IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Referenslitteratur för pansar, uniformer och flyg - kan laddas ned lagligt och gratis i PDF-format...

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Referenslitteratur för pansar, uniformer och flyg - kan laddas ned lagligt och gratis i PDF-format... Empty Referenslitteratur för pansar, uniformer och flyg - kan laddas ned lagligt och gratis i PDF-format...

Inlägg av merlin1953packard tis apr 28 2009, 23:30

Bästa forumbröder och modellbyggare!
Då lägger jag ut den omdiskuterade länken igen. Denna länk innehåller ett avsnitt med referenslitteratur som förts över på PDF-filer som jag bedömer som synnerligen intressant för oss modellbyggare som är intresserade att bygga objekt från andra världskriget. Referensmaterialet spänner över tyskt flyg, pansar, diverse olika fordon samt oerhört detaljerat material över olika vapenslags uniformer (definitivt intressant för dem som bygger dioraman med olika figurer).

Jag vill också tillägga att - utöver själva referensmaterialet för oss modellbyggare - länken också innehåller material som tysk marschmusik, diverse streamat filmmaterial, litteratur (på PDF) om de politiska ledare som verkade i Tyskland strax före och under andra världskriget. Detta material kan uppfattas och tolkas som otillbörlig politisk propaganda, trots att ingen sådan i explicit mening förekommer på denna länk. Därför vill jag också understryka för samtliga forummedlemmar att avsikten med att lägga ut länken ENBART BERÖR den intressanta möjligheten att få tillgång till referenslitteraturen om flyg, pansar och uniformsmilitaria, som utgör en signifikant kunskapskälla då vi modellbyggare strävar att bygga modeller som i största möjliga omfattning efterliknar den verkliga förebilden. Med ovanstående sagt, är det min förhoppning att ingen tolkar utläggandet av nedanstående länk på annat sätt än som kunskapskälla för modellbyggande. således då till länken.

LÄNK: http://www.nazi.org.uk/multimedia.htm

För att snabbt hitta avsnittet på länken där referenslitteraturen ligger utlagd som PDF-filer, scrollar Du ned till avsnittet "Military Books". Där finns samtliga, för oss modellbyggare, intressanta delar av det omnämnda referens materialet. Lämpligtvis högerklickar Ni på vald litteraturlänk, väljer "spara mål som", vänsterklickar sedan för att aktivera nedladdning.

Det kan tilläggas att det i detta avsnitt finns oerhört mycket för de forummedlemmar som bygger pansar, utöver sedvanlig flyglitteratur. Jag önskar härmed mycket nöje i botaniserandet av denna omfattande kunskapskälla.


Senast ändrad av merlin1953packard den ons apr 29 2009, 23:22, ändrad totalt 3 gånger
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Referenslitteratur för pansar, uniformer och flyg - kan laddas ned lagligt och gratis i PDF-format... Empty Sv: Referenslitteratur för pansar, uniformer och flyg - kan laddas ned lagligt och gratis i PDF-format...

Inlägg av Janne.S tis apr 28 2009, 23:35

Eeeeeeek, den sidan kanske jag inte skulle tittat på från jobbet Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Referenslitteratur för pansar, uniformer och flyg - kan laddas ned lagligt och gratis i PDF-format... Empty Sv: Referenslitteratur för pansar, uniformer och flyg - kan laddas ned lagligt och gratis i PDF-format...

Inlägg av merlin1953packard tis apr 28 2009, 23:42

Janne.S skrev:Eeeeeeek, den sidan kanske jag inte skulle tittat på från jobbet Razz

Ja, jag kan hålla med dig i det, Janne! Jag värderar enbart möjligheten att få tag i referenslitteraturen, därav mina formulerade förbehåll mot det övriga materialet. Kanske skall vi ta bort detta inlägg om det uppfattas som alltför stötande. Du och Johan får bedöma det... För egen del finns det säkert många pansarentusiaster med liten kassa som kanske skulle vilja ladda hem en del av referensmaterialet.
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Referenslitteratur för pansar, uniformer och flyg - kan laddas ned lagligt och gratis i PDF-format... Empty Sv: Referenslitteratur för pansar, uniformer och flyg - kan laddas ned lagligt och gratis i PDF-format...

Inlägg av merlin1953packard ons apr 29 2009, 00:17

Janne och Johan! Kanske bäst att plocka bort inlägget med referenslitteratur ifall någon skulle uppleva det som stötande, trots mina formulerade förbehåll. Jag gör så...
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Referenslitteratur för pansar, uniformer och flyg - kan laddas ned lagligt och gratis i PDF-format... Empty Sv: Referenslitteratur för pansar, uniformer och flyg - kan laddas ned lagligt och gratis i PDF-format...

Inlägg av Janne.S ons apr 29 2009, 00:31

Hade väl tänkt säga att den kunde vara kvar tillsvidare....för det var väldigt mycket matnyttigt på sidan. bara för att man bygger tyska saker från WWII så innebär inte det att man har ryckningar i högerarmen.

Lägg upp länken igen och förklara grundligt vad det handlar om, en rak och tydlig disclaimer helt enkelt sedan verkar det inte finnas någon propagandistiskt material eller hänvisningar till sådana med politiskt budskap på sidan....

Vi är modellbyggare och skulle någon tycka illa om den sidan så kan de PM:a mig eller Johan så tar vi diskussionen då.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Referenslitteratur för pansar, uniformer och flyg - kan laddas ned lagligt och gratis i PDF-format... Empty Sv: Referenslitteratur för pansar, uniformer och flyg - kan laddas ned lagligt och gratis i PDF-format...

Inlägg av Linus ons apr 29 2009, 17:17

Jag är lite intresserad av din länk merlin eftersom jag är intresserad av tysk krigsmatriel och fordon från WW2! Inga ryckningar i högerarmen här inte Wink
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Referenslitteratur för pansar, uniformer och flyg - kan laddas ned lagligt och gratis i PDF-format... Empty Sv: Referenslitteratur för pansar, uniformer och flyg - kan laddas ned lagligt och gratis i PDF-format...

Inlägg av johan r ons apr 29 2009, 18:26

Du har ett PM med länken Linus.

mvh
Johan


Senast ändrad av Johan R den tor apr 30 2009, 01:18, ändrad totalt 1 gång
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Referenslitteratur för pansar, uniformer och flyg - kan laddas ned lagligt och gratis i PDF-format... Empty Sv: Referenslitteratur för pansar, uniformer och flyg - kan laddas ned lagligt och gratis i PDF-format...

Inlägg av merlin1953packard ons apr 29 2009, 21:42

Johan
Jag ser att du är online just nu. En fråga då: Har du samma uppfattning som Janne i frågan huruvida jag skall lägga ut länken på nytt, med sedan tidigare anförda förbehåll om att delar av innehållet kan uppfattas stötande och att länken enbart avser och hänvisar till referenslitteraturen?
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Referenslitteratur för pansar, uniformer och flyg - kan laddas ned lagligt och gratis i PDF-format... Empty Sv: Referenslitteratur för pansar, uniformer och flyg - kan laddas ned lagligt och gratis i PDF-format...

Inlägg av Janne.S ons apr 29 2009, 22:12

Vi pratade igenom det igår jag och Johan å det jag skrev kom vi fram till Very Happy
Så shoot, för det var väldigt bra material där!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Referenslitteratur för pansar, uniformer och flyg - kan laddas ned lagligt och gratis i PDF-format... Empty Sv: Referenslitteratur för pansar, uniformer och flyg - kan laddas ned lagligt och gratis i PDF-format...

Inlägg av johan r ons apr 29 2009, 22:32

Kör merlin.

Bra referensmtrl skall man ta tillvara på.

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Referenslitteratur för pansar, uniformer och flyg - kan laddas ned lagligt och gratis i PDF-format... Empty Sv: Referenslitteratur för pansar, uniformer och flyg - kan laddas ned lagligt och gratis i PDF-format...

Inlägg av merlin1953packard ons apr 29 2009, 22:58

OK, johan och Janne, då lägger jag ut länken igen med vidhängande förbehåll.
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Referenslitteratur för pansar, uniformer och flyg - kan laddas ned lagligt och gratis i PDF-format... Empty Sv: Referenslitteratur för pansar, uniformer och flyg - kan laddas ned lagligt och gratis i PDF-format...

Inlägg av MagnusE tor apr 30 2009, 08:33

Jösses, där fanns mycket matnyttigt. Marder 3, mums! Tack för den.

/MagnusE
MagnusE
MagnusE


Till överst på sidan Gå ner

Referenslitteratur för pansar, uniformer och flyg - kan laddas ned lagligt och gratis i PDF-format... Empty Sv: Referenslitteratur för pansar, uniformer och flyg - kan laddas ned lagligt och gratis i PDF-format...

Inlägg av merlin1953packard tor apr 30 2009, 23:24

MagnusE skrev:Jösses, där fanns mycket matnyttigt. Marder 3, mums! Tack för den.

/MagnusE

Kul att höra. Då har du sannolikt sparat en del slantar på referenslitteratur. Hoppas fler av våra pansarentusiaster hittar användbart referensunderlag för sina byggen, även om det är lite synd att det inte fanns någon avdelning med japanskt pansar för Mattias.
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Referenslitteratur för pansar, uniformer och flyg - kan laddas ned lagligt och gratis i PDF-format... Empty Sv: Referenslitteratur för pansar, uniformer och flyg - kan laddas ned lagligt och gratis i PDF-format...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet