Tarangus Saab Safir 1/48
5 posters
Sida 1 av 1
Tarangus Saab Safir 1/48
Hej!
Jag har alltid velat ha en Safir i 1/48, och för några dagar sedan fick jag min i posten.
I samband med att Tarangus skulle släppa sin första modell, A 32A Lansen, så var jag på Max Nykvist, och tyckte att en Safir i 1/48 vore trevligt.
Intresset var väl inte direkt skyhögt, men efter en tid, så hörde han av sig och ville ha referensbilder och dokumentation.
Jag skickade det jag hade, sen hörde jag inte mer.
I april stötte jag på Fredrik Zetterberg på F7, i samband med SFF´s årsmöte. Han berättade då att Tarangus skulle släppa en Safir nu i sommar.
Gissa om jag var glad
Jag har titta på modellen och det finns positivt och negativt att säga om modellen.
Nu till bilderna.
Trevlig låda. Tyvärr ingen boxart, men ändå.
Målningsalternativ på baksidan. Lite retro känsla.
Vi
Ja, mer än så här finns det inte i lådan.
Delarna är väldigt fint gjutna och mitt exemplar hade väldigt lite gjutskägg. Några sjunkmärken har jag inte hittat än.
Vi skall komma ihåg, att underlaget jag skickade till Tarangus, var på Saab Safir 91C. Dvs SK 50C.
Det innebär, att modellen i grunden är en SK 50 C, och inte en SK 50B, som finns på lådans framsida.
Vill du bygga en SK 50B, så måste modellen modifieras ganska mycket. Detta påpekade jag för Max, men han menade att de flesta byggarna inte skulle bry sig om detta.
Lite närbilder.
Bakre skottet till en SK 50C. Hålet du ser är bagageutrymmet. Resten saknas.
Det innebär att man måste scratchbygga resten, annars blir det bara ett stort hål rakt in i bakkroppen.
Vingens undersida.
Lite grov dukstruktur för att falla mig i smaken.
Den lilla bulan som syns, är kåpor över dränérkranen till vingtanken. Bygger du en SK 50B, så skall du ta bort denna, då B-versionen hade kroppstank.
Vingens ovansida. Även här måste du ta bort bulan, som är påfyllningslock till bränsletanken, om du skall bygga en SK 50B.
Instrumentpanelen ser riktigt fin ut, och stämmer bra med verkligheten. Tyvärr finns det inga dekaler att fylla hålen med.
De här stumparna är landstället. Jag kommer att göra egna.
En typisk sak med Safiren, är att den har ett torderat (vridet) sidroder.
Detta har man inte återskapat på modellen... tyvärr.
Så ett nytt sidroder är att önska.
Så här ser rodret ut i verkligheten.
Även toppen på sidrodret är felaktigt, men det är inga problem att fixa med lite plasticcard.
Verkligheten.
Baksätet på SK 50C är felaktigt på modellen. Detta beror på att en av bilderna som jag skickade var fotad lite från sidan.
I och med detta blev det ett parallaxfel, som gör att sätena ser olika breda, ut.
Det är de inte i verkligheten.
Huven består av en del, och den är väldigt tjock och lite grumlig.
Skall du bygga en Safir med öppen huv, så är det bara att göra ett försök att tunna ut den en del.
Min huv blev fin efter ett dopp i "Future".
Beskrivningen är i A5 format (vikt A4).
Helt ok, men tyvärr framgår inte alla ändringar som måste till, för respektive version.
Dessutom står det inte att det behövs vikt i nosen. Glömmer du vikt, så har du en "tailsitter"
Det finns tre märkningsalternativ på dekalarket.
En SK 50B från Flygvapnet.
En SK 50C från Finska Flygvapnet.
Och till sist en SK 50C från Etiopiska Flygvapnet.
Jag hoppas det kommer nya dekaler i framtiden, för de här är inget vidare.
Jag vet att Vingtor decals, har gett ut norska dekaler i 1/72 och 1/48.
Sammanfattning:
Kul att det finns en Safir i 1/48.
Är man inte så noga med detaljer, så kommer det bli en fin modell.
Vill man lägga ner lite jobb för att få till en mer korrekt SK 50B, så får man jobba.
Bla så är det inte samma golv där bak, mellan versionerna.
Golvet måste sänkas något om du bygger en SK 50B.
Jag hoppas kunna lägga ut lite bilder på mitt pågående bygge inom kort.
/Henrik
Jag har alltid velat ha en Safir i 1/48, och för några dagar sedan fick jag min i posten.
I samband med att Tarangus skulle släppa sin första modell, A 32A Lansen, så var jag på Max Nykvist, och tyckte att en Safir i 1/48 vore trevligt.
Intresset var väl inte direkt skyhögt, men efter en tid, så hörde han av sig och ville ha referensbilder och dokumentation.
Jag skickade det jag hade, sen hörde jag inte mer.
I april stötte jag på Fredrik Zetterberg på F7, i samband med SFF´s årsmöte. Han berättade då att Tarangus skulle släppa en Safir nu i sommar.
Gissa om jag var glad
Jag har titta på modellen och det finns positivt och negativt att säga om modellen.
Nu till bilderna.
Trevlig låda. Tyvärr ingen boxart, men ändå.
Målningsalternativ på baksidan. Lite retro känsla.
Vi
Ja, mer än så här finns det inte i lådan.
Delarna är väldigt fint gjutna och mitt exemplar hade väldigt lite gjutskägg. Några sjunkmärken har jag inte hittat än.
Vi skall komma ihåg, att underlaget jag skickade till Tarangus, var på Saab Safir 91C. Dvs SK 50C.
Det innebär, att modellen i grunden är en SK 50 C, och inte en SK 50B, som finns på lådans framsida.
Vill du bygga en SK 50B, så måste modellen modifieras ganska mycket. Detta påpekade jag för Max, men han menade att de flesta byggarna inte skulle bry sig om detta.
Lite närbilder.
Bakre skottet till en SK 50C. Hålet du ser är bagageutrymmet. Resten saknas.
Det innebär att man måste scratchbygga resten, annars blir det bara ett stort hål rakt in i bakkroppen.
Vingens undersida.
Lite grov dukstruktur för att falla mig i smaken.
Den lilla bulan som syns, är kåpor över dränérkranen till vingtanken. Bygger du en SK 50B, så skall du ta bort denna, då B-versionen hade kroppstank.
Vingens ovansida. Även här måste du ta bort bulan, som är påfyllningslock till bränsletanken, om du skall bygga en SK 50B.
Instrumentpanelen ser riktigt fin ut, och stämmer bra med verkligheten. Tyvärr finns det inga dekaler att fylla hålen med.
De här stumparna är landstället. Jag kommer att göra egna.
En typisk sak med Safiren, är att den har ett torderat (vridet) sidroder.
Detta har man inte återskapat på modellen... tyvärr.
Så ett nytt sidroder är att önska.
Så här ser rodret ut i verkligheten.
Även toppen på sidrodret är felaktigt, men det är inga problem att fixa med lite plasticcard.
Verkligheten.
Baksätet på SK 50C är felaktigt på modellen. Detta beror på att en av bilderna som jag skickade var fotad lite från sidan.
I och med detta blev det ett parallaxfel, som gör att sätena ser olika breda, ut.
Det är de inte i verkligheten.
Huven består av en del, och den är väldigt tjock och lite grumlig.
Skall du bygga en Safir med öppen huv, så är det bara att göra ett försök att tunna ut den en del.
Min huv blev fin efter ett dopp i "Future".
Beskrivningen är i A5 format (vikt A4).
Helt ok, men tyvärr framgår inte alla ändringar som måste till, för respektive version.
Dessutom står det inte att det behövs vikt i nosen. Glömmer du vikt, så har du en "tailsitter"
Det finns tre märkningsalternativ på dekalarket.
En SK 50B från Flygvapnet.
En SK 50C från Finska Flygvapnet.
Och till sist en SK 50C från Etiopiska Flygvapnet.
Jag hoppas det kommer nya dekaler i framtiden, för de här är inget vidare.
Jag vet att Vingtor decals, har gett ut norska dekaler i 1/72 och 1/48.
Sammanfattning:
Kul att det finns en Safir i 1/48.
Är man inte så noga med detaljer, så kommer det bli en fin modell.
Vill man lägga ner lite jobb för att få till en mer korrekt SK 50B, så får man jobba.
Bla så är det inte samma golv där bak, mellan versionerna.
Golvet måste sänkas något om du bygger en SK 50B.
Jag hoppas kunna lägga ut lite bilder på mitt pågående bygge inom kort.
/Henrik
Henrik Bergman
Sv: Tarangus Saab Safir 1/48
Härligt med en Safir, det var verkligen på tiden!
Även jag har längtat många år på en modell i 1/48 av detta lilla charmiga flygplan, jag är svag för skolflygplan!
Trodde faktiskt aldrig jag skulle få se en i modell, så denna är ett givet köp, inklusive alla fel o brister!
Ser fram emot ditt bygge!
Stefan
Även jag har längtat många år på en modell i 1/48 av detta lilla charmiga flygplan, jag är svag för skolflygplan!
Trodde faktiskt aldrig jag skulle få se en i modell, så denna är ett givet köp, inklusive alla fel o brister!
Ser fram emot ditt bygge!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Tarangus Saab Safir 1/48
Jag är simpel nog att svälja den med hull och hår, bara för att den finns.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Tarangus Saab Safir 1/48
Tack för lådtitten! Kul med en Safir!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Tarangus Saab Safir 1/48
Hoppla! Mycket som måste "fixas" för att få den rätt, men å andras sidan så är det ju faktiskt en Safir i 1/48 och det är ju inte helt illa det.
Skall bli kul att se det bygget sen!
Skall bli kul att se det bygget sen!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet