Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)
+13
Björn Eriksson
Warsawpact
Martin Bo
Caverö
cas
Kent
Marlin
Janne.S
Stefan E
Henrik Bergman
Matt_Public
Mal
flarpen
17 posters
Sida 3 av 11
Sida 3 av 11 • 1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11
Sv: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)
Den där stickan e ju grymt snygg
Låter klokt gjuta upp flertal iom du har planer på flera kärror
Låter klokt gjuta upp flertal iom du har planer på flera kärror
Mal
Rediga scratchkunskaper du ståtar med!
Styrspaken blev ju helt hundra!
Styrspaken blev ju helt hundra!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Respect!
Helt grymma scratch jobb du gör Johan, är mäkta imponerad!
Helt grymma scratch jobb du gör Johan, är mäkta imponerad!
Björn Eriksson
Tackar, tackar.
Roligt att höra att det uppskattas.
Dock är jag lite kluven, förvisso är det rätt roligt att hålla på att göra egna grejer å lösningar på saker å ting, men på en modell som kostar på den nivå som denna tycker jag inte man borde behöva göra allt detta jobb för att få det att komma i närheten av hur originalet ser ut. Förvisso deras första modell, men lite resin detaljer som cockpit landställsbrunnar och luftbromsar hade inte skadat att slänga med i priset á la special hobby eller liknande short run företag.
/Johan
Dock är jag lite kluven, förvisso är det rätt roligt att hålla på att göra egna grejer å lösningar på saker å ting, men på en modell som kostar på den nivå som denna tycker jag inte man borde behöva göra allt detta jobb för att få det att komma i närheten av hur originalet ser ut. Förvisso deras första modell, men lite resin detaljer som cockpit landställsbrunnar och luftbromsar hade inte skadat att slänga med i priset á la special hobby eller liknande short run företag.
/Johan
flarpen- AMS patient zero
flarpen skrev:Tackar, tackar.
/Johan
kan inte annat än hålla med, finns en anledning till att jag inte köpt någon lansen än....
Har höga förväntningar på viggen....
Janne.S- Moderator
Kraftigt kortad fröjdepinne. Snyggt!
Grymt imponerad av det här bygget. Sakta men säkert...
Grymt imponerad av det här bygget. Sakta men säkert...
Matt_Public- Master of DNF
Hej
Bygget på lansen har inte avstannat , dock så har jag haft dåligt med tid att uppdatera läget.
Här är några bilder för att visa att det faktiskt har hänt nått .
Cockpit har fått en hälsosam dos av primer.
Den bakre väggen har moddats lite.
Den övre biten kapades av och en ny bit av PC sattes dit lite förskjuten bakåt för att få plats med dom linhjul som ska sitta där.
Har pillat ihop fotoetsen på instrumentpanelerna
För den bakre panelen klippte jag fotoetsen i 3 delar som monterades på en ny panel av PC för att anpassa efter den nya bredare bakre baljan.
Detta är ett litet smakprov vad som hänt sen senast, ska föröka få upp mer bilder inom kort.
/Johan
Bygget på lansen har inte avstannat , dock så har jag haft dåligt med tid att uppdatera läget.
Här är några bilder för att visa att det faktiskt har hänt nått .
Cockpit har fått en hälsosam dos av primer.
Den bakre väggen har moddats lite.
Den övre biten kapades av och en ny bit av PC sattes dit lite förskjuten bakåt för att få plats med dom linhjul som ska sitta där.
Har pillat ihop fotoetsen på instrumentpanelerna
För den bakre panelen klippte jag fotoetsen i 3 delar som monterades på en ny panel av PC för att anpassa efter den nya bredare bakre baljan.
Detta är ett litet smakprov vad som hänt sen senast, ska föröka få upp mer bilder inom kort.
/Johan
Skönt att se att nån jobbar på i åskvärmen!
Snyggt och prydligt blir det!
Snyggt och prydligt blir det!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tackar
Jag har inskaffat en ny kamera som jag håller på att försöka lära mig inställningarna på.
Förutom bakre väggen är dom andra bilderna tagna med den nya kameran.
Främre baljan målad och all ets på plats.
Det svåra var att få till en nyans på färg som någorlunda stämmer med den målade etsen.
har justerat siktet en aning också efter att jag hittat mer material på hur sikte 6A ser ut (siktesglasen saknas dock fortfarande).
En sak som jag blev förbryllad över är att gasreglaget saknas helt i ets settet, så det fick man knåpa ihop själv
Högersidan med tillhörande ets som fick moddas en del för att få det att se lite mindre 2D-aktikt ut.
Vänstersidan detaljmålad
Bakre väggen färdig med tillhörande linhjul och linor.
Även ifall stolarna ser bra ut så behöver dom ändå justeras lite grann då det helt saknas detaljer på baksidan. Den "hylla" som är gjuten där ska egentligen vara ett par stag med rullar mellan stolen och skenorna.
En bit mässingstråd fick ersätta det platta etsen för utskjutningshandtagen.
/Johan
Jag har inskaffat en ny kamera som jag håller på att försöka lära mig inställningarna på.
Förutom bakre väggen är dom andra bilderna tagna med den nya kameran.
Främre baljan målad och all ets på plats.
Det svåra var att få till en nyans på färg som någorlunda stämmer med den målade etsen.
har justerat siktet en aning också efter att jag hittat mer material på hur sikte 6A ser ut (siktesglasen saknas dock fortfarande).
En sak som jag blev förbryllad över är att gasreglaget saknas helt i ets settet, så det fick man knåpa ihop själv
Högersidan med tillhörande ets som fick moddas en del för att få det att se lite mindre 2D-aktikt ut.
Vänstersidan detaljmålad
Bakre väggen färdig med tillhörande linhjul och linor.
Även ifall stolarna ser bra ut så behöver dom ändå justeras lite grann då det helt saknas detaljer på baksidan. Den "hylla" som är gjuten där ska egentligen vara ett par stag med rullar mellan stolen och skenorna.
En bit mässingstråd fick ersätta det platta etsen för utskjutningshandtagen.
/Johan
Klart berömvärd balja!
Resten håller också hög klass. Imponerande!
Resten håller också hög klass. Imponerande!
Du är då en scratchbyggare av klass!
Det där tupphålet kommer bli såå ståtligt!
Det där tupphålet kommer bli såå ståtligt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tackar
Stolarna är i princip klara.
Då jag inte har bra koll på vad det var för färg på sittdynan och nödutrustningspacken på ryggstödet så gick jag på dom färgangivelser som är i beskrivningen.
Reservutskjutningshandtaget på främre delen av stolen är också på plats. Saknas gör fotstöden på undersidan, men dom får jag klara mig utan då jag inte ser hur jag ska få plats med dom.
Sen var det dags för bälten...jag älskar verkligen fotoetsade bälten..inte. Det går bra på ww2 kärror, men på modernare jetkärror funkar det dåligt.
För att kunna böja runt bältena som jag ville så ersatte jag valda delar av etset med tamiya tejp.
Efter mycket pill och en del väl valda ord så fick jag dom på plats i alla fall. Inte hundra på långa vägar men det får duga. Har även fått dit varningsmärkningen på stolen som Robert så snällt skickar med på dekalarket.
Och efter lite vädring och mattlack så är det bara dom genomskinliga plexiglasbitara om återstår innan stolarna får anses som klara.
/Johan
Stolarna är i princip klara.
Då jag inte har bra koll på vad det var för färg på sittdynan och nödutrustningspacken på ryggstödet så gick jag på dom färgangivelser som är i beskrivningen.
Reservutskjutningshandtaget på främre delen av stolen är också på plats. Saknas gör fotstöden på undersidan, men dom får jag klara mig utan då jag inte ser hur jag ska få plats med dom.
Sen var det dags för bälten...jag älskar verkligen fotoetsade bälten..inte. Det går bra på ww2 kärror, men på modernare jetkärror funkar det dåligt.
För att kunna böja runt bältena som jag ville så ersatte jag valda delar av etset med tamiya tejp.
Efter mycket pill och en del väl valda ord så fick jag dom på plats i alla fall. Inte hundra på långa vägar men det får duga. Har även fått dit varningsmärkningen på stolen som Robert så snällt skickar med på dekalarket.
Och efter lite vädring och mattlack så är det bara dom genomskinliga plexiglasbitara om återstår innan stolarna får anses som klara.
/Johan
Då var det sista monterat på stolarna.
Vet inte om jag gjort nåt fel nånstans, men jag behövde fila ner dom genomskinliga bitarna ganska ordentligt för att få stolarna att passa
mellan cockpitsidorna på kroppshalvorna.
Ni som byggt modellen innan, har detta varit ett problem?
Resten av arbetsplatsen är vädrad och mattlackad samt att dom sista små detaljerna är på plats
En yxa av nån sort sitter det tydligen på bakre väggen i det främre utrymmet
Siktesglasen på plats
Och det sista på vänster sida
Nu har jag bara att invänta att resten av grejerna ska komma tillbaka efter resinavgjutningen så att det går att färdigställa förarutrymmet.
/Johan
Vet inte om jag gjort nåt fel nånstans, men jag behövde fila ner dom genomskinliga bitarna ganska ordentligt för att få stolarna att passa
mellan cockpitsidorna på kroppshalvorna.
Ni som byggt modellen innan, har detta varit ett problem?
Resten av arbetsplatsen är vädrad och mattlackad samt att dom sista små detaljerna är på plats
En yxa av nån sort sitter det tydligen på bakre väggen i det främre utrymmet
Siktesglasen på plats
Och det sista på vänster sida
Nu har jag bara att invänta att resten av grejerna ska komma tillbaka efter resinavgjutningen så att det går att färdigställa förarutrymmet.
/Johan
Brutalfränt!
Men vad i hela friden skall dom ha en yxa till inne i cockpit? Hugga ved?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Brutalfränt!
Tänkte samma sak, det enda jag kom på är väl att hugga sig genom huven ifall den inte går att öppna i en nödsituation då utsprång inte är ett alternativ.
Blir bara allt mer imponerad.
Skön konst är vad det är.
Skön konst är vad det är.
Först scratcha, sen resinkopia och sen mer scratch !?
Helt enkelt briljant!
Och snyggt
Helt enkelt briljant!
Och snyggt
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Härligt men tokigt säger jag som inte vet varför jag håller på med denna hobbyn
Snyggt jobbat
Snyggt jobbat
Caverö
Sida 3 av 11 • 1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11
Liknande ämnen
» Sport Lansen, Tarangus 1/48
» Tarangus 1/48 A32 a Lansen
» RNoAF F-16A & SweAF A32A Lansen - Kinetic & Tarangus 1/48
» A32A Lansen - Tarangus 1/48
» Varför tar det sån tid? (Var är Tarangus Lansen i 1/48?)
» Tarangus 1/48 A32 a Lansen
» RNoAF F-16A & SweAF A32A Lansen - Kinetic & Tarangus 1/48
» A32A Lansen - Tarangus 1/48
» Varför tar det sån tid? (Var är Tarangus Lansen i 1/48?)
Sida 3 av 11
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet