IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Ny medlem blir långrandig!

+7
Henrik Bergman
Kent
Janne.S
cas
Marlin
Caverö
Tobias
11 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Ny medlem blir långrandig! Empty Ny medlem blir långrandig!

Inlägg av Tobias tis dec 25 2012, 17:17

Hej! Det var här man kunde presentera sig va? Smile

Trevligt forum ni har här! Jag bor egentligen i Stockholm (Solna) men kommer ifrån Bäst.. Västkusten och är där (här) en hel del så känner mig ganska hemma i detta forumet också. Wink Men jag håller koll på IPMS Stockholm också även om jag inte träffat några av er "på riktigt" ännu.

Jag byggde ganska mycket flygplansmodeller när jag var yngre men gick över till att bygga, måla och spela Games Workshop-spel i skala 25mm (eller vad det nu heter) någon gång i mitten av 90-talet. Det höll i cirka tio år och då bytte jag till Flames of War men slutade även med det för en två-tre år sedan. Har nu märkt att det är ett ganska skönt tidsfördriv, att bygga och måla modeller, som jag har saknat som en skön avkoppling från resten av allt man sysslar med..

Byggde mest WW2-flygplan från Airfix och Matchbox "back in the days" och jag måste säga att jag fortfarande har fina minnen av Matchbox! Enkelhet, bra passform och tåliga som jag tyckte de var! Även om jag nu uppskattar modeller med lite fler detaljer och komplexitet så känns det fortfarande väldigt trevligt att pilla med en modell från Matchbox. Som tur är hittade jag ett Tornado hemma hos föräldrarna i jul och har plockat åt mig några fler kits från ebay de sista dagarna... Planerar att modifiera dem lite (bl a en Ch-47:a.)

Mina favoritflygplan är Sea Harrier, C-130 Hercules, CH-47 Chinook och lite orginellt Spitfire (helst Mk. IX).. Wink Ett exemplar, eller flera, i olika skalor av dem ligger nu på min arbetsbänk, jag jobbar ofta på flera "fronter"Embarassed.

Det jag gillar mest med hobbyn är annars att bygga, göra rent, pilla ihop delar och modifiera.. Jag har faktiskt börjat uppskatta målningsdelen ganska mycket nu men det tog sin tid. Det är alltid under de första lagren färg, innan det ser ut att kunna bli snyggt, som jag har mina "dips".. Det roligaste är när modellen är byggd och jag kan kika på alla små unika modifieringar med extra resin-detaljer mm. Sen är det förstås få grejor som slår känslan när det står klart och man kan visa upp det!

Ja det var kanske lite långt, men jag har lite lösa frågor också. Får se om någon kan förbarma sig över i alla fall någon av dem..?

Finns det några bra länksamlingar och tips var man hittar diverse extra-kits för att modifiera sina modeller? Ex. vilka som har vad i resin, mässings-pipor etc? Jag hittar ju en del här och kör på google men det är lite tidsödande.. Samma med dekaler egentligen.

Jag är dessutom lite förvirrad över färger, jag har en hel del Humbrol (både enamels och acrylics) men använder fortfarande GWs och Vallejos när det går. Jag är van vid dem och tycker jag får bättre täckning men det kanske är en vanesak? Finns det bra färgkartor för att hoppa mellan dessa märken? Någon som täcker allt gärna på en "karta"? Jag föredrar vattenbaserat och använder inte air-brush - ännu..! mest för att jag är fattig student för tillfället.. Wink

Ja, det blev långt och jag kommer säkert på fler frågor men skall också försöka hitta lite svar själv.Embarassed

God jul allihopa!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Ny medlem blir långrandig! Empty Sv: Ny medlem blir långrandig!

Inlägg av Caverö tis dec 25 2012, 18:33

Välkommen hit Paramedic! cheers

Jag gillar dig redan "spitfire" I love you är lite speciellt om än ooriginellt.

Men allt som flyger går ner om man kan säga så. Very Happy
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Ny medlem blir långrandig! Empty Sv: Ny medlem blir långrandig!

Inlägg av Marlin tis dec 25 2012, 18:34

Välkommen till Forumet "Paramedic"
Man behöver inte ha sina rötter från Bästkusten.
Själv är jag född, uppvuxen och boende i Sverige (Svealand,Uppland, Jakobsberg dvs förort till Stockholm.
Jag hörde förresten att det inte finns några Stockholmare, alla kommer någon annans stans ifrån.

Nej skämt åsido.
Jag valde att hänga i detta forum för att det är så sköna och goa människor här.

Dina favoriter låter undersköna allihop.
Mitt special område är IDF/AF
Har du frågor om israel eller mellanöstern i största allmänhet så är det bara att fråga så kommer jag eller någon annan att besvara dem.

Välkommen.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Ny medlem blir långrandig! Empty Sv: Ny medlem blir långrandig!

Inlägg av cas tis dec 25 2012, 19:23

En till som diggar Spitfire, aldrig fel! Då kanske vi kan få till hälften så många såna skapelser som 109:or nästa år Very Happy

Välkommen hit, hoppas du kommer att trivas. Ingen fråga är för dum för att ställas, och inga misslyckanden är för hemska för att delas.
Själv är jag flygbyggare, utan någon specifik specialsering förutom en viss förkärlek för brittiska skapelser.

Ett bra tips för att kolla vad som finns till ett specifikt objekt är att kika på Hannants, ett väldigt postorderföretag från England. Dom har nästan allt, men det är ju inget köptvång som väl är, annars kan det lätt bli dyrt.

Jag ser fram emot första byggtråden!
//Christer
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Ny medlem blir långrandig! Empty Sv: Ny medlem blir långrandig!

Inlägg av Janne.S tis dec 25 2012, 22:13

Välkommen till forumet, Paramedic Very Happy

Vi har inget krav på tillhörighet utan alla som vill får vara med, hoppas du kommer trivad bland plasttomtar och resintroll Very Happy



Angående eftermarknads grejs till modeller så brukar jag göra som Christer...gå till hannat´s sida och sök efter pryttlar som kan vara nyttiga, sedan finns det en uppsjö internationella och nationell handlare som har bra hemsidor där man kan söka eftrer produkter till sitt bygge Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Ny medlem blir långrandig! Empty Sv: Ny medlem blir långrandig!

Inlägg av Kent ons dec 26 2012, 21:27

Välkommen till detta kanontrevliga forum.

/K
Kent
Kent


Till överst på sidan Gå ner

Ny medlem blir långrandig! Empty Sv: Ny medlem blir långrandig!

Inlägg av Henrik Bergman ons dec 26 2012, 22:25

Välkommen hit.

Behöver du hjälp med C-130 (Tp 84) så hjälper jag dig gärna.
Jag har jobbar med Hercules i snart 20 år.
Det skall bli spännande att se vad du bygger.

Ha det gott.
Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman


Till överst på sidan Gå ner

Ny medlem blir långrandig! Empty Sv: Ny medlem blir långrandig!

Inlägg av Stefan E tor dec 27 2012, 09:45

Hejsan och välkommen!



Även om min "tag" säger Phantom II, så är mitt favoritflygplan över alla andra Spitfire, i alla dess former!

Kul att se flera Spitfire-entusiaster här, du kommer nog att trivas!

Jag är inte heller från väst (bäst?) kusten, utan jag bor i Linköping, men jag trivs på det här forumet, det är ett Gött gäng här!



Stefan Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Ny medlem blir långrandig! Empty Sv: Ny medlem blir långrandig!

Inlägg av Jörgen.E tor dec 27 2012, 09:52

Hej å välkommen till detta glada forum Very Happy

Jörgen
Jörgen.E
Jörgen.E


Till överst på sidan Gå ner

Ny medlem blir långrandig! Empty Sv: Ny medlem blir långrandig!

Inlägg av Tobias tor dec 27 2012, 10:40

Känner mig varmt välkomnad! Very Happy

Haha, nej, Spitfire-entusiast är inte så unikt va? Men jag håller med, det är en skön stämning på forumet!

ack för tipset om Hannants! ser ut att bli en användbar sida. Var även glad att se Jannes artikel om Airbrushes på huvudsidan, den kom väl till pass.

@ Henrik Bergman, det låter utmärkt! Trevligt med lite Herc-personal! Möjligen har vi kanske träffats om du är med i luften. Jag har blivit upplockad på F6 x antal gånger och skjutsad till diverse fällningsplatser - därav en del av Herc-intresset.

Min nuvarande Tp-84:a, som är mitt under målning (troligen med fel färg..) är i 1:72 men jag känner att jag "behöver" en i 1:48 inom kort..! Wink Du kommer garanterat få en hel del frågor då! Wink Just nu är dekalerna problemet men det löser man kanske lätt med egna via datorn? Eller måla på blå- och gula nationalitetsbeteckningar..?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Ny medlem blir långrandig! Empty Sv: Ny medlem blir långrandig!

Inlägg av Viggen tor dec 27 2012, 20:47

Välkommen hit hoppas som sagt att du kommer att trivas Very Happy
Viggen
Viggen


Till överst på sidan Gå ner

Ny medlem blir långrandig! Empty Sv: Ny medlem blir långrandig!

Inlägg av MiniStuff tor dec 27 2012, 21:54

Välkommen till vårt glada gäng! Very Happy

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Ny medlem blir långrandig! Empty Sv: Ny medlem blir långrandig!

Inlägg av Tobias lör dec 29 2012, 14:09

Tack igen! Smile

Jag kikade i mina gamla modellkataloger his föräldrarna under julhelgen, Matchbox, Italeri, Airfix etc. från runt -90. Många fina minnen..

Men! Såg att Italeri har haft en C-130H i 1/48 men verkar inte hitta den online. Gone the way of the do-do? De har ju en C-130J men inte C-130J/30 va? Någon som har koll på en bra C-130H i 1/40 eller möjligen en förlängd J?

Min 1/72 blev lite väl enkel byggd.. Bra målningsövning och kan doneras till systersbarn.. Men en i skala 1:48 som ersättning, målad som en Tp-84 eller möjligen en C-130J/30 i R.A.F.-färger, hade suttit fint!

Jag måste vara kass på att söka eller så får jag så mycket andra, irrelevanta träffar på google...
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Ny medlem blir långrandig! Empty Sv: Ny medlem blir långrandig!

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet