IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48

+4
Warsawpact
Janne.S
Azgaron
JOooCKE
8 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 Empty Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48

Inlägg av JOooCKE tis feb 17 2009, 15:13

Hej !

Nu är jag igång igen Very Happy

Jag har nästan byggt klart allt till cockpiten så den är klar för målning Smile
och så har jag även satt ihopp vingarna...
Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 DSC00205

En sak som jag blev väldigt besviken över är att instrument panelerna är helt släta och det är dekaler Crying or Very sad
Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 DSC00206

Och till sist , hjulbrunnarna som jag tyckte att de var riktigt bra detaljerade för att vara OOB Smile
Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 DSC00213

Ursäkta för det suddiga bilderna , kom visst lite nära när jag fotade Embarassed

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 Empty Sv: Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48

Inlägg av Azgaron tis feb 17 2009, 15:59

Det var raskt marcherat, från inkommet direkt till byggbordet! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 Empty Sv: Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48

Inlägg av JOooCKE tis feb 17 2009, 16:41

Japp det gick fort Very Happy , direkt när jag hade kollat färdigt på delarna o så , då började jag plocka i ordning på bygg bordet o började direkt Very Happy
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 Empty Sv: Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48

Inlägg av JOooCKE tis feb 17 2009, 18:34

Hej o hå !

Andra uppdateringen idag Razz

Nu efter att jag hade ätiti så skände jag att man kanske skulle sätta sig o måla lite , så det gjorde jag...
Cockpiten är nu klar och är monterad i flygkroppen , och självklart så glömde jag att fota innan jag hade limmat i hopp kroppshalvorna Laughing
Så jag har försökt att fota så att ni ser hur det ser ut...

just nu ser hon ut så här Smile
Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 DSC00218

Och så lite bilder på cockpiten...
Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 DSC00219
Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 DSC00223
Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 DSC00227

Jag blev ganska nöjd även att detaljeringen i cockpiten var den bästa Smile

jag torrpassade även vingarna , och hittade en glipa som jag inte tyckte om Evil or Very Mad
men det är ju inte säkert att den är så stor efter att jag har limmat...
Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 DSC00229

Och efter dagens arbete ser det ut som att någon har bombat Saab fabriken lol!
Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 DSC00231

men nu ska jag inte göra mer för i dag , så imorn ger jag mig på det igen Very Happy

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 Empty Sv: Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48

Inlägg av Janne.S tis feb 17 2009, 23:03

Raskt marscherat!!! Två uppdateringar samma dag....är ju som jag ju Razz Sportlov eller?
Blir nog klart till helgen med det tempot! Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 Empty Sv: Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48

Inlägg av JOooCKE tis feb 17 2009, 23:06

Janne.S skrev:Raskt marscherat!!! Två uppdateringar samma dag....är ju som jag ju Razz Sportlov eller?
Blir nog klart till helgen med det tempot! Very Happy

hehehe , japp nu har jag sportlov Very Happy
Risken finns nog att den blir klar till helgen , men jag ska försöka att hålla fingrarna borta från den så att det inte går så snabbt Razz
Men det är inte lätt jag har ju inte ens tagit i någon plast på ca 2 veckor Very Happy Razz
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 Empty Sv: Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48

Inlägg av Warsawpact tis feb 17 2009, 23:11

Ser redigt bra ut Jocke!

Skulle va roligt att se lite med udda Jas t.ex. varför inte en sydafrikan eller rent av en What-if Thai Jas?
Keep it up, och kom ihåg att bara för att det ibland får utav bara farten så behöver det inte automatiskt bli dåligt.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 Empty Sv: Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48

Inlägg av Janne.S tis feb 17 2009, 23:14

Hehehe, Lyssna på farbror Chrille Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 Empty Sv: Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48

Inlägg av Azgaron tis feb 17 2009, 23:59

Ser bra ut Jocke! Här går det verkligen undan! Kan bli så när man har tid och byggandan faller på!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 Empty Sv: Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48

Inlägg av JOooCKE ons feb 18 2009, 10:56

Tack grabbar ! Smile

chrille : hmm ja varför inte , ja skulle ju vilja ha en svensk men det går ju att köpa en till , så jag kan ju bygga en från något annat land nu...
jag har ju deklarer till en syd afrikansk , en checkisk ( stavas det så ? ) , och en från Ungern
Ja o så självklart en svensk också...

Och jag ska nog bygga en syd afrikansk för den har lite annat camo , för de andra har det typiska tråkiga '' svenska camot '' Ni förstår nog vilken jag menar...

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 Empty Sv: Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48

Inlägg av JOooCKE ons feb 18 2009, 12:23

Hejsan !

Nu på morgonen har jag tagit lite bilder på vad som hände i natt Razz
Jag satt och spelade och slängde en blick över dem vackra formerna som stod på byggbordet och till slut så kunde jag inte låta bli , så då satte jag mig och monterade vingar mm , så nu över till dit tråkiga Evil or Very Mad dvs , slipa och spackla Mad
Efter det så kan målandet börja cheers

Men nu är det slut snackat och lite bilder på henne Smile
Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 DSC00237
Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 DSC00239
Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 DSC00240

Och så själv klart så kvaddade jag huven Mad Evil or Very Mad Så nu försöker jag med Jannes tips om att rädda huvar så vi får se om det går eller annars får jag försöka få tag i en ny huv och i värsta fall får jag löpa en ny modell Rolling Eyes
Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 DSC00242

Och jag har bestämt mig , jag ska inte bygga en svensk , för det ska bli en syd afrikansk Smile
Här är en bild på byggbeskrivningen så att ni ser i allafall hur camot ser ut på den Smile
Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 DSC00241

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 Empty Sv: Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48

Inlägg av Azgaron ons feb 18 2009, 13:50

Snyggt Jocke!

Synd på huven! Hoppas att det går att fixa! Synd att modellen inte finns med valbar en eller tvåsitsig som den Airfix gör i 1/72!
Då hade man ju kunnat bidra med en huv kanske!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 Empty Sv: Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48

Inlägg av JOooCKE ons feb 18 2009, 14:40

Tack Håkan !

Ja det var lite synd på huven men huven ska inte stoppa mig ! Jag ska bygga klar den här öven om den inte har någon huv så får jag väll fixa huven när resten är klart ! Smile
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 Empty Sv: Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48

Inlägg av Janne.S ons feb 18 2009, 14:58

Vad hände med huven?


Härligt med lite slipande framför sig Smile
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 Empty Sv: Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48

Inlägg av JOooCKE ons feb 18 2009, 15:23

Japp slipande är ju nästan kul Razz

Ang huven , jag lyckades få en droppe lim på den och fråga mig inte hur Suspect
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 Empty Sv: Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48

Inlägg av Janne.S ons feb 18 2009, 16:15

aha...surt men som sagt det går att åtgärda Smile

Lycka till!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 Empty Sv: Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48

Inlägg av JOooCKE ons feb 18 2009, 17:04

tack Janne , joo då jag tror att det går att fixa till Smile Men blir det inte så jätte bra så spelar inte det nån roll för det här är ett mer test projekt för jag har aldrig använt micro set, - sol men det hade jag tänkt att prova på den här...

från början var det tänkt att miragen skulle vara test projektet men det får bli den här , det är mer därför jag inet lägger ner så jätta mycket tid på den heller Rolling Eyes
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 Empty Sv: Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48

Inlägg av Gigabyte ons feb 18 2009, 18:51

hu du är ju nästan klar innan du har börjat , ser mycket bra ut jocke trots att du jobbar som på ackord Very Happy
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 Empty Sv: Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48

Inlägg av JOooCKE ons feb 18 2009, 18:55

hehe, tck Giga , joo det går ganska fort men det är en väldigt lätt byggd modell och så blir det ett snabb bygge som ett test projekt Smile
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 Empty Sv: Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48

Inlägg av Linus lör feb 21 2009, 12:31

Exakt en sådan har jag också här hemma i hyllan, helt orörd Smile

Är förresten väldigt skönt att vara hemma efter en överlevnadsvecka på fjället Very Happy
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 Empty Sv: Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48

Inlägg av Stefan E lör feb 21 2009, 23:01

hejsan!

Oj, här går det undan!

Så kunde jag också bygga när jag var i din ålder, härliga tider!

Om du skall bygga den Sydafrikanska maskinen, så har Italeri gett fel färger i instruktionerna!
Den klusa grå färgen är korrekt, men rutan över ryggen och vingarna skall vara mörkare!
Det är en rätt mörk grå färg, nästan "Gunship Grey", ungefär samma som på ryggen på Amerikanska F-16!

Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 011

Skall fixa några bilder av Gripen, så vänta med målningen ett tag (om du vill, naturligtvis!)!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 Empty Sv: Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48

Inlägg av JOooCKE lör feb 21 2009, 23:09

Hej !

tack för att du medelade det , då ska jag nog blanda i lite svart i den färgen jag har ,men om det inte blir så exakt så spelar det ingen roll...
för det är ju mer som ett test projekt att prova nya saker på Rolling Eyes
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 Empty Sv: Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48

Inlägg av Stefan E lör feb 21 2009, 23:13

Det blir nog jättebra!

Skall bli spännande att få se ditt bygge!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 Empty Sv: Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48

Inlägg av Janne.S mån feb 23 2009, 20:22

Härligt, hur går laborerandet?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 Empty Sv: Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48

Inlägg av JOooCKE mån feb 23 2009, 20:39

Inte så fort som i början hade tänkt att lägga på lite färg på henne idag , men jag orkade inte efter skolan så det får bli i morn om jag orkar Razz
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48 Empty Sv: Italeri Jas 39 Gripen Twin Seater 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet