Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48
+18
Warsawpact
Mal
Jokkocze
linusorn
Matt_Public
Kent
Marlin
cas
Gigabyte
Lennart
Caverö
MiniStuff
merlin1953packard
JOooCKE
johan r
Azgaron
Janne.S
Stefan E
22 posters
Sida 8 av 8
Sida 8 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sv: Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48
En riktig långkörare
Så fint det blir med den målningen
Så fint det blir med den målningen
Janne.S- Moderator
Någon som vet om de lite fräcka roterande bombluckorna och bombrummet i Buccaneer finns som tillbehör att köpa? Jag har för mig att jag sett ett set någon gång, men det kan ju varit en dröm.
denstore
Ja, det har blivit en riktig långkörare!
Den har bråkat mycket med mig så därför har den stått stilla under långa perioder, men nu är slutet i sikte!
Måste väl erkänna att det finns nog några ÄNNU äldre trådar här på forumet....
Jag har bestämt mig för att försöka "städa upp" lite och få dem färdiga.
Det ligger flera på gång som vill komma in....
Tror inte att det roterande bombrummet finns att köpa, jag har inte hittat något.
Men visst vore det rätt fräckt?
Stefan
Den har bråkat mycket med mig så därför har den stått stilla under långa perioder, men nu är slutet i sikte!
Tror inte att det roterande bombrummet finns att köpa, jag har inte hittat något.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Stefan E skrev:Ja, det har blivit en riktig långkörare!
Stefan
Helt rätt Stefan.
Jag upptäckte till min förskräckelse att jag har tio pågående byggen just nu på mitt lilla byggbord.
Då bestämde jag mig för att nu är det dags att göra rent hus.
Så det ska inte påbörjas något nytt förrän minst hälften av de pågående är avklarade.
Fast det löftet kommer bli svårt att hålla
/Bosse
Marlin
Hejsan!
Ok, nu skall alla vingframkanter och ringarna runt luftintagen målas, det betyder naturligtvis ännu mera maskering!
Vi börjar framifrån.
En plastpåse med hål I botten är ett väl beprövat och mycket effektivt maskeringskydd!
De här ringarna skall vara riktigt blanka, så polished Aluminium är det som gäller här, men först måste det grundas med Alclad Gloss base.
Jag hade aldrig testat att måla Gloss Base över vanlig Humbrol förut, men det gick bra.
Efter det kunde jag blåsa på Polished Aluminium, här är “maskeringen” (påsen) redan avlägsnad.
HELA kärran maskerades för de sista vingframkanterna, den här modellen måste käkat upp pen halv rulle tejp!
Samma procedur, först Gloss Black Base på alla paneler, och nu kom jag ihåg att ta en bild!
Nödvändigt då jag har både mörkgrått och vitt i botten, olika färger funkar inte med Alclad om man vill ha samma nyans på cladden överallt.
Då är det bra att “bottna” med svart, och det blir bättre lyster I cladden, här använde jag “straghit” Aluminium..
Blev ju riktig “stuns” i färgen!
Efter att ha passat på att måla hjulhusen ljust grå (Hu127), kunde jag ÄNTLIGEN “skala” av “bananen”!
Tyvärr sabbade jag tankbommen, men den höll förvånansvärt länge ändå.jaja….
Lite touch-ups här o var så är hon “GO”!
Limma Lungt!
Stefan
Ok, nu skall alla vingframkanter och ringarna runt luftintagen målas, det betyder naturligtvis ännu mera maskering!
Vi börjar framifrån.
En plastpåse med hål I botten är ett väl beprövat och mycket effektivt maskeringskydd!
De här ringarna skall vara riktigt blanka, så polished Aluminium är det som gäller här, men först måste det grundas med Alclad Gloss base.
Jag hade aldrig testat att måla Gloss Base över vanlig Humbrol förut, men det gick bra.
Efter det kunde jag blåsa på Polished Aluminium, här är “maskeringen” (påsen) redan avlägsnad.
HELA kärran maskerades för de sista vingframkanterna, den här modellen måste käkat upp pen halv rulle tejp!
Samma procedur, först Gloss Black Base på alla paneler, och nu kom jag ihåg att ta en bild!
Nödvändigt då jag har både mörkgrått och vitt i botten, olika färger funkar inte med Alclad om man vill ha samma nyans på cladden överallt.
Då är det bra att “bottna” med svart, och det blir bättre lyster I cladden, här använde jag “straghit” Aluminium..
Blev ju riktig “stuns” i färgen!
Efter att ha passat på att måla hjulhusen ljust grå (Hu127), kunde jag ÄNTLIGEN “skala” av “bananen”!
Tyvärr sabbade jag tankbommen, men den höll förvånansvärt länge ändå.jaja….
Lite touch-ups här o var så är hon “GO”!
Limma Lungt!
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den fre 19 sep 2014, 15:29, ändrad totalt 2 gånger
Jäklars vad fint detta är.....
Snyggt jobb med maskandet, det är A & O för lyckade jobb .....samt mkt mkt snyggt målat....
Snyggt jobb med maskandet, det är A & O för lyckade jobb .....samt mkt mkt snyggt målat....
Mal
Med påsen på såg den ut att komma fram ur ett överljudsmoln.
Fint maskat och allt det där!
Fint maskat och allt det där!
Matt_Public- Master of DNF
Snyggt maskat och målat, Stefan! Fint resultat på metallen!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Snyggt jobbat med maskande och målande! Skön terapi och sitta och leka med tejpen..
Synd på tank-bommen men det är lätt att laga hoppas jag.
Synd på tank-bommen men det är lätt att laga hoppas jag.
Tobias
Det där blev då inte dumt nånstans!
Tejpförsäljarna tackar dig hela vägen till banken Stefan!
Tejpförsäljarna tackar dig hela vägen till banken Stefan!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack ska ni ha!
Efter ett par lager Alclad Aqua clear gloss klarlack så var hon färdig för dekaler.
Jag började med de dekaler jag förväntade mig skulle ställa till trubbel, de stora bokstäverna och siffrorna på vingarnas undersidor.
Airfix hade tryckt dekalerna som en enda stor blaffa, men Xtradecals tryckte dem individuellt.
Det förenklade det hela massor, men det var ett pysslande o pusslande att få dit dem ändå eftersom jag hade monterat alla balkar, tankar o pyloner.
Så här blev det;
Jag använde stencilerna från byggsatsen, med viss tvekan, men de fungerade ypperligt!
Dekalerna från Xtradecals var lika fina som vanligt, ingen genomblödning, täta och fungerade perfekt.
Alla dekaler ditsatta, slutpysslet har inletts, detaljmålning, beväpning etc.
Snart klar…..
Nu är hon klar, hoppa till bildrutan!
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t4048-blackburn-buccaneer-s2b-airfix-1-48
Stefan
Efter ett par lager Alclad Aqua clear gloss klarlack så var hon färdig för dekaler.
Jag började med de dekaler jag förväntade mig skulle ställa till trubbel, de stora bokstäverna och siffrorna på vingarnas undersidor.
Airfix hade tryckt dekalerna som en enda stor blaffa, men Xtradecals tryckte dem individuellt.
Det förenklade det hela massor, men det var ett pysslande o pusslande att få dit dem ändå eftersom jag hade monterat alla balkar, tankar o pyloner.
Så här blev det;
Jag använde stencilerna från byggsatsen, med viss tvekan, men de fungerade ypperligt!
Dekalerna från Xtradecals var lika fina som vanligt, ingen genomblödning, täta och fungerade perfekt.
Alla dekaler ditsatta, slutpysslet har inletts, detaljmålning, beväpning etc.
Snart klar…..
Nu är hon klar, hoppa till bildrutan!
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t4048-blackburn-buccaneer-s2b-airfix-1-48
Stefan
Attans bra! Blev snyggt med dekaler, bra jobbat Stefan!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sida 8 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Liknande ämnen
» Brewster Buccaneer Special hobby 1:72
» HS Buccaneer S2B - Airfix 1/48
» MIG-15 (1/72, Airfix)
» Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» HS Buccaneer S2B - Airfix 1/48
» MIG-15 (1/72, Airfix)
» Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
Sida 8 av 8
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|