Brittiska sockar, mitt sätt
4 posters
Sida 1 av 1
Brittiska sockar, mitt sätt
Tjo, tänkte dela med mig av min strumpstickningsmetod (läs skulptering) som jag har hittat på till Schlepperdioramat, det är inget revolutionerande men nån kanske har nytta/nöje av det
Det du behöver:
Skulpteringsmassa, nån tvåkomponentsepoxy föreslår jag, jag använder "Procreate"
Din vanliga hobbykniv
Liten synål
Color Shaper storlek 0 (skulpteringverktyg, ett penselskaft med en liten gummispets, superanvändbar!)
Figur som fryser om smalbenen
Här är en tysk som tänkte konvertera till brittiskheten, genast blev det kyligt om vaderna. På vänsterbenet har jag förberett genom att skära bort den alldeles för tyska strumpan som stack upp, det är inte så noga att få det prydligt här…
Rullar en liten bit lera (med en tom färgburk som kavel), den här biten är ungefär 1x1 cm.
Lindar den kring benet…
… och jämnar till med color shapern. Ett finger funkar också, fast det är mycket lättare med en shaper.
Här har jag skurit av lite grann längst upp för att få en jämn kant, och markerat var uppviket och nerviket ska sluta. Skär inte hela vägen ner till plasten när du gör skårorna, då blir det svårt senare!
Color shapern har en egg, väldigt trubbig och mjuk eftersom den är av gummi, men tillräckligt vass för att få ner i skårorna. Dra leran bort från vecket, så det ser ut som att tyget försvinner in under det vikta lagret.
Rista grunda linjer med synålen eller kniven. Här kommer sockan gå i tre delar om linjerna var för djupa… Jag har också gjort den övre nervikta delen lite konkav genom att dra shapern ett varv kring benet.
Samma från annan vinkel.
Och till sist, pressa några sneda linjer med nålen i den nedre biten av strumpan.
Låt härda och upprepa på det andra benet. Klart! Inte världsbäst, men… Med lite övning kanske? Det här är i alla fall själva processen, nu ska den finslipas bara…
Det du behöver:
Skulpteringsmassa, nån tvåkomponentsepoxy föreslår jag, jag använder "Procreate"
Din vanliga hobbykniv
Liten synål
Color Shaper storlek 0 (skulpteringverktyg, ett penselskaft med en liten gummispets, superanvändbar!)
Figur som fryser om smalbenen
Här är en tysk som tänkte konvertera till brittiskheten, genast blev det kyligt om vaderna. På vänsterbenet har jag förberett genom att skära bort den alldeles för tyska strumpan som stack upp, det är inte så noga att få det prydligt här…
Rullar en liten bit lera (med en tom färgburk som kavel), den här biten är ungefär 1x1 cm.
Lindar den kring benet…
… och jämnar till med color shapern. Ett finger funkar också, fast det är mycket lättare med en shaper.
Här har jag skurit av lite grann längst upp för att få en jämn kant, och markerat var uppviket och nerviket ska sluta. Skär inte hela vägen ner till plasten när du gör skårorna, då blir det svårt senare!
Color shapern har en egg, väldigt trubbig och mjuk eftersom den är av gummi, men tillräckligt vass för att få ner i skårorna. Dra leran bort från vecket, så det ser ut som att tyget försvinner in under det vikta lagret.
Rista grunda linjer med synålen eller kniven. Här kommer sockan gå i tre delar om linjerna var för djupa… Jag har också gjort den övre nervikta delen lite konkav genom att dra shapern ett varv kring benet.
Samma från annan vinkel.
Och till sist, pressa några sneda linjer med nålen i den nedre biten av strumpan.
Låt härda och upprepa på det andra benet. Klart! Inte världsbäst, men… Med lite övning kanske? Det här är i alla fall själva processen, nu ska den finslipas bara…
Stråhatt
Sv: Brittiska sockar, mitt sätt
Den tutorialen hurrar jag för
PERKELE Vad snyggt samt att du tog tid o orka göra denna.....
uppskattar det galet mkt...
PERKELE Vad snyggt samt att du tog tid o orka göra denna.....
uppskattar det galet mkt...
Mal
Serru, vad smutt!
Fick skapliga horstövel-vibbar av Bild 4. Tur att det gick till sig.
Undrar om Orker gillar cowboy-boots...
Fick skapliga horstövel-vibbar av Bild 4. Tur att det gick till sig.
Undrar om Orker gillar cowboy-boots...
Matt_Public- Master of DNF
Kul skulpteringslektion! Köpte ju lera för numera ett bra tag sen. Kanske skulle prova lite.
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tackar, kul att ni gillade den
Klart orker gillar boots, men finns det något de gillar bättre så är det strumpor.
Klart orker gillar boots, men finns det något de gillar bättre så är det strumpor.
Stråhatt
Liknande ämnen
» Brittiska soldater/officerare
» Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72)
» J21 & J29 dubbelt i svenska färger - Pilot Replicas 1/48
» Brittiska Phantomer...
» Brittiska flygplan
» Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72)
» J21 & J29 dubbelt i svenska färger - Pilot Replicas 1/48
» Brittiska Phantomer...
» Brittiska flygplan
Sida 1 av 1