Airfix 1/72 Messerschmitt 109E x2
+7
Caverö
Kent
MiniStuff
Tobias
Marlin
Stefan E
cas
11 posters
Sida 1 av 1
Airfix 1/72 Messerschmitt 109E x2
Sådär, en gulnäst 109E dubbel är näst på menyn.
Man kan ta det som en jämförelse mellan Airfix 1976 och 2012, med både likheter och olikheter!
Men först, hur man ser skillnad på dom:
Detta är den gamla
Och detta är den nya
Räkna med att bara hitta den nya i alla andra boxningar av 109E i 1/72 som inte ser ut som den första bilden.
Här har vi de båda filurerna i färdigt utförande:
Gul 9 är den nya modellen (dekalerna kommer dock från sista omboxningen av gamla...)
Vit 12 är alltså den gamla, med donerade dekaler från allas vår 109-tok Matt_Public
Båda röda boxarna innehåller Cartograph-tryckta dekaler med precis lika många stenciler i, vilket blir lite lustigt på den gamla modellen då de hänvisar till panellinjer och luckor som inte finns i plasten. Och ej, jag har inte orkat sätta dit alla stenciler, det är hur många som helst!
Och dags för en Face off!
Vit 12:
Just det ja, Spinnern fick jag från Matt_P också!
De där nitarna var lite mer än vad Micro Sol/Set mäktade med...
Så, vad kan man säga om de gamla 1976-modellen? Jo, den går ihop rätt bra, åldern till trots. Delarna är ganska grova, men då håller dom för klumpiga barnfingrar (och mina fummelnävar). Som lekmodell och måleriexperiment så funkar den, men det är en rejäl utmaning att ta den till extraordinär nivå!
Gul 9 således
Inga problem med dekalerna här inte!
(hmmm, kanske några streaks till på undersidan buken?)
I den nya lilla godingen får vi full cockpit, med sikte, ingjutna bälten och allt. Huven passar dessutom mycket bättre
Försänkta panellinjer som modet dikterar, olika spinner, fällbara klaffar (men inte slats!) och hjulhus som inte är hål!
Den är dock mycket ömtåligare! Skevrodermotvikterna har jag fått limma fast 5-6 gånger, och pitotröret gick av men ersattes av lite tråd.
Dessutom är radiomasten idiotiskt gjuten med två ingöt på olika sidor! Den går av på mitten så fort man tänker på det, vilket min gjorde innan rakbladsågen ens var i närheten...
Men den är KUL, och för ett pris av ynka 66 spänn är den helt klockers!
Fast det är fasligt vad smått allt är...måste vara åldern
//Christer
Man kan ta det som en jämförelse mellan Airfix 1976 och 2012, med både likheter och olikheter!
Men först, hur man ser skillnad på dom:
Detta är den gamla
Och detta är den nya
Räkna med att bara hitta den nya i alla andra boxningar av 109E i 1/72 som inte ser ut som den första bilden.
Här har vi de båda filurerna i färdigt utförande:
Gul 9 är den nya modellen (dekalerna kommer dock från sista omboxningen av gamla...)
Vit 12 är alltså den gamla, med donerade dekaler från allas vår 109-tok Matt_Public
Båda röda boxarna innehåller Cartograph-tryckta dekaler med precis lika många stenciler i, vilket blir lite lustigt på den gamla modellen då de hänvisar till panellinjer och luckor som inte finns i plasten. Och ej, jag har inte orkat sätta dit alla stenciler, det är hur många som helst!
Och dags för en Face off!
Vit 12:
Just det ja, Spinnern fick jag från Matt_P också!
De där nitarna var lite mer än vad Micro Sol/Set mäktade med...
Så, vad kan man säga om de gamla 1976-modellen? Jo, den går ihop rätt bra, åldern till trots. Delarna är ganska grova, men då håller dom för klumpiga barnfingrar (och mina fummelnävar). Som lekmodell och måleriexperiment så funkar den, men det är en rejäl utmaning att ta den till extraordinär nivå!
Gul 9 således
Inga problem med dekalerna här inte!
(hmmm, kanske några streaks till på undersidan buken?)
I den nya lilla godingen får vi full cockpit, med sikte, ingjutna bälten och allt. Huven passar dessutom mycket bättre
Försänkta panellinjer som modet dikterar, olika spinner, fällbara klaffar (men inte slats!) och hjulhus som inte är hål!
Den är dock mycket ömtåligare! Skevrodermotvikterna har jag fått limma fast 5-6 gånger, och pitotröret gick av men ersattes av lite tråd.
Dessutom är radiomasten idiotiskt gjuten med två ingöt på olika sidor! Den går av på mitten så fort man tänker på det, vilket min gjorde innan rakbladsågen ens var i närheten...
Men den är KUL, och för ett pris av ynka 66 spänn är den helt klockers!
Fast det är fasligt vad smått allt är...måste vara åldern
//Christer
Senast ändrad av cas den mån jan 07 2013, 19:08, ändrad totalt 1 gång
cas- Vicesheriff
Sv: Airfix 1/72 Messerschmitt 109E x2
Det är därför jag numera bara håller mig till 1/48 och större!
Kanonfina byggen båda två, men vit 12 ser ut som en leksak bredvid gul 9 som definitivt ser ut som en 109a, särskilt som du ställt den nos mot nos!
Stefan
Kanonfina byggen båda två, men vit 12 ser ut som en leksak bredvid gul 9 som definitivt ser ut som en 109a, särskilt som du ställt den nos mot nos!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack Stefan!
Det var/är rätt kul att bygga Tamiya:s 109E-3 (nåja det skall bli en E-7) samtidigt...
Det var/är rätt kul att bygga Tamiya:s 109E-3 (nåja det skall bli en E-7) samtidigt...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snygga gul-näsor.
Men jag håller nog med Stefan.
Åldern syns klart och tydligt på den äldre brodern.
Kul bygge och billigt vad det ju också.
/Bosse
Men jag håller nog med Stefan.
Åldern syns klart och tydligt på den äldre brodern.
Kul bygge och billigt vad det ju också.
/Bosse
Marlin
Snyggt jobb och kul att se en sådan jämförelse! Riktigt bra jobbat!
Tycker jag känner samma, generellt, när jag jämför nya Airfix-modeller med de jag byggt förr (byggde en gammal Hawker Typhoon nyss) så tror jag förstår jämförelsen. Det går framåt..
Snyggt målat och kul tråd!
Tycker jag känner samma, generellt, när jag jämför nya Airfix-modeller med de jag byggt förr (byggde en gammal Hawker Typhoon nyss) så tror jag förstår jämförelsen. Det går framåt..
Snyggt målat och kul tråd!
Tobias
Tack så mycket!
Para, du får väl ta och pröva Airfix kommande Tiffie och göra en egen jämförelse
Para, du får väl ta och pröva Airfix kommande Tiffie och göra en egen jämförelse
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ingen dålig skillnad mellan dem, man ser det rätt klart. Men vad fina de var!
Gillar väl den nyare bättre så klart. Airfix har hämtat upp sig helt klart.
Gillar väl den nyare bättre så klart. Airfix har hämtat upp sig helt klart.
MiniStuff- Vicesheriff
Mycket trevligt att se och läsa, jag bedömer det som att den nya är fett mycket bättre brosan
Caverö
Snyggt och inspirerande!
Särskilt roligt är det att se generationsglappet så tydligt illustrerat.
Också: måste försöka hinna med en tysk gulnos endera dagen.
Särskilt roligt är det att se generationsglappet så tydligt illustrerat.
Också: måste försöka hinna med en tysk gulnos endera dagen.
Matt_Public- Master of DNF
Tackar för berömmen!
Mer gulnäst åt folket
Eller så kan någon välvillig själ göra ett liknande dubbelbygge mellan Eduard och Airfix Bf110...
Mer gulnäst åt folket
Eller så kan någon välvillig själ göra ett liknande dubbelbygge mellan Eduard och Airfix Bf110...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Har inte Brett Green gjort något liknande nyligen?cas skrev:Eller så kan någon välvillig själ göra ett liknande dubbelbygge mellan Eduard och Airfix Bf110...
Men det illustrerar väl snarare märkesglapp/kundkretskännedom/annat?
Men med det sagt så skulle ett sådant tilltag resultera i ett par Zerstörers!
Det är per automatik något väldans bra.
Matt_Public- Master of DNF
Jo, Brett har allt gjort det, men han är ju en sådan våldsam expert på området så det räknas knappt! En dubbelbyggtråd av nån på forumet vore nåt det! Men det är ju inte så många som pysslar med 1/72 så jag får väl göra det själv.
Fast en Eduard 110G-2/R-2 (eller vad den nu hette med stor kanon under) och en Airfix 110E trop är ju inte speciellt lika...
Fast en Eduard 110G-2/R-2 (eller vad den nu hette med stor kanon under) och en Airfix 110E trop är ju inte speciellt lika...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack Giga!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Otroligt kul att få se den gamla och nya byggsatsen..
Du har gjort ett strålande jobb måste jag säga..
Mer såna hoppas vi
Du har gjort ett strålande jobb måste jag säga..
Mer såna hoppas vi
Viggen
Tack Henke!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Liknande ämnen
» Messerschmitt BF 109E-4
» Bf 109E-7, Vit 12 (tamiya 1/48)
» Airfix Messerschmitt Bf110e 1/72
» Messerschmitt Bf109G-2, Messerschmitt Bf109G-2, Oblt. Franz Scheiss, 8. JG53 "Pik Ass", Revell 1/32
» Me Bf 109E-7/Trop 1/72
» Bf 109E-7, Vit 12 (tamiya 1/48)
» Airfix Messerschmitt Bf110e 1/72
» Messerschmitt Bf109G-2, Messerschmitt Bf109G-2, Oblt. Franz Scheiss, 8. JG53 "Pik Ass", Revell 1/32
» Me Bf 109E-7/Trop 1/72
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet