Lackering av Edsel kaross
+4
merlin1953packard
Janne.S
Azgaron
JOooCKE
8 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Lackering av Edsel kaross
hej !
Nu har jag fått ett '' uppdrag '' av min mammas sambo...
Och det är att jag ska få lackera hans Edsel modell som han har hållit på med sen 2 år tillbaka
Så nu ska jag få lackera den med mina egna planer och då hade jag tänkt att göra flammor på den med , för då kan jag visa er exakt hur jag gör
Så här är de färgerna jag har valt att jobba med , röd , orange o gul till grunden till flammorna , guld som grund till de transparanta färgerna ...
Så jag har börjat lite på den , bara grund färg som har kommit på och genast uppstår det problem !
Taket börjar att spricka
Så nu får jag göra det jag älskar mest , slipa ! eller hur var det nu , är det verkligen det jag älskar mest ?
Så nästa gång kommer det lite bilder på när jag har lackat om taket och kanske lagt ett lager guld
Jocke
Nu har jag fått ett '' uppdrag '' av min mammas sambo...
Och det är att jag ska få lackera hans Edsel modell som han har hållit på med sen 2 år tillbaka
Så nu ska jag få lackera den med mina egna planer och då hade jag tänkt att göra flammor på den med , för då kan jag visa er exakt hur jag gör
Så här är de färgerna jag har valt att jobba med , röd , orange o gul till grunden till flammorna , guld som grund till de transparanta färgerna ...
Så jag har börjat lite på den , bara grund färg som har kommit på och genast uppstår det problem !
Taket börjar att spricka
Så nu får jag göra det jag älskar mest , slipa ! eller hur var det nu , är det verkligen det jag älskar mest ?
Så nästa gång kommer det lite bilder på när jag har lackat om taket och kanske lagt ett lager guld
Jocke
JOooCKE
Sv: Lackering av Edsel kaross
Ska bli mycket spännande att följa det här!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Jusst nu ligger karossen i ett sopa bad som jag läste att det ska fungera för att ta bort gammal färg
För nu har jag slipat och lackerat om taket 3 gånger och det forsätter bara att spricka !
Men det är lite roligt för där det sprack första gången har det inte spruckit något mer , där har det gått bra men för varje gång så jobbar det sig utåt ! så det blir små sprickor längre o längre ut för varje gång jag gör om det
Så nu får karossen ligga i sopa någon dag ( kan jag hålla mig så länge ) sen ger jag mig på det igen !
Jocke
För nu har jag slipat och lackerat om taket 3 gånger och det forsätter bara att spricka !
Men det är lite roligt för där det sprack första gången har det inte spruckit något mer , där har det gått bra men för varje gång så jobbar det sig utåt ! så det blir små sprickor längre o längre ut för varje gång jag gör om det
Så nu får karossen ligga i sopa någon dag ( kan jag hålla mig så länge ) sen ger jag mig på det igen !
Jocke
JOooCKE
Janne.S skrev:Surt.... är det primern som spricker?
Ja det är det , men en sak som jag tycker är konstigt är att det bara är på taket det spricker ...
Jag förstår inte varför det inte spricker någon annan stans också ...
Men det verkar fungera med sopa för vattnet är alldeles grått nu
Men den får ligga i tills på söndag...
Jocke
JOooCKE
Lurigt, vad använder du för primer och hur gammal är den?
Janne.S- Moderator
Som Janne säger, låter mystiskt att det bara spricker på taket! Kan det bero på ökad solfläcksaktivitet eller obalans i jordens magnetfält som drabbar primern på ett otillbörligt sätt? Jag skämtar naturligtvis, Jocke! Vi andra är självklart intresserade av vad det beror på, inte minst för att vi vill undvika att samma sak händer oss. Förutom det, följer vi med spänning och stort intresse proceduren med hur du åstadkommer de eminenta flammor du tidigare visat prov på. Hoppas det löser sig med primern!
merlin1953packard
Janne.S skrev:Lurigt, vad använder du för primer och hur gammal är den?
Tamiya primer , bara några veckor gammal ...
Jag tog upp karossen nu på morgonen och kollade lite på den , och den är nästan plastren igen , bara lie små fläckar kvar
Jocke
JOooCKE
Hejsan !
Nu kommer en uppdatering utan bilder.
Nu har jag lagt ett nytt lager med primer så nu ska jag bara vänta och se så att det här inte spricker också
Men nu kommer jag inte göra något förens nästa helg för idag ska jag till pappa och där har jag inte samma saker , visserligen kan jag ta med mig sakerna men jag känner inte riktigt för att släpa med mig kompressor och allt
Men jag kommer ta med mig karossen för att kunna kolla till den ibland , så i morgon kanske jag kan meddela om det har spruckit eller inte
Ha det bra !
Jocke
Nu kommer en uppdatering utan bilder.
Nu har jag lagt ett nytt lager med primer så nu ska jag bara vänta och se så att det här inte spricker också
Men nu kommer jag inte göra något förens nästa helg för idag ska jag till pappa och där har jag inte samma saker , visserligen kan jag ta med mig sakerna men jag känner inte riktigt för att släpa med mig kompressor och allt
Men jag kommer ta med mig karossen för att kunna kolla till den ibland , så i morgon kanske jag kan meddela om det har spruckit eller inte
Ha det bra !
Jocke
JOooCKE
Hej !
Jag han få på ett lager guld också innan jag åker till pappa
Så nu ska det få torka tills på fredag eftermiddag / kväll för då ska jag börja med flammorna
Två bilder innan det guldiga
Och så lite bilder på det guldiga
Mvh Jocke
Jag han få på ett lager guld också innan jag åker till pappa
Så nu ska det få torka tills på fredag eftermiddag / kväll för då ska jag börja med flammorna
Två bilder innan det guldiga
Och så lite bilder på det guldiga
Mvh Jocke
JOooCKE
Det blev ju snyggt så! Skönt att problemet med grundlacken löste sig!
Håkan
Håkan
Hejsan !
Nu har jag suttit och gjort lite flammor och fotat för varje steg
Men bilderna är inte så bra för min mobil som jag alltid annars fotar med har gått sönder så jag fick ta fram min förra med 2 mp kamera den som är trasig har 5
Men man kan i allafall se vad det är även om kvaliteten är usel !
Så här är lite bilder...
Det här är vad man behöver , ett block , en kniv ( måste ha ett SKARPT blad ! ) och en penna och givetvist en airbrush för sprayburk blir det för mycket färg med så det går inte...
Sen ritar man upp lite flammor , gör några och ta den som du blir mest nöjd med
Jag blev mest nöjd över den med en pil.
Och sedan skar jag ut flamman och skar ut en liten ruta
Sedan över till målningen , lägg '' mallen '' på det du vill göra flammor på och så blåser du på lite färg flytta den ganska ofta och ha lågt lufttryck och lite färg ...
Sedan gör man så till man känner sig nöjd
Och nu så tog jag lite orange för att få lite djup i det ... ( samma metod men inte lika mycket )
Och så till sist rött , som man absolut inte behöver mycket av för om man tar för mycket så kan allt bli förstört !
Så nu har ni fått en litet lektion
Ursäkta för dem usla bilderna men jag hoppas verkligen att ni ser hur jag har gjort
Så nu ska det på lite grönt på flammorna och blått på resten
Mvh Jocke
Nu har jag suttit och gjort lite flammor och fotat för varje steg
Men bilderna är inte så bra för min mobil som jag alltid annars fotar med har gått sönder så jag fick ta fram min förra med 2 mp kamera den som är trasig har 5
Men man kan i allafall se vad det är även om kvaliteten är usel !
Så här är lite bilder...
Det här är vad man behöver , ett block , en kniv ( måste ha ett SKARPT blad ! ) och en penna och givetvist en airbrush för sprayburk blir det för mycket färg med så det går inte...
Sen ritar man upp lite flammor , gör några och ta den som du blir mest nöjd med
Jag blev mest nöjd över den med en pil.
Och sedan skar jag ut flamman och skar ut en liten ruta
Sedan över till målningen , lägg '' mallen '' på det du vill göra flammor på och så blåser du på lite färg flytta den ganska ofta och ha lågt lufttryck och lite färg ...
Sedan gör man så till man känner sig nöjd
Och nu så tog jag lite orange för att få lite djup i det ... ( samma metod men inte lika mycket )
Och så till sist rött , som man absolut inte behöver mycket av för om man tar för mycket så kan allt bli förstört !
Så nu har ni fått en litet lektion
Ursäkta för dem usla bilderna men jag hoppas verkligen att ni ser hur jag har gjort
Så nu ska det på lite grönt på flammorna och blått på resten
Mvh Jocke
JOooCKE
Härligt Jocke, det verkar ju vara ett enkelt sätt att göra flammor, förutsatt att man klarar av att rita flammorna. Blev ett mycket snyggt resultat. Bra gjort.
Magnus
Magnus
T-34
Tack Magnus !
Ja det är ett väldigt enkelt sett och det ser helt ok ut sedan när det är klart
Så nu hoppas jag att någon kan ha användning av det här och kan göra det samma
Jocke
Ja det är ett väldigt enkelt sett och det ser helt ok ut sedan när det är klart
Så nu hoppas jag att någon kan ha användning av det här och kan göra det samma
Jocke
JOooCKE
görsnygga flames!!! Bra genomgång av tekniken, kommer garanterat till nytta nångång!
Claes
Tack för en jättebra instruktion i hur man gör flammor! Nått jag kanske ska ta och prova på min Street Rod!
Håkan
Håkan
snyggt målatJocke o tack för lektionen hur man gör eldsflammor
Gigabyte
Kanon Jocke!!!
Väldigt enkelt men likförbannat knepigt...lysande lektion!!!
Enkelt men det ger fantasriska resultat
Väldigt enkelt men likförbannat knepigt...lysande lektion!!!
Enkelt men det ger fantasriska resultat
Janne.S- Moderator
Hejsan !
Nu kommer dem sista bilderna på den här.
Nu har jag blåst på det gröna , blåa och 4 lager klarlack.
Några av bilderna blev i det lilla sol ljus som var på balkongen men sen ville inte solen så då blev det några i skuggan också
Flammorna syns inte så jätte bra på några av korten , kameran ville inte riktigt ta fram dem
Jag kan slänga upp lite bilder i bildrutan på den färdiga bilen när den är klar , om ni vill det ?
Jocke
Nu kommer dem sista bilderna på den här.
Nu har jag blåst på det gröna , blåa och 4 lager klarlack.
Några av bilderna blev i det lilla sol ljus som var på balkongen men sen ville inte solen så då blev det några i skuggan också
Flammorna syns inte så jätte bra på några av korten , kameran ville inte riktigt ta fram dem
Jag kan slänga upp lite bilder i bildrutan på den färdiga bilen när den är klar , om ni vill det ?
Jocke
JOooCKE
Sida 1 av 2 • 1, 2
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|