Martlet MkV - Revell 1/32
+8
Gigabyte
Caverö
merlin1953packard
Stefan E
Janne.S
johan r
JOooCKE
Azgaron
12 posters
Sida 2 av 4
Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: Martlet MkV - Revell 1/32
Så, vad blir det? Uppfällt eller nedfällt? Kanske snyggast med permanent nedfällda vingar, men å andra sidan ger ju en detaljerad display av uppfällda ett visst intryck om kärran skall stå i ett dio som visar lite aktivitet.
merlin1953packard
Såvida jag inte lägger till detaljer lär det inte bli särskilt detaljerat, men jag funderar på att ha dem uppfällda iaf.
Ska nog göra nästa, när det nu blir, med nerfällda!
Håkan
Ska nog göra nästa, när det nu blir, med nerfällda!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
En liten fundering! Egentligen har jag tänkt att bygga den här helt ur lådan, och speciellt sen jag försent kom på att jag glömt etset!
Men nu när jag trylat med vingarna så tyckte jag att det var trist att där bara är tre hål i vardera vinge för bössorna som ska sitta där!
Borde det inte synas lite av mynningen? Typ ifall man tog lämplig bit rund plast och borrade lite hål!
Väl där känns det som att man då lika gärna kan ge sig på att detaljera lite till, med slangar i hjulhusen och lite sladdar och slangar i motorutrymmet! Kanske nått i cockpit också?
Utöver att hitta bra bilder uppstår två problem! Ett att omsätta bilderna till modellen och två att få dit det snyggt! Hur gör ni när ni detaljerar?
Höftar lite eller försöker vara så exakta som möjligt?
Kanske ska jag nöja mig med beväpningen och vänta med övriga detaljer tills jag bygger Wildcaten med ets och allt?!
Lite velig!
Håkan
Men nu när jag trylat med vingarna så tyckte jag att det var trist att där bara är tre hål i vardera vinge för bössorna som ska sitta där!
Borde det inte synas lite av mynningen? Typ ifall man tog lämplig bit rund plast och borrade lite hål!
Väl där känns det som att man då lika gärna kan ge sig på att detaljera lite till, med slangar i hjulhusen och lite sladdar och slangar i motorutrymmet! Kanske nått i cockpit också?
Utöver att hitta bra bilder uppstår två problem! Ett att omsätta bilderna till modellen och två att få dit det snyggt! Hur gör ni när ni detaljerar?
Höftar lite eller försöker vara så exakta som möjligt?
Kanske ska jag nöja mig med beväpningen och vänta med övriga detaljer tills jag bygger Wildcaten med ets och allt?!
Lite velig!
Håkan
Det beror ju helt på vilka referenser man har...dåligt med referenser, ja då höfter man och hoppas det ser bra ut
Sedan kan man ha FÖR bra referenser och då får man sålla lite eller så blir man galen
Jag tänker mest att det är inte så noga med korrektheten när man detaljerar utan det är mer intrycket som man får när man ser det.....sedan sitter ju inte alla betraktare med en maskinmanual i näven när de tittar på modellen, och har dom det så behöver de komma ut oftare:P
Lägg en för dig lagom nivå som du känner att du mäktar med
Sedan kan man ha FÖR bra referenser och då får man sålla lite eller så blir man galen
Jag tänker mest att det är inte så noga med korrektheten när man detaljerar utan det är mer intrycket som man får när man ser det.....sedan sitter ju inte alla betraktare med en maskinmanual i näven när de tittar på modellen, och har dom det så behöver de komma ut oftare:P
Lägg en för dig lagom nivå som du känner att du mäktar med
Janne.S- Moderator
Tack för tipset Janne! Ska se varthän det barkar! Nån liten slang och lite sånt ska jag väl kunna få dit! Kunde ju vara snyggt i hjulhusen!
Håkan
Håkan
Nej, inte än tyvärr! Sitter och kollar referensbilder så jag blir alldeles konfys! Ska jobba på den i helgen!
Håkan
Håkan
Fortfarande lite velig med hur jag ska göra med detaljeringen jag tänkt!
Ang. detaljer så tycks ju Revells motto vara att om det inte syns vid första anblick så behövs det inte heller några detaljer! Iaf verkar det gälla deras äldre modeller, men sen kan man ju undra hur de tänkte med den här detaljen?!
Visste inte att Grumman blivit sponsrade av Revell!
Håkan
Ang. detaljer så tycks ju Revells motto vara att om det inte syns vid första anblick så behövs det inte heller några detaljer! Iaf verkar det gälla deras äldre modeller, men sen kan man ju undra hur de tänkte med den här detaljen?!
Visste inte att Grumman blivit sponsrade av Revell!
Håkan
Hahaha !
Nog för att jag har sett mycket konstiga saker på modeller men det här slår nog allt !
Vad är det för nöt skal som har placerat ut den där !?
Det blir att slipa lite nu då ?
Jocke
Nog för att jag har sett mycket konstiga saker på modeller men det här slår nog allt !
Vad är det för nöt skal som har placerat ut den där !?
Det blir att slipa lite nu då ?
Jocke
JOooCKE
Nä, det kan man ju fråga sig! Nog för att man ser på insidan ibland, men det ser likadant ut på min Hornet!
En sån där chisel hade nog varit bra att ha, men det blir till att slipa som sagt!
Håkan
En sån där chisel hade nog varit bra att ha, men det blir till att slipa som sagt!
Håkan
Sorligt att det kan göras på detta vis, slipa är ju så roligt ändå. Kör på bara Håkan.
Caverö
Nån höjdare är det ju inte, men det är ju bara på't och slipa! Precis som att man inte riskerade att slipa bort detaljer som ska vara där iaf!
Håkan
Håkan
Aj, vad jobbigt! Å det är upphöjda detaljer på den där dessutom va? Tillverkare kan vara så irriterande ibland så man tror det är en PRAO elev som designat vissa modeller
Janne.S- Moderator
Jo, man kan ju börja undra ibland! Och visst är det upphöjda detaljer på den! Visserligen har jag tänkt att prova på att ritsa om panellinjer nån gång men först ska verktygen införskaffas och nått lämpligt offer!
Håkan
Håkan
Hejsan!
Börjar se riktigt kul ut!
Monogram o Revell har alltid haft en idé(????) om att märka sina modeller på utsidan!
Mycket irriterande om man upptäcker det när modellen redan är färdig!
Airfix har i alla fall haft förståndet att märka sina byggisar på insidan!
Tänk på att Wildcaten är minst av allt ett slätt flygplan!
Den riktiga varan är fullkomligt översållad med nitar, så i det här fallet är Revell-modellen helt enligt förebilden!
Limma Lungt!
Stefan
Börjar se riktigt kul ut!
Monogram o Revell har alltid haft en idé(????) om att märka sina modeller på utsidan!
Mycket irriterande om man upptäcker det när modellen redan är färdig!
Airfix har i alla fall haft förståndet att märka sina byggisar på insidan!
Tänk på att Wildcaten är minst av allt ett slätt flygplan!
Den riktiga varan är fullkomligt översållad med nitar, så i det här fallet är Revell-modellen helt enligt förebilden!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Ja, de har visst tydligen det! Fast de hör eller hörde väl ihop ett tag också!
Nä, det är väl tur att man upptäckte det i tid!
Hmm, då gör det ju inte saken bättre om man dessutom ska riskera att slipa bort mer detaljer än det man gör normalt! Lättare att ritsa än att sätta dit upphöjda lnjer antar jag!
Håkan
Nä, det är väl tur att man upptäckte det i tid!
Hmm, då gör det ju inte saken bättre om man dessutom ska riskera att slipa bort mer detaljer än det man gör normalt! Lättare att ritsa än att sätta dit upphöjda lnjer antar jag!
Håkan
Det går ju det med fast det e lite meckigare....lite varmdragen sprue så kan man fixa upphöjda panellinjer åxå
Janne.S- Moderator
Jo, jag har hört att man ska kunna göra så, men aldrig provat! Blir till att dra tunna trådar!
Håkan
Håkan
Röjde lite ibland mina projekt igår, bestämde mig för att göra ett litet ryck framåt på den här!
Jag hade ju tänkt att göra en del extra detaljering, men jag känner just nu att jag vill ha den klar!
Så detaljering får bli om jag skaffar en sån här modell till och faktiskt använder etset jag skaffade till!
Sprutade lite vitt på insidan av hjulhus och underdelen på cockpit.
Lite taskigt fokus på den bilden, men jag kan inte ta om den!
Glasdelarna doppades i golvpolish och fick torka ett tag! Detta för att jag skulle kunna använda glasen till botten på cockpit!
Att få ihop kroppshalvorna och cockpit och motor på plats som det skulle visade sig vara inte helt lätt!
Med en hel del provpassande och lite milt våld för att bla få instrumentpanelen att sitta rätt så gick det till slut!
Fick limma en bit i taget och tejpa allt eftersom!
Vingfästena är bara ditsatta för att testa lite!
Ska fixa ihop vingarna, och jag tror bestämt att jag ska ha dem i uppfällt läge, då jag inte är helt hundra på att vingmekanismen funkar som den ska!
Håkan
Jag hade ju tänkt att göra en del extra detaljering, men jag känner just nu att jag vill ha den klar!
Så detaljering får bli om jag skaffar en sån här modell till och faktiskt använder etset jag skaffade till!
Sprutade lite vitt på insidan av hjulhus och underdelen på cockpit.
Lite taskigt fokus på den bilden, men jag kan inte ta om den!
Glasdelarna doppades i golvpolish och fick torka ett tag! Detta för att jag skulle kunna använda glasen till botten på cockpit!
Att få ihop kroppshalvorna och cockpit och motor på plats som det skulle visade sig vara inte helt lätt!
Med en hel del provpassande och lite milt våld för att bla få instrumentpanelen att sitta rätt så gick det till slut!
Fick limma en bit i taget och tejpa allt eftersom!
Vingfästena är bara ditsatta för att testa lite!
Ska fixa ihop vingarna, och jag tror bestämt att jag ska ha dem i uppfällt läge, då jag inte är helt hundra på att vingmekanismen funkar som den ska!
Håkan
Tack Janne!
Jo, äntligen!
Håkan
Jo, äntligen!
Håkan
Ser riktigt bra ut Håkan!! En stabil pjäs med ett ordentligt midjemått, annat än en 109:a det.
Kul med lite camo på den sen.
Kul med lite camo på den sen.
Caverö
Tack Mattias!
Jo, den är lite typisk amerikansk stjärnmotorkärra! 109or och spittar är lite smäckrare kan man väl säga!
Ja, det är ju relativt snart dags för färg så det ska bli kul!
Håkan
Jo, den är lite typisk amerikansk stjärnmotorkärra! 109or och spittar är lite smäckrare kan man väl säga!
Ja, det är ju relativt snart dags för färg så det ska bli kul!
Håkan
Var nog lite trött så här på morgonkvisten! Glömde bilderna!
Limmade ihop vingarna igår. Lite skevt var det allt på ena vingen!
Gick dock fint att få ihop med hjälp av lite tejp!
Jag skulle nog valt att steloperera redan från början, för passningen mellan inre och yttre vingdelar blev inte helt 100!
Så här ser planet ut vid en testpassning av vingar och stabbar!
Lite svårt att få fokus helt rätt!
Vingfogarna verkar bli rätt bra och kommer nog att kräva minimalt med spackel!
Håkan
Limmade ihop vingarna igår. Lite skevt var det allt på ena vingen!
Gick dock fint att få ihop med hjälp av lite tejp!
Jag skulle nog valt att steloperera redan från början, för passningen mellan inre och yttre vingdelar blev inte helt 100!
Så här ser planet ut vid en testpassning av vingar och stabbar!
Lite svårt att få fokus helt rätt!
Vingfogarna verkar bli rätt bra och kommer nog att kräva minimalt med spackel!
Håkan
Brukar bli så, man får bestämma sig lite grann innan man ska sätta ihop vingarna hurvida man vill ha dom nere eller uppe.
Lite extra arbete bara
Lite extra arbete bara
Janne.S- Moderator
Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» P-47N..Revell 1/48
» Me 262 A-1a (Revell, 1/72)
» Bf 109 G-10, Revell 1/48
» Revell Fw 190 1/72
» Helikopterbyggsatser till bra priser!
» Me 262 A-1a (Revell, 1/72)
» Bf 109 G-10, Revell 1/48