Lite nyheter....DN
3 posters
Sida 1 av 1
Lite nyheter....DN
Hey what to say, vilka namn piloterna fick......
Saxat ur myheterna....
Fejkade namn på olyckspiloter lästes upp i tv
Publicerad 2013-07-15 23:12
En tv-station i San Francisco och USA:s federala haverikommission har tvingats be om ursäkt för ett tv-inslag där piloterna i det passagerarplan som den 6 juli kraschlandade i San Francisco i USA-delstaten Kalifornien gavs påhittade och rasistiskt anstrukna namn.
Tv-stationen KTVU sände den 12 juli ett inslag där man namngav fyra piloter. Två av dem påstods heta ”captain Sum Ting Wong” och ”Wi Tu Lo”. Vilket torde ha innebörden ”Something Wrong” (Något fel) och ”Way Too Low” (Alldeles för lågt).
Enligt tv-stationen ska en tjänsteman vid NTSB, USA:s federala haverikommission, efter begäran ha bekräftat namnen på piloterna över telefon och klargjort stavningen för en KTVU-reporter.
I sin ursäkt – som inte direkt är klargörande – uppger tv-stationen att det gjordes ”ett flertal misstag” i samband med att informationen samlades in. Bland annat, skriver KTVU, ”läste vi inte upp namnen högt, vi ljudade dem inte fonetiskt”.
Från vilken källa KTVU fått de falska namnen uppges inte.
NSTB uppger i sin ursäkt att det var en sommarpraktikant vid myndigheten som på eget bevåg tagit sig för att bekräfta namnen som KTVU fått uppgift om.
Två unga kinesiskor dog i olyckan då planet, av typen Boeing 777, kraschade i samband med landningen på San Franciscos internationalla flygplats på förmiddagen lördag den 6 juli. Senare avled ytterligare en passagerare, en kinesisk flicka, av skadorna hon ådrog sig. Över 180 ombordvarande skadades.
Flygplanet tillhörde Asiana Airlines, Sydkoreas näst största flygbolag. Asiana har bekräftat att planets pilot höll på att utbildas på flygplanstypen.
Saxat ur myheterna....
Fejkade namn på olyckspiloter lästes upp i tv
Publicerad 2013-07-15 23:12
En tv-station i San Francisco och USA:s federala haverikommission har tvingats be om ursäkt för ett tv-inslag där piloterna i det passagerarplan som den 6 juli kraschlandade i San Francisco i USA-delstaten Kalifornien gavs påhittade och rasistiskt anstrukna namn.
Tv-stationen KTVU sände den 12 juli ett inslag där man namngav fyra piloter. Två av dem påstods heta ”captain Sum Ting Wong” och ”Wi Tu Lo”. Vilket torde ha innebörden ”Something Wrong” (Något fel) och ”Way Too Low” (Alldeles för lågt).
Enligt tv-stationen ska en tjänsteman vid NTSB, USA:s federala haverikommission, efter begäran ha bekräftat namnen på piloterna över telefon och klargjort stavningen för en KTVU-reporter.
I sin ursäkt – som inte direkt är klargörande – uppger tv-stationen att det gjordes ”ett flertal misstag” i samband med att informationen samlades in. Bland annat, skriver KTVU, ”läste vi inte upp namnen högt, vi ljudade dem inte fonetiskt”.
Från vilken källa KTVU fått de falska namnen uppges inte.
NSTB uppger i sin ursäkt att det var en sommarpraktikant vid myndigheten som på eget bevåg tagit sig för att bekräfta namnen som KTVU fått uppgift om.
Två unga kinesiskor dog i olyckan då planet, av typen Boeing 777, kraschade i samband med landningen på San Franciscos internationalla flygplats på förmiddagen lördag den 6 juli. Senare avled ytterligare en passagerare, en kinesisk flicka, av skadorna hon ådrog sig. Över 180 ombordvarande skadades.
Flygplanet tillhörde Asiana Airlines, Sydkoreas näst största flygbolag. Asiana har bekräftat att planets pilot höll på att utbildas på flygplanstypen.
Senast ändrad av Mal den tis jul 16 2013, 16:22, ändrad totalt 1 gång
Mal
Sv: Lite nyheter....DN
En människa dog och över 180 skadades i olyckan, det är inget att skämta om....
Man skall inte döma innan man vet orsaken, som kommer att redovisas i haverirapporten.
Helt omdömeslöst av nyhetsbyrån som skrev det, hoppas dom åker dit så det stänker.
Stefan
Man skall inte döma innan man vet orsaken, som kommer att redovisas i haverirapporten.
Helt omdömeslöst av nyhetsbyrån som skrev det, hoppas dom åker dit så det stänker.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Lite nyheter....DN
Japp...
agree....
tragiskt att de inte märkte det när de läste upp namnen.....
agree....
tragiskt att de inte märkte det när de läste upp namnen.....
Mal
Sv: Lite nyheter....DN
Riktigt dåligt gjort av amerikanarna med namnen på piloterna.
Som flygentusiast och hobby planespotter är detta, trotts dödsfallen, ganska så intressant att följa utvecklingen efter kraschen.
Vad som är udda gällande kraschen med Asiana Flight 214, och som pratats om i media är att:
- Planet kom i en extremt låg "glide-slope" inför inlandningen. Varför? Även om ILS tekniken som sköter guidningen av planets vinkel o hastighet in till landningsbanan skulle vart sönder så finns relevant information om landning på SFO i piloternas informationsbok och kan göras utan instrument.
- Piloterna skall tydligen ha försökt göra en aborted landing och påbörjat en go-around för att landa igen bara någon sekund innan de slog i marken. Varför togs beslutet såpass sent?
- En av passagerarna som slungats ut ur planet blev tydligen överkört av ett räddningsfordon. Varför?
- Vid utbildning av piloter på en flygplanstyp, oavsett rang på personen, så skall den sitta som co-pilot och observera. Varför fick denne pilot landa med såpass få flygtimmar på flygplanstypen? Har hört en siffra på bara 23h med flygning av Boeingflyget.
Många frågetecken...
Någon som hört när accident-rapporten skall vara klar och offentliggöras?
Som flygentusiast och hobby planespotter är detta, trotts dödsfallen, ganska så intressant att följa utvecklingen efter kraschen.
Vad som är udda gällande kraschen med Asiana Flight 214, och som pratats om i media är att:
- Planet kom i en extremt låg "glide-slope" inför inlandningen. Varför? Även om ILS tekniken som sköter guidningen av planets vinkel o hastighet in till landningsbanan skulle vart sönder så finns relevant information om landning på SFO i piloternas informationsbok och kan göras utan instrument.
- Piloterna skall tydligen ha försökt göra en aborted landing och påbörjat en go-around för att landa igen bara någon sekund innan de slog i marken. Varför togs beslutet såpass sent?
- En av passagerarna som slungats ut ur planet blev tydligen överkört av ett räddningsfordon. Varför?
- Vid utbildning av piloter på en flygplanstyp, oavsett rang på personen, så skall den sitta som co-pilot och observera. Varför fick denne pilot landa med såpass få flygtimmar på flygplanstypen? Har hört en siffra på bara 23h med flygning av Boeingflyget.
Många frågetecken...
Någon som hört när accident-rapporten skall vara klar och offentliggöras?
Warsawpact- Starwarsviritous
Sv: Lite nyheter....DN
Ja, det är en del intressanta frågor som jag också funderar över.
De måste ju ha sett att de var för lågt, varför drog de inte på tidigare?
Undrar hur Asiana sköter inflygningar på nya typer egentligen?
En vän till mig i USA var styrman på DC-10 och när han skulle gå över till 747 så fick han först gå 4 veckor med teori-pluggande och simulatorträning innan han överhuvudtaget fick flyga "på riktigt".
De skulle ha ett minimum av simulator-timmar och genomgång av alla procedurer, plus "upp-flygningar" inför FAA-inspektorer innan de fick gå vidare.
Blir intressant att se vad utredningen kommer fram till, vi får bara vara tacksamma att det blev såpass god utgång av olyckan som det ändå blev.
Kunde varit långt värre...
Stefan
De måste ju ha sett att de var för lågt, varför drog de inte på tidigare?
Undrar hur Asiana sköter inflygningar på nya typer egentligen?
En vän till mig i USA var styrman på DC-10 och när han skulle gå över till 747 så fick han först gå 4 veckor med teori-pluggande och simulatorträning innan han överhuvudtaget fick flyga "på riktigt".
De skulle ha ett minimum av simulator-timmar och genomgång av alla procedurer, plus "upp-flygningar" inför FAA-inspektorer innan de fick gå vidare.
Blir intressant att se vad utredningen kommer fram till, vi får bara vara tacksamma att det blev såpass god utgång av olyckan som det ändå blev.
Kunde varit långt värre...
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet