Tamiyas spray?
+2
Matt_Public
Tobias
6 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Tamiyas spray?
Såg att Wentzells har Tamiyas sprejer - hur är de? Kikade inte riktigt vilka färger de har, men det är lockande att prova om de har Olive Drab, Ocean Grey, Dark Earth och de andra..
Humbrols 64 täcker ju undersidan på Spittar (grått) och annat fint men deras återförsäljare tar inte in 163 (den gröna) m fl... Just den, 163, får jag bara förtorkade och kladdig i burkarna just nu. Rejält tröttsamt..
Humbrols 64 täcker ju undersidan på Spittar (grått) och annat fint men deras återförsäljare tar inte in 163 (den gröna) m fl... Just den, 163, får jag bara förtorkade och kladdig i burkarna just nu. Rejält tröttsamt..
Tobias
Sv: Tamiyas spray?
Tamiyas sprutbomber är som modellerna, Top Notch!
Små burkar, men de är dryga räcker till 3-4 modeller (1/48 fighters).
De kostar lite mera, men är väl värda pengarna.
Se till att burkarna håller rumstemperatur (ca20 grader)och ventilera väl, luktar friskt!
Stefan
Små burkar, men de är dryga räcker till 3-4 modeller (1/48 fighters).
De kostar lite mera, men är väl värda pengarna.
Se till att burkarna håller rumstemperatur (ca20 grader)och ventilera väl, luktar friskt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Fan, kan jag ta en paus från att pensla stora ytor alltså???
Och de här As 9, 10, 11 etc. finns i Sverige? (Brittiska Spit-färger ex)
De är konstiga i butiken i den butiken, jag har fått skäll (!) tre gånger då jag frågat efter akryl-färger (som finns på Humbrols hemsida) med att de inte finns. Varför inte tipsa om andra alternativ, såsom Tamiya när jag frågat efter Humbrol-sprejer? De gör de inte.. Även när jag frågat.
Blev idiotförklarad den gången jag frågade om man kan måla Enamels ovanpå Akryl med. Ursäkta att jag inte jobbar med det..! Jag är "bara" kund..!
Eller ok, "de".. De flesta är trevliga men tyvärr inte alla.
Där fick jag ur mig det med..
Och de här As 9, 10, 11 etc. finns i Sverige? (Brittiska Spit-färger ex)
De är konstiga i butiken i den butiken, jag har fått skäll (!) tre gånger då jag frågat efter akryl-färger (som finns på Humbrols hemsida) med att de inte finns. Varför inte tipsa om andra alternativ, såsom Tamiya när jag frågat efter Humbrol-sprejer? De gör de inte.. Även när jag frågat.
Blev idiotförklarad den gången jag frågade om man kan måla Enamels ovanpå Akryl med. Ursäkta att jag inte jobbar med det..! Jag är "bara" kund..!
Eller ok, "de".. De flesta är trevliga men tyvärr inte alla.
Där fick jag ur mig det med..
Tobias
Hittade en tysk säljare på ebay jag provar. Får se om han lyckas skicka dem i posten..
Testar AS9, AS10 (gamla RAF-färger?), AS 6 (Olive Drab 1 - vad det nu betyder?), AS30 & 31 (tror jag det var -nya för 1:32-Spitten?).
Humbrols 64 jag har duger gott och väl till undersidorna just nu!
Spännande utveckling..?
Testar AS9, AS10 (gamla RAF-färger?), AS 6 (Olive Drab 1 - vad det nu betyder?), AS30 & 31 (tror jag det var -nya för 1:32-Spitten?).
Humbrols 64 jag har duger gott och väl till undersidorna just nu!
Spännande utveckling..?
Tobias
Földfåga femtioelva..
..men någon som vet vilken gröna färg Tamiya rekomenderar för detta:
Tänker på stjärt och "näbben" på exemplaret till vänster. Hittar inte i någon konverteringstavla att Tamiya har en som motsvarar Willow Green/ANA 503/FS 14187 - men de har ju några som ser lika ut..
..men någon som vet vilken gröna färg Tamiya rekomenderar för detta:
Tänker på stjärt och "näbben" på exemplaret till vänster. Hittar inte i någon konverteringstavla att Tamiya har en som motsvarar Willow Green/ANA 503/FS 14187 - men de har ju några som ser lika ut..
Tobias
Jag har provat AS-12 på flyg i skalan 1/48 och tycker det blev helt ok som aluminium, ser lite scary ut just när man sprutar på det men sedan torkar den ut fint och blir tunn och tålig.
Caverö
Nja!
Deras klarlack på burk sabbade mina nya, dyra dekaler till min Bell X-1.
Dekalerna krackelerade "så fint"
Därför ligger det bygget på "fy skäms" hyllan, tills jag får ork att ta tag i problemet.
/Henrik
Deras klarlack på burk sabbade mina nya, dyra dekaler till min Bell X-1.
Dekalerna krackelerade "så fint"
Därför ligger det bygget på "fy skäms" hyllan, tills jag får ork att ta tag i problemet.
/Henrik
Henrik Bergman
Ajdå... Trist.. Förstår att du tappade lusten Henrik..
Just köpt Humbrols silver-sprej och får testa och jämföra med Tamiyas. Var nöjd med Humbrols men har å andra sidan inga referenser.. Såg dock ingen skillnad när jag målade i lite missat med Citadell/GWs (gamla) Mithril Silver..
Just köpt Humbrols silver-sprej och får testa och jämföra med Tamiyas. Var nöjd med Humbrols men har å andra sidan inga referenser.. Såg dock ingen skillnad när jag målade i lite missat med Citadell/GWs (gamla) Mithril Silver..
Tobias
Just det när du nämner det så vill jag ha svar på vad OD1 och OD2 betyder?
Vad är skillnaden?
Vad är skillnaden?
Caverö
Det gröna är nån form av Willow green va? Jag skulle nog kolla efter nåt från citadell (eller rättare sagt, jag skall kolla efter det...snart)
Edit: helt plötsligt inser jag att tråden har växt till dubbel storlek innan jag har hunnit trycka send...
Trist med X-1an Henrik!
Edit: helt plötsligt inser jag att tråden har växt till dubbel storlek innan jag har hunnit trycka send...
Trist med X-1an Henrik!
cas- Vicesheriff
Japp, Willow Green! Jag har en Vallejo som kanske inte är helt rätt men borde gå att blanda ihop till något som kanske funkar - Lime Green, 70827.
Citadell lär ju ha en drös pastell-färger som kanske funkar ja.
Ja, spännande vad de olika Olive Drab står för.. Jag har ett svagt minne att de äldre för brittiska day fighter (eller vad det heter - grått & grönt 1941-->) fick komplement-färger, med bättre (?) nyans då de släppte sin 1:32-Spit. Men jag kan svamla..
Isåfall, tänker jag mig att det är något liknande - en nyare, och bättre (?) Olive Drab?
Men det är rena spekulationer som sagt..
Citadell lär ju ha en drös pastell-färger som kanske funkar ja.
Ja, spännande vad de olika Olive Drab står för.. Jag har ett svagt minne att de äldre för brittiska day fighter (eller vad det heter - grått & grönt 1941-->) fick komplement-färger, med bättre (?) nyans då de släppte sin 1:32-Spit. Men jag kan svamla..
Isåfall, tänker jag mig att det är något liknande - en nyare, och bättre (?) Olive Drab?
Men det är rena spekulationer som sagt..
Tobias
Liknande ämnen
» Aluminium spray färger och...
» Problem med tamiya spray och thinner
» Tamiyas nästa 1/32 spitfire blir...
» Tamiyas ritsverktyg för panellinjer motsvarande i Sverige?
» Hur funkar Tamiyas Retarder?
» Problem med tamiya spray och thinner
» Tamiyas nästa 1/32 spitfire blir...
» Tamiyas ritsverktyg för panellinjer motsvarande i Sverige?
» Hur funkar Tamiyas Retarder?
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet