Maybach HL230P30 1:16
+3
Azgaron
Mal
Hauptmann
7 posters
Sida 1 av 1
Maybach HL230P30 1:16
Det här är början på bygget av en stridsvagnsmotor i skala 1:16. Hittills är den bara grundmålad i den grått, den gråa färg som jag har sett på många referensbilder av just dessa motorer. Det som återstår är att måla slangar m.m. samt smutsa ner den lite.
Det jag behöver hjälp med är tips om hur en motor smutsas ner och hur jag kan göra motorn lite mer realistisk.
Fast det blir inget superdetaljbygge detta, det som redan är fastlimmat på motorn är det som kommer att vara på den.
Det kommer inte att hända så mycket i den här tråden förrän slutet av nästa vecka, då vi har lite grann att göra denna och nästa vecka.
Mvh, Hauptmann
Det jag behöver hjälp med är tips om hur en motor smutsas ner och hur jag kan göra motorn lite mer realistisk.
Fast det blir inget superdetaljbygge detta, det som redan är fastlimmat på motorn är det som kommer att vara på den.
Det kommer inte att hända så mycket i den här tråden förrän slutet av nästa vecka, då vi har lite grann att göra denna och nästa vecka.
Mvh, Hauptmann
Hauptmann
Sv: Maybach HL230P30 1:16
En fråga...
Hur är planen överlag på vädringen....mkt shmutzig eller clean....eller mitemellan.
Oljefärger kommer vara grymmt o ha till hands...blyertspenna...
De gör mkt bara dem.....
Kikat på bilder...referens bilder...ex kika på en riktig lastbilsmotor då man får många a vinklar o de smutsar ner på lika sätt för moror e ju motor ...för o få känslan var det sammlas oljedammskit...mm..... vart dammet samlar sig mm.....osv.....
allt för få in känslan.....and you will do just fine....
Hur är planen överlag på vädringen....mkt shmutzig eller clean....eller mitemellan.
Oljefärger kommer vara grymmt o ha till hands...blyertspenna...
De gör mkt bara dem.....
Kikat på bilder...referens bilder...ex kika på en riktig lastbilsmotor då man får många a vinklar o de smutsar ner på lika sätt för moror e ju motor ...för o få känslan var det sammlas oljedammskit...mm..... vart dammet samlar sig mm.....osv.....
allt för få in känslan.....and you will do just fine....
Mal
Sv: Maybach HL230P30 1:16
Ska bli kul att se den färdigmålad!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Maybach HL230P30 1:16
Då dom blev servade med ganska tätt intervall så borde ju slitaget på bultarna på toppen av motorn vara ganska nötta. Då det var vagnförarens uppgift att hålla koll på olja/byte och kylare/kylsystem luftfilter osv efter varje uppdrag. Vid dåliga förare så gick ju det en med det andra sönder då dom inte tålde att varvas allt för hårt (som en gammal vw motor ungefär)
Så det borde ju finnas lite oljespill lite här och där.
Maybach motorerna fick ju ett oförkänt rykte om att vara skrot, men ständigt underdimensionerade så fick dom ju alltid gå på max vilket förkortade dess livslängd ganska rejält. t.ex jagd/panthern hade mycket mindre problem då motorn var bättre lämpad till dessa lättare vagnar.
Så det borde ju finnas lite oljespill lite här och där.
Maybach motorerna fick ju ett oförkänt rykte om att vara skrot, men ständigt underdimensionerade så fick dom ju alltid gå på max vilket förkortade dess livslängd ganska rejält. t.ex jagd/panthern hade mycket mindre problem då motorn var bättre lämpad till dessa lättare vagnar.
Exelon
Sv: Maybach HL230P30 1:16
Tack för infon. Ska försöka hitta lite fler referensbilder på dessa motorer än de få jag har.
Med tanke på att denna motor på 700 hk satt först i Panther på 45 ton så var det ju självskrivet att den skulle prestera mindre bra i en Tiger I på 57 ton och ännu sämre i en Tiger II på 68 ton eller en Jagdtiger på 75 ton!
Men tydligen var det brist på tid och resurser som gjorde att man tvingades till den här nödlösningen, annars hade man säkert utvecklat en motor på typ 1.500 hk till Tiger II och den misslyckade och bortkastade kusinen Jagdtiger. Jag tror att Tiger II hade mått betydligt bättre och varit rörligare med en sån motor.
Hauptmann
Med tanke på att denna motor på 700 hk satt först i Panther på 45 ton så var det ju självskrivet att den skulle prestera mindre bra i en Tiger I på 57 ton och ännu sämre i en Tiger II på 68 ton eller en Jagdtiger på 75 ton!
Men tydligen var det brist på tid och resurser som gjorde att man tvingades till den här nödlösningen, annars hade man säkert utvecklat en motor på typ 1.500 hk till Tiger II och den misslyckade och bortkastade kusinen Jagdtiger. Jag tror att Tiger II hade mått betydligt bättre och varit rörligare med en sån motor.
Hauptmann
Hauptmann
Sv: Maybach HL230P30 1:16
Nja några tiger 1 hade p30 motorn dom flesta hade p45. Skillnaden är olika typer av förgasare och luftfilter. Och dom första 250 tigrarna hade hl210 motorn innan dom byte ut cylindrarna från alu till gjutjärn och borrade ut motorn till hl230 Fanns ju planer att sätta på kompressor på dom och insprutning. Det hade nog gjort dom betydligt bättre. Men det var 45 och kriget var väl kört i det läget.
Exelon
Sv: Maybach HL230P30 1:16
Kan lägga till ännu mer nördig info; Du kan se på luftburken vilken typ av Maybach motor som sitter i vagnen. Tre luftfilter burkar Hl210(V12 på 21liter alu block,kolvar vev) och Hl230 p45 två större rund luftburkar (V12 23liter i princip en uppborrad Hl210 fast med gjutjärns block och vev) P30 dom där två fyrkantiga lådorna(Samma stomme fast med annan typ av Solex förgasare) Även så hade p30 lite lägre Nm och hp. Hittade en lite rolig tysk sida med alla förkortningar.Matt_Public skrev:*pannan i djupa veck*
Informativ tråd, det här!
TR - engine with dry sump lubrication
TU - deep base (Pan)
K - clutch housing
M snapper magneto
R - belt for side air compressor
U - reverse compressor
RR - wind wing stored separately from the motor
G generator-motor
P - tank Engine
NL - Normal Engine
HL - High preformance Engine
Så Matt en kluring du får lösa vad hade Demag halvbandaren hade för motor Maybach HL 42 TRKM.
Exelon
Sv: Maybach HL230P30 1:16
Som halv motornörd går man igång hårt på såna här saker
Smaskigt med all denna info!
Smaskigt med all denna info!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Maybach HL230P30 1:16
Då vi har haft betydligt mer att göra i familjen än vi hade önskat oss så har jag inte ens hunnit tänka ordet Stridsvagnsmotor, men nästa eller nästnästa vecka så ska jag väl förhoppningsvis ha tid och energi över att börja jobba på den på allvar.
Mvh, Hauptmann
Mvh, Hauptmann
Hauptmann
Sv: Maybach HL230P30 1:16
Uppdatering:
Projektet har varit vilande under en låååååång tid...men den ligger fortfarande i en låda hemma och väntar på att målas klar och vädras osv.
Men just i år och nästa år så kommer jag att ta allt väldigt lugnt och framför allt rensa ut ALLT hemma som bara tar plats och samlar damm och som inte används. Kanske det kommer att sättas igång t.o.m. innan 2019!
Man samlar på sig mycket skräp under åren, även om man gör allt för att undvika att göra det.
Hauptmann
Projektet har varit vilande under en låååååång tid...men den ligger fortfarande i en låda hemma och väntar på att målas klar och vädras osv.
Men just i år och nästa år så kommer jag att ta allt väldigt lugnt och framför allt rensa ut ALLT hemma som bara tar plats och samlar damm och som inte används. Kanske det kommer att sättas igång t.o.m. innan 2019!
Man samlar på sig mycket skräp under åren, även om man gör allt för att undvika att göra det.
Hauptmann
Hauptmann
Sv: Maybach HL230P30 1:16
Det skulle vara spännande att se, om du hinner fortsätta med denna!
glimturen
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet