Gloster Javelin FAW9, Airfix 1/48
+5
Andre B
Matt_Public
cas
Marlin
Stefan E
9 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Gloster Javelin FAW9, Airfix 1/48
Hejsan!
Med så mycket Tyska och Ryska byggen som det är här på forumet just nu (absolut inget fel i det), DÅ slog Anglofilen till i mig!
Att CAS sedan har börjat med en E.E. Lightning gjorde inte saken bättre, så jag böjer mig för mitt sämre jag (IGEN!) och bygger Brittiskt.
Men det blir inte en Lightning, utan Airfix nya, maffiga Javelin FAW9 (Fighter, All-Weather Type 9), flygplanet som EE Lightning ersatte som all-väders jakt!
Först en titt på vad den stora och innehållsrika lådan innehåller;
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t3508-gloster-javelin-faw9-9r-airfix-1-48
Målningsarbete pågår….
Stefan
Med så mycket Tyska och Ryska byggen som det är här på forumet just nu (absolut inget fel i det), DÅ slog Anglofilen till i mig!
Att CAS sedan har börjat med en E.E. Lightning gjorde inte saken bättre, så jag böjer mig för mitt sämre jag (IGEN!) och bygger Brittiskt.
Men det blir inte en Lightning, utan Airfix nya, maffiga Javelin FAW9 (Fighter, All-Weather Type 9), flygplanet som EE Lightning ersatte som all-väders jakt!
Först en titt på vad den stora och innehållsrika lådan innehåller;
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t3508-gloster-javelin-faw9-9r-airfix-1-48
Målningsarbete pågår….
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den fre feb 03 2023, 15:30, ändrad totalt 4 gånger
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Gloster Javelin FAW9, Airfix 1/48
Äntligen som Gert skulle ha sagt.
Jag kommer sitta klistrad framför skärmen och invänta uppdateringar.
/Bosse
/Bosse
Marlin
Marlin skrev:Äntligen som Gert skulle ha sagt.
/Bosse
Du är välkommen, Bosse!
Men med min byggtakt hoppas jag du laddat ordentligt, för det kan ta ett bra tag!
Stefan
F5 F5 F5 F5!!!!
Men det laddar ju inga bilder!!!
Härligt ändå Stefan! Det flygande strykjärnet behöver all uppmärksamhet det kan få, och brittiskt är ALLTID rätt
Å så spännande!
Men det laddar ju inga bilder!!!
Härligt ändå Stefan! Det flygande strykjärnet behöver all uppmärksamhet det kan få, och brittiskt är ALLTID rätt
Å så spännande!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Hej!
Bygget av min B-58 har "Stallat" för närvarande!
Det kommer att krävas mycket jobb för att få den någorlunda presentabel, med alla tillbehör som skall in o målningsarbetet är inget man stressar fram.
Därför undrar jag om den här kan "lyftas in" till "Kalla Kriget"-temat.
Har inte byggt mer än ca 10% o målat lite, knappt rörd alltså!
Det här är vad jag byggt i dagsläget;
Stefan
Bygget av min B-58 har "Stallat" för närvarande!
Det kommer att krävas mycket jobb för att få den någorlunda presentabel, med alla tillbehör som skall in o målningsarbetet är inget man stressar fram.
Därför undrar jag om den här kan "lyftas in" till "Kalla Kriget"-temat.
Har inte byggt mer än ca 10% o målat lite, knappt rörd alltså!
Det här är vad jag byggt i dagsläget;
Stefan
Det kanske vi kan ordna!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Det kanske vi kan ordna!
Tack, CAS!
Nu behövs bara en förlängning av de två sista temabyggena också....
Ähh, den här blir ett snabbt bygge (hoppas jag!).
Stefan
Hej Stefan! Jag bara trillade in i Kalla-krig temat av en slump (kanske inte ) och kikade på den jär allt annat än lilla skönheten.
Har den parkerat i sin låda igen?
Har den parkerat i sin låda igen?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Hejsan!
Mitt spjut är parkerat i kön, det är så många andra jag vill få färdiga, men den är definitivt inte glömd!
Jag försöker korta av "kön" så gott det nu går.
Jag har väl ett 25-tal byggen på gång, så jag försöker beta av de som är mer eller mindre halvfärdiga redan.
Men den är väl påbörjad och den pockar verkligen på uppmärksamhet igen....
...plus ett par andra Tema-byggen jag har, den Finska Hurrin, A-10an och Hustlern.
De är INTE bortglömda utan kommer i sinom tid, har haft det lite trögt med inspirationen på sistone!
Stefan
Mitt spjut är parkerat i kön, det är så många andra jag vill få färdiga, men den är definitivt inte glömd!
Jag försöker korta av "kön" så gott det nu går.
Jag har väl ett 25-tal byggen på gång, så jag försöker beta av de som är mer eller mindre halvfärdiga redan.
Men den är väl påbörjad och den pockar verkligen på uppmärksamhet igen....
...plus ett par andra Tema-byggen jag har, den Finska Hurrin, A-10an och Hustlern.
De är INTE bortglömda utan kommer i sinom tid, har haft det lite trögt med inspirationen på sistone!
Stefan
Whatever you say, chief!Stefan E skrev:Mitt spjut är parkerat i kön […]
Blev helt plötsligt sjukt sugen på Hustler nu.
Matt_Public- Master of DNF
Hejsan!
Jag började med att Alcladda lite, Aluminium på fläktarna och i inloppen, Steel på utblåsen och i utloppsrören…
Cockpiten färdigmonterad och målade matt svart (Hu33).
Cockpiten torrborstad med mörkt grått (Hu27).
Knallpallarna monterade och målade matt svarta.
Sidopanelerna målade matt svarta och torrborstade.
Utloppsrören monterade i bakre kroppsspantet, utblåsrören är tydligt utmärkta med ”S” (Starboard = Höger) och ”P” (Port = Vänster), likaså är spantet märkt på samma vis och rören är ”notchade” i underkant, det GÅR inte att montera fel!
Ritningen visar också klart hur bakre plåten skall sitta, bra gjort, Airfix!
Sedan monteras allt i underdelen av kroppen, här finns tydliga skåror för främre och bakre spanten.
Lägg också märke till att spanten inkluderar vingbalkarna!
Inloppsrören monterade i sitt spant, men jag väntar med att limma detta då cockpiten skall monteras i tapparna emellan rören.
Så här ser det ut med de främre rören löst provpassade.
Kommer mera snart…
Stefan
Jag började med att Alcladda lite, Aluminium på fläktarna och i inloppen, Steel på utblåsen och i utloppsrören…
Cockpiten färdigmonterad och målade matt svart (Hu33).
Cockpiten torrborstad med mörkt grått (Hu27).
Knallpallarna monterade och målade matt svarta.
Sidopanelerna målade matt svarta och torrborstade.
Utloppsrören monterade i bakre kroppsspantet, utblåsrören är tydligt utmärkta med ”S” (Starboard = Höger) och ”P” (Port = Vänster), likaså är spantet märkt på samma vis och rören är ”notchade” i underkant, det GÅR inte att montera fel!
Ritningen visar också klart hur bakre plåten skall sitta, bra gjort, Airfix!
Sedan monteras allt i underdelen av kroppen, här finns tydliga skåror för främre och bakre spanten.
Lägg också märke till att spanten inkluderar vingbalkarna!
Inloppsrören monterade i sitt spant, men jag väntar med att limma detta då cockpiten skall monteras i tapparna emellan rören.
Så här ser det ut med de främre rören löst provpassade.
Kommer mera snart…
Stefan
Wow! Det flygande strykjärnet är på tapeten igen!
Cockpit blev ju alla tiders!
Det börjar snart bli dags att ta itu med nåt brittiskt efterkrigsprojekt igen, det känner jag...
Cockpit blev ju alla tiders!
Det börjar snart bli dags att ta itu med nåt brittiskt efterkrigsprojekt igen, det känner jag...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack skall du ha, men det är bara början än så länge, men den är definitivt på tapeten igen...
Tyvärr är det ju det typiska Brittiska kol-håls stuket i cockpit även på denna maskin, allt är svart, svart, svart.
Stolarna kommer att få lite färg o bälten snart jag har Eduards ets till både IP och stolarna, kommer nog att bli snyggt.
Jo, jag kände att Anglofil-tarmen började rycka igen när vi diskuterade Spitfires och färger.
Meteoren är ju snart färdig, bara dekaler o lite vädring kvar innan slutmonteringen, dags att börja titta efter nästa bygge.
Sedan när jag såg en ursnyggt byggd Javelin på 08-Open, så flödade inspirationen in och jag kände att det var dags att ta tag i "Det flygande strykjärnet" ( The flying flatiron ) igen.
En så jäkla brutalt urhäftig o stor maskin, den får ju till och med en Phantom att se liten ut!
Stefan
Tyvärr är det ju det typiska Brittiska kol-håls stuket i cockpit även på denna maskin, allt är svart, svart, svart.
Stolarna kommer att få lite färg o bälten snart jag har Eduards ets till både IP och stolarna, kommer nog att bli snyggt.
Jo, jag kände att Anglofil-tarmen började rycka igen när vi diskuterade Spitfires och färger.
Meteoren är ju snart färdig, bara dekaler o lite vädring kvar innan slutmonteringen, dags att börja titta efter nästa bygge.
Sedan när jag såg en ursnyggt byggd Javelin på 08-Open, så flödade inspirationen in och jag kände att det var dags att ta tag i "Det flygande strykjärnet" ( The flying flatiron ) igen.
En så jäkla brutalt urhäftig o stor maskin, den får ju till och med en Phantom att se liten ut!
Stefan
Höll på att säga "en Lightning på tvären" när jag såg bilden på underdelen med utblåsen. Håller med om att det är en brutal maskin i samma anda som MiG-25, A-5A, F-105 och CF-105 Arrows!
Följer den fina utvecklingen och önskar att den där funnits vettig modell i 1/72 av...
Mvh. André
Följer den fina utvecklingen och önskar att den där funnits vettig modell i 1/72 av...
Mvh. André
Andre B
Snyggt jobbat Stefan! Fina in- och utlopp, samt cockpit!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hejsan!
Raskt över till hjulbaljorna som limmades in i översidan (!) av vingarna och de öppna bromsbaljorna monterades.
Efter att ha lackat baljorna med Alclad Aluminium limmade jag ihop vingarna, som är ett par riktigt rejäla delar!
Cockpiten börjar bli färdig…
Väldetaljerade instrumentpaneler…
Till slut kunde jag montera ihop cockpiten.
…och cockpiten monterades i sidostyckena….
…som kunde monteras ihop med inloppskanalerna….
…som kunde monteras i underdelen av kroppen…
….och till slut kunde kroppen limmas ihop.
Underbar passform och mycket lättbyggt så här långt!
Kommer mera snart…
Stefan
Raskt över till hjulbaljorna som limmades in i översidan (!) av vingarna och de öppna bromsbaljorna monterades.
Efter att ha lackat baljorna med Alclad Aluminium limmade jag ihop vingarna, som är ett par riktigt rejäla delar!
Cockpiten börjar bli färdig…
Väldetaljerade instrumentpaneler…
Till slut kunde jag montera ihop cockpiten.
…och cockpiten monterades i sidostyckena….
…som kunde monteras ihop med inloppskanalerna….
…som kunde monteras i underdelen av kroppen…
….och till slut kunde kroppen limmas ihop.
Underbar passform och mycket lättbyggt så här långt!
Kommer mera snart…
Stefan
Va? Har kärran inte större motorer än så?
Det är ju ett utblås som är flera veckor långt!
Men ack så tjusigt det är!
Det är ju ett utblås som är flera veckor långt!
Men ack så tjusigt det är!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ser ut att vara en "rörig" modell!
Attans fin pilotbalja!
Kropps och vingihoplimning, Hurra!
Attans fin pilotbalja!
Kropps och vingihoplimning, Hurra!
glimturen
Mycket bra jobbat, Stefan! Ser mycket bra ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Jäsefyr, vilken präktig kolgruva!
Stadiga vingar med, för den delen.
Stadiga vingar med, för den delen.
Vingarna har limmats dit, perfekt passning!
Det var det sista jag gjorde innan modellen åkte in i sin låda igen ( Juli 2017 ) och mer eller mindre glömdes bort.
Häromdagen tittade jag i den stora lådan igen (Juni 2023) och jag skulle bara ta en snabb titt, det var ju så länge sedan jag såg den.
Allt är klart att limmas ihop, kropp, fena o stabbe, vapnen är klara att målas och sedan är det bara de vanliga småpryttlarna som monteras i slutet av bygget ( landställen, positionsljus, pitotrör huvar mm.) kvar.
Borde vara snart gjort (famous last words… ) ….
De här stora tankarna kan ju inte göra något om jag limmar fast och alla dessa små, fina luftintagen (från Quickboost)….
Plötsligt hade jag limmat dit fena och stabbe också!
Perfekt passform rakt igenom!
Kommer mera snart…
Stefan
Det var det sista jag gjorde innan modellen åkte in i sin låda igen ( Juli 2017 ) och mer eller mindre glömdes bort.
Häromdagen tittade jag i den stora lådan igen (Juni 2023) och jag skulle bara ta en snabb titt, det var ju så länge sedan jag såg den.
Allt är klart att limmas ihop, kropp, fena o stabbe, vapnen är klara att målas och sedan är det bara de vanliga småpryttlarna som monteras i slutet av bygget ( landställen, positionsljus, pitotrör huvar mm.) kvar.
Borde vara snart gjort (famous last words… ) ….
De här stora tankarna kan ju inte göra något om jag limmar fast och alla dessa små, fina luftintagen (från Quickboost)….
Plötsligt hade jag limmat dit fena och stabbe också!
Perfekt passform rakt igenom!
Kommer mera snart…
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den tis jun 27 2023, 17:42, ändrad totalt 2 gånger
Azgaron, Matt_Public and Marlin like this post
Åhå? Det flygande strykjärnet ångar på!
Det är lite lustigt hur det bara limmar ihop sig självt på det viset.
Snitsigt!
Snitsigt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Gloster Javelin FAW.9/9R, Airfix 1/48
» Gloster Meteor Mk.8, Airfix 1/48
» Gloster Meteor F3 - Airfix 1/72
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» Gloster Meteor T7
» Gloster Meteor Mk.8, Airfix 1/48
» Gloster Meteor F3 - Airfix 1/72
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» Gloster Meteor T7
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet