IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hur skall man måla, egentligen?

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Hur skall man måla, egentligen? Empty Hur skall man måla, egentligen?

Inlägg av nikoliner tor sep 19 2013, 11:47

Tack för välkomnandet och alla tips!

Det som jag tänker bygga i första hand är plastmodeller, inom WWII flyg och pansar. Revell´s BF109 G-6 i skala 1/32 är inhandlad som första objekt. Airbrush är inköpt (en dröm sedan man var ett fattigt barn...).

Jag kommer med all säkerhet att bombardera er med frågor då jag tex är lite osäker på målning och lackering.

Så här kommer första funderingen (guida mig gärna till rätt forum):

Om jag förstått det rätt för att få ett bra resultat på målningen så krävs:
1. Ett par tunna lager primer
2. En pre-shade
3. Underfärg ett par lager
4. Kamouflagefärg ett par lager
5. "Färg-glad-färg" för nosar och vingspetsar
6. Högglans lack ett par lager innan dekalerna skall på
7. Wash
8. Mattlack ett par lager för att avsluta jobbet.
Totalt 10-15 lager färg och lack kan detta stämma? Och vad händer om man målar med tex Alclad på Acryl?

//Niclas

nikoliner


Till överst på sidan Gå ner

Hur skall man måla, egentligen? Empty Sv: Hur skall man måla, egentligen?

Inlägg av Matt_Public tor sep 19 2013, 12:35

nikoliner skrev:
Så här kommer första funderingen (guida mig gärna till rätt forum):

Om jag förstått det rätt för att få ett bra resultat på målningen så krävs:
1. Ett par tunna lager primer
2. En pre-shade
3. Underfärg ett par lager
4. Kamouflagefärg ett par lager
5. "Färg-glad-färg" för nosar och vingspetsar
6. Högglans lack ett par lager innan dekalerna skall på
7. Wash
8. Mattlack ett par lager för att avsluta jobbet.
Totalt 10-15 lager färg och lack kan detta stämma? Och vad händer om man målar med tex Alclad på Acryl?
Ser totalt vettigt ut!

Också: fråga på bäst du vill, särskilt om du bygger tyskt. Very Happy 


Övriga kommentarer med tillhörande nummer enligt listan ovan:

1. Primern behöver inte nödvändigtvis vara fullständigt täckande.
6. Ett lager klarlack även ovanpå dekalerna är inte att förakta.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Hur skall man måla, egentligen? Empty Sv: Hur skall man måla, egentligen?

Inlägg av cas tor sep 19 2013, 12:41

Tog mig lite moderator-frihet att splitta detta ämnet så att vi kan prata om Sockelshop i andra tråden, och så lägger vi allt målningstips i denna tråden.

Airbrush alltså?
Spännande!

Steg noll i denna redogörelse borde vara att torka rent modellen innan målning, Och detta med ett ganska bra rengöringsmedel så att man får bort allt slipdamm, fett och annat gunk som har fastnat där under huvudbyggfasen. På det vet viset slipper man pinsamma problem när färgen lossnar från plasten (och den missen har man gjort mer än en gång). Underarbetet är som vanligt A och O.
Skall se om jag kan komma med några mer djupa insikter om målandet, efter jobbet Wink

//Christer

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hur skall man måla, egentligen? Empty Sv: Hur skall man måla, egentligen?

Inlägg av Matt_Public tor sep 19 2013, 12:48

cas skrev:Steg noll i denna redogörelse borde vara att torka rent modellen innan målning.
Kloka ord. +1 på den.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Hur skall man måla, egentligen? Empty Sv: Hur skall man måla, egentligen?

Inlägg av cas tor sep 19 2013, 20:26

Right, då kan man fundera på hur målning går till...och med min glaciala byggtakt så är ju funderad målning ungefär det mesta jag lyckas åstadkomma på en vecka så då kör vi What a Face 

Först, rejäl rentorkning med DAX desinfektion eller Ajax fönsterputs, eller i värsta fall kontrollerat bad i diskvattnet. Denna operation förutsätter att alla ömtåliga delar skall sättas fast efter målning...
1. Primer. Ett ganska tunt jämnt lager för att få en jämn färgneutral yta, ganska nödvändigt om man har spacklat mycket (det gör jag nästan jämnt) eller om man har byggt en gammal Matchbox eller ny Academy Phantom (ja och Zoukei Moura då) som har multifärgad plast.
2. Preshade. Den kan vara både svart, brun och även ljus, syftet är ju att få till en underliggande variation mot primern som sedan lyser igenom toppskiktet. Det finns vissa som hävdar att pre-shade skapar onaturliga modeller som ser helt felaktiga ut jämfört med förebilden, men det är ändock ett enkelt och lätthanterligt sätt att få liv i sin modell. Kom bara ihåg att det skall vara lite slumpartad
3. Slutfärg, börja med den ljusaste färgen, och i de skrymseln som är svårast att komma åt. För det mesta räcker det med en sprutsession för att få det resultat jag vill ha.  Bereonde på hur mycket preshaden skall lysa igenom får man hålla på olika länge. Jag jobbar bara med akryl så torktiderna är ganska korta...Oavsett det, så ill jag för det mesta ge färgen ett dygn på sig att härda innan jag börjar maskera för nästa lager. Och så håller jag på tills allt är klart, och modellen är demaskerad.
4. Blanklack innan dekaler. Dekaler fäster bättre på en blank yta, och dessutom skyddar klarlacken färgen mot de där trevliga dekalvätskorna som man ibland vill använda. För att inte tala om fingeravtryck.
5. Blanklack efter dekaler. Detta för att försegla dekalerna så dom inte smiter, och för att vädringen i övrigt med washer, pasteller, sminkkit etc.
6. Klarlack efter vädring.. Denna kan vara matt, halvmatt eller blank beroende på hur förebilden ser ut.

Svårare än så är det inte Laughing 


Senast ändrad av cas den fre sep 20 2013, 09:59, ändrad totalt 1 gång
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hur skall man måla, egentligen? Empty Sv: Hur skall man måla, egentligen?

Inlägg av Stefan E fre sep 20 2013, 09:54

Håller med om allt som Christer säger, en bra o genomtänkt lista.

Ja, det blir många lager färg, men om du använder en Airbrush så blir det ändå tunnare än ett enda lager penselmålad färg.

Kom ihåg, det skall bara vara mycket tunna lager färg.

Gult och Rött är färger som har kroniskt dålig täckningsförmåga, så det kan vara bra att grunda med ljusgrått eller vitt. Färgen täcker bättre och det blir mera "stuns" i den.

...och var inte rädd för att att fråga, här finns mycket kunskap! Very Happy 

Den dummaste frågan är den som aldrig ställs.....

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Hur skall man måla, egentligen? Empty Sv: Hur skall man måla, egentligen?

Inlägg av Matt_Public fre sep 20 2013, 10:49

Stefan E skrev:Gult och Rött är färger som har kroniskt dålig täckningsförmåga, så det kan vara bra att grunda med ljusgrått eller vitt.
Här vill jag bara flika in att rosa är det bästa underlaget för gul färg (ifall man vill undvika gröna toner).

I övrigt är jag helt ense med Stefan. Very Happy 
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Hur skall man måla, egentligen? Empty Sv: Hur skall man måla, egentligen?

Inlägg av nikoliner fre sep 20 2013, 13:36

Tack allesammans,
Då har jag kläm på hur man i alla fall börjar. Dags att beställa färg.
Vallejo Model Air verkar ha fått bra kritik så det får det bli.

Skall man köpa lacker, thinner, retarder av samma tillverkare eller brukar det inte spela någon roll?

//Niclas

nikoliner


Till överst på sidan Gå ner

Hur skall man måla, egentligen? Empty Sv: Hur skall man måla, egentligen?

Inlägg av Matt_Public fre sep 20 2013, 13:46

nikoliner skrev:Skall man köpa lacker, thinner, retarder av samma tillverkare eller brukar det inte spela någon roll?
Oftast spelar det ingen större roll, men det ser snyggt ut i hyllan. Very Happy

Själv kör jag Tamiyas och Gunzes akrylfärg, späder med apotekets isopropylalkohol och använder en retarder från Beckers.

Ovanpå alltihopat blir det klarlack i form av golvpolish. Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Hur skall man måla, egentligen? Empty Sv: Hur skall man måla, egentligen?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet