IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Me 262 A-1a (färgförslag för cockpit)

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Me 262 A-1a (färgförslag för cockpit) Empty Me 262 A-1a (färgförslag för cockpit)

Inlägg av Gäst lör jan 03 2015, 19:07

Tacksam för lite hjälp  Very Happy


I vilken kulör målade man insidan av en Me 262 för färger , kör ju som sagt enbart med Humbrol
så om någon vänlig själ kan komma med ett bra färgförslag i humbrol så skulle jag bli tacksam Very Happy



Mvh Ola (landkrabba som ibland svävar i det blå)

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Me 262 A-1a (färgförslag för cockpit) Empty Sv: Me 262 A-1a (färgförslag för cockpit)

Inlägg av frznlogic lör jan 03 2015, 19:18

Utan att veta vad jag egentligen pratar om så skulle jag tippa på rlm 66 svart grå, delvis från den här sidan :

http://www.swannysmodels.com/Painting.html

Och delvis på den här bilden med mera (sök på Google images på me 262 cockpit för fler bilder) :

http://www.world-war-2-planes.com/images/Me262_cockpit.jpg

Jag minns att jag fick späda ut vallejos färg med ganska mycket vitt innan jag fick till rätt färg för att passa med etset från eduards på min fw 190

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Me 262 A-1a (färgförslag för cockpit) Empty Sv: Me 262 A-1a (färgförslag för cockpit)

Inlägg av Matt_Public lör jan 03 2015, 20:02

RLM 66 Schwarzgrau ska det vara, ja.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Me 262 A-1a (färgförslag för cockpit) Empty Sv: Me 262 A-1a (färgförslag för cockpit)

Inlägg av Gäst lör jan 03 2015, 20:08

Ännu dummare fråga från landkrabba som jag Smile

Vilken gråa färg kan man blanda upp med svart så man kommer i närheten av den kulören ??

Känner mig totalt puckad när det gäller färg   geek

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Me 262 A-1a (färgförslag för cockpit) Empty Sv: Me 262 A-1a (färgförslag för cockpit)

Inlägg av Gäst lör jan 03 2015, 20:16

frznlogic skrev:Utan att veta vad jag egentligen pratar om så skulle jag tippa på rlm 66 svart grå, delvis från den här sidan :

http://www.swannysmodels.com/Painting.html

Och delvis på den här bilden med mera (sök på Google images på me 262 cockpit för fler bilder) :

http://www.world-war-2-planes.com/images/Me262_cockpit.jpg

Jag minns att jag fick späda ut vallejos färg med ganska mycket vitt innan jag fick till rätt färg för att passa med etset från eduards på min fw 190


Tackar för tipset  Very Happy

Mvh Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Me 262 A-1a (färgförslag för cockpit) Empty Sv: Me 262 A-1a (färgförslag för cockpit)

Inlägg av Matt_Public lör jan 03 2015, 20:36

Ola skrev:Vilken gråfärg kan man blanda upp med svart så man kommer i närheten av den kulören?
Du kör väl med Humbrol? Då kan du använda 184 eller 67 rakt av, och ljusa upp efter behag.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Me 262 A-1a (färgförslag för cockpit) Empty Sv: Me 262 A-1a (färgförslag för cockpit)

Inlägg av Gäst lör jan 03 2015, 20:41

Matt_Public skrev:
Ola skrev:Vilken gråfärg kan man blanda upp med svart så man kommer i närheten av den kulören?
Du kör väl med Humbrol? Då kan du använda 184 eller 67 rakt av, och ljusa upp efter behag.


Tur att du har tålamod med sådana stollar som mig som hamnar i det blå utan att veta hur man svävar där  Very Happy

Thanks Smile

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Me 262 A-1a (färgförslag för cockpit) Empty Sv: Me 262 A-1a (färgförslag för cockpit)

Inlägg av Mal lör jan 03 2015, 21:42

Jupp som matt säger...

Humbrol 67 lägger jag min röst på...som du moterat är det en rätt mörk grå....så alltid bra o ljus upp det ett par droppar vitt Wink låter klokt så man ser allt gosiga i cockpiten...
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Me 262 A-1a (färgförslag för cockpit) Empty Sv: Me 262 A-1a (färgförslag för cockpit)

Inlägg av Stefan E sön jan 04 2015, 10:24

I cockpit gäller RLM66, undersidan av baljan Aluminium och resten av hjulhuset antingen Aluminium eller 02.

Jag brukar använda Hu.32 som RLM66.

Matchar rätt bra RLM66 från White Ensign, en av de ytterst få tillverkare jag faktiskt tror på på när det gäller RLM-färger.

Humbrol har en helt ny färgserie med RLM-färger, tyvärr inte 66!

Detta är akrylfärgerna, men de finns i Enamel också (samma färgnummer!).

http://www.humbrol.com/news/new-humbrol-rlm-colours/

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Me 262 A-1a (färgförslag för cockpit) Empty Sv: Me 262 A-1a (färgförslag för cockpit)

Inlägg av cas sön jan 04 2015, 13:14

Efter all den fina hjälpen så hoppas vi på Byggtråd på 262:an!!!!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Me 262 A-1a (färgförslag för cockpit) Empty Sv: Me 262 A-1a (färgförslag för cockpit)

Inlägg av Gäst sön jan 04 2015, 16:47

Tackar så mycket för hjälpen mina herrar med färgförslagen Very Happy

Det kommer en liten tråd om det snart skall bara göra färdigt min Tyske pansarbil  Smile

Mvh Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Me 262 A-1a (färgförslag för cockpit) Empty Sv: Me 262 A-1a (färgförslag för cockpit)

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet