Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48
+11
linusorn
Gigabyte
Henrik Bergman
Caverö
Janne.S
Marlin
Stefan E
cas
Jörgen.E
Matt_Public
Björn Eriksson
15 posters
Sida 1 av 6
Sida 1 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48
Kunde inte hålla mig längre!
Drar igång 1:48 bygget av TSR-2 med splinter camo.
(JAS 35K Draken ligger på is några dagar, men det är semester på måndag så den kommer ändå att bli klar i närtid)
Bilder kommer snart!
Drar igång 1:48 bygget av TSR-2 med splinter camo.
(JAS 35K Draken ligger på is några dagar, men det är semester på måndag så den kommer ändå att bli klar i närtid)
Bilder kommer snart!
Senast ändrad av Björn Eriksson den sön sep 01 2013, 19:41, ändrad totalt 1 gång
Björn Eriksson
Sv: Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48
Du är då för bäst, alltså!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48
Nu sätter Whif-Björn igång med ännu ett spektakel!
Underbart!
Underbart!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48
Tack Matt, Jörgen och Christer!
Det blir en hel del att göra på den här modellen också.
Bilder kommer.
Det blir en hel del att göra på den här modellen också.
Bilder kommer.
Björn Eriksson
Sv: Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48
Hejsan Björn!
Precis samma tanke har jag länge närt att göra av min TSR!
Men efter jag fick se den riktiga maskinen på Cosford, vet jag inte längre....
Hejsan Björn!
Ett riktigt läckert flygplan som kunde blivit en klassiker om bara politikerna hållit fingrarna borta.
En modifikation som kan behövas är att "räta upp" landstället lite, det spretar för mycket åt sidorna (utåt) på modellen.
Läste en artikel på Hyperscale (av Steve Naylor) för länge sedan om hur man korrigerar detta.
Hittade artikeln sent omsider...
http://www.hyperscale.com/2010/features/tsr2whatif48sn_1.htm
Tyvärr har jag inte kommit fram till TSR.en ännu...
Jag kommer att sitta som klistrad o följa ditt äventyr!
Stefan
Precis samma tanke har jag länge närt att göra av min TSR!
Men efter jag fick se den riktiga maskinen på Cosford, vet jag inte längre....
Hejsan Björn!
Ett riktigt läckert flygplan som kunde blivit en klassiker om bara politikerna hållit fingrarna borta.
En modifikation som kan behövas är att "räta upp" landstället lite, det spretar för mycket åt sidorna (utåt) på modellen.
Läste en artikel på Hyperscale (av Steve Naylor) för länge sedan om hur man korrigerar detta.
Hittade artikeln sent omsider...
http://www.hyperscale.com/2010/features/tsr2whatif48sn_1.htm
Tyvärr har jag inte kommit fram till TSR.en ännu...
Jag kommer att sitta som klistrad o följa ditt äventyr!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48
Mumsigt värre.
Och tack ska jag säga Björn.
Om du (och Stefan) bygger TSR-2 svensk.
Då kan jag bygga min Israelisk utan dåligt samvete.
Mumma vad gott detta kommer bli.
Trevlig semester.
/Bosse - som börjar jobba igen på måndag
Och tack ska jag säga Björn.
Om du (och Stefan) bygger TSR-2 svensk.
Då kan jag bygga min Israelisk utan dåligt samvete.
Mumma vad gott detta kommer bli.
Trevlig semester.
/Bosse - som börjar jobba igen på måndag
Marlin
Sv: Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48
Tvillingtråden till denna tråd på Stockholmsforumet har nu spårat ur totalt!
Det började för ca: 6 veckor sedan när Lars Befring hade sett ett bygge av en SAAB A 36 Draken "Stor Draken" på What if Modelers forumet, ett 1:72 bygge fast den var byggd med en Lindberg 1:48 Draken.
Lars frågade mig då om jag kunde tänka mig att bygga en sådan om han skaffade fram en 1:48 Drake till mig, varvid jag svarade jakande, kravet var att jag skulle lägga upp en byggtråd av bygget på Stockholmsforumet.
Förra söndagen 7/7 på IPMS Uppsalas byggmöte levererades en Hasegawa 1:48 Drake till undertecknad.
Gå in på denna länk http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=3519 för att titta på tokerierna, jag står för idéer och spånande och Lars står för idéer och ritningar.
"VARNING" detta är gigantisk trådkapning på Stockholmsforumet.
Arbetet med TSR-2 modellen pågår för fullt med vapenuppsättning och cockpit.
Det började för ca: 6 veckor sedan när Lars Befring hade sett ett bygge av en SAAB A 36 Draken "Stor Draken" på What if Modelers forumet, ett 1:72 bygge fast den var byggd med en Lindberg 1:48 Draken.
Lars frågade mig då om jag kunde tänka mig att bygga en sådan om han skaffade fram en 1:48 Drake till mig, varvid jag svarade jakande, kravet var att jag skulle lägga upp en byggtråd av bygget på Stockholmsforumet.
Förra söndagen 7/7 på IPMS Uppsalas byggmöte levererades en Hasegawa 1:48 Drake till undertecknad.
Gå in på denna länk http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=3519 för att titta på tokerierna, jag står för idéer och spånande och Lars står för idéer och ritningar.
"VARNING" detta är gigantisk trådkapning på Stockholmsforumet.
Arbetet med TSR-2 modellen pågår för fullt med vapenuppsättning och cockpit.
Björn Eriksson
Sv: Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48
Så kan det gå, när inte haspen är på.....
....och Lasse B lös!
Lysande, helt enkelt lysande!
Stefan
....och Lasse B lös!
Lysande, helt enkelt lysande!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48
Det där var nog den bästa urspårning jag sett på länge!
TSR-2 och draken mixen är särdeles lyckad
TSR-2 och draken mixen är särdeles lyckad
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48
Den där STHLM-tråden är ju underbart underlig.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48
Tack Stefan, Christer och Matt!
Christer skrev: TSR-2 och draken mixen är särdeles lyckad
Själv är jag helt klart mer inne F-111 varianten eller annan
"side by side" lösning av frampartiet, grovtestade med 1:72 TSR-2 modell som då visade sig passa utmärkt på höjden (som profilen visade) men passade klart sämre på bredden, blev alldeles för smal, däremot passade
TSR-2:ans bakända och hjulställ passade alldeles utmärkt på 1:48 Draken.
Christer skrev: TSR-2 och draken mixen är särdeles lyckad
Själv är jag helt klart mer inne F-111 varianten eller annan
"side by side" lösning av frampartiet, grovtestade med 1:72 TSR-2 modell som då visade sig passa utmärkt på höjden (som profilen visade) men passade klart sämre på bredden, blev alldeles för smal, däremot passade
TSR-2:ans bakända och hjulställ passade alldeles utmärkt på 1:48 Draken.
Senast ändrad av Björn Eriksson den tis jul 16 2013, 21:21, ändrad totalt 1 gång
Björn Eriksson
Sv: Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48
F-111 nosen passar ju som handsken, men bara en motor ser alldeles för stort ut. Med dubbla utblås på den så tror jag att den blir lite mer skalenlig i motorstorlek.
IMHO förstås
IMHO förstås
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48
Christer!
Jag var kanske lite otydlig i min beskrivning!
Förtydligande: Som jag sa, Själv är jag helt klart mer inne F-111 varianten eller annan "side by side" lösning av frampartiet och då kommer jag att bygga den med, 1:72 TSR-2:ans bakända (med två motorutblås) och hjulställ som passade alldeles utmärkt på 1:48 Draken.
Men jag förstår vad du menar om du bara tittade på Lars profilskiss där bara F-111:ns framparti var inlagt och ingen ändring av bakpartiet var gjort,
Hade du läst mina inlägg före och efter ritningsinlägget så hade du nog sett att jag redan har förkastat att använda 1:48 Drakens enda (och överfört i 1:72 Gigantiska motorutblås)
Jag var kanske lite otydlig i min beskrivning!
Förtydligande: Som jag sa, Själv är jag helt klart mer inne F-111 varianten eller annan "side by side" lösning av frampartiet och då kommer jag att bygga den med, 1:72 TSR-2:ans bakända (med två motorutblås) och hjulställ som passade alldeles utmärkt på 1:48 Draken.
Men jag förstår vad du menar om du bara tittade på Lars profilskiss där bara F-111:ns framparti var inlagt och ingen ändring av bakpartiet var gjort,
Hade du läst mina inlägg före och efter ritningsinlägget så hade du nog sett att jag redan har förkastat att använda 1:48 Drakens enda (och överfört i 1:72 Gigantiska motorutblås)
Björn Eriksson
Sv: Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48
JAg gillar side by side idén... kanske fippla till F-111 nosdelen lite så det inte ser ut som en F-111 nos, såga av och sätta dit draken noskonen?
TSR hjulen och bakändan ser helt klart ut att funka!
TSR hjulen och bakändan ser helt klart ut att funka!
Janne.S- Moderator
Sv: Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48
Tack Jan!
Njaa! om jag skulle vilja ha en noslösning mer lik drakens så kan jag istället för att använda Italeris F-111:a istället använda Airfix gamla utgåva av F-111:an som är fel utformad med helt rund nos och inte med den anknäbbs utformningen som den skall ha.
Vi får se hur jag gör när det är dax.
Njaa! om jag skulle vilja ha en noslösning mer lik drakens så kan jag istället för att använda Italeris F-111:a istället använda Airfix gamla utgåva av F-111:an som är fel utformad med helt rund nos och inte med den anknäbbs utformningen som den skall ha.
Vi får se hur jag gör när det är dax.
Björn Eriksson
Sv: Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48
Vilket det än blir så kommer det bli görspännande!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48
Tack Christer!
Tycker själv att det ska bli ett spännande projekt.
Nu till det som denna tråd handlar om TSR-2, vapen uppsättning och cockpit börjar nu bli klara för primer.
Kan för tillfället inte lägga in några bilder, då en av portarna i min Router behagade lägga av, igår kom jag inte ens ut på internet, men fick hjälp av min goa svärson som fixade det,
Imorgon skall MediaMarkt besökas för ett inköp av en ny Router.
Tycker själv att det ska bli ett spännande projekt.
Nu till det som denna tråd handlar om TSR-2, vapen uppsättning och cockpit börjar nu bli klara för primer.
Kan för tillfället inte lägga in några bilder, då en av portarna i min Router behagade lägga av, igår kom jag inte ens ut på internet, men fick hjälp av min goa svärson som fixade det,
Imorgon skall MediaMarkt besökas för ett inköp av en ny Router.
Björn Eriksson
Sv: Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48
Då var det äntligen dags för lite bilder på TSR-2 bygget!
En vacker maskin är det.
Det enda inköpta godiset, Dreyer Resins Rb04 och Pavlas raketstol Martin Baker MB.Mk. 8AV
Dekalarket från Xtradecals
Hur stor är en TSR-2 jämfört med en Viggen "Mycket större" 52 cm blir den.
Vapenuppsättningen: 2 st. Sjömålsrobot Rb04, 4 st. Sjö och Markmålsrobot Rb05, 2 st. Jaktrobot Rb24 och en Recce Pod av engelsk typ (stulen från Airfix Jaguar Gr.3 låda)
Väl detaljerade cockpitbaljor, men instrumentbrädorna var en katastrof, så en överbliven AJ 37 instrumentbräda av märket NeOmega får pryda främre cockpiten, i bakre cockpiten blev det en uppsågad instrumentbräda av okänt ursprung som limmades på i småbitar här och där.
Cockpit med primer.
Vapenuppsättning med primer.
En vacker maskin är det.
Det enda inköpta godiset, Dreyer Resins Rb04 och Pavlas raketstol Martin Baker MB.Mk. 8AV
Dekalarket från Xtradecals
Hur stor är en TSR-2 jämfört med en Viggen "Mycket större" 52 cm blir den.
Vapenuppsättningen: 2 st. Sjömålsrobot Rb04, 4 st. Sjö och Markmålsrobot Rb05, 2 st. Jaktrobot Rb24 och en Recce Pod av engelsk typ (stulen från Airfix Jaguar Gr.3 låda)
Väl detaljerade cockpitbaljor, men instrumentbrädorna var en katastrof, så en överbliven AJ 37 instrumentbräda av märket NeOmega får pryda främre cockpiten, i bakre cockpiten blev det en uppsågad instrumentbräda av okänt ursprung som limmades på i småbitar här och där.
Cockpit med primer.
Vapenuppsättning med primer.
Björn Eriksson
Sv: Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48
WOW
Det var ingen dålig vapenlast.
Trevligt
/Bosse
Det var ingen dålig vapenlast.
Trevligt
/Bosse
Marlin
Sv: Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48
Ja det var inte lite död och förintelse som skulle hänga under den!!
Janne.S- Moderator
Sv: Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48
Tack Bosse och Janne!
Det är ju ett väldigt stor plan det ska hänga på, visserligen är vingytan inte större än Viggens, men det finns ju stora ytor på underdelen av kroppen att hänga upp missiler på, jämfört med vad AJ 37:orna hängde på så är det ju bara 2 extra Rb.05:or
Det är ju ett väldigt stor plan det ska hänga på, visserligen är vingytan inte större än Viggens, men det finns ju stora ytor på underdelen av kroppen att hänga upp missiler på, jämfört med vad AJ 37:orna hängde på så är det ju bara 2 extra Rb.05:or
Björn Eriksson
Sv: Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48
Kul projekt och artistisk frihet när den är som bäst
Caverö
Sv: Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48
Vilken skön maskin, vilket vackert vapenlass!
Matt_Public- Master of DNF
Sida 1 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Liknande ämnen
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» "F-16 Swedish Viper" Hasegawa 1/48
» Swedish IFV CV9040B - Academy 1/35
» Academy 1:72 scale Swedish "What If" A-10A Warthog
» IBG Models 1/72 Stridsvagn m/40L Swedish Light Tank
» "F-16 Swedish Viper" Hasegawa 1/48
» Swedish IFV CV9040B - Academy 1/35
» Academy 1:72 scale Swedish "What If" A-10A Warthog
» IBG Models 1/72 Stridsvagn m/40L Swedish Light Tank
Sida 1 av 6
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|