Hawker Hurricane Mk1, Airfix 1/72
+4
cas
Matt_Public
Stefan E
Azgaron
8 posters
Sida 3 av 3
Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Sv: Hawker Hurricane Mk1, Airfix 1/72
Tack Matt och Kent!
Vingskarvarna mot kroppen ser ut att behöva en liten omgång spackel till.
Försöker köra på så att den blir klar!
Håkan
Vingskarvarna mot kroppen ser ut att behöva en liten omgång spackel till.
Försöker köra på så att den blir klar!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Jaså, den skulle målas i Sky och inte Dugg egg blue, Duck egg green, Eau de-Nil eller Sky grey?
Snitsigt oavsett!
Snitsigt oavsett!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ja...snyggt fixat där håkan....
NU ser jag verkligen alla nitar på den.... vilka barndomsminnen den väcker.
NU ser jag verkligen alla nitar på den.... vilka barndomsminnen den väcker.
Mal
Tack Christer och Mal!
Enligt Urbans färgguide (IPMS Stockholm) så ska det visst vara Sky type S fram till -41.
Hehe, jo nitarna syns tydligt och det var lite granna tanken med bygget.
Lite nostalgi och då får nitarna hänga på, så kanske man skulle penselmålat!
Håkan
Enligt Urbans färgguide (IPMS Stockholm) så ska det visst vara Sky type S fram till -41.
Hehe, jo nitarna syns tydligt och det var lite granna tanken med bygget.
Lite nostalgi och då får nitarna hänga på, så kanske man skulle penselmålat!
Håkan
Sky type S började tillverkas under slutet av 1940...det är lite otydligt vad dom använde egentligen
http://theminiaturespage.com/boards/msg.mv?id=177568
http://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/234952052-aasf-air-component-bef-hurricane-colours-markings/
Det är ett rejält snårigt ämne det där.
Har för mig att instruktionerna till Italeris nya 1/48 nämnar Eau de Nil, Sky Blue, Sky Type S och nåt mer på deras 5 olika mäkrningsalternativ...
http://theminiaturespage.com/boards/msg.mv?id=177568
http://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/234952052-aasf-air-component-bef-hurricane-colours-markings/
Det är ett rejält snårigt ämne det där.
Har för mig att instruktionerna till Italeris nya 1/48 nämnar Eau de Nil, Sky Blue, Sky Type S och nåt mer på deras 5 olika mäkrningsalternativ...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Bwahahah! Minst lika överdjävligt som det eviga RLM-tuggandet.cas skrev:Det är ett rejält snårigt ämne det där.
Tur att konsten måste vara fri, alltså.
Matt_Public- Master of DNF
Matt_Public skrev:
Bwahahah! Minst lika överdjävligt som det eviga RLM-tuggandet.
Skulle nog tippa på att det är värre!
I fallet RLM så vet man ju vilken färgkod som användes i allra flesta fall (förutom RLM80-serien så...)
Sen är det alltid en en annan debatt hur pigmenten exakt såg ut och när. RLM65 var ju annorlunda i tidigt utförande jämfört med sen osv, men planen målades ändå med RLM65.
Det är ju trots allt ordentliga tyskar vi talar om, och har dom en standard att följa så gör dom det. Pedantiskt dessutom.
I britternas fall så vet man inte ens vilken färgkod dom använde, än mindre den exakta nyansen!
cas- Vicesheriff
Befriande på sätt och vis, men jag förstår frustrationen.cas skrev:I britternas fall så vet man inte ens vilken färgkod de använde […]
Uj, komplicerat värre!
Får göra en färgmässigt mer korrekt kärra om jag nån gång bygger nåt bättre än den här gamla högen!
Som tex den i 1/48 setet.
Håkan
Får göra en färgmässigt mer korrekt kärra om jag nån gång bygger nåt bättre än den här gamla högen!
Som tex den i 1/48 setet.
Håkan
Ja, vilken färg det skall vara på undersidan av Brittiska flygplan under den här perioden är lika förvirrande som sena RLM-färger!
I min bok "The Hawker Hurricane", SAMI Datafile No.2 visas alla undersidesvarianter under flygplanets hela tjänstgöringstid.
Enligt den boken introducerades "Sky Type S" som undersidesfärg 6/6 1940, i början utan rundlar, senare infördes 50tums Typ "A" rundlar från 1/8 1940.
Problemet var nog att ordern kom ut och lagret av den (då) nya färgen tog slut.
På divisionerna gissade man friskt vilken nyans det kunde vara, trots att de flesta inte hade sett färgen ännu, vilket gav många udda nyanser, och det är väl dom som ställer till det, än i dag.
Man brukar ju skriva "Sky Typ S", "Typ S" betyder bara att färgen är halvblank (Satin), färgen som sådan heter bara "Sky".
"Eau-du Nil" var en gammal cockpitfärg från mellankrigstiden, den användes som undersidesfärg ibland och Sky Blue användes också under en kort tid tidigt 1940 som undersidesfärg, men mest som färgen på bakstavskoderna, spinners och stjärtband.
Man kunde ju inte ha svart/vitt som undersidesfärg i krig, så man tog väl det som fanns tillhands, vare sig Eau-du Nil eller Sky-Blue var "officiella" färger, utan det var det som fanns tillgängligt.
Stefan
I min bok "The Hawker Hurricane", SAMI Datafile No.2 visas alla undersidesvarianter under flygplanets hela tjänstgöringstid.
Enligt den boken introducerades "Sky Type S" som undersidesfärg 6/6 1940, i början utan rundlar, senare infördes 50tums Typ "A" rundlar från 1/8 1940.
Problemet var nog att ordern kom ut och lagret av den (då) nya färgen tog slut.
På divisionerna gissade man friskt vilken nyans det kunde vara, trots att de flesta inte hade sett färgen ännu, vilket gav många udda nyanser, och det är väl dom som ställer till det, än i dag.
Man brukar ju skriva "Sky Typ S", "Typ S" betyder bara att färgen är halvblank (Satin), färgen som sådan heter bara "Sky".
"Eau-du Nil" var en gammal cockpitfärg från mellankrigstiden, den användes som undersidesfärg ibland och Sky Blue användes också under en kort tid tidigt 1940 som undersidesfärg, men mest som färgen på bakstavskoderna, spinners och stjärtband.
Man kunde ju inte ha svart/vitt som undersidesfärg i krig, så man tog väl det som fanns tillhands, vare sig Eau-du Nil eller Sky-Blue var "officiella" färger, utan det var det som fanns tillgängligt.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Jo jag fick mig en dela av det till livs i nån av artiklarna Christer länkat till!
Gör ju inte saker å ting enklare precis!
Eau-de-Nil - Nilvatten?
Håkan
Gör ju inte saker å ting enklare precis!
Eau-de-Nil - Nilvatten?
Håkan
Håkan.....
När jag ser din Hurricane så ger du mig cravings o bygga min..
Om jag kör fast och ingen bygglust på Corsairen så kör jag en Quicky på en Hurricane 1:48 ett perfekt recept....på få bygglust
..jupp Jannes S Way yep det fungerar...samt har ju fått porr delar till min av Mattias
När jag ser din Hurricane så ger du mig cravings o bygga min..
Om jag kör fast och ingen bygglust på Corsairen så kör jag en Quicky på en Hurricane 1:48 ett perfekt recept....på få bygglust
..jupp Jannes S Way yep det fungerar...samt har ju fått porr delar till min av Mattias
Mal
Kul att jag skapar ett behov!
Lite mera färg kanske?
Nu ska jag se om jag kan få utskrivet mall för kammot, annars får jag köra frihandsmaskering.
Sen ska jag se om jag kan justera undersidesfärgen.
Jag hittade en burk duck egg blue som kan tänkas passa.
Håkan
Lite mera färg kanske?
Nu ska jag se om jag kan få utskrivet mall för kammot, annars får jag köra frihandsmaskering.
Sen ska jag se om jag kan justera undersidesfärgen.
Jag hittade en burk duck egg blue som kan tänkas passa.
Håkan
Reflektion: vad sportig en enfärgad Hurri ser ut, alltså.
Hehe, jo den gör ju det!
Håkan
Håkan
Enkelt och stiligt brunt, jojjomän!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack Christer!
Det hade ju varit nåt att behålla den så.
Ska snart maskera för den gröna färgen.
Håkan
Det hade ju varit nåt att behålla den så.
Ska snart maskera för den gröna färgen.
Håkan
Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48
» Hawker Sea Hurricane Airfix 1:48
» Airfix Hawker Hurricane Mk.IIc, 1:72 (A02096)
» Airfix 1/48 Hawker Hurricane MK.l Ilmavoimat
» Hänger på med en Airfix 1/72 Hawker Hurricane Mk I
» Hawker Sea Hurricane Airfix 1:48
» Airfix Hawker Hurricane Mk.IIc, 1:72 (A02096)
» Airfix 1/48 Hawker Hurricane MK.l Ilmavoimat
» Hänger på med en Airfix 1/72 Hawker Hurricane Mk I
Sida 3 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet