SAAB-MBB Project J 37X "Snabel-Viggen" Airfix 1:48 scale
+5
Matt_Public
Marlin
Azgaron
Stefan E
Björn Eriksson
9 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
SAAB-MBB Project J 37X "Snabel-Viggen" Airfix 1:48 scale
I samband med all torktidsväntan i målnings förfarandet på Tigersharken så har jag tjuvstartat på mitt nästa byggprojekt
SAAB-MBB Project J 37X "Snabel-Viggen" Airfix 1:48
Byggde den i skala 1:72 för några år sedan, men det var på förnedringstiden då jag ännu inte upptäckt verktyg och hjälpmedel som Airbrush, panelristare m.m. som tur är har man väl utvecklat bygg och målningsteknik sedan den tiden då det begav sig.
Får tre stycken 1:48 ESCI/Airfix Viggen över nu när Tarangus Viggen står för dörren, man vill ju inte kasta dom så jag tänkte att jag skulle försöka göra något vettigt av dem trotts allt, och då passar ju detta byggprojekt alldeles utmärkt för det ändamålet.
Kort Historik
J 37X "Snabel-Viggen" Var ett samarbetsprojekt mellan SAAB och Tyska MBB i avsikt att ta fram ett stridsflygplan med bl.a. PST (Post-Stall-Teknik) för att kunna operera i höga flyglägen.
Tyska MBB (Messerschmidt Bölkow Bluhm) sökte 1979 kontakt med SAAB-Scanias Flygdivision för ett eventuellt möjligt samarbete med att ta fram ett mycket avancerat försöksflygplan.
MBB ansåg att Viggen var det mest realistiska flygplanet för denna provutvecklingen, att man valde Viggen var bl.a. att den var avancerad redan på 60-talet med sina canardvingar.
Sagt och gjort man började att träffas på SAAB och i Tyskland. Expertgrupper arbetade under cirka ett halvår för att ta fram ett koncept för ett provflygplan. Projektet kallades J 37X och kostnadsberäknades till 4-550 miljoner kronor.
I konceptet hade man kommit fram till att följande utvecklingsbitar skulle ingå.
Två av varandra helt oberoende rörliga canardvingar.
Vridbart utblåsningsmunstycke alternativt rörliga "vectorpads"
Nedåtriktade luftintag för höga flyglägen (därav öknamnet "Snabel-Viggen)
Vätskedriven raketmotor med placering ovanpå jetmotorns utblås för att åstakomma mer dragkraft vid extrema manövrar.
Sex stycken ventilerade bakkantsroder "Haferons" som skulle kunna fungera som extra luftbromsar.
Förhöjd fena, även det beroende höga flyglägen.
Tyvärr gick allt i stöpet efter ett halvår då den Svenska sidan inte ville satsa tillräckligt mycket pengar i projektet.
MBB gav dock inte upp sina planer utan vände sig då till USA och Rockwell, som tillsammans tog fram experimetflygplanet X-31
Sammarbetet var dock inte helt förgäves, kunskaper och delar från projektet återfinns idag både i JAS 39 Gripen och Eurofighter 2000
Två skisser på J 37X ur Flygets Årsbok "Flyg 91"
Här är Robert Westerbergs fina färgteckning av J 37X
MBB/Rockwell X-31
Vectorpads
Flygprov utan fena
Så här långt har jag kommit på min fuskstartade J 37X i 1:48
Cockpit nästan klar, underdelen av huvudvingen omristad.
Lite bilder på min byggda J 37X i 1:72 (Heller)
Rockwells X-31 fick stå förebild när scratchade "vectorpadsen" till min
J 37X, man kan också ana att Rockwell har tittat på Viggens motorutblås
för det finns ju helt klart likheter!
SAAB-MBB Project J 37X "Snabel-Viggen" Airfix 1:48
Byggde den i skala 1:72 för några år sedan, men det var på förnedringstiden då jag ännu inte upptäckt verktyg och hjälpmedel som Airbrush, panelristare m.m. som tur är har man väl utvecklat bygg och målningsteknik sedan den tiden då det begav sig.
Får tre stycken 1:48 ESCI/Airfix Viggen över nu när Tarangus Viggen står för dörren, man vill ju inte kasta dom så jag tänkte att jag skulle försöka göra något vettigt av dem trotts allt, och då passar ju detta byggprojekt alldeles utmärkt för det ändamålet.
Kort Historik
J 37X "Snabel-Viggen" Var ett samarbetsprojekt mellan SAAB och Tyska MBB i avsikt att ta fram ett stridsflygplan med bl.a. PST (Post-Stall-Teknik) för att kunna operera i höga flyglägen.
Tyska MBB (Messerschmidt Bölkow Bluhm) sökte 1979 kontakt med SAAB-Scanias Flygdivision för ett eventuellt möjligt samarbete med att ta fram ett mycket avancerat försöksflygplan.
MBB ansåg att Viggen var det mest realistiska flygplanet för denna provutvecklingen, att man valde Viggen var bl.a. att den var avancerad redan på 60-talet med sina canardvingar.
Sagt och gjort man började att träffas på SAAB och i Tyskland. Expertgrupper arbetade under cirka ett halvår för att ta fram ett koncept för ett provflygplan. Projektet kallades J 37X och kostnadsberäknades till 4-550 miljoner kronor.
I konceptet hade man kommit fram till att följande utvecklingsbitar skulle ingå.
Två av varandra helt oberoende rörliga canardvingar.
Vridbart utblåsningsmunstycke alternativt rörliga "vectorpads"
Nedåtriktade luftintag för höga flyglägen (därav öknamnet "Snabel-Viggen)
Vätskedriven raketmotor med placering ovanpå jetmotorns utblås för att åstakomma mer dragkraft vid extrema manövrar.
Sex stycken ventilerade bakkantsroder "Haferons" som skulle kunna fungera som extra luftbromsar.
Förhöjd fena, även det beroende höga flyglägen.
Tyvärr gick allt i stöpet efter ett halvår då den Svenska sidan inte ville satsa tillräckligt mycket pengar i projektet.
MBB gav dock inte upp sina planer utan vände sig då till USA och Rockwell, som tillsammans tog fram experimetflygplanet X-31
Sammarbetet var dock inte helt förgäves, kunskaper och delar från projektet återfinns idag både i JAS 39 Gripen och Eurofighter 2000
Två skisser på J 37X ur Flygets Årsbok "Flyg 91"
Här är Robert Westerbergs fina färgteckning av J 37X
MBB/Rockwell X-31
Vectorpads
Flygprov utan fena
Så här långt har jag kommit på min fuskstartade J 37X i 1:48
Cockpit nästan klar, underdelen av huvudvingen omristad.
Lite bilder på min byggda J 37X i 1:72 (Heller)
Rockwells X-31 fick stå förebild när scratchade "vectorpadsen" till min
J 37X, man kan också ana att Rockwell har tittat på Viggens motorutblås
för det finns ju helt klart likheter!
Senast ändrad av Björn Eriksson den tor jan 16 2014, 17:59, ändrad totalt 1 gång
Björn Eriksson
Sv: SAAB-MBB Project J 37X "Snabel-Viggen" Airfix 1:48 scale
Det här var en intressant experiment-variant som gått mig helt förbi!
Den ser ut som ett oheligt giftermål mellan en Viggen och en Gripen, plus "lite annat"!
Skall bli kul o spännande att se vad du kan åstadkomma.
Det kommer att bli superhäftigt, det är jag säker på!
Stefan
Den ser ut som ett oheligt giftermål mellan en Viggen och en Gripen, plus "lite annat"!
Skall bli kul o spännande att se vad du kan åstadkomma.
Det kommer att bli superhäftigt, det är jag säker på!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: SAAB-MBB Project J 37X "Snabel-Viggen" Airfix 1:48 scale
Intressant bygge Björn! 1/72 versionen såg ju himla cool ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: SAAB-MBB Project J 37X "Snabel-Viggen" Airfix 1:48 scale
WOW
Denna version har helt gått mig förbi.
Mycket intressant och spännande läsning.
Tack för det Björn.
Nu bänkar jag mig och väntar med spänning på vad som komma skall.
/Bosse
Denna version har helt gått mig förbi.
Mycket intressant och spännande läsning.
Tack för det Björn.
Nu bänkar jag mig och väntar med spänning på vad som komma skall.
/Bosse
Marlin
Sv: SAAB-MBB Project J 37X "Snabel-Viggen" Airfix 1:48 scale
Tack Stefan, Håkan och Bosse!
Björn Eriksson
Sv: SAAB-MBB Project J 37X "Snabel-Viggen" Airfix 1:48 scale
Vad i Herrans namn är det nu på gång?
Läste texten som egenpåhittat whif-fluff tills bilderna dök upp.
Nå, det lär ju bli tvärguld till slut och sist.
Läste texten som egenpåhittat whif-fluff tills bilderna dök upp.
Nå, det lär ju bli tvärguld till slut och sist.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: SAAB-MBB Project J 37X "Snabel-Viggen" Airfix 1:48 scale
Spännande!
Jag misstänker att du är galen...men det är sällan något negativt i dessa sammanhang
Jag misstänker att du är galen...men det är sällan något negativt i dessa sammanhang
Janne.S- Moderator
Sv: SAAB-MBB Project J 37X "Snabel-Viggen" Airfix 1:48 scale
Tack Matt och Janne!
Hade ju kunnat vara Whif-fluff Matt, men var det inte, som sagt var erfarenheterna från det korta samarbetet med MBB togs ju tillvara och utnyttjades i JAS Gripen projektet.
Att jag var galen det visste du ju redan Janne
Hade ju kunnat vara Whif-fluff Matt, men var det inte, som sagt var erfarenheterna från det korta samarbetet med MBB togs ju tillvara och utnyttjades i JAS Gripen projektet.
Att jag var galen det visste du ju redan Janne
Björn Eriksson
Sv: SAAB-MBB Project J 37X "Snabel-Viggen" Airfix 1:48 scale
Usch, ja. Att rista om saker är ett själsdödande jucklo.
Men du får ju till det bra i alla fall.
Men du får ju till det bra i alla fall.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: SAAB-MBB Project J 37X "Snabel-Viggen" Airfix 1:48 scale
Tack Matt!
Visste att jag hade sett en annan skiss på J 37X i någon bok med en annan formgivning, men kom bara inte ihåg var,
Men tack vare att Emil Lindberg (flygplanstekniker på F 17) frågade mig om jag hade tittat på artikeln i SFF:s bok om Viggen, så var saken klar! där var skissen jag hade letat efter.
På den här skissen ser J 37X annorlunda ut med betydligt kantigare
luftintag och med vridbart motorutlopp typ Sukhoi Su-35
Skissen visar även tydligt hur man hade tänkt med placeringen av de sex ventilerade "haferons"
Min modell av J 37X kommer nog att bli en mix av de två tillgängliga skisserna.
PST-flygplanets flygbana vid attack mot ankommande fientligt flyg.
Visste att jag hade sett en annan skiss på J 37X i någon bok med en annan formgivning, men kom bara inte ihåg var,
Men tack vare att Emil Lindberg (flygplanstekniker på F 17) frågade mig om jag hade tittat på artikeln i SFF:s bok om Viggen, så var saken klar! där var skissen jag hade letat efter.
På den här skissen ser J 37X annorlunda ut med betydligt kantigare
luftintag och med vridbart motorutlopp typ Sukhoi Su-35
Skissen visar även tydligt hur man hade tänkt med placeringen av de sex ventilerade "haferons"
Min modell av J 37X kommer nog att bli en mix av de två tillgängliga skisserna.
PST-flygplanets flygbana vid attack mot ankommande fientligt flyg.
Björn Eriksson
Sv: SAAB-MBB Project J 37X "Snabel-Viggen" Airfix 1:48 scale
Vilken grej!
Du har på ett bra sätt snöat in hårt i svensk Whif
De två sista skisserna ser ju bättre ut än de tidigare, men det är väl för att snabelintaget ser så himla knäppt ut.
Inte direkt optimerat för Mach 2 prestanda...
Mysigt projekt hur som haver!
Du har på ett bra sätt snöat in hårt i svensk Whif
De två sista skisserna ser ju bättre ut än de tidigare, men det är väl för att snabelintaget ser så himla knäppt ut.
Inte direkt optimerat för Mach 2 prestanda...
Mysigt projekt hur som haver!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: SAAB-MBB Project J 37X "Snabel-Viggen" Airfix 1:48 scale
Tack Christer!
Svenska Whiffar de é mitt signum de se
I kväll ska jag fixa till reveseringsklaffarna
Svenska Whiffar de é mitt signum de se
I kväll ska jag fixa till reveseringsklaffarna
Björn Eriksson
Sv: SAAB-MBB Project J 37X "Snabel-Viggen" Airfix 1:48 scale
Allright now we talking.....
Snyygt detaljerat :Dnu kommer du ha stor spelplan att leka på ;)när det kommer färg på dem delarna o vädring
Snyygt detaljerat :Dnu kommer du ha stor spelplan att leka på ;)när det kommer färg på dem delarna o vädring
Senast ändrad av Mal den lör feb 08 2014, 23:10, ändrad totalt 1 gång
Mal
Sv: SAAB-MBB Project J 37X "Snabel-Viggen" Airfix 1:48 scale
Lackerat var det här!
Säga vad man vill om Airfix härke-modell av Viggen, men reveseringsklaffarna går att få till riktigt snyggt om man lägger ner lite jobb på dom.
För första gången har jag airbrushat på washen, och med Flory Models wash gick det ju riktigt bra, med en härligt sotig look som resultat.
Gruppfoto på ett outstanding gäng som gjorde det möjligt att få dessa plastbitar att se så fantastiskt metalliska och sotiga ut.
Säga vad man vill om Airfix härke-modell av Viggen, men reveseringsklaffarna går att få till riktigt snyggt om man lägger ner lite jobb på dom.
För första gången har jag airbrushat på washen, och med Flory Models wash gick det ju riktigt bra, med en härligt sotig look som resultat.
Gruppfoto på ett outstanding gäng som gjorde det möjligt att få dessa plastbitar att se så fantastiskt metalliska och sotiga ut.
Björn Eriksson
Sv: SAAB-MBB Project J 37X "Snabel-Viggen" Airfix 1:48 scale
Snyggt jobbat, Björn!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: SAAB-MBB Project J 37X "Snabel-Viggen" Airfix 1:48 scale
Vackert! Du är ju rena Plåt-Niklas.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: SAAB-MBB Project J 37X "Snabel-Viggen" Airfix 1:48 scale
En sån dysa!
Airbrusha florys? Det måste jag prova!
Airbrusha florys? Det måste jag prova!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: SAAB-MBB Project J 37X "Snabel-Viggen" Airfix 1:48 scale
Mycket järnskrot bak i röven på en viggen, jättesnyggt har du fått det
Caverö
Sv: SAAB-MBB Project J 37X "Snabel-Viggen" Airfix 1:48 scale
Tack Janne, Christer och Caverö
Björn Eriksson
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» SAAB Project B3LA - Light Attack/Advance Trainer, 1:48 scale
» Airfix, Matchbox, Heller 1:72 Scale, Viggen prototype 37-1
» SAAB JA-37 Viggen
» SAAB AJ-37 Viggen, ESCI 1/48
» Heller 1:72 scale Viggen prototype 37-1 late "Spinn Test"
» Airfix, Matchbox, Heller 1:72 Scale, Viggen prototype 37-1
» SAAB JA-37 Viggen
» SAAB AJ-37 Viggen, ESCI 1/48
» Heller 1:72 scale Viggen prototype 37-1 late "Spinn Test"
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|