F-14A Tomcat 1/48
+9
Agensjö
Caverö
Matt_Public
Azgaron
Marlin
cas
Janne.S
Stefan E
Gigabyte
13 posters
Sida 3 av 5
Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: F-14A Tomcat 1/48
Gött mos där!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-14A Tomcat 1/48
Snyggt! Ja det är en j-a odör från alclad och rengöringsmedlet.
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: F-14A Tomcat 1/48
That's a negative Ghostrider, the pattern is full.
Najjan! Börjar kännas rejält nu.
Najjan! Börjar kännas rejält nu.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: F-14A Tomcat 1/48
Äh, färg som inte doftar kan man inte lita på.....dessutom blir man på bättre humör
Finfint snickrande:)
Finfint snickrande:)
Janne.S- Moderator
Sv: F-14A Tomcat 1/48
Alclad luktar som färg skall göra!
Underbar färg men det gäller att ventilera ordentligt, annars får man en "baksmälla" som heter duga!
Nu blev utblåsen perfekta!
Håller med om att det inte ser klokt ut, men snyggt är det!
Stefan
Underbar färg men det gäller att ventilera ordentligt, annars får man en "baksmälla" som heter duga!
Nu blev utblåsen perfekta!
Håller med om att det inte ser klokt ut, men snyggt är det!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: F-14A Tomcat 1/48
Tack Matt Janne Stefan
Jo man får vädra ut bra så är det väl inte så farligt ...hoppas man
Jo man får vädra ut bra så är det väl inte så farligt ...hoppas man
Gigabyte
Sv: F-14A Tomcat 1/48
Trevligt bygge! Tomcaten är en brutal maskin! 😊 Ännu ett litet påpekande angående utblåsens position.. Detta har inget med gångtiderna på motorerna att göra utan har sin grund helt i hur f-14s hydraul och elsystem är uppbyggt. Styrbords motor driver 'flight hydraulics' och babords 'combined hydraulics'. Så här funkar det, i stort:
Öppnandet styrs av två faktorer, brytare i flygplanets saxlänkar på ställen, mekaniska som kräver elspänning (belastat/ avlastat dvs på marken eller i luften) samt två individuella pumpar som sköter efterbrännkamrarnas bränsletillförsel. När motorerna är igång på marken, tex under taxning,
är utblåsen öppna. Detta för att dämpa utloppshastigheten på gaserna. Skonar markpersonal och utrustning på backen. När maskinen kommer i luften och inställningen är 'basic engine' kommer utloppen vara i stängt läge. Detta producerar mer dragkraft på lägre varvtal samt till fullgas utan ebk. När ebk väljs in öppnar sig utblåsen successivt. Skulle dock kärran bli helt strömlös under flygning kommer läget att automatiskt gå till läge stängt för att säkerställa högsta möjliga dragkraft utan ebk. Kan ej väljas in vid spänningsbortfall.
Till avstängningsfasen: motorerna driver i huvudsak, som sagt, varsitt system.. Vid avstängning kuperas alltid styrbords motor först, vilken är primär motor för drift av flyghydrauliken. Detta för att säkerställa att det 'gemensamma' flighthydraulic-systemet fungerar, som drivs av vänstermotorn, (vid bortfall av styrbords motor). När detta verifierats släcks styrbords motor. Tack vare att maskinen är belastad samt att ström fortfarande finns kommer höger utlopp att stanna i öppet läge. När sedan vänstermotorn stängs av tappar dess generator ca 55% av spänningen. Hydraultrycket kommer dock kort att hållas kvar medan motorn fortsätter rulla ut. Tack vare spänningsbortfall stängs per automatik utblåset som sig bör vid sådan händelse. Detta medför att vänster utlopp alltid är stängt och det högra alltid öppet när maskinen är parkerad.
/Andreas
Öppnandet styrs av två faktorer, brytare i flygplanets saxlänkar på ställen, mekaniska som kräver elspänning (belastat/ avlastat dvs på marken eller i luften) samt två individuella pumpar som sköter efterbrännkamrarnas bränsletillförsel. När motorerna är igång på marken, tex under taxning,
är utblåsen öppna. Detta för att dämpa utloppshastigheten på gaserna. Skonar markpersonal och utrustning på backen. När maskinen kommer i luften och inställningen är 'basic engine' kommer utloppen vara i stängt läge. Detta producerar mer dragkraft på lägre varvtal samt till fullgas utan ebk. När ebk väljs in öppnar sig utblåsen successivt. Skulle dock kärran bli helt strömlös under flygning kommer läget att automatiskt gå till läge stängt för att säkerställa högsta möjliga dragkraft utan ebk. Kan ej väljas in vid spänningsbortfall.
Till avstängningsfasen: motorerna driver i huvudsak, som sagt, varsitt system.. Vid avstängning kuperas alltid styrbords motor först, vilken är primär motor för drift av flyghydrauliken. Detta för att säkerställa att det 'gemensamma' flighthydraulic-systemet fungerar, som drivs av vänstermotorn, (vid bortfall av styrbords motor). När detta verifierats släcks styrbords motor. Tack vare att maskinen är belastad samt att ström fortfarande finns kommer höger utlopp att stanna i öppet läge. När sedan vänstermotorn stängs av tappar dess generator ca 55% av spänningen. Hydraultrycket kommer dock kort att hållas kvar medan motorn fortsätter rulla ut. Tack vare spänningsbortfall stängs per automatik utblåset som sig bör vid sådan händelse. Detta medför att vänster utlopp alltid är stängt och det högra alltid öppet när maskinen är parkerad.
/Andreas
Agensjö
Sv: F-14A Tomcat 1/48
Agensjö skrev:Trevligt bygge! Tomcaten är en brutal maskin! 😊 Ännu ett litet påpekande angående utblåsens position.. Detta har inget med gångtiderna på motorerna att göra utan har sin grund helt i hur f-14s hydraul och elsystem är uppbyggt. Styrbords motor driver 'flight hydraulics' och babords 'combined hydraulics'. Så här funkar det, i stort:
Öppnandet styrs av två faktorer, brytare i flygplanets saxlänkar på ställen, mekaniska som kräver elspänning (belastat/ avlastat dvs på marken eller i luften) samt två individuella pumpar som sköter efterbrännkamrarnas bränsletillförsel. När motorerna är igång på marken, tex under taxning,
är utblåsen öppna. Detta för att dämpa utloppshastigheten på gaserna. Skonar markpersonal och utrustning på backen. När maskinen kommer i luften och inställningen är 'basic engine' kommer utloppen vara i stängt läge. Detta producerar mer dragkraft på lägre varvtal samt till fullgas utan ebk. När ebk väljs in öppnar sig utblåsen successivt. Skulle dock kärran bli helt strömlös under flygning kommer läget att automatiskt gå till läge stängt för att säkerställa högsta möjliga dragkraft utan ebk. Kan ej väljas in vid spänningsbortfall.
Till avstängningsfasen: motorerna driver i huvudsak, som sagt, varsitt system.. Vid avstängning kuperas alltid styrbords motor först, vilken är primär motor för drift av flyghydrauliken. Detta för att säkerställa att det 'gemensamma' flighthydraulic-systemet fungerar, som drivs av vänstermotorn, (vid bortfall av styrbords motor). När detta verifierats släcks styrbords motor. Tack vare att maskinen är belastad samt att ström fortfarande finns kommer höger utlopp att stanna i öppet läge. När sedan vänstermotorn stängs av tappar dess generator ca 55% av spänningen. Hydraultrycket kommer dock kort att hållas kvar medan motorn fortsätter rulla ut. Tack vare spänningsbortfall stängs per automatik utblåset som sig bör vid sådan händelse. Detta medför att vänster utlopp alltid är stängt och det högra alltid öppet när maskinen är parkerad.
/Andreas
Gigabyte
Sv: F-14A Tomcat 1/48
Och där kom den långa förklaringen till utblåsen. Gött mos!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-14A Tomcat 1/48
Får inte till skarven vid cockpit har slipat spacklat lite för mycket för att den skall gå att rädda ,,,
men skall bygga en katt i denna skalan ,
har ni någon lättbyggd som ni kan rek ?
men skall bygga en katt i denna skalan ,
har ni någon lättbyggd som ni kan rek ?
Gigabyte
Sv: F-14A Tomcat 1/48
Hej!
Jag har inte byggt nån F-14 alls...ännu, men det vill jag ändra på (VF-31 så klart!Och kanske en VF-111)
Hobbyboss har ju en ny som jag antar borde gå ihop ganska bra ändå.
Eller är den behäftad med högvis med fel, och det är lika bra att vänta på en F-14 Wunderkit från Tamiya som kanske kommer nån gång?
Jag har inte byggt nån F-14 alls...ännu, men det vill jag ändra på (VF-31 så klart!Och kanske en VF-111)
Hobbyboss har ju en ny som jag antar borde gå ihop ganska bra ändå.
Eller är den behäftad med högvis med fel, och det är lika bra att vänta på en F-14 Wunderkit från Tamiya som kanske kommer nån gång?
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-14A Tomcat 1/48
Ditt bygge ser lysande ut så här långt, Giga!
@CAS;
Hobbyboss modell (som är den som finns i en Eduardlåda) är riktigt, riktigt fin.
Inga större fel på den, vad jag vet.
Har inte byggt vare sig någon Hasegawa eller Hobbyboss i 1/48 ännu, trots att jag har dem båda, men jag har jämfört dem en hel del!
Den bästa, rent mått o formmässigt sägs vara Hasegawa, men den lär vara mera svårbyggd än HB.
(Enligt vad jag läst i tidningarna)
Båda är riktigt fina modeller så man får välja vilken väg man går.
Bästa kapet är nog att köpa Eduards låda, då får man allt som behövs.
Ursäkta utvikningen!
Stefan
@CAS;
Hobbyboss modell (som är den som finns i en Eduardlåda) är riktigt, riktigt fin.
Inga större fel på den, vad jag vet.
Har inte byggt vare sig någon Hasegawa eller Hobbyboss i 1/48 ännu, trots att jag har dem båda, men jag har jämfört dem en hel del!
Den bästa, rent mått o formmässigt sägs vara Hasegawa, men den lär vara mera svårbyggd än HB.
(Enligt vad jag läst i tidningarna)
Båda är riktigt fina modeller så man får välja vilken väg man går.
Bästa kapet är nog att köpa Eduards låda, då får man allt som behövs.
Ursäkta utvikningen!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: F-14A Tomcat 1/48
Tack mal cas och Stefan
jo en Tamiya i klass med deras F-16 skulle ju sitta som en smäck ,,
Men Hobbyboss ,, som ni påpekar ,,ser ju ut att ha en bättre lösning på limning av kroppen än vad min Academy har
jo en Tamiya i klass med deras F-16 skulle ju sitta som en smäck ,,
Men Hobbyboss ,, som ni påpekar ,,ser ju ut att ha en bättre lösning på limning av kroppen än vad min Academy har
Gigabyte
Sv: F-14A Tomcat 1/48
Ja, det kan man väl säga!
Snyggt jobbat Kent!
Håkan
Snyggt jobbat Kent!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: F-14A Tomcat 1/48
Kommer nog bli fint till slut!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» F-14A Tomcat (Tamiya, 1/48)
» F-14B Tomcat, Hobbyboss 1:48
» F-14D Tomcat, Revell 1/48
» F-14A Tomcat, VF-1 Wolfpack
» F-14A Tomcat, Tamiya 1/48 VF-84
» F-14B Tomcat, Hobbyboss 1:48
» F-14D Tomcat, Revell 1/48
» F-14A Tomcat, VF-1 Wolfpack
» F-14A Tomcat, Tamiya 1/48 VF-84
Sida 3 av 5
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet