IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Mattlack? - Humbrol funkar inte....

+2
TommyKillander
Marlin
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Mattlack? - Humbrol funkar inte.... Empty Mattlack? - Humbrol funkar inte....

Inlägg av Marlin mån jan 18 2016, 21:22

Hej.

Humbrol #49 funkar inte längre för mig.  Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad
Ytan blir frostad istället för matt. 
Köpte två nya burkar idag, och de åker tillbaka till butiken i morgon.
Innehållet är mera ljusgrått än klart.
Jag har även prövad matt cote i glasflaska, och den nya clear matt.
Men samma resultat.

Någon som har något bra förslag på alternativ?

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Mattlack? - Humbrol funkar inte.... Empty Sv: Mattlack? - Humbrol funkar inte....

Inlägg av TommyKillander mån jan 18 2016, 21:47

Jag är själv på jakt efter den perfekta matt-coaten.

Jag har hittills provat Tamiya XF-86, vilken blev lite väl frostig för min smak samt Microscale Micro Flat. Den sistnämda har jag i princip använt till alla mina modeller, men det är svårt att få jämn kvalitet. Det är ett himla provsprejande innan man får till det. Men den är vattenlöst så den är trevlig att jobba med.

Det verkar som Testors Dullcote på sprayburk är en favorit bland folk på ISM... Dock har jag avstått från den då den är lösningsmedelbaserad och på sprayburk, men det kanske är värt att köpa och testa

/Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Mattlack? - Humbrol funkar inte.... Empty Sv: Mattlack? - Humbrol funkar inte....

Inlägg av Matt_Public mån jan 18 2016, 22:00

Jag gillar Panduros Oceanlack för egen del.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Mattlack? - Humbrol funkar inte.... Empty Sv: Mattlack? - Humbrol funkar inte....

Inlägg av Marlin mån jan 18 2016, 22:02

Tack Tommy.
Jag glömde tillägga att alternativet måste vara penslingsbart. Very Happy

Jag penslarmålar mina modeller.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Mattlack? - Humbrol funkar inte.... Empty Sv: Mattlack? - Humbrol funkar inte....

Inlägg av Marlin mån jan 18 2016, 22:04

Matt_Public skrev:Jag gillar Panduros Oceanlack för egen del.

Tack Matt. Very Happy
Penslingsbart?
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Mattlack? - Humbrol funkar inte.... Empty Sv: Mattlack? - Humbrol funkar inte....

Inlägg av Matt_Public mån jan 18 2016, 22:13

Marlin skrev:Penslingsbart?
Ganz fabelhaft! Det är den förordade appliceringsmetoden.

Jag känner ditt modus operandi såväl som ditt opus vivendi. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Mattlack? - Humbrol funkar inte.... Empty Sv: Mattlack? - Humbrol funkar inte....

Inlägg av Marlin tis jan 19 2016, 07:45

Matt_Public skrev:
Marlin skrev:Penslingsbart?
Ganz fabelhaft! Det är den förordade appliceringsmetoden.

Jag känner ditt modus operandi såväl som ditt opus vivendi. Very Happy

En lunchpromenad till Panduro är anbefallt med andra ord. Very Happy

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Mattlack? - Humbrol funkar inte.... Empty Sv: Mattlack? - Humbrol funkar inte....

Inlägg av Stefan E tis jan 19 2016, 09:38

Ja, jag har hört flera som haft problem med Hu49!

Jag öppnade en ny burk 49 för ett tag sedan, innehållet var grått, inte den färglösa mattlack det brukar vara och det  man kunde förvänta sig!

Du har nog fått en gammal Kina-burk....

Ja, även om burken har den nya, ljusblå etiketten som säger "Made in the UK och med Union Jack" kan du få en gammal "Kina-burk"!

Jag pratade med en representant för Humbrol när jag var på Sagoland här i Linköping för några veckor sedan.
Först berömde jag dem för att kvaliteten på färgen var riktigt bra igen, när jag såg vad han höll på med.
Han satte NYA ETIKETTER på de gamla burkarna, jag frågade "Vad gör du? Märker du om burkarna"?
"Ja, annars säljer de inte" svarade han, "Det finns en anledning till det och det är ju falskmärkning, varför inte helt enkelt BYTA UT och SLÄNGA de dåliga burkarna?" sade jag då.
Då gick han bara därifrån.....

Jag kommer inte att handla några Humbrolburkar inom överskådlig tid, utan att begära att få öppna burken o kolla innehållet först.

Det den Svenska importören för Humbrol (Coolart) håller på med är rena döden för varumärket!


Humbrols clear i glasflaskan funkar suveränt att spruta och jag har hört flera som tycker den är bra att pensla också.
Knepigt...

Jag skall också testa Panduros mattlack, kan vara bra o ha ett alternativ.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Mattlack? - Humbrol funkar inte.... Empty Sv: Mattlack? - Humbrol funkar inte....

Inlägg av Marlin tis jan 19 2016, 09:47

Tack Stefan.
Det var precis så mina två nya burkar Hu49 såg ut.
Någon konstigt grå gegga, och de var också omtejpade med "Made in UK" etiketter.  Mad
Mattlack? - Humbrol funkar inte.... Ac7431-humbrol-clear---125ml-bottle
Humbrol Clear i stor glas flaska funkade hyfsat, men den behövde nog fem sex lager för att bli blank.
Men Matt Clear, var rena rama snögeggan.

Jag ska testa Panduros oceanlack i kväll och sen får vi se.
Annars får jag väl lägga undan allt som ska mattlackas tills jag kan få tag i Revells lack.
Det ska inte vara något problem med Revells färger eller lack vad jag har kunnat läsa mig till.
Får nog ta och bunkra lite Revell i sommar när jag är i Tyskland. Very Happy

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Mattlack? - Humbrol funkar inte.... Empty Sv: Mattlack? - Humbrol funkar inte....

Inlägg av Matt_Public tis jan 19 2016, 09:59

Stefan E skrev:Jag ska också testa Panduros mattlack, kan vara bra att ha ett alternativ.
Väldigt praktiskt om man behöver dämpa glansen på ytor som är så pass små att man inte ids dra fram luftpenseln. Vattenlösligt är det också, vilket är trevligt.


Edit: gluffat går för övrigt bra att applicera med airbrush också.

Före:

Mattlack? - Humbrol funkar inte.... Bild_1



Efter:

Mattlack? - Humbrol funkar inte.... Klart



Avsätt gärna en generös mängd tid för härdning, bara. Det lönar sig.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Mattlack? - Humbrol funkar inte.... Empty Sv: Mattlack? - Humbrol funkar inte....

Inlägg av frznlogic tis jan 19 2016, 11:25

Usch det där låter ju inte alls roligt angående humbrol, är det någon som faktiskt kontaktat humbrol själva och berättat hur det går till? Är dom medvetna om det själva från huvudkontoret så att säga? Om inte annat får ni väl skicka ett mail med bilder på klisterlappar osv, när jag gjorde detsamma mot Vallejo när ett par flaskor koppar/guld/metallic blivit dåliga (säkerligen av egen förskyllan) fick jag otroligt bra respons från dem. 

För egen del om jag hade hört att en huvudimportör för mitt varumärke betedde sig så skulle jag sparka dem ganska omgående....

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Mattlack? - Humbrol funkar inte.... Empty Sv: Mattlack? - Humbrol funkar inte....

Inlägg av Marlin tis jan 19 2016, 12:14

Matt_Public skrev:
Stefan E skrev:Jag ska också testa Panduros mattlack, kan vara bra att ha ett alternativ.
Väldigt praktiskt om man behöver dämpa glansen på ytor som är så pass små att man inte ids dra fram luftpenseln. Vattenlösligt är det också, vilket är trevligt.


Edit: gluffat går för övrigt bra att applicera med airbrush också.

Före:

Mattlack? - Humbrol funkar inte.... Bild_1



Efter:

Mattlack? - Humbrol funkar inte.... Klart



Avsätt gärna en generös mängd tid för härdning, bara. Det lönar sig.


Det där ser ju riktigt lovande ut.
Jag fick tag i lacket på Panduro nu på lunchen.
Köpte alla tre, Blank, Sidenmatt & Matt.

Ska testa på lite skrotbitar till kvällen.
Och blir det bra har jag en Ra'am, Eurofighter & Su22 som behöver mattlackas.
Framtiden får utvisa.

/Bosse

Edit: Glömde ju säga att Wentzels tog tillbaka burkarna utan gnäll.
De skulle skicka tillbaka dem till Humbrol och påpeka problemet.

/Bosse


Senast ändrad av Marlin den tis jan 19 2016, 12:17, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Hjärnsläpp.)
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Mattlack? - Humbrol funkar inte.... Empty Sv: Mattlack? - Humbrol funkar inte....

Inlägg av Matt_Public tis jan 19 2016, 12:51

Marlin skrev:Ska testa på lite skrotbitar till kvällen.
Låter synnerligen vettigt.

Det tar ett litet tag att lära sig proportionerna och handlaget. Very Happy

Jag glömde för övrigt att lyfta fram behovet av grundlig omskakning/omrörning. Det kan möjligen betraktas som underförstått, men detaljen förtjänar ändå att belysas lite extra.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Mattlack? - Humbrol funkar inte.... Empty Sv: Mattlack? - Humbrol funkar inte....

Inlägg av Marlin tis jan 19 2016, 13:37

Tack för påtalandet. Very Happy

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Mattlack? - Humbrol funkar inte.... Empty Sv: Mattlack? - Humbrol funkar inte....

Inlägg av Cdrengelin tis jan 19 2016, 17:24

Hej. 
Jag kör med xtracrylics mattlack och den funkar bra för min del. Den går att spä ut med vatten. Har inte prövat att lägga på den med pensel dock. 

Hoppas du hittar något till slut. 

/Christian
Cdrengelin
Cdrengelin


Till överst på sidan Gå ner

Mattlack? - Humbrol funkar inte.... Empty Sv: Mattlack? - Humbrol funkar inte....

Inlägg av Marlin tis jan 19 2016, 22:15

Det verkar ha funkat Very Happy
Bildbevis under morgondagen......

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Mattlack? - Humbrol funkar inte.... Empty Sv: Mattlack? - Humbrol funkar inte....

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet