IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Jomenvisst serrö, nåt blir det allt gjort! :D

+6
Janne.S
frznlogic
Stefan E
Azgaron
Mal
Patrik K
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Jomenvisst serrö, nåt blir det allt gjort! :D Empty Jomenvisst serrö, nåt blir det allt gjort! :D

Inlägg av Patrik K ons jul 23 2014, 22:54

Jaha, tänkte att jag skulle visa upp att det händer något på byggbordet trots tunga dagar i tvåskiftsarbete och familjeliv Smile

Håll i hatten för nu åks det!

Först ut en liten 1/72 DeHavilland Chipmunk från Airfix, behövde något lättbyggt & lättmålat så denna blev perfekt Smile
Fick modda den en smula för att göra den mera "up to date" med märkningsalternativet (en maskin tillhörande BBMF i Coningby), ett annat avgasrör och "spin strakes" vid stabbarna. Målad med Humbrol, både sprayburk och pensel. Dekalerna är satsens.
Jomenvisst serrö, nåt blir det allt gjort! :D 35096613653_fb78e866dc_c
Jomenvisst serrö, nåt blir det allt gjort! :D 35864957986_b8b17130b3_c
Jomenvisst serrö, nåt blir det allt gjort! :D 35905738455_8a7c01995f_c
Jomenvisst serrö, nåt blir det allt gjort! :D 35864962766_fedee5c86b_c

Nästa får jag faktiskt skylla på Mal, efter att ha sett hans grymt snygga Buffalo så var jag ju tvungen att gör en egen! Men eftersom jag inte har plats för någe större alster så fick även denna bli en Airfix 1/72 Smile
Detta är för övrigt den sista modellen jag målade med Humbrols färger, har efter moget övervägande helt gått över till akryl (Lifecolor, Tamiya och AKAN) och ångrar inte en sekund! Lifecolor i synnerhet är helt underbara att måla med och tack vare Bosse så fick jag nys om AKAN som är helt klockrena också, perfekt att kunna köpa ryska kulörer i färdiga set!
Men mer om detta senare, här kommer iallafall min Brewster Buffalo F2A-1. Penselmålad med Humbrol och med originaldekaler.
Jomenvisst serrö, nåt blir det allt gjort! :D 35065328824_f72cd797f9_c
Jomenvisst serrö, nåt blir det allt gjort! :D 35065330784_e50f982167_c
Jomenvisst serrö, nåt blir det allt gjort! :D 35065334844_2fb4c0989c_c
Jomenvisst serrö, nåt blir det allt gjort! :D 35065340124_cbe12e64fe_c

Här kommer då juvelen i min samling för tillfället, som är den första att bli målad med Lifecolor, en Academy 1/72 Hawker Tempest Mk.V. 
I mina ögon det brutalaste och samtidigt mest graciöst vackra jaktflyg som byggts under VK2 (Spitfire får tyvärr kliva undan för den är "bara" vacker...).
Vet inte inte hur många gånger jag läst Pierre Clostermann´s "Det stora vansinnet" (Le Grand Cirque) men många är det! Blev helt såld på Tempest efter första läsningen Smile
(Har ett antal Tempest till som ligger och väntar Smile )
Givetvis är individen Pierre Clostermanns "Les Grand Charles", penselmålad med Lifecolor, en gnutta Tamiya och dekalerna är otroligt nog dom i satsen!!  affraid 
Jomenvisst serrö, nåt blir det allt gjort! :D 35905425025_4a4cf17476_c
Jomenvisst serrö, nåt blir det allt gjort! :D 35065273114_c4588ca76f_c
Jomenvisst serrö, nåt blir det allt gjort! :D 35905426105_6ac3186364_c
Jomenvisst serrö, nåt blir det allt gjort! :D 35517262010_55b8d471a2_c
Jomenvisst serrö, nåt blir det allt gjort! :D 35096170063_d9dc5f465a_c
Jomenvisst serrö, nåt blir det allt gjort! :D 35096171423_acced929f3_c

Sen tar jag och avrundar med två små flytetyg faktiskt, är väl inte någon båtbyggare direkt men dessa kunde jag bara inte motstå och sen är dom billiga också (40-50kr på Hannants)!
Vad ni ser är två av dom 6 ubåtar i 1/700 från Hobby Boss som jag har i stashen, skojiga att bygga (typ 5-6 delar Very Happy ) och framför allt snabba byggen att ställa i hyllan! Smile
Båtarna är av klasserna "Kilo" och "Akula", målade med Lifecolor och en gnutta AKAN. Akulans dekaler är lådans.
(Anledningen till att det bara är en bild på Kilo-båten är att jag hade svårt att få till bra bilder då den är väldigt liten)

Akula
Jomenvisst serrö, nåt blir det allt gjort! :D 38848384704_5112d6fcfe_c
Jomenvisst serrö, nåt blir det allt gjort! :D 38848384374_a16a7539e6_c
Jomenvisst serrö, nåt blir det allt gjort! :D 38848383984_79220d6a97_c

Kilo
Jomenvisst serrö, nåt blir det allt gjort! :D 39557246591_5e7fbe2e5b_c

Det var det hela! Hoppas ni finner samma glädje i dom som jag gör, ha det gott i värmen och på gensyn som dansken sa! Very Happy

/Patrik

Senast ändrad av Veritech79 den sön jan 07 2018, 23:06, ändrad totalt 1 gång
Patrik K
Patrik K

Till överst på sidan Gå ner

Jomenvisst serrö, nåt blir det allt gjort! :D Empty Sv: Jomenvisst serrö, nåt blir det allt gjort! :D

Inlägg av Mal ons jul 23 2014, 23:04

Amen VAFAN.....vad händer...det ramlar ner färdiga snygge byggen....jäklar vad fina kärror o pensel med......de där är skitsnygga allihopa....vissr e Bewster kärrorna speciella "chubby" gillar dem som fan....

drunken

thumbs up på alla dem du gjort.....riktigt riktigt snyggt....
fasiken vad jag blev sugen på sw Das Boot scratch lol
Mal
Mal

Jomenvisst serrö, nåt blir det allt gjort! :D Empty Sv: Jomenvisst serrö, nåt blir det allt gjort! :D

Inlägg av Azgaron ons jul 23 2014, 23:09

Mycket trevliga och fina byggen, Patrik! Kul med de små ubåtarna!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Inlägg av Stefan E ons jul 23 2014, 23:10

Här händer det saker minsann!    sunny 

Snygga byggen allihopa, Chippyn är en favorit, likaså Buffalon och Tempest skall vi bara inte tala om. och ubåtarna är läckra....

....ähhhhh, dom är kalas allihopa!  cheers 

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av frznlogic tor jul 24 2014, 00:07

En drös med snygga byggen där ☺. 

Haha roligt med Pierre clostermans Tempest. Jag har läst den  korta varianten av hans bok översatt till svenska på 50-60 talet någon gång tills hela boken disintegrerade, sen tejpade jag ihop boken och läste den några gånger till 😂. Blev också totalt förälskad i Tempest iom det. 

Jag är fruktansvärt sugen på att bygga Tempest mk 5 också men vill helst hålla mig till 1/48.... Det saknas tyvärr. Eduard gjorde tydligen en för länge sedan men den är borta och jag hittar aldrig något ex av den.

frznlogic

Inlägg av Janne.S tor jul 24 2014, 00:07

Oj pojken är hyperaktiv i värmen!
Söta små ubåtar dessutom Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Matt_Public tor jul 24 2014, 08:07

Storslam i Linghem!

Chipmunken ser sjukt sportig ut i svart, nästan en själsfrände till ubåtarna. Brewstern är rena solskenshistorien vid jämförelse och en Tempest pryder alltid sin plats.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Marlin tor jul 24 2014, 08:13

Vilken produktion. Shocked
Och så snyggt dessutom. cheers
Ubåtarna kan ju inte vara speciellt stora i skala 1/700.
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av cas tor jul 24 2014, 08:26

Ojoj, här ramlar det in en hel hög med snyggisar!
Mycket prydliga -airfix-härken minsann, och sen toppar du det med att använda Academy-dekaler!?
Hatten av, du är modigare än många!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Patrik K tor jul 24 2014, 23:51

Man tackar och bockar mina herrar! Very Happy

Fasen va byggsuget ökar efter påhejningar av detta slag, synd att bygghörnan är nedpackad i väntan på nästa helgs flytt, men den som väntar på någe gott... Smile

Ubåtarna varierar kraftigt i storlek Bosse, Kilon är drygt decimetern lång medans Typhoonen som väntar på färg nog är tre gånger så stor, dom gör inga små grejor ryssarna! Very Happy
Är lite roligt att komma ha dom allihopa ståendes brevid varandra sen för att se skillnaden.

/Patrik
Patrik K
Patrik K

Inlägg av Gigabyte fre jul 25 2014, 00:19

Snygga byggen  !!
Gigabyte
Gigabyte

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet