IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Sand & fila

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Sand & fila Empty Sand & fila

Inlägg av Tobias fre aug 22 2014, 15:41

Nästan pinsamt att berätta men jag har bara använt mig av mina gamla Citadell-filar och skalpeller för att rensa gjutskägg och annat jox. Har väl funkat ganska bra men nu har jag ju lite större jobb, bl a lite fina huvar med gjutsömmar rätt över så dags att skaffa mer och kanske bättre verktyg.

Är inte helt inne på de här benämningarna heller, är det storlek på kornen och/eller hur tätt de ligger på "sponge´n" och pappret? Som till exempel Flory´s prylar:

Flory´s grejz

vad skulle ni föreslå att jag skaffar för att försiktigt kunna sanda ner klarplast och vilka andra är bra för icke-klarplastytor? Till exempel om jag måste ta bort spackel.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Sand & fila Empty Sv: Sand & fila

Inlägg av Janne.S fre aug 22 2014, 16:11

Micromesh polerdukar är underbara, de kommer från 2000 grit till 12000 grit.
Grit är ett mått på partikelstorleken på slippapper, ju högre grit desto finare partiklar.
Våtslippapper från 180 Grit upp till 2000grit vårdar de värsta av spackelfogar Very Happy
Sedan finns det en uppsjö av slippinnar, nagel polish stickor och sliprondeller samt andra produkter att välja bland.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Sand & fila Empty Sv: Sand & fila

Inlägg av Stefan E fre aug 22 2014, 16:51

Micromesh är kanongrejor!

Men jag som är delvis smålänning kör mest med sandstickor (ca15:-/förp.) och nagelpolerare (ca 40:-/st) från damavdelningen på ICA.

Sand & fila 020

Sand & fila 018

Våtslippapper använder jag både torrt och blött (till resinslipning), ju högre siffra, desto finare papper.

Nuffrorna talar om hur många (slip-)korn per kvadratcentimeter som finns på pappret, jag använder från 150 (mycket grovt) upp till 2400 (mycket fint).

Sedan får man skaffa finare grejer, typ Micromesh som Janne pratade om.

Numera har jag nästan helt ersatt sandpappret med poler- och sandstickor, de finns i många olika grader av finhet, ofta både en fin o lite grövre på samma sticka.
Behöver man komma åt där det är trångt, går det utmärkt att klippa av en bit med en vanlig sax.

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sand & fila Empty Sv: Sand & fila

Inlägg av Tobias fre aug 22 2014, 17:05

Tack tack, återigen för bra råd! Låter som att jag behöver gå en liten utflykt till ICA och skaffa micro-meh då. Smile
Damavdelningen på ICa verkar bra för modellerare - tänker även på Mal´s antenner här.. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Sand & fila Empty Sv: Sand & fila

Inlägg av Mal fre aug 22 2014, 17:10

Japp.

Nagelfilar från damavdelningen är riktigt bra 4 olika på en fil....som ovan visar.

Den där svamp poler pinnen från Florys jag visade dig, sjuuukt bra för huvar mm, den är vassare än damavdelnings saker för dem ändamålen, så rekomenderar ett sånt paket....

Det finns en sak som är galet bra o ha i slipsammanhang, en uppsätning nålfilar Wink de är oumbärliga, de används flitigt hos mig Wink
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Sand & fila Empty Sv: Sand & fila

Inlägg av Tobias fre aug 22 2014, 18:21

Pinsamt men jag har glömt den du visade mig, oops! har ett svagt minne av att vi kikade på något.. Embarassed Just det som är mest "akut" att kunna lösa just nu annars så får kika på det!

Bra filar har jag egentligen, kanske kunde ha lite mer engångprylar och så iofs, kan man inte få för mycket av.. Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Sand & fila Empty Sv: Sand & fila

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet