VK3001(H) "Sturer Emil" 1/35
+2
Gigabyte
Exelon
6 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
VK3001(H) "Sturer Emil" 1/35
Tänkte efter ett långt uppehåll från byggandet med flytt och tid/inspirationsbrist så var ju tanken att bygga en model rakt ur lådan som en mjukstart. Men som vanligt så kom den kväljande känslan när jag såg vinylband och tvådelade pipor(blev frulle band och alupipa). Sen är ju inte open top vagnar så där bra mjukstartare heller.
Har väl kommit en bra bit. ursäkta fotografen han är kass.
Torrpassad
Ovan
Inredning
golv och puffra
Kvarvarande delar som ska monteras
Har väl kommit en bra bit. ursäkta fotografen han är kass.
Torrpassad
Ovan
Inredning
golv och puffra
Kvarvarande delar som ska monteras
Exelon
Sv: VK3001(H) "Sturer Emil" 1/35
Trevligt bygge !! Gillar spec trä golvet i vagnen
ser lite blå ut i tonen i vissa foton och helt ok i andra förmodar att det är lite över exponering av kameran
Kul med mera band drivet i alla fall
ser lite blå ut i tonen i vissa foton och helt ok i andra förmodar att det är lite över exponering av kameran
Kul med mera band drivet i alla fall
Gigabyte
Är fotografen det beror på. Är jag som har kört utan blixt på dom mörkare bilderna. Allt är målat i xf-63. Ska ta systemkameran nästa gång. Nån som vet vilken grundfärg/primer kanonen var i? Är det oxid röd som allt annat?
Exelon
Envise Emil? Tyskar vet då hur man döper saker!
Också: fräsig kärra, och vilken parkett sen!
Också: fräsig kärra, och vilken parkett sen!
Matt_Public- Master of DNF
Fotografen kan man kanske klandra en gnutta, men byggaren var det inget fel på!
Helfräsig pryl, och trägolvet blev ju kalas
Helfräsig pryl, och trägolvet blev ju kalas
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack boys! Ja ska hem och sparka fotografen och fixa nya bilder.
Den fick väl namnet pga att den ständigt gick sönder och krånglade. Blir kanske dicker max sen den ligger ju och myser i bygghögen.😊 Ja blev ganska nöjd med golvplanken gjorde ådringen med baksidan av skalpellbladet tyckte jag fick ganska bra djup. Ska damma ner allt lite mer då en torr ryskstäpp borde damma mycket.
Den fick väl namnet pga att den ständigt gick sönder och krånglade. Blir kanske dicker max sen den ligger ju och myser i bygghögen.😊 Ja blev ganska nöjd med golvplanken gjorde ådringen med baksidan av skalpellbladet tyckte jag fick ganska bra djup. Ska damma ner allt lite mer då en torr ryskstäpp borde damma mycket.
Exelon
Trevlig kärra och bra start på bygget! Ser mycket bra ut så långt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sturer Emil är en fräck pjäs , du har gjort det riktigt snyggt
Mvh Ola
Mvh Ola
Gäst- Gäst
Exelon skrev:Är fotografen det beror på. Är jag som har kört utan blixt på dom mörkare bilderna. Allt är målat i xf-63. Ska ta systemkameran nästa gång. Nån som vet vilken grundfärg/primer kanonen var i? Är det oxid röd som allt annat?
Alla Tyska vagnar var väl grundad i oxidröd och därefter alla konstens färger
Mvh Ola
Gäst- Gäst
Tack för det Ola,Håkan.
Jo själva vagnarna var oftast oxidröda. Men Frågan är om även Rheinmetall använde oxidröd? För i slutna vagnar så är ju kanonen och inredning typ gräddvit, och i öppna samma färg som utsidan dvs grå,gul osv.
Sen sitter och tittar på vad andra byggare chippar sin pansar grå med för färg, men alla använder ju mörk färg!!!
Eftersom orginal pansar grå är ju nästan svart den jag använder är ju för ljus om man ska vara petig.
Men har aldrig sett en mattmålad yta bli mörkare av nötning utan den blir ju ljusare och sen ner till primer(oxidröd) sen metallen. Vill inte övernöta, dock överlevde ju dessa två vagnar längre än vad en normalt en vagn gjorde.
Men folk nöter ju för mycket dom ser ju ut som en gammal traktor,bulldozer som har minst 30-40 år av aktivt jobb på nacken.
Jo själva vagnarna var oftast oxidröda. Men Frågan är om även Rheinmetall använde oxidröd? För i slutna vagnar så är ju kanonen och inredning typ gräddvit, och i öppna samma färg som utsidan dvs grå,gul osv.
Sen sitter och tittar på vad andra byggare chippar sin pansar grå med för färg, men alla använder ju mörk färg!!!
Eftersom orginal pansar grå är ju nästan svart den jag använder är ju för ljus om man ska vara petig.
Men har aldrig sett en mattmålad yta bli mörkare av nötning utan den blir ju ljusare och sen ner till primer(oxidröd) sen metallen. Vill inte övernöta, dock överlevde ju dessa två vagnar längre än vad en normalt en vagn gjorde.
Men folk nöter ju för mycket dom ser ju ut som en gammal traktor,bulldozer som har minst 30-40 år av aktivt jobb på nacken.
Senast ändrad av Exelon den ons apr 09 2014, 20:59, ändrad totalt 1 gång
Exelon
Nej den var ny för mej, fanns mycket intressant där och dom flesta hade inte överchippat modellerna så det gillas.
Exelon
Du är iaf bilderna lite bättre(måste övas mer).
Monterat ihop den och chippat lite plus lite filter. Sen är det lackning och wash och dekaler lackas igen och på med lort och damm. Ser jag har dammat ner modellen med när jag städade....
Sidan.
Front
insidan
bak
Monterat ihop den och chippat lite plus lite filter. Sen är det lackning och wash och dekaler lackas igen och på med lort och damm. Ser jag har dammat ner modellen med när jag städade....
Sidan.
Front
insidan
bak
Exelon
Fläsk! Fläsk och glass!
Tokfint hela vägen, men jag har inte kommit över parketten ännu. Top notch!
Tokfint hela vägen, men jag har inte kommit över parketten ännu. Top notch!
Matt_Public- Master of DNF
Tack grabbar för era kommentarer! Känner att bygglusten har börjat komma upp till normal nivå nu.
Matt_p Du kan få mitt "hemliga" trägolvsfärg, köper den på samma ställe som tomteverkstan köper sin till deras schackbord.
Matt_p Du kan få mitt "hemliga" trägolvsfärg, köper den på samma ställe som tomteverkstan köper sin till deras schackbord.
Exelon
Det är då ett jäkla snyggt markmål det där!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack och bock Cas! Måste vara lite småfegt att skjuta på öppna vagnar.
Exelon
Ja denna höll på att bli en så kallad surdeg. Tänkte att så inte skall bli fallet.
klarlackad och dekaler på, ska lackas över sen diverse washer och slitage och upp ljusning av vissa partier.
Såg på sista bilden att jag råkade pilla loss spaden när jag vände vagnen!
klarlackad och dekaler på, ska lackas över sen diverse washer och slitage och upp ljusning av vissa partier.
Såg på sista bilden att jag råkade pilla loss spaden när jag vände vagnen!
Exelon
Ser bra ut! Kul att du plockat fram en surdeg!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Snyggt ,och jo surdegar skall byggas klart
( säger jag som inte har nååååogn halvt byggd sak i högen )
( säger jag som inte har nååååogn halvt byggd sak i högen )
Gigabyte
Den är ju nästan klar ju!
(eller kanske inte)
Det ser rackarns snyggt ut härifrån!
(eller kanske inte)
Det ser rackarns snyggt ut härifrån!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 1 av 2 • 1, 2
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum: