IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj

+2
Matt_Public
Janne.S
6 posters

Gå ner

Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj Empty Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj

Inlägg av Janne.S mån maj 20 2013, 21:17

Årets upplaga av "Plaskollot" gick av stapeln i Vårgårda, där vi fick tillträde till Wårgårda Radio Clubs lokaler.
Stort tack Till WRCs ordförande Thorbjörn Hedén som fixade in oss med kort varsel.
Vi lyckades pricka in vårens första supervarma och kvalmiga helg för vårt tilltag, vår var väl nästan synd att
säga när temperaturen närmade sig de 30! Vi härdade ut och trotsade väder och Hockey-VM (dvs. ni andra, jag gjorde
en avstickare hem till TVn för att se Finland förnedrat...inte gick det bättre i bronsmatchen heller).
Jag och Martin var först på plats men tätt följda av Marcus och Christer, sedan dök även Timo upp. Vi knallade upp till
andra våningen i Rödaboden på Tånga hed där Thorbjörn Hedén mötte upp och demonstrerade faciliteterna. Nycklar överlämnades
och vi började installera oss.

Marcus och Christer språkar medans Martin sitter ner och andas ut efter resan till Vårgårda.
Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj DSC_4593_zps94724ec1


Sedan ramlade Stefan och Bosse in
Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj DSC_4600_zps7e553b04


Stefan satt med en gigantisk kartong med en uj så läcker Skyraider i...
Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj DSC_4601_zpsc8257de9

Ganska så snart efter vi installerat oss så kom plasten fram och vi körde igång direkt! Vissa av oss var lite hungriga men
det var svårt att slita sig från plasten. Efter någon timme dock efter att händerna började skaka och munnen smakade aceton
när blodsockret slog i botten så var vi tvungna att smita iväg och äta. Som tur var det inte särskilt långt till närmsta
sylta. Vi slog oss ner på uteserveringen på en pizzeria 30 sekunders bilväg från lokalen Razz Där inmundigade vi vår pizza
och noterade att det var gott om guldfärgade chevor i Vårgårda. Caverö hade den goda smaken att ansluta medan vi åt.

Christer högg in med stor stil i plasten...
Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj DSC_4603_zps5b2ba2dc


Likaså Marcus, även om han mot alla modellbyggares principer dröjde med att få lim på sina grejor...snap tite
Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj DSC_4604_zps29916c18


Timo började putsa på sitt stim av F-5:or
Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj DSC_4605_zps0e207397


Caverös huvudsysselsättning blev att borra upp luftbromsar när han kom på plats i lokalen.
Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj DSC_4606_zps74cd0538


Första dagen satt vi och harcore byggde inpå småtimmarna och när orken tröt så smög de flesta iväg till vadrarhemmet intill
för en kort siesta innan lördagens ljus grydde över lokalen.
På lördagen så åkte huvuddelen av deltagarna in till Göteborg och gjorde Anders på ALfa hobby och Roger på Byggmodellen
glada medels mindre investeringar i deras verksamhet Razz...Ni skulle sett Bosses påsar!!! Marcus och Martin förblev kvar i
lokalen och höll ställningarna medan vi andra gjorde stan. Jag saknar bildbevis men Ulf och Martin gled förbi en sväng hörde
jag rykten om. Lars Brage anslöt med en knippe spännande blaskor och kluriga maskiner som slog deltagarna med häpnad.
Jag rymde till TVn en stund men återkom senare på kvällen och fann alla sittandes och bygga flitigt...efter att ha blivit
milt hånad för finlands förlust så bänkade även jag mig igen.

Se så flitiga de är....
Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj DSC_4610_zps5ab9fc26


Det blev inte lika sent med byggandet på lördagkvällen även om vi som höll till i lokalen hade ett litet After-bygg en bit in
på tidiga söndagen.
söndag morgon så mumsade vi frukost och började så sakteliga att plocka ihop oss, vi hade inget särskilt kockslag när vi skulle
lämna lokalen men det föll sig naturligt att vi började bege oss framåt lunch.
Måste nämnas att lokalen lämnades i skinande ren, stort tack för att allt sköttes så snyggt!

Timo redo att hugga in på frukosten
Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj DSC_4616_zps5d1ddd59

Det packades i lugnt tempo utan att folk blev stressade.
Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj DSC_4617_zpsbd0a233e

Således tog Byggkollot anno 2013 slut!
Ett stort tack till alla som kom, för det goda sällskapet, fantastiska byggentusiamsen, de usla skämten och den varma och gemytliga
stämningen! Det här gör vi om, säger jag inte utan det här fortsätter vi med i nästa års upplaga!
Tack pojkar!
/Janne Sairanen
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj Empty Sv: Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj

Inlägg av Matt_Public mån maj 20 2013, 21:30

Heh, ser ut som IPMS Open minus småungar och uttråkade sambos. Very Happy

Också: kul att se en så pass solitär syssla utföras i grupp på det där viset.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj Empty Sv: Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj

Inlägg av Janne.S mån maj 20 2013, 22:08

Matt_Public skrev:Heh, ser ut som IPMS Open minus småungar och uttråkade sambos. Very Happy

Också: kul att se en så pass solitär syssla utföras i grupp på det där viset.

Vi var mördande effektiva! Very Happy
Du är så välkommen så Matte Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj Empty Sv: Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj

Inlägg av Timo P mån maj 20 2013, 23:21

Vilket kollo! Pinnglass och varmkorv som belöning när lungorna blivit fulla av slipdamm efter allt spacklande . . .

Imponerad av hur mycket snack OCH verkstad det var på alla som var där. Supereffektivt om man ville få kvalitetstid till byggandet! Kan varmt rekommenderas!

Timo
Timo P
Timo P


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj Empty Sv: Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj

Inlägg av Matt_Public tis maj 21 2013, 10:31

Janne.S skrev:
Farbror_Public skrev: Också: kul att se en så pass solitär syssla utföras i grupp på det där viset.

Vi var mördande effektiva! Very Happy
Du är så välkommen så, Matte. Very Happy
Tackar!

Ska göra ett tappert försök att asa mig ner dit nästa gång.
Alltid kul att besöka andra orters hobbyaffärer i vaket tillstånd. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj Empty Sv: Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj

Inlägg av Marlin tis maj 21 2013, 12:08

Tack alla som var med.
Och välkomna nästa gång till alla andra.
Jag hade en underbar helg.
Jag byggde väl inte så värst vansinnigt mycket .
Men jag fick på resterande dekaler på min SuE och detaljmålade en skrälldus JDAM's
Men bara det var full tillräckligt för mig. Jag har inte haft ro i kroppen att bygga de tre senaste månaderna, men nu är jag igång igen.
Och om någon vill se mina påsar så finns de i brevbärar-tråden.
Ses nästa år igen.

@Matt. Om du kan ta dig till Arlanda, så lovar jag att ta dig resten av sträckan.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj Empty Sv: Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj

Inlägg av cas tis maj 21 2013, 12:13

Roligare än så här kunde man knappt ha med kläderna på!
Saker som kan förbättras till nästa år:
* Min deltagartid kan utökas med sisådär 150% eller så. Borde ju vara görligt...
* Grillmäster Bosse borde kunna luras att visa sina talanger
* en fläkt eller AC kanske borde tas med...vi brukar ju alltid pricka in en varm dag Very Happy

Edit: Vi kanske borde starta en insamling för att skicka Farbror Public på kollo? Jag bidrar lätt med en slant eller två.
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj Empty Sv: Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj

Inlägg av Matt_Public tis maj 21 2013, 12:20

cas skrev:Edit: Vi kanske borde starta en insamling för att skicka Farbror Public på kollo? Jag bidrar lätt med en slant eller två.
Blir jag automatiskt kaffepiga då, månntro? scratch

cas skrev: [...] Grillmäster Bosse borde kunna luras att visa sina talanger.
Här har vi däremot ett värdigt insamlings-ändamål. Bossebiff! *dreglar klädsamt*


Edit:

Hedersknyffeln Marlin skrev:@Matt: om du kan ta dig till Arlanda, så lovar jag att ta dig resten av sträckan.
Nämen, så trevligt! Det vore bra hyggligt av dig.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj Empty Sv: Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj

Inlägg av Marlin tis maj 21 2013, 12:28

Inga problem.
Jag kan stå vid grillen Very Happy
Måste bara komma ihåg att lägga grilltången bland modellprylarna i fortsättningen Razz

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj Empty Sv: Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj

Inlägg av Matt_Public tis maj 21 2013, 12:34

Marlin skrev:Måste bara komma ihåg att lägga grilltången bland modellprylarna i fortsättningen. Razz
lol!

Ett hamburger-halster är säkert perfekt för dekalavrinning.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj Empty Sv: Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj

Inlägg av Stefan E tis maj 21 2013, 13:33

cas skrev:Roligare än så här kunde man knappt ha med kläderna på!
Saker som kan förbättras till nästa år:
* Min deltagartid kan utökas med sisådär 150% eller så. Borde ju vara görligt...
* Grillmäster Bosse borde kunna luras att visa sina talanger
* en fläkt eller AC kanske borde tas med...vi brukar ju alltid pricka in en varm dag Very Happy

Edit: Vi kanske borde starta en insamling för att skicka Farbror Public på kollo? Jag bidrar lätt med en slant eller två.

Instämmer till fullo på alla punkter! cheers

Nästa gång har du närvaro-plikt, Matte! Razz

Stefan Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj Empty Sv: Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj

Inlägg av Matt_Public tis maj 21 2013, 13:37

Phantom2 skrev: Nästa gång har du närvaro-plikt, Matte! Razz
Först erbjudanden om pengar och därefter orimliga krav?
Känns som om jag vore tillbaka på ungdomsvårdsanstalten. Laughing


Nåja. Jag åker väl ner då, men skyll inte på mig.

Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj Empty Sv: Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj

Inlägg av Janne.S tis maj 21 2013, 14:01

Lol, morötter och piskor för den stackars renskötaren Razz

Ser att ni redan satt igång med att planera nästa event , nog för att det är bra att vara ute i tid men kan ni besinna er till i höst i alla fall? Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj Empty Sv: Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj

Inlägg av Matt_Public tis maj 21 2013, 14:10

Janne.S skrev:LOL, morötter och piskor för den stackars renskötaren. Razz
Behöver man sköta renar? scratch



Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj Empty Sv: Plastkollo i Vårgårda 2013 16-19 Maj

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet