Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box
+9
linusorn
flarpen
Stefan E
Matt_Public
cas
Azgaron
Mal
Henrik Bergman
frznlogic
13 posters
Sida 2 av 5
Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box
Haha, dang! Du har helt rätt, dekalen på höger sida är felvänd. Dekalarket är alltså fel. Det var några liknande fel i manualen där serienumret var spegelvänt, dock var dekalen rätt där... Jaja, det blev så den här gången, det får bli en till längre fram med ets och bättre dekaler osv.
Det var någon som frågade/nämnde att kvaliteten verkar bra och jag vill bara passa på att säga några ord. Jag har tidigare bara byggt några äldre modeller sen jag började igen och kvaliteten är fantastisk på den här i jämförelse med de gamla vraken ;-). Riktigt fina linjer etc, men de stämmer inte överallt med byggbeskrivningen. Jag har inte kollat upp hur den stämmer med verkligheten, men för de som är riktigt noga så kan det vara värt det. Det finns ett par saker jag är mindre nöjd med också, sporrhjulet och huset är fruktansvärt tråkigt uppbyggt lite ets kanske kan hjälpa? Huvudstället är också lite trist, beroende på preferenser. Och cockpit är helt ok för att vara plast, men när jag nu sett vad lite ets kan göra så börjar man ju fantisera lite.... ;-) I övrigt som sagt är modellen riktigt trevlig!
Det var någon som frågade/nämnde att kvaliteten verkar bra och jag vill bara passa på att säga några ord. Jag har tidigare bara byggt några äldre modeller sen jag började igen och kvaliteten är fantastisk på den här i jämförelse med de gamla vraken ;-). Riktigt fina linjer etc, men de stämmer inte överallt med byggbeskrivningen. Jag har inte kollat upp hur den stämmer med verkligheten, men för de som är riktigt noga så kan det vara värt det. Det finns ett par saker jag är mindre nöjd med också, sporrhjulet och huset är fruktansvärt tråkigt uppbyggt lite ets kanske kan hjälpa? Huvudstället är också lite trist, beroende på preferenser. Och cockpit är helt ok för att vara plast, men när jag nu sett vad lite ets kan göra så börjar man ju fantisera lite.... ;-) I övrigt som sagt är modellen riktigt trevlig!
frznlogic
Jo tack! Det syns.frznlogic skrev: [...] I övrigt, som sagt, är modellen riktigt trevlig!
Fördömt inspirerande.
Matt_Public- Master of DNF
Du har verkligen fått ihop en snygg maskin där
Mvh Ola
Mvh Ola
Gäst- Gäst
Matt_Public skrev:Nu är jag ingen stormufti, rent svenne-mässigt, men borde inte sagodjuret vara vänt åt samma håll på båda sidorna?
Men snyggt blev det. Rejält dessutom. Och mer tyskt är alltid bäst!
frznlogic skrev:Haha, dang! Du har helt rätt, dekalen på höger sida är felvänd. Dekalarket är alltså fel. Det var några liknande fel i manualen där serienumret var spegelvänt, dock var dekalen rätt där... Jaja, det blev så den här gången, det får bli en till längre fram med ets och bättre dekaler osv.
Faktum är att gripenfiguren på höger sida kunde vara vänd åt bägge hållen beroende på individ.
På vänster sida tittade den alltid framåt.
Hur det är med just denna individ kan jag inte säga.
Ta en titt på Robert Bergwalls dekaler så ser du att det skiljer mellan individerna: http://www.rbdstudio.se/InstructionS31_48.html
Snyggt bygge, airfix har verkligen fått till en bra modell med denna. Det ända som jag retar mig på är lösningen på den öppna huven, samt att dekalerna inte känns helt hundra.
/Johan
flarpen- AMS patient zero
Den tackar jag för Johan, du räddade situationen ;-).
Kan också hålla med om att dekalerna är lite si och så, färgerna känns inte rätt utan att ha tittat närmare, mycket överskjutande film, speciellt på siffrorna på stjärtfenan, etc.
Vad gäller öppen huv vet jag inget om, för lite erfarenhet antar jag. Men den verkar ju lätt att bygga/måla i alla fall. Hur skulle du hellre haft det?
Kan också hålla med om att dekalerna är lite si och så, färgerna känns inte rätt utan att ha tittat närmare, mycket överskjutande film, speciellt på siffrorna på stjärtfenan, etc.
Vad gäller öppen huv vet jag inget om, för lite erfarenhet antar jag. Men den verkar ju lätt att bygga/måla i alla fall. Hur skulle du hellre haft det?
frznlogic
Mmmm tjusig PR spit blir det allt
Tur att dekalerna inte är så fel som man först kunde tro. Puh!
Finns en del eftermarknadsgodis till denna kärran och det borde den vara värd kan man tycka. Antar att den har samma knäppa öppen huvlösning som Spitfire XII? Hoppas att dom ångrar sig till Mk Vb när den kommer lite senare i år.
Tur att dekalerna inte är så fel som man först kunde tro. Puh!
Finns en del eftermarknadsgodis till denna kärran och det borde den vara värd kan man tycka. Antar att den har samma knäppa öppen huvlösning som Spitfire XII? Hoppas att dom ångrar sig till Mk Vb när den kommer lite senare i år.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Är det den här lösningen du menar cas ?
http://pic20.picturetrail.com/VOL1312/4776356/16311893/390389434.jpg
Ursäkta min ignorans, men som jag frågade innan, vad är knäppt med den? det enda jag kan komma på är att det är lite svårt med detaljerna iom utformningen, är det något annat som är dumt med den?
http://pic20.picturetrail.com/VOL1312/4776356/16311893/390389434.jpg
Ursäkta min ignorans, men som jag frågade innan, vad är knäppt med den? det enda jag kan komma på är att det är lite svårt med detaljerna iom utformningen, är det något annat som är dumt med den?
frznlogic
frznlogic skrev:Är det den här lösningen du menar cas ?
Japp, det är det jag (och cas) syfftar på)
Lösningen att gjuta ihop den lösa huven med den fasta bakre biten i en å samma del är väl knappast optimal, speciellt inte när man ska försöka måla huvramarna.
Lösningen är väl att köra med stängd huv eller använda sig av barracudas vacumhuv. Airfix separata bitar går inte att ha i öppet läge.
En annan sak att tänka på är att airfix skickar med fel hjul för dom svenska maskinerna som alla hade fyrekrade hjul, men det är väl kanske en detalj man förbise.
/Johan
flarpen- AMS patient zero
Hm, jag tog en titt på bilder jag har eftersom jag blev nyfiken iom diskussionen (mina efterforskningar är totalt frånvarande so far som synes ;-)). Iaf, jag förstår vad ni menar nu. Bifogar en gammal gammal bild på när jag satt i cockpit. riktigt korkad lösning ju mer jag tänker på det.
frznlogic
Kärran på bilden verkar påfallande bekant med modellditon...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Hm, sådär... var modellen sabbad medelst gloss lack . Vi får se iofs, enligt några inlägg på nätet jag läst så är knottrig och lite sandig yta "första steget" mot en bra gloss lack med vallejo, sen "våtlackar" man ytan. Dags alldeles strax. Nuvarande status:
Jag förstår i ärlighetens namn inte hur man ska använda de där vallejo lackerna. Om detta inte funkar strax får det vara nog, det var sista modellen jag använde vallejos lack på i sådana fall. Kollar på alfahobbys hemsida men hittar inte riktigt vilken lack från tamiya man bör använda?
Jag förstår i ärlighetens namn inte hur man ska använda de där vallejo lackerna. Om detta inte funkar strax får det vara nog, det var sista modellen jag använde vallejos lack på i sådana fall. Kollar på alfahobbys hemsida men hittar inte riktigt vilken lack från tamiya man bör använda?
frznlogic
Detaljbilder på skavanker, men det känns ändå som det blev lite bättre med ett vått lager, blir ett till imorgon hoppas jag.
frznlogic
Det ser allvarligt knottrigt ut! Hoppas det blir bättre sen!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Ouch! Det ser inte roligt ut nånstans
Hoppas att den går att rädda!
(annars får du väl skaffa en till och göra om det )
Hoppas att den går att rädda!
(annars får du väl skaffa en till och göra om det )
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
En till blir det oavsett ;-) jo fult var det, men tror jag har en handlingsplan framåt. Låta lacken torka ordentligt, slipa, och lacka igen... Vad tros?
frznlogic
Synd på grundjobbet. När det gäller Vallejo är det vanskligt med slipning. Är lätt häny att lacken bara smulas sönder när du försöker. Vore jag dig skulle jag låta den torka minst ett par veckor och sedan våtslipa med runt 2000 grit.
linusorn
Mjo, det var det verkligen. Får tacka för tipset, trodde inte det skulle behövas veckor (hade tänkt vänta ett par dagar), men den får väl ligga undanlagd ett tag då .
Återkommer med den här tråden om ett par veckor helt enkelt, tills vidare blir det färginköp och börja med något tüskt och fint.
Återkommer med den här tråden om ett par veckor helt enkelt, tills vidare blir det färginköp och börja med något tüskt och fint.
frznlogic
So, at it again... Jag har bidat min tid och väntat in att lacken skall torka och insåg att första steget fick bli att slipa ner det korniga, like so:
Jag har därefter hittat den här videon:
och bestämt mig för att ge det ett till försök, det får bära eller brista på den här modellen. Hett tips för alla som försökt och misslyckats med vallejo att se filmen, jag återkommer med recension på recensionen eller vad man nu skall säga
Jag har därefter hittat den här videon:
och bestämt mig för att ge det ett till försök, det får bära eller brista på den här modellen. Hett tips för alla som försökt och misslyckats med vallejo att se filmen, jag återkommer med recension på recensionen eller vad man nu skall säga
frznlogic
Håller tummarna för att det skall gå vägen!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Spännande spännande.... många vägar till blanklack finns det.
Janne.S- Moderator
Testlackning, tror jag hittat felet ;)För långt avstånd och för försiktig applicering/högt tryck tidigare. Man får typ dra en tunn snabb "dammning" först och sen dränker man maskinen med väldigt lågt tryck <10 psi den här gången, ska testa att sänka ytterligare. Precis som videon beskriver det. Inte världens bästa resultat (damm och skit i lacken) och inte helt torkat ännu, men här är ett par bilder på ena vingen som blev lackad nu.
frznlogic
Inte lätt det där med blank lack. Tusan så mycket svårare än matt. Ser ju bra ut!
Håkan
Håkan
hoho! Jag blev just vän med vallejo blanklack ser det ut som! Har dock gått åt en del vid det här laget, 1/6 kanske till en 1/72 me262 ...
Bilderna gör det inte riktigt rättvisa, men som sagt.
två lager lack på den här vingen:
Och 1 lager lack på resten av maskinen:
Den ser lite bubblig ut på sina ställen, men vingen som jag lackade första omgången blev bättre efter att den torkat ett par dagar, så jag hoppas det samma gäller nu. Eller så kan det vara så att man behöver 2 lager...
Dock ska det erkännas att det känns som att det blir ganska tjocka lager lack till slut med den här metoden, tillräckligt för att ett antal panellinjer inte exakt försvunnit, men påtagligt minskat iaf.
Bilderna gör det inte riktigt rättvisa, men som sagt.
två lager lack på den här vingen:
Och 1 lager lack på resten av maskinen:
Den ser lite bubblig ut på sina ställen, men vingen som jag lackade första omgången blev bättre efter att den torkat ett par dagar, så jag hoppas det samma gäller nu. Eller så kan det vara så att man behöver 2 lager...
Dock ska det erkännas att det känns som att det blir ganska tjocka lager lack till slut med den här metoden, tillräckligt för att ett antal panellinjer inte exakt försvunnit, men påtagligt minskat iaf.
frznlogic
Alltid bra att kunna öva på nåt annat! Hoppas det går lika bra på Spiten!
Håkan
Håkan
Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Achtung Spitfire! (2x Airfix 1/72 Spitfire)
» Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII
» Airfix nya Spitfire Mk.1A i 1/72.
» Airfix 1/48 - Spitfire Mk XII
» Airfix 1/72 Spitfire Mk. XIX
» Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII
» Airfix nya Spitfire Mk.1A i 1/72.
» Airfix 1/48 - Spitfire Mk XII
» Airfix 1/72 Spitfire Mk. XIX
Sida 2 av 5
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet