JAS 35K Draken, Revell/Heller/Italeri 1:72 scale
+8
flarpen
SAU
Marlin
Matt_Public
Stefan E
cas
Janne.S
Björn Eriksson
12 posters
Sida 2 av 5
Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: JAS 35K Draken, Revell/Heller/Italeri 1:72 scale
Då var vi igång med själva bygget,
Efter hel del micklande med sågar och slipstickor så lyckades jag få Italeris JAS 39B cockpit på plats, tycker nog själv att det ser riktigt hyfsat ut.
Så här långt får jag lite B3LA känsla när ser hur baksitsen blev med instrument kåpan.
Började även att modifiera Gripens huvudhjulställ från Italeri satsen, FLP "35 MOD" Nivå 4 var planerad att få nya hjulställ och bromsystem så jag spelar väl med i den historien,
Den här Draken kommer att få en betydligt högre markfrigång än en ordinarie Drake.
Efter hel del micklande med sågar och slipstickor så lyckades jag få Italeris JAS 39B cockpit på plats, tycker nog själv att det ser riktigt hyfsat ut.
Så här långt får jag lite B3LA känsla när ser hur baksitsen blev med instrument kåpan.
Började även att modifiera Gripens huvudhjulställ från Italeri satsen, FLP "35 MOD" Nivå 4 var planerad att få nya hjulställ och bromsystem så jag spelar väl med i den historien,
Den här Draken kommer att få en betydligt högre markfrigång än en ordinarie Drake.
Björn Eriksson
Fett!!!!
Har du funderat något på huven? Original så är det ju lite av växthus över den. Kanske putsa bort ramarna så det blir en hel huv av det?
Har du funderat något på huven? Original så är det ju lite av växthus över den. Kanske putsa bort ramarna så det blir en hel huv av det?
Janne.S- Moderator
Högre markfrigång kan ju behövas...hade dom inte räknat ut nånstans att markfrigången med hängd RBS15 var 25mm?
Gripen-cockpit i en drake
Helt briljant!
Gripen-cockpit i en drake
Helt briljant!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Dripen? Graken?
Briljant tilltag, oavsett vilket.
Matt_Public- Master of DNF
Tack Janne, Christer och Matt!
Janne skrev: Har du funderat något på huven? Original så är det ju lite av växthus över den. Kanske putsa bort ramarna så det blir en hel huv av det?
Den köper jag direkt, var inne på samma idé och testade 39B:s huv men den var för bred och för hög i bakre delen och såg allmänt konstigt ut.
Christer skrev: Högre markfrigång kan ju behövas...hade dom inte räknat ut nånstans att markfrigången med hängd RBS15 var 25mm?
Vid en landningsvikt av 11.000 kg så var det 44mm tillgodo upp RB 15F:s fenor vid sättning.
Matt skrev: Dripen? Graken?
Coola namnförslag Matt!
Janne skrev: Har du funderat något på huven? Original så är det ju lite av växthus över den. Kanske putsa bort ramarna så det blir en hel huv av det?
Den köper jag direkt, var inne på samma idé och testade 39B:s huv men den var för bred och för hög i bakre delen och såg allmänt konstigt ut.
Christer skrev: Högre markfrigång kan ju behövas...hade dom inte räknat ut nånstans att markfrigången med hängd RBS15 var 25mm?
Vid en landningsvikt av 11.000 kg så var det 44mm tillgodo upp RB 15F:s fenor vid sättning.
Matt skrev: Dripen? Graken?
Coola namnförslag Matt!
Björn Eriksson
Senast ändrad av Björn Eriksson den lör jun 01 2013, 19:58, ändrad totalt 1 gång
Björn Eriksson
Detta gillar jag SKARPT!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Det här blir bara värre och värre....
eller BÄTTRE!
Innovativt!
Stefan
eller BÄTTRE!
Innovativt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack Janne, Christer, Stefan och Mal!
Har och blivit inte så mycket byggande idag, har farit runt på ett flertal handelsträdgårdar idag, och sen var det det dags sätta fart på grillen och vara lite social med grannarna och ta en pilsner och kanske även något annat, och nu är det snart Robert Gustavsson på burken.
Har och blivit inte så mycket byggande idag, har farit runt på ett flertal handelsträdgårdar idag, och sen var det det dags sätta fart på grillen och vara lite social med grannarna och ta en pilsner och kanske även något annat, och nu är det snart Robert Gustavsson på burken.
Senast ändrad av Björn Eriksson den lör jun 01 2013, 21:49, ändrad totalt 1 gång
Björn Eriksson
Drömbygge deluxe!
Så annorlunda och ändå så drakig. Bra där!
Så annorlunda och ändå så drakig. Bra där!
Tack Matt!
Har varit på IPMS Uppsalas byggmöte idag, men nu ska jag nog pyssla med modellen ett tag.
Har varit på IPMS Uppsalas byggmöte idag, men nu ska jag nog pyssla med modellen ett tag.
Björn Eriksson
Så sakterligen börjar den ta form, nytt är de små Viggen liknande canarderna, bladannten och tillslipad bakdel för att bättre passa Gripen/Hornet motorutloppet
Även på canarderna skall roderytor sågas ur och vinklas.
Det var inte helt lätt slipa till det gamla ovala motorutloppet så att det passar det nya Gripen/Hornet motorutloppet.
Även på canarderna skall roderytor sågas ur och vinklas.
Det var inte helt lätt slipa till det gamla ovala motorutloppet så att det passar det nya Gripen/Hornet motorutloppet.
Senast ändrad av Björn Eriksson den tis jun 04 2013, 21:02, ändrad totalt 1 gång
Björn Eriksson
Uj! Utstuderat, undersökt och underskönt!
Det här är bland de bättre och ballare byggen jag någonsin sett.
Och inte blev det sämre av att det börjar likna en Angel Interceptor.
Så fantastiskt läckert! Man blir ju inte lite sugen på en whif- drake!
!
!
Janne.S- Moderator
Tack Matt och Janne!
Och det mest balla med det här bygget är ju att den baserar sig till 80% på SAAB:s egna ideér och skisser när man jobbade med "35 MOD" (Super Draken) projektet.
Matt_Public skrev:Uj! Utstuderat, undersökt och underskönt!
Och det mest balla med det här bygget är ju att den baserar sig till 80% på SAAB:s egna ideér och skisser när man jobbade med "35 MOD" (Super Draken) projektet.
Björn Eriksson
Ack så fräsigt!
Tror dock att du får spackla igen AKAN-mynningen, annars lär höger-canarden få det varmt om öronen
Men den blir ju verkligen urläcker!
Tror dock att du får spackla igen AKAN-mynningen, annars lär höger-canarden få det varmt om öronen
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack Christer!
Jo det är tanken att jag ska spackla igen akan-mynningen.
cas skrev:Ack så fräsigt!
Jo det är tanken att jag ska spackla igen akan-mynningen.
Björn Eriksson
Ny omröstning! Vad tycker publiken? gällande "Air Refueling Probe"
De första tre bilderna är med en Air Refueling Probe stulen från High Planes, Atlas Cheetah
De följande fyra bilderna är med en Air Refueling Probe stulen från Hasegawas Mirage F-1C
Själv tycker jag att båda ser riktigt bra ut på Draken, båda har charm på sitt specifika sätt.
De första tre bilderna är med en Air Refueling Probe stulen från High Planes, Atlas Cheetah
De följande fyra bilderna är med en Air Refueling Probe stulen från Hasegawas Mirage F-1C
Själv tycker jag att båda ser riktigt bra ut på Draken, båda har charm på sitt specifika sätt.
Björn Eriksson
Den nedre versionen rockar fetast!
Jag gillar när sonden sitter på kroppen måste jag säga
Det ser fett ut!
Det ser fett ut!
Janne.S- Moderator
Tankproben framme på näsan!
Det ser absolut bäst ut
Det ser absolut bäst ut
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack Matt, Janne och Christer!
Enligt flera omröstningen på tre forum, kommer utformningen på
"JAS 35K Draken" att byggas som nedanstående bilder visar " SÅ NU ÅKER VI"
OBS! nytt motorutblås, Gripen/Hornet utblåset utbytt till Hasegawas Mirage F-1C motorutlås, den blev visuellt betydligt mer harmoniskt passande med tanke på bakkroppen utformning.
Enligt flera omröstningen på tre forum, kommer utformningen på
"JAS 35K Draken" att byggas som nedanstående bilder visar " SÅ NU ÅKER VI"
OBS! nytt motorutblås, Gripen/Hornet utblåset utbytt till Hasegawas Mirage F-1C motorutlås, den blev visuellt betydligt mer harmoniskt passande med tanke på bakkroppen utformning.
Björn Eriksson
Japp, f-ettans utblås blev mycket mer harmoniskt. Tycker konfigurationen ser utmärkt ut! Nu är det bara en liten detalj..... Luftintagen , större motor vill ha mer luft, har du klurat på att göra insugen större?
Janne.S- Moderator
Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Airfix, Matchbox, Heller 1:72 Scale, Viggen prototype 37-1
» Heller 1:72 scale Viggen prototype 37-1 late "Spinn Test"
» Hasegawa 1:48 scale J 35B "Splinter Draken" 35220
» F-22A Raptor, X 2 Academy Vs. Italeri 1:48 scale
» Italeri 1:48 scale JAS 39A "Splinter Gripen" 39131
» Heller 1:72 scale Viggen prototype 37-1 late "Spinn Test"
» Hasegawa 1:48 scale J 35B "Splinter Draken" 35220
» F-22A Raptor, X 2 Academy Vs. Italeri 1:48 scale
» Italeri 1:48 scale JAS 39A "Splinter Gripen" 39131