IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena...

+2
Janne.S
merlin1953packard
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... Empty Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena...

Inlägg av merlin1953packard tor maj 21 2009, 23:06

Tänkte på Stefan och ni andra som bor långt från den internationella metropolen Göteborg. Jag kan mycket väl förstå Stefan, där det blir en viss logistisk svårighet att ta sig 30 mil till ett månadsmöte en fredagkväll efter jobbet. Därför som en liten "service" till er som bor långt ifrån Göteborg och sällan eller aldrig kommer till månadsmötena, lägger jag ut några bilder på sådant jag byggt tidigare och ställt ut på månadsmötena, innan jag anslöt mig till forumet. Inte för att modellerna i sig är så fantastiska, utan mer för att det är kul att visa upp dem för er som inte kommer till våra månadsmöten. Röjde idag på vinden, där det färdigbyggda styrenet vilar i väntan på det perfekta vitrinskåpet. Tog ned ett par kartonger med modeller som inte varit med i detta forum och fotograferade dem. Här kommer en liten bildsvit med sparsamma kommentarer!


Bagdad Fury från PM Model 1:72 hade irakiska flygvapnet som skolmaskin på 1950-talet. Helt tomma cockpitar som fylldes med stolar, instrument och gubbar från en skrotad He111. It looks more busy that way!
Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... Bagdadfury1webb

Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... Bagdadfury2webb

Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... Bagdadfury3webb

Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... Bagdadfury4webb


Gamla J30 känner väl alla igen, förmodar jag! Airfix Mosquito 1:72 är som den är, men går att få till en hyfsad modell om man anstränger sig. Gubbarna (även om det inte syns) är målade tidstypiskt för svenska flygvapnets flygoveraller på senare delen av 1940-talet. Som sagt, det blev två maskiner istället för en, då det fanns dekaler för två maskiner från F1!
Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... J301webb

Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... J302webb

Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... J303webb

Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... J304webb


Eftersom jag då var inne i en "mosquito-period" måste jag givetvis även bygga en engelsk Mosquito. Samma gamla Airfix, men nu med invasion stripes-dekaler som var nästan omöjliga att lägga på i ett stycke. Sladdrigt var det, så jag kom på att man kan klippa isär dem så att skarvarna möttes snyggt på vingens framkant utan att det syntes alltför mycket.
Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... Mosq1webb

Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... Mosq2webb

Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... Mosq3webb


Loockheed Orion 9 (1:72) var samtida med Heinkel He70 och fungerade också den som "lyxskyttel" mellan dåtidens europeiska huvudstäder på 1930-talet. De enda 2 exemplaren i Europa köptes av SwissAir som hade dem i några år innan de hamnade i Frankrike för att sedermera tjänstgöra i spanska inbördeskriget. Ett av dem köptes senare tillbaka av SwissAir som renoverat den och flyger den under olika evenemang. Min upplaga är duktigt vädrad, mest för att dölja en del skavanker i lacken.
Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... Orion2webb

Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... Orion3webb

Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... Orion4webb

Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... Orion5webb


Till sist då: RWD 5 (1:72), som var en polsk tvåsitsig maskin som inte byggdes i mera är 25-30 exemplar (är inte riktigt säker), mest som sportplan för polska flygklubbar. Just denna maskinen gjorde sig megakänd på 1930-talet för att flyga hela vägen från Polen till Sydamerika! Den är - med undantag för Burt Rutans Voyager - fortfarande den lättaste och minsta maskin som ensamflugit över Atlanten (17 timmar över öppet vatten). Baksätet var borttaget och ersatt med en extratank. Inte dåligt för att vara en maskin som ursprungligen konstruerades som examensarbete av tre polacker på tekniska högskolan i Warsawa!
Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... Rwd51webb

Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... Rwd52webb

Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... Rwd53webb

Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... Rwd54webb
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... Empty Sv: Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena...

Inlägg av Janne.S tor maj 21 2009, 23:22

JA dom känner man igen Very Happy

Tycker "Tintin" -planet var koolast Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... Empty Sv: Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena...

Inlägg av merlin1953packard tor maj 21 2009, 23:40

Janne.S skrev:JA dom känner man igen Very Happy

Tycker "Tintin" -planet var koolast Very Happy

Tintin? Är inte så hemma i den seriefiguren mer än att han kamperar ihop med kapten Haddock, som då och då utbrister "anfäkta och anamma"! Enlight me! Vilket av dem är Tintinplanet?
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... Empty Sv: Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena...

Inlägg av Janne.S fre maj 22 2009, 01:11

Den röda Very Happy

Han flög som passagerare något liknande i "Kung Ottokars Spira", skurkarna hade förberettplanet så att mitt i luften så öppnades en lucka i golvet och Tintin föll ur planet! Men som tur var så landade han i en höskrinda å klarade sig Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... Empty Sv: Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena...

Inlägg av Azgaron fre maj 22 2009, 02:13

Fina byggen Merlin! Kul att se!
Även om det inte är fullt så långt från Halmstad till Göteborg, så blir det tyvärr inte så ofta att jag åker upp som jag skulle ha velat!
Saknar man bil så...

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... Empty Sv: Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena...

Inlägg av JOooCKE fre maj 22 2009, 09:37

Riktigt fina modeller Merlin ! cheers

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... Empty Sv: Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena...

Inlägg av merlin1953packard lör maj 23 2009, 00:09

Tack killar för respons! Bara kul att visa upp dem utan några större anspråk än att det var kul att bygga dem. Det är väl bland annat sådant ett forum är till för! Och tack, Janne! Skall nog ta en titt i Tintin-böckerna. Kanske skulle vi ha ett framtida gruppbygge med maskiner från Tintins serievärld! Om inte mitt minne sviker mig, vill jag minnas att vår klubbtidning hade en bild på Tintins hajliknande ubåt.
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... Empty Sv: Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena...

Inlägg av Janne.S lör maj 23 2009, 00:39

Det dyker upp lite Tintin byggen då och då....finns till och med ett företag som gjord dekaler till olika flygetyg i Tintin världen (kommaer bara inte ihåg vad dom heter)
Allt ifrån Mosquitos ifrån "koks i lasten" till Bourduriska Me-109:or!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... Empty Sv: Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena...

Inlägg av johan r lör maj 23 2009, 02:34

Aha, det var du som hade byggt Mossisarna Shocked

Härliga modeller Merlin. Gillar verkligen dina val av förebilder Very Happy

Trevligt initiativ att visa upp sina tidigare byggen.

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... Empty Sv: Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena...

Inlägg av Azgaron lör maj 23 2009, 12:01

En på Modellbygge iFokus håller på med en Tintinbaserad modelljärnväg!

Rocas Tintinbana

Rätt kul faktiskt!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... Empty Sv: Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena...

Inlägg av T-34 lör maj 23 2009, 15:56

Riktigt kul att se dina byggen merlin. Snygga verk.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena... Empty Sv: Några bilder på tidigare modeller som varit med på månadsmötena...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet