IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

F-14A Tomcat 1/48

+9
Agensjö
Caverö
Matt_Public
Azgaron
Marlin
cas
Janne.S
Stefan E
Gigabyte
13 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 3 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 Empty Sv: F-14A Tomcat 1/48

Inlägg av Gigabyte lör apr 18 2015, 19:11

Så en smärre ändring på  utblåset 
ser ju helknasigt ut men så skall det vara  Razz

F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 IMGP0515_zpshjl1bo18
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 Empty Sv: F-14A Tomcat 1/48

Inlägg av cas sön apr 19 2015, 20:37

Gött mos där!

_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 Empty Sv: F-14A Tomcat 1/48

Inlägg av Azgaron sön apr 19 2015, 21:02

Bra jobbat! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 Empty Sv: F-14A Tomcat 1/48

Inlägg av Gigabyte sön apr 19 2015, 21:16

Tack Cas och Håkan  Very Happy

så fått på  utblåset och målat ..jäkla fin färg Alclad är ,,men vilka ångor  clown

F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 IMGP0516_zpscvudziuy
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 Empty Sv: F-14A Tomcat 1/48

Inlägg av Azgaron sön apr 19 2015, 21:18

Snyggt! Ja det är en j-a odör från alclad och rengöringsmedlet.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 Empty Sv: F-14A Tomcat 1/48

Inlägg av Gigabyte sön apr 19 2015, 21:23

Tack Håkan (Hälsar en lätt drogad men lycklig Giga =)
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 Empty Sv: F-14A Tomcat 1/48

Inlägg av Matt_Public sön apr 19 2015, 21:34

That's a negative Ghostrider, the pattern is full.

Najjan! Börjar kännas rejält nu. drunken
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 Empty Sv: F-14A Tomcat 1/48

Inlägg av Janne.S sön apr 19 2015, 21:35

Äh, färg som inte doftar kan man inte lita på.....dessutom blir man på bättre humör Smile
Finfint snickrande:)
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 Empty Sv: F-14A Tomcat 1/48

Inlägg av Stefan E mån apr 20 2015, 15:34

Alclad luktar som färg skall göra!   drunken drunken drunken drunken

Underbar färg men det gäller att ventilera ordentligt, annars får man en "baksmälla" som heter duga!

Nu blev utblåsen perfekta!
Håller med om att det inte ser klokt ut, men snyggt är det!  F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 1288785663

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 Empty Sv: F-14A Tomcat 1/48

Inlägg av Gigabyte tis apr 21 2015, 18:12

Tack Matt Janne Stefan Very Happy 

Jo  man får vädra ut bra så är det väl inte så farligt ...hoppas man Laughing
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 Empty Sv: F-14A Tomcat 1/48

Inlägg av Agensjö tis apr 21 2015, 23:30

Trevligt bygge! Tomcaten är en brutal maskin! 😊 Ännu ett litet påpekande angående utblåsens position.. Detta har inget med gångtiderna på motorerna att göra utan har sin grund helt i hur f-14s hydraul och elsystem är uppbyggt. Styrbords motor driver 'flight hydraulics' och babords 'combined hydraulics'. Så här funkar det, i stort:
Öppnandet styrs av två faktorer, brytare i flygplanets saxlänkar på ställen, mekaniska som kräver elspänning (belastat/ avlastat dvs på marken eller i luften) samt två individuella pumpar som sköter efterbrännkamrarnas bränsletillförsel. När motorerna är igång på marken, tex under taxning,
är utblåsen öppna. Detta för att dämpa utloppshastigheten på gaserna. Skonar markpersonal och utrustning på backen. När maskinen kommer i luften och inställningen är 'basic engine' kommer utloppen vara i stängt läge. Detta producerar mer dragkraft på lägre varvtal samt till fullgas utan ebk. När ebk väljs in öppnar sig utblåsen successivt. Skulle dock kärran bli helt strömlös under flygning kommer läget att automatiskt gå till läge stängt för att säkerställa högsta möjliga dragkraft utan ebk. Kan ej väljas in vid spänningsbortfall.
Till avstängningsfasen: motorerna driver i huvudsak, som sagt, varsitt system.. Vid avstängning kuperas alltid styrbords motor först, vilken är primär motor för drift av flyghydrauliken. Detta för att säkerställa att det 'gemensamma' flighthydraulic-systemet fungerar, som drivs av vänstermotorn, (vid bortfall av styrbords motor). När detta verifierats släcks styrbords motor. Tack vare att maskinen är belastad samt att ström fortfarande finns kommer höger utlopp att stanna i öppet läge. När sedan vänstermotorn stängs av tappar dess generator ca 55% av spänningen. Hydraultrycket kommer dock kort att hållas kvar medan motorn fortsätter rulla ut. Tack vare spänningsbortfall stängs per automatik utblåset som sig bör vid sådan händelse. Detta medför att vänster utlopp alltid är stängt och det högra alltid öppet när maskinen är parkerad.
/Andreas

Agensjö


Till överst på sidan Gå ner

F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 Empty Sv: F-14A Tomcat 1/48

Inlägg av Gigabyte ons apr 22 2015, 04:46

Agensjö skrev:Trevligt bygge! Tomcaten är en brutal maskin! 😊 Ännu ett litet påpekande angående utblåsens position.. Detta har inget med gångtiderna på motorerna att göra utan har sin grund helt i hur f-14s hydraul och elsystem är uppbyggt. Styrbords motor driver 'flight hydraulics' och babords 'combined hydraulics'. Så här funkar det, i stort:
Öppnandet styrs av två faktorer, brytare i flygplanets saxlänkar på ställen, mekaniska som kräver elspänning (belastat/ avlastat dvs på marken eller i luften) samt två individuella pumpar som sköter efterbrännkamrarnas bränsletillförsel. När motorerna är igång på marken, tex under taxning,
är utblåsen öppna. Detta för att dämpa utloppshastigheten på gaserna. Skonar markpersonal och utrustning på backen. När maskinen kommer i luften och inställningen är 'basic engine' kommer utloppen vara i stängt läge. Detta producerar mer dragkraft på lägre varvtal samt till fullgas utan ebk. När ebk väljs in öppnar sig utblåsen successivt. Skulle dock kärran bli helt strömlös under flygning kommer läget att automatiskt gå till läge stängt för att säkerställa högsta möjliga dragkraft utan ebk. Kan ej väljas in vid spänningsbortfall.
Till avstängningsfasen: motorerna driver i huvudsak, som sagt, varsitt system.. Vid avstängning kuperas alltid styrbords motor först, vilken är primär motor för drift av flyghydrauliken. Detta för att säkerställa att det 'gemensamma' flighthydraulic-systemet fungerar, som drivs av vänstermotorn, (vid bortfall av styrbords motor). När detta verifierats släcks styrbords motor. Tack vare att maskinen är belastad samt att ström fortfarande finns kommer höger utlopp att stanna i öppet läge. När sedan vänstermotorn stängs av tappar dess generator ca 55% av spänningen. Hydraultrycket kommer dock kort att hållas kvar medan motorn fortsätter rulla ut. Tack vare spänningsbortfall stängs per automatik utblåset som sig bör vid sådan händelse. Detta medför att vänster utlopp alltid är stängt och det högra alltid öppet när maskinen är parkerad.
/Andreas
Shocked
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 Empty Sv: F-14A Tomcat 1/48

Inlägg av Matt_Public ons apr 22 2015, 06:46

Börjar bli väldans geekigt här inne, vilket är bra. Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 Empty Sv: F-14A Tomcat 1/48

Inlägg av Agensjö ons apr 22 2015, 09:29

Hehe, nåt sånt... 😊👍🏻

Agensjö


Till överst på sidan Gå ner

F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 Empty Sv: F-14A Tomcat 1/48

Inlägg av cas ons apr 22 2015, 18:29

Och där kom den långa förklaringen till utblåsen. Gött mos!

_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 Empty Sv: F-14A Tomcat 1/48

Inlägg av Gigabyte sön jun 28 2015, 18:41

Får inte till skarven  vid cockpit  har slipat spacklat lite för mycket för att den skall gå att rädda ,,,

men skall bygga en katt i denna skalan ,

har ni någon lättbyggd som ni kan rek   ?
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 Empty Sv: F-14A Tomcat 1/48

Inlägg av Mal sön jun 28 2015, 19:54

Hehe....geek är kunskap...respekt
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 Empty Sv: F-14A Tomcat 1/48

Inlägg av cas mån jun 29 2015, 13:55

Hej!
Jag har inte byggt nån F-14 alls...ännu, men det vill jag ändra på (VF-31 så klart!Och kanske en VF-111)
Hobbyboss har ju en ny som jag antar borde gå ihop ganska bra ändå.
Eller är den behäftad med högvis med fel, och det är lika bra att vänta på en F-14 Wunderkit från Tamiya som kanske kommer nån gång?

_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 Empty Sv: F-14A Tomcat 1/48

Inlägg av Stefan E mån jun 29 2015, 14:27

Ditt bygge ser lysande ut så här långt, Giga!  cheers

@CAS

Hobbyboss modell (som är den som finns i en Eduardlåda) är riktigt, riktigt fin.
Inga större fel på den, vad jag vet.

Har inte byggt vare sig någon Hasegawa eller Hobbyboss i 1/48 ännu, trots att jag har dem båda, men jag har jämfört dem en hel del!

Den bästa, rent mått o formmässigt sägs vara Hasegawa, men den lär vara mera svårbyggd än HB.
(Enligt vad jag läst i tidningarna)

Båda är riktigt fina modeller så man får välja vilken väg man går.
Bästa kapet är nog att köpa Eduards låda, då får man allt som behövs.

Ursäkta utvikningen!  Embarassed

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 Empty Sv: F-14A Tomcat 1/48

Inlägg av Gigabyte mån jun 29 2015, 14:45

Tack mal cas och Stefan  Very Happy
jo en Tamiya i klass med deras F-16 skulle ju sitta som en smäck ,, drunken
Men Hobbyboss ,, som ni påpekar ,,ser ju ut att ha en bättre lösning på limning av kroppen än vad min Academy har Smile
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 Empty Sv: F-14A Tomcat 1/48

Inlägg av Gigabyte mån jun 29 2015, 19:41

Har slipat grundat slipat osv 
och  fått en yta att gå Vidare på med grundfärg, , panellinjer jo dom kommer att lysa med sin frånvaro runt cockpit ,
 men ändå riktigt glad för detta,, inte för att den kommer att blir helt ok  
utan för att jag har lärt mig något .... Very Happy  

F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 IMGP0002_zpssagjbrnv
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 Empty Sv: F-14A Tomcat 1/48

Inlägg av Matt_Public mån jun 29 2015, 19:55

Brutal best, det där! drunken
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 Empty Sv: F-14A Tomcat 1/48

Inlägg av Azgaron mån jun 29 2015, 20:00

Ja, det kan man väl säga! Smile

Snyggt jobbat Kent!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 Empty Sv: F-14A Tomcat 1/48

Inlägg av Gigabyte tis jun 30 2015, 09:48

Tack Håkan och Matt  Very Happy
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 Empty Sv: F-14A Tomcat 1/48

Inlägg av cas tis jun 30 2015, 12:23

Kommer nog bli fint till slut!

_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

F-14A Tomcat 1/48 - Sida 3 Empty Sv: F-14A Tomcat 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet