag två jobb med arbetslöshet i mellan.
2011 två jobb med paus i mellan.
2012 är inne på mitt andra jobb i år och hoppas det håller i sig för nu trivs jag.
Har väl sökt ett femtiotal jobb av varierande art , många får man inte ens svar på.

Tänk om man kunde bygga modeller som jobb? undrar hur det skulle vara med fri tillgång på färg och kring material.

Ja du, förbannat roligt jobb men du har inte så stor lust att bygga modeller på din fritid sedan.... SÅ kände jag när jag var i branchen Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hur är läget i Sverige? Empty Sv: Hur är läget i Sverige?

Inlägg av Caverö ons nov 21 2012, 19:19

Asså jag menar att bygga sådant som jag gillar, för då kan jag spela dator på kvällen Wink

Nä du har rätt Janne det hade varit knas, bäst att bara vara miljonär och ha massa byggtid och inga finansiella begränsningar. king
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Hur är läget i Sverige? Empty Sv: Hur är läget i Sverige?

Inlägg av linusorn ons nov 21 2012, 19:30

Beror på vad man jämför med. Jämfört med övriga Europa ligger vi bra till. Jämfört med Kina ligger vi ju i lä. Var i Sverige är lite olika också. Stockholm och Öresundsregionen går rätt bra. De klassiska industriorterna är rätt deppiga. Delar av Norrland är på uppgång, gruvdriften ökar. Jobbar i Österåkers kommun och Arbetsförmedlingen här ska ordna jobbsökarresor till Pajala och Kiruna. Torneå börjar etablera sig som stort handelsområde i Norr. Ikea har etablerat sig och det brukar ju dra med sig en hel del.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Hur är läget i Sverige? Empty Sv: Hur är läget i Sverige?

Inlägg av denstore ons nov 21 2012, 19:36

Inte helt enkelt i Öresundsregionen heller. Jag har varit arbetslös ett tag nu, och det är helt enkelt så att arbetsgivarna inte vågar. Var senast idag på intervju. Inte som på 80-talet när man nästan inte kom utanför dörren utan att någon erbjöd en jobb...
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Hur är läget i Sverige? Empty Sv: Hur är läget i Sverige?

Inlägg av Marlin ons nov 21 2012, 22:19

Hej,
Jag kan instämma i vad andra har sagt här.
De som har har för mycket att göra.
Och de som är utan får inget.
Jag jobbar på bank i Norra Stockholm
Än så länge har vi inte sett någon ökning i konkurser.
Men det är inte heller så värst mycket tal om investeringar eller ny anställningar ute på marknaden.
Min fru jobbar inom verkstads industrin och där känner de av en minskad orderingång.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Hur är läget i Sverige? Empty Sv: Hur är läget i Sverige?

Inlägg av Fisken35 tor nov 22 2012, 04:50

Så det är en dålig investering hur man än gör då, har inte gjort några större efterforskningar men är det lika illa i alla brancher eller är det bättre någonstans?
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Hur är läget i Sverige? Empty Sv: Hur är läget i Sverige?

Inlägg av MiniStuff tor nov 22 2012, 08:50

Jag TROR (men det är mina egna funderingar) att det inom IT-sektorn behövs och kommer att behövas. Även (tror eller ej) så tror jag att det kommer att skrikas efter sköterskor mm inom snar framtid då många är gamla och nästan inga nya utbildar sig, inte så konstigt kanske när de inte direkt får betalt för allt slit och stress de utsätts för.

Sen har jag inte en susning utöver det. Ge dig inte in i bokbranschen iaf, såvida du inte redan äger Amazon. Razz

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hur är läget i Sverige? Empty Sv: Hur är läget i Sverige?

Inlägg av denstore tor nov 22 2012, 10:16

Problemet är att IT-branchen inte gärna anställer folk som har passerat bäst föredatumet. Är man inte 25-30 så är det svårt att få jobb.
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Hur är läget i Sverige? Empty Sv: Hur är läget i Sverige?

Inlägg av MiniStuff tor nov 22 2012, 10:25

denstore skrev:Problemet är att IT-branchen inte gärna anställer folk som har passerat bäst föredatumet. Är man inte 25-30 så är det svårt att få jobb.

beklagligt. alltså är man passé Shocked

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hur är läget i Sverige? Empty Sv: Hur är läget i Sverige?

Inlägg av denstore tor nov 22 2012, 10:30

Jepp. Jag har varit på ett antal intervjuer på sista tiden, och de verkar tro att man är helt föråldrad bara för att man har passerat big four-o......
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Hur är läget i Sverige? Empty Sv: Hur är läget i Sverige?

Inlägg av MiniStuff tor nov 22 2012, 10:38

De skulle bara veta att man egentligen är yngre (i själen) än de där snorvalparna som knappt växt in sin moppemusch men med mycket mer livserfarenhet än de någonsin kommer att få...

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hur är läget i Sverige? Empty Sv: Hur är läget i Sverige?

Inlägg av denstore tor nov 22 2012, 11:15

Jo, fast vi har inte lika coola kläder och frisyrer. Och det är ju det viktigaste i alla branscher idag.
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Hur är läget i Sverige? Empty Sv: Hur är läget i Sverige?

Inlägg av Hayabusa tor nov 22 2012, 14:59

Helt klart är Sverige inne i en lågkonjunktur. Antal varsel man läser om i media känns absolut större än för ett år sedan. Läget i övriga Europa påverkar såklart också. Personligen tror jag att svackan (i Sverige) är "värre" än den var 2008/09. Men, givetvis kommer det att vända - skulle gissa att det tar 2-3 år. Minst.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Hur är läget i Sverige? Empty Sv: Hur är läget i Sverige?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet