IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48

+14
glimturen
Tobias
flarpen
cas
Cdrengelin
Henrik Bergman
Azgaron
TommyKillander
Marlin
Mal
Janne.S
frznlogic
Matt_Public
Stefan E
18 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 Empty SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48

Inlägg av Stefan E tis jan 12, 2016 3:29 pm

Här kommer den efterlängtade byggtråden på Pilot Replicas J-29F Tunnan.

SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 IMG_9154_zpsptatibty
 
En titt på vad som finns i lådan hittar du här;
 
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t4554-saab-j-29f-tunnan-pilot-replicas-1-48
 
När jag satt och limmade ihop delarna till den här modellen fick jag samma känsla som när man bygger en av Hobby-Boss nyare modeller.
Samma mjuka plast, samma fina passform och samma fina ytdetaljering, men också samma känsla av lite fusk där det inte syns så mycket.
 
Kan nästan slå vad om att HonbbyBoss/Trumpeter har gjort formarna och gjutit modellen!
Hoppas bara dom följt PR direktiv och inte hittat på något eget.[/size]
 
Nåväl, delarna trillade ihop både snabbt och lätt med en otrolig precision och passform, men toleranserna är minimala.
 
Efter ett par nöjsamma timmar hade jag fyllt bordet med det som gick att limma ihop innan målning.
Det är ju inte överdrivet många delar.
 
SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 IMG_9180_zpshlolna0b
När jag väl kommit så långt kunde jag naturligtvis inte låta bli att tejpa ihop alla större delar, måste ju få se hur den ser ut.
 
SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 IMG_9179_zpsu4dygseu
 
Inte illa alls….
 
Än så länge ser det ”rätt ut” i mina ögon, men jag är definitivt ingen expert på Tunnan!
 
Ett par frågor till de mera bevandrade Tunnan byggarna här;
Vilken färg i Cockpit?
PR vill ha en mycket mörkt grön (Hu163), Maestro har en nästan gräsgrön färg (Ungefär Hu80) på sitt ets, vilket är (mest) korrekt?
Sido-panelerna är väl svarta och IP grön, stolen aluminium antar jag.
 
 
Kommer mera snart….
 
Limma Lugnt!
 
Stefan




Senast ändrad av Admin den tis jan 12, 2016 10:41 pm, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Fixat fontsize)
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 Empty Sv: SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48

Inlägg av Matt_Public tis jan 12, 2016 4:32 pm

G.V.Ö.R.S.K. cyclops

Det här är ju direkt upphetsande, alltså!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 Empty Sv: SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48

Inlägg av frznlogic tis jan 12, 2016 6:19 pm

Och DÄR måste jag köpa den modellen 😉. 

Ser jättefint ut!

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 Empty Sv: SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48

Inlägg av Janne.S tis jan 12, 2016 6:37 pm

Fränt! Very Happy

Inte en susning varför texten blev större
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 Empty Sv: SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48

Inlägg av Mal ons jan 13, 2016 10:46 am

Grymt ballt...en Tunnan och i 1:48.

Ska bli spänande se denna komma till liv cheers
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 Empty Sv: SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48

Inlägg av Marlin ons jan 13, 2016 10:54 am

WOW, detta ser ut att vara en riktigt fin pralin. cheers
Självklart kommer jag följa detta.
Tror inte jag kommer skaffa en egen J-29F, utan väntar nog till en B-version.
F8 Barkarby hade B-versionen.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 Empty Sv: SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48

Inlägg av TommyKillander ons jan 13, 2016 11:44 am

Najs!
Detta följer jag med intresse.  SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 2497531929
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 Empty Sv: SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48

Inlägg av Azgaron tor jan 14, 2016 11:05 pm

Ser ju väldigt bra ut så långt! Blir nästan sugen på en själv! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 Empty Sv: SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48

Inlägg av Henrik Bergman fre jan 15, 2016 8:43 am

Hej!

En länk till mina bilder på J 29:an.
Behöver du mer, så är det bara att höra av dig, så går jag ut i hangaren och fotograferar.


https://s23.photobucket.com/user/HBergman/library/J29/



Det skall bli kul att följa ditt bygge.
Min 29:a får mogna på hyllan ett tag till.

/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman


Till överst på sidan Gå ner

SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 Empty Sv: SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48

Inlägg av Stefan E fre jan 15, 2016 1:19 pm

Henrik Bergman skrev:Hej!

En länk till mina bilder på J 29:an.
Behöver du mer, så är det bara att höra av dig, så går jag ut i hangaren och fotograferar.


https://s23.photobucket.com/user/HBergman/library/J29/



Det skall bli kul att följa ditt bygge.
Min 29:a får mogna på hyllan ett tag till.

/Henrik

Stort Tack Henrik!

Det var precis vad jag behövde just nu, särskilt cockpitbilderna!  cheers

Som jag misstänkte ligger den cockpit-gröna någonstans mittemellan de som PR och maestro föreslår,.
Jag får försöka blanda till något som ser någorlunda trovärdigt ut.

Trots att vi har ett par exemplar här på FV-museet så är det stört omöjligt att ta ordentliga bilder inuti cockpiten (den ena hänger i taket).

Byggsatsen är kanonfin, men hur korrekt den är kan inte jag svara på, det får dom som kan göra.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 Empty Sv: SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48

Inlägg av Janne.S fre jan 15, 2016 2:16 pm

Jag har hört om en insats att hitta fel på modellen men de två grövsta var små urfasningar i ställsluckorna som ställen vilar i när de är utfällda och en liten distans mellan utblåset och stjärtkonen.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 Empty Sv: SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48

Inlägg av Stefan E fre jan 15, 2016 6:25 pm

Janne.S skrev:Jag har hört om en insats att hitta fel  på modellen men de två grövsta var små urfasningar i ställsluckorna som ställen vilar i när de är utfällda och en liten distans mellan utblåset och stjärtkonen.

Är det inte mer än så går det nog att ignorera....    Razz

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 Empty Sv: SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48

Inlägg av Cdrengelin fre jan 15, 2016 7:59 pm

Om man skulle gissa på cockpit färgen på Henriks bilder. Kan det inte vara så enkelt som interior green?

/Christian
Cdrengelin
Cdrengelin


Till överst på sidan Gå ner

SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 Empty Sv: SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48

Inlägg av Stefan E fre jan 15, 2016 9:28 pm

Cdrengelin skrev:Om man skulle gissa på cockpit färgen på Henriks bilder. Kan det inte vara så enkelt som interior green?

/Christian

U.S. Interior green är betydligt ljusare, mera åt gräsgrönt, Bronze green har ett blåstick som inte finns i den Svenska färgen.

Men jag tror att man kan ta Humbrol163 Dark Green och lätta upp den med lite vitt, så borde man kunna komma ganska nära.

Får experimentera lite, helt enkelt....

Ingen raketvetenskap precis, kommer jag bara i samma härad så är jag nöjd.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 Empty Sv: SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48

Inlägg av Henrik Bergman lör jan 16, 2016 9:56 am

Svenska cockpitfärger, är nog något som färgtillverkarna bör titta på.
Det finns minst tre olika nyanser grönt, i Svenska fpl. Till det kommer de gråa färgerna till 37 och 39.

Vem tar bollen?

/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman


Till överst på sidan Gå ner

SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 Empty Sv: SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48

Inlägg av Stefan E lör jan 16, 2016 11:37 am

Henrik Bergman skrev:Svenska cockpitfärger, är nog något som färgtillverkarna bör titta på.
Det finns minst tre olika nyanser grönt, i Svenska fpl. Till det kommer de gråa färgerna till 37 och 39.

Vem tar bollen?

/Henrik
Ja, jag håller med!

När jag träffade John Snyder (som då hade White Ensign) på Telford för ett par år sedan, frågade jag om dom inte kunde göra Svenska Flygvapnets färger, de hade ju Amerikanska, Ryska, Brittiska, Italienska, Franska, Tyska och flera länders färger till både flottor, arméer och flygvapen.

Jodå, fick jag till svar, det kunde dom nog fixa, om jag kunde köpa (eller garantera försäljning av) minst 600 burkar, av varje färg!

Vi får väl ligga på Pilot Replicas så kanske vi kan få de färger vi behöver?

Nog borde man kunna sälja minst 1000 burkar (totalt) i Sverige?
Själv skulle jag köpa minst 2-3 burkar av varje färg.

Nu pratar jag om Enamels typ Humbrol (i den vanliga 14ml burken), men Akryl skulle kanske gå ännu bättre idag?

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 Empty Sv: SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48

Inlägg av Janne.S lör jan 16, 2016 12:37 pm

Stefan E skrev:
Janne.S skrev:Jag har hört om en insats att hitta fel  på modellen men de två grövsta var små urfasningar i ställsluckorna som ställen vilar i när de är utfällda och en liten distans mellan utblåset och stjärtkonen.

Är det inte mer än så går det nog att ignorera....    Razz

Stefan  sunny
Tja utfasningarna fixar man ju med ett drag med en rundfil så de skulle jag nog göra...intressant att hobby bosse faktiskt fick med dom men missade något så grundläggande som skalan Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 Empty Sv: SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48

Inlägg av cas lör jan 16, 2016 8:13 pm

Flera gånger har jag börjat skriva nåt men det har alltid varit nåt som kom i vägen.
Med det sagt, heja dig Stefan som sätter igång med Fin-Tunnan!
Den ser helfin ut!
(och man har en liten liten elak jäkel som sitter på axeln och muttrar, kunde dom inte gjort en Viggen istället?)

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 Empty Sv: SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48

Inlägg av Matt_Public lör jan 16, 2016 8:57 pm

cas skrev: […] kunde de inte gjort en Viggen istället?
Det är det som jag gillar bäst med dig: du är aldrig nöjd. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 Empty Sv: SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48

Inlägg av Janne.S lör jan 16, 2016 9:30 pm

cas skrev:Flera gånger har jag börjat skriva nåt men det har alltid varit nåt som kom i vägen.
Med det sagt, heja dig Stefan som sätter igång med Fin-Tunnan!
Den ser helfin ut!
(och man har en liten liten elak jäkel som sitter på axeln och muttrar, kunde dom inte gjort en Viggen istället?)
Eller tänk om Tarangus hade samarbetat med dom istället för CMK.........
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 Empty Sv: SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48

Inlägg av flarpen mån jan 18, 2016 11:22 am

Henrik Bergman skrev:Svenska cockpitfärger, är nog något som färgtillverkarna bör titta på.
Det finns minst tre olika nyanser grönt, i Svenska fpl. Till det kommer de gråa färgerna till 37 och 39.

Vem tar bollen?

/Henrik

Enligt nyhetsmail från Rebell Hobby så ska tydligen Mr.Paint ta fram fler svenska färger än dom viggenfärger som redan finns.
Max ska tydligen ha skickat färgprover på drakenfärgerna och dom grå nyanserna samt standard grön, gråblå nyanserna.

/Johan
flarpen
flarpen
AMS patient zero


Till överst på sidan Gå ner

SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 Empty Sv: SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48

Inlägg av Henrik Bergman mån jan 18, 2016 12:44 pm

Det är bra att Max har tagit tag i detta. Hoppas han tänker på de invändiga (cockpit) färgerna också, och inte bara på kamouflagefärgerna.
Tyvärr vet jag också att "nära nog är Good enough".

Jag håller tummarna.

/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman


Till överst på sidan Gå ner

SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 Empty Sv: SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48

Inlägg av Stefan E tis feb 09, 2016 3:44 pm

Hejsan!
 
Bygget av den här Tunnan har gått fort, så fort att jag inte hann med att ta bilder på cockpiten innan jag limmade ihop kroppshalvorna!
 
Men jag målade allt enligt instruktionerna, fast jag lättade upp den mörkt gröna Hu163 med lite Hu127 US Ghost grey.
 
Funkade bra, en frisk grön färg utan dragning åt något håll, tämligen lik den jag sett på bilder av Tunnor..
 
Nosringen är också på plats.
 
SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 IMG_9277_zps6zf0aban
 
Jag använde bältena från satsen.
 
SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 IMG_9278_zpsyrb0aogw
 
Så här blev cockpiten
 
SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 IMG_9282_zps5yn9tvsa
 
SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 IMG_9283_zpsbdctat3r
 
SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 IMG_9284_zpslf1gnzsw
 
Nog ser det ut som en Tunna alltid!
 
SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 IMG_9279_zpsft0usu4c
 
Utblåset är rudimentärt, minst sagt, inga som helst detaljer, bara ett hål.
Dessutom lyckades jag montera utblåset snett….
 
SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 IMG_9281_zpscnngqxva
 
Det här fönstret, är det något som alla Tunnor hade, eller var det bara spaningsversionen?
Vet inte riktigt om det skall vara kavar eller målas över?
Någon som vet?


SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 IMG_9285_zpsuu0ns4zf

 
Jag kan tala om att det går åt vikt, mycket vikt att få Tunnan att stå på tre fötter!
 
SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 IMG_9292_zpsogwnir8a
 
Känslan i den här byggsatsen, plastens konsistens, detaljerna, passformen, ja allt, gör att jag kan svära på att det är Trumpeter/Hobbyboss som gjort formarna och gjutit modellen.
Har inte Hobbyboss aviserat en Österrikisk Tunna?
 
Kommer mera snart….
 
Limma Lugnt!
 
Stefan


Senast ändrad av Stefan E den tis feb 09, 2016 6:10 pm, ändrad totalt 1 gång
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 Empty Sv: SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48

Inlägg av Azgaron tis feb 09, 2016 4:40 pm

Snyggt jobbat Stefan! Blir ju fint! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 Empty Sv: SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48

Inlägg av cas tis feb 09, 2016 7:16 pm

Vilket smalt luftintagsrör!
Är det verkligen skalenligt?

Mykcet läcker tunna hursomhelst, men jag har inte heller koll på om fönstret är där eller ej...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48 Empty Sv: SAAB J-29F Tunnan, Pilot Replicas 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet