IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Att rengöra en Badger 150 (Claes Olsson, Biltema)

+2
Linus
Stefan E
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Att rengöra en Badger 150 (Claes Olsson, Biltema) Empty Att rengöra en Badger 150 (Claes Olsson, Biltema)

Inlägg av Stefan E tor feb 12 2009, 08:29

Hejsan!

Här är en artikel från Aeroscale/Kitmaker skriven av Dave O´Meara som är helt suverän, lärorik och läsvärd.

Efter att ha läst den här artikeln förstod jag varför jag aldrig fick min spruta riktigt ren!

http://www.aeroscale.co.uk/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=1204

Ett par ytterligare råd från mig är;

Dra alltid ut nålen FRAMÅT, aldrig bakåt! (då slipper man få färg i "avtryckar-delen")

Sifonen är den allra yttersta delen på sprutan (fastskruvad på munstycket), och slitsarna (krysset) måste hållas rena från färg!
Tandtråd är perfekt att rengöra med!

En liten!! droppe symaskinsolja mellan packningen och den lilla kolven underifrån vid luftslangens anslutning.

Använd ett bra lösningsmedel!

Jag använder Beckers standardförtunning, den biter på det mesta, tom. Alclad.

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Att rengöra en Badger 150 (Claes Olsson, Biltema) Empty Sv: Att rengöra en Badger 150 (Claes Olsson, Biltema)

Inlägg av Linus tor feb 12 2009, 16:58

Det här hade jag behövt tidigare. Nåväl, bättre sent än aldrig. Bra initiativ Stefan. Smile
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Att rengöra en Badger 150 (Claes Olsson, Biltema) Empty Sv: Att rengöra en Badger 150 (Claes Olsson, Biltema)

Inlägg av Obed tor maj 21 2009, 17:20

Lånar tråden med att fråga hur bra nämnd färgspruta är för nybörjare, eller huvudtaget?

Har aldrig airbrushat någonsin så här har ni chansen att lura mig Smile
Obed
Obed


Till överst på sidan Gå ner

Att rengöra en Badger 150 (Claes Olsson, Biltema) Empty Sv: Att rengöra en Badger 150 (Claes Olsson, Biltema)

Inlägg av Janne.S tor maj 21 2009, 17:31

Börjar väl med att önska dig välkommen till forumet Very Happy
Val av färgspruta är väldigt individuellt egentligen, vad passar vem? vissa kan ha en "doubble action" -spruta redan från början medan andra känner sig tryggare med en "single action" -spruta till att börja med.

Vad innebär doubble respektive single -action då? Jo en doubble action spruta så justerar man både färgflödet och luftflödet med samma spak/knapp. Man trycker ner knappen för att styra mängden färg och rör den fram och tillbaka för att bestämma mängden luft.
En single actionspruta så styr man bara mängden färg...kanppen kan alltså bara tryckas ner.


(jag ska fortsätta den här när jag kommer hem från jobbet Razz)
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Att rengöra en Badger 150 (Claes Olsson, Biltema) Empty Sv: Att rengöra en Badger 150 (Claes Olsson, Biltema)

Inlägg av Stefan E tor maj 21 2009, 21:15

Obed skrev:Lånar tråden med att fråga hur bra nämnd färgspruta är för nybörjare, eller huvudtaget?

Har aldrig airbrushat någonsin så här har ni chansen att lura mig Smile

Hejsan och välkommen till forumet! sunny

Den här färgsprutan är/var min nybörjarspruta och jag hade heller aldrig målat med air-brush förut!

Jag är nu inne på min andra Badger eftersom jag helt enkelt hanterade den första helt fel!
Men nu har den här andra sprutan gått i ca två år utan problem!

Efter att ha använt den här färgsprutan i ungefär tre år, så känner jag inte att jag "växt ur" den ännu.

Jag kan rekommendera den här färgsprutan även till en nybörjare!

Lycka Till!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Att rengöra en Badger 150 (Claes Olsson, Biltema) Empty Sv: Att rengöra en Badger 150 (Claes Olsson, Biltema)

Inlägg av merlin1953packard tor maj 21 2009, 21:56

Färgsprutor är ju känsliga saker (ja, Janne kallar den t.o.m. för "min nya babe"), vilket antyder att de behöver lika mycket service som en Abrams i fält (hehe). Bra artikel, Stefan, som jag PDF:ade omgående och lade i arkivet. Själv kör jag med en Evo-spruta som har fungerat bra. Dock har jag lagt märke till en egenhet som kanske någon av er andra råkat ut för.

Jo, när jag rengör sprutan, vilket genomgående sker med thinner (alltså "svenskt" thinner som stinker som attan), har packningarna (av gummi eller något plastliknande material en benägenhet att svälla och öka i storlek. Detta kan - då jag kört rent sprutan ett antal gånger under ett kvällspass med massa olika färger - bidra till att regleringen av lugt och färg börjar bli hiskeligt trögt att manövrera. Har ni andra råkar ut för det? Jag kommer ihåg att jag fick slänga min gamla "ClasOhlson-spruta" då den legat 1 vecka i thinner, eftersom packningar och o-ringar i det närmaste var upplösta och det fanns inga reservdelar att uppbringa till denna billiga med högst funktionella double-action-spruta. Evon däremot var dyr men det finns alltid reservdelar att tillgå till denna spruta.

Kanske kan mysteriet lösas av en genomläsning av den artikel som Stefan bidragit med!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Att rengöra en Badger 150 (Claes Olsson, Biltema) Empty Sv: Att rengöra en Badger 150 (Claes Olsson, Biltema)

Inlägg av johan r fre maj 22 2009, 01:33

Tackar för länken Stefan cheers

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Att rengöra en Badger 150 (Claes Olsson, Biltema) Empty Sv: Att rengöra en Badger 150 (Claes Olsson, Biltema)

Inlägg av Stefan E fre maj 22 2009, 11:19

Hejsan!

Jo, packningarna sväller rätt mycket när de fått ligga i förtunning/thinner ett tag och kan göra att sprutan kärvar.

De brukar gå tillbaka till normal storlek när dom torkat ett par timmar.

Numera kan man köpa alla delar till CO-sprutorna "lösa", kolla CO-siten här!

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20955433

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Att rengöra en Badger 150 (Claes Olsson, Biltema) Empty Sv: Att rengöra en Badger 150 (Claes Olsson, Biltema)

Inlägg av merlin1953packard fre maj 22 2009, 23:44

Tack för tipset, Stefan, om reservdelar! Omgående PDF:ad och lagd i arkivet. För övrigt vad gäller svällande o-ringar, känns det betryggande att detta inte är unikt för min egen färgspruta. Precis som du säger, brukar allt fungera ordentligt efter några timmar. Kul också att Janne skapat en tråd med airbruschskola!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Att rengöra en Badger 150 (Claes Olsson, Biltema) Empty Sv: Att rengöra en Badger 150 (Claes Olsson, Biltema)

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet