Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena...
+2
Janne.S
merlin1953packard
6 posters
Sida 1 av 1
Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena...
Tänkte på Stefan och ni andra som bor långt från den internationella metropolen Göteborg. Jag kan mycket väl förstå Stefan, där det blir en viss logistisk svårighet att ta sig 30 mil till ett månadsmöte en fredagkväll efter jobbet. Därför som en liten "service" till er som bor långt ifrån Göteborg och sällan eller aldrig kommer till månadsmötena, lägger jag ut några bilder på sådant jag byggt tidigare och ställt ut på månadsmötena, innan jag anslöt mig till forumet. Inte för att modellerna i sig är så fantastiska, utan mer för att det är kul att visa upp dem för er som inte kommer till våra månadsmöten. Röjde idag på vinden, där det färdigbyggda styrenet vilar i väntan på det perfekta vitrinskåpet. Tog ned ett par kartonger med modeller som inte varit med i detta forum och fotograferade dem. Här kommer en liten bildsvit med sparsamma kommentarer!
Bagdad Fury från PM Model 1:72 hade irakiska flygvapnet som skolmaskin på 1950-talet. Helt tomma cockpitar som fylldes med stolar, instrument och gubbar från en skrotad He111. It looks more busy that way!
Gamla J30 känner väl alla igen, förmodar jag! Airfix Mosquito 1:72 är som den är, men går att få till en hyfsad modell om man anstränger sig. Gubbarna (även om det inte syns) är målade tidstypiskt för svenska flygvapnets flygoveraller på senare delen av 1940-talet. Som sagt, det blev två maskiner istället för en, då det fanns dekaler för två maskiner från F1!
Eftersom jag då var inne i en "mosquito-period" måste jag givetvis även bygga en engelsk Mosquito. Samma gamla Airfix, men nu med invasion stripes-dekaler som var nästan omöjliga att lägga på i ett stycke. Sladdrigt var det, så jag kom på att man kan klippa isär dem så att skarvarna möttes snyggt på vingens framkant utan att det syntes alltför mycket.
Loockheed Orion 9 (1:72) var samtida med Heinkel He70 och fungerade också den som "lyxskyttel" mellan dåtidens europeiska huvudstäder på 1930-talet. De enda 2 exemplaren i Europa köptes av SwissAir som hade dem i några år innan de hamnade i Frankrike för att sedermera tjänstgöra i spanska inbördeskriget. Ett av dem köptes senare tillbaka av SwissAir som renoverat den och flyger den under olika evenemang. Min upplaga är duktigt vädrad, mest för att dölja en del skavanker i lacken.
Till sist då: RWD 5 (1:72), som var en polsk tvåsitsig maskin som inte byggdes i mera är 25-30 exemplar (är inte riktigt säker), mest som sportplan för polska flygklubbar. Just denna maskinen gjorde sig megakänd på 1930-talet för att flyga hela vägen från Polen till Sydamerika! Den är - med undantag för Burt Rutans Voyager - fortfarande den lättaste och minsta maskin som ensamflugit över Atlanten (17 timmar över öppet vatten). Baksätet var borttaget och ersatt med en extratank. Inte dåligt för att vara en maskin som ursprungligen konstruerades som examensarbete av tre polacker på tekniska högskolan i Warsawa!
Bagdad Fury från PM Model 1:72 hade irakiska flygvapnet som skolmaskin på 1950-talet. Helt tomma cockpitar som fylldes med stolar, instrument och gubbar från en skrotad He111. It looks more busy that way!
Gamla J30 känner väl alla igen, förmodar jag! Airfix Mosquito 1:72 är som den är, men går att få till en hyfsad modell om man anstränger sig. Gubbarna (även om det inte syns) är målade tidstypiskt för svenska flygvapnets flygoveraller på senare delen av 1940-talet. Som sagt, det blev två maskiner istället för en, då det fanns dekaler för två maskiner från F1!
Eftersom jag då var inne i en "mosquito-period" måste jag givetvis även bygga en engelsk Mosquito. Samma gamla Airfix, men nu med invasion stripes-dekaler som var nästan omöjliga att lägga på i ett stycke. Sladdrigt var det, så jag kom på att man kan klippa isär dem så att skarvarna möttes snyggt på vingens framkant utan att det syntes alltför mycket.
Loockheed Orion 9 (1:72) var samtida med Heinkel He70 och fungerade också den som "lyxskyttel" mellan dåtidens europeiska huvudstäder på 1930-talet. De enda 2 exemplaren i Europa köptes av SwissAir som hade dem i några år innan de hamnade i Frankrike för att sedermera tjänstgöra i spanska inbördeskriget. Ett av dem köptes senare tillbaka av SwissAir som renoverat den och flyger den under olika evenemang. Min upplaga är duktigt vädrad, mest för att dölja en del skavanker i lacken.
Till sist då: RWD 5 (1:72), som var en polsk tvåsitsig maskin som inte byggdes i mera är 25-30 exemplar (är inte riktigt säker), mest som sportplan för polska flygklubbar. Just denna maskinen gjorde sig megakänd på 1930-talet för att flyga hela vägen från Polen till Sydamerika! Den är - med undantag för Burt Rutans Voyager - fortfarande den lättaste och minsta maskin som ensamflugit över Atlanten (17 timmar över öppet vatten). Baksätet var borttaget och ersatt med en extratank. Inte dåligt för att vara en maskin som ursprungligen konstruerades som examensarbete av tre polacker på tekniska högskolan i Warsawa!
merlin1953packard
Sv: Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena...
JA dom känner man igen
Tycker "Tintin" -planet var koolast
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:JA dom känner man igen
Tintin? Är inte så hemma i den seriefiguren mer än att han kamperar ihop med kapten Haddock, som då och då utbrister "anfäkta och anamma"! Enlight me! Vilket av dem är Tintinplanet?
merlin1953packard
Den röda
Han flög som passagerare något liknande i "Kung Ottokars Spira", skurkarna hade förberettplanet så att mitt i luften så öppnades en lucka i golvet och Tintin föll ur planet! Men som tur var så landade han i en höskrinda å klarade sig
Han flög som passagerare något liknande i "Kung Ottokars Spira", skurkarna hade förberettplanet så att mitt i luften så öppnades en lucka i golvet och Tintin föll ur planet! Men som tur var så landade han i en höskrinda å klarade sig
Janne.S- Moderator
Fina byggen Merlin! Kul att se!
Även om det inte är fullt så långt från Halmstad till Göteborg, så blir det tyvärr inte så ofta att jag åker upp som jag skulle ha velat!
Saknar man bil så...
Håkan
Även om det inte är fullt så långt från Halmstad till Göteborg, så blir det tyvärr inte så ofta att jag åker upp som jag skulle ha velat!
Saknar man bil så...
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Riktigt fina modeller Merlin !
Jocke
Jocke
JOooCKE
Tack killar för respons! Bara kul att visa upp dem utan några större anspråk än att det var kul att bygga dem. Det är väl bland annat sådant ett forum är till för! Och tack, Janne! Skall nog ta en titt i Tintin-böckerna. Kanske skulle vi ha ett framtida gruppbygge med maskiner från Tintins serievärld! Om inte mitt minne sviker mig, vill jag minnas att vår klubbtidning hade en bild på Tintins hajliknande ubåt.
merlin1953packard
Det dyker upp lite Tintin byggen då och då....finns till och med ett företag som gjord dekaler till olika flygetyg i Tintin världen (kommaer bara inte ihåg vad dom heter)
Allt ifrån Mosquitos ifrån "koks i lasten" till Bourduriska Me-109:or!
Allt ifrån Mosquitos ifrån "koks i lasten" till Bourduriska Me-109:or!
Janne.S- Moderator
Aha, det var du som hade byggt Mossisarna
Härliga modeller Merlin. Gillar verkligen dina val av förebilder
Trevligt initiativ att visa upp sina tidigare byggen.
// Johan
Härliga modeller Merlin. Gillar verkligen dina val av förebilder
Trevligt initiativ att visa upp sina tidigare byggen.
// Johan
johan r
En på Modellbygge iFokus håller på med en Tintinbaserad modelljärnväg!
Rocas Tintinbana
Rätt kul faktiskt!
Håkan
Rocas Tintinbana
Rätt kul faktiskt!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Riktigt kul att se dina byggen merlin. Snygga verk.
Magnus
Magnus
T-34
Liknande ämnen
» He70 klar - några bilder...
» Några modeller till salu
» Några modeller till salu!
» Bilder om fartyg - modeller och äkta :)
» Bilder på deltagande modeller under Modell Göteborg 2009
» Några modeller till salu
» Några modeller till salu!
» Bilder om fartyg - modeller och äkta :)
» Bilder på deltagande modeller under Modell Göteborg 2009
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet