IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Mystisk eldriven pansarvagn från Tamiya

+2
Hayabusa
merlin1953packard
6 posters

Gå ner

Mystisk eldriven pansarvagn från Tamiya Empty Mystisk eldriven pansarvagn från Tamiya

Inlägg av merlin1953packard lör jul 06 2013, 21:10

Sådana här modeller minns jag från anno dazumal... enkla att bygga... och de gick framåt av sig själv (nåja, två fräscha AA-batterier krävdes) med en liten elmotor. Dock inga options som styrning, belysning eller Wünderbaum för skytten...

Har inte en susning vad detta är för något. Ser ut som Stürmpanzer från WWII, men skall ha västtysk logo (alltså dekalerna) på sidorna. Kan det vara tidigt 1960-tal?

Vad säger forumets initierade pansarexperter?

Nu ett par bilder...

Mystisk eldriven pansarvagn från Tamiya DSCN4196_zpsf036d806

Mystisk eldriven pansarvagn från Tamiya DSCN4197_zps3ebc164c


Merlin
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Mystisk eldriven pansarvagn från Tamiya Empty Sv: Mystisk eldriven pansarvagn från Tamiya

Inlägg av Hayabusa lör jul 06 2013, 21:34

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kanonenjagdpanzer

Minns denna serie från Tamiya mycket väl. Bl a Strv 103 (S) fanns med.


 http://www.oldmodelkits.com/index.php?detail=9566&manu=Tamiya
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Mystisk eldriven pansarvagn från Tamiya Empty Sv: Mystisk eldriven pansarvagn från Tamiya

Inlägg av Matt_Public sön jul 07 2013, 08:59

Haha! Nostalgi 3000. Very Happy

Brukade titta på dem i gamla Tamiyakataloger som barn.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Mystisk eldriven pansarvagn från Tamiya Empty Sv: Mystisk eldriven pansarvagn från Tamiya

Inlägg av Warsawpact sön jul 07 2013, 23:57

B-L, du borde bli utnämnd till kit-arkeolog!!

Precis som Hayabusa säger så är det en "Kanonenjagdpanzer 4-5" som Västtyska Bundeswehr hade under kalla kriget på 60-talet.
Västtyskarna byggde också samma vagnar fast utan kanon, och fick då annan benämning, för att användas som missil-vagn när de experimenterade med dedikerade TOW/ HoT vagnar.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Mystisk eldriven pansarvagn från Tamiya Empty Sv: Mystisk eldriven pansarvagn från Tamiya

Inlägg av Matt_Public mån jul 08 2013, 06:55

Också: det tog mig en god stund att inse det geniala i att sätta IKEA-batterier i en pansarvagn som man får montera själv. Bra där! Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Mystisk eldriven pansarvagn från Tamiya Empty Sv: Mystisk eldriven pansarvagn från Tamiya

Inlägg av cas mån jul 08 2013, 09:10

Jag drar mig till minnes att det fanns lite mer typiska off-road bilar i den här serien?
Hade en liten 1/48 buggy med lång svart vindruta vill jag minnas.

Schysst liten pryl!

Fräsigt att västtyskarna byggde nya panzers på panzer IV-plattformen under 50 och 60-talet...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Mystisk eldriven pansarvagn från Tamiya Empty Sv: Mystisk eldriven pansarvagn från Tamiya

Inlägg av Caverö fre jul 12 2013, 20:29

Jösses detta drar fram gamla minnen, jag inköpte en M-60:a i leksaksaffären i Lerum på mycket tidigt åttiotal.

hade kul med den och byggde olika raka banor att ta sig igenom.
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Mystisk eldriven pansarvagn från Tamiya Empty Sv: Mystisk eldriven pansarvagn från Tamiya

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet