Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?
+6
glimturen
Azgaron
TommyKillander
Stefan E
cas
frznlogic
10 posters
Sida 1 av 6
Sida 1 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?
Hej, dags för en ny möjligen episk tråd... Om jag inte bryter isär byggena 😉.
Började på den första overtree modellen idag. Tänker bygga den som en weekend edition utan krusiduller och tjafs för att få en känsla för modellen. Började med att skriva ut och jämföra manualen med aussie manualen för några dagar sedan. Inga stora grejer mer än avsaknad av ets och landställ som är gravt annorlunda vad jag kunde se.
Cockpit påbörjad:
Började på den första overtree modellen idag. Tänker bygga den som en weekend edition utan krusiduller och tjafs för att få en känsla för modellen. Började med att skriva ut och jämföra manualen med aussie manualen för några dagar sedan. Inga stora grejer mer än avsaknad av ets och landställ som är gravt annorlunda vad jag kunde se.
Cockpit påbörjad:
frznlogic
Sv: Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?
Jag gillar dig! Vilka fyra skall du bygga då?
Ser att du också hade sjunkmärken på de där små delarna (F23-24?) strax framför instrumentpanelen.
Ser att du också hade sjunkmärken på de där små delarna (F23-24?) strax framför instrumentpanelen.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Härligt, ÄNNU flera Spittar!
De där sjunkmärkena verkar vara generella i alla lådor, jag hade dem på samtliga mina.
Säger som CAS; vilka maskiner tänker DU bygga?
Nu har vi snart 10 Spitfires på gång, bara vi tre, Härligt!
Stefan
De där sjunkmärkena verkar vara generella i alla lådor, jag hade dem på samtliga mina.
Säger som CAS; vilka maskiner tänker DU bygga?
Nu har vi snart 10 Spitfires på gång, bara vi tre, Härligt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Haha, tack Jag har inte tänkt så mycket ännu. Det blir hajtänder definitivt, dottern älskar flygplan med munnar .
Japp, det var en del sjunkmärken helt klart på en del väldigt små delar. Den där lilla pluppen längst ner i cockpit (som finns med i bild) tex. Kan erkänna att jag inte byggde under optimala förhållanden, satt i vardagsrummet framför tvn med dålig belysning, inga pincetter och kunde knappt läsa siffrorna till delarna . Jag tror inte jag gör om det med den här modellen, det var pilligt som f-n
Japp, det var en del sjunkmärken helt klart på en del väldigt små delar. Den där lilla pluppen längst ner i cockpit (som finns med i bild) tex. Kan erkänna att jag inte byggde under optimala förhållanden, satt i vardagsrummet framför tvn med dålig belysning, inga pincetter och kunde knappt läsa siffrorna till delarna . Jag tror inte jag gör om det med den här modellen, det var pilligt som f-n
frznlogic
frznlogic skrev:Haha, tack Jag har inte tänkt så mycket ännu. Det blir hajtänder definitivt, dottern älskar flygplan med munnar .
Ja, det är en pillrig liten jäkel till modell!
Den kräver ordentlig belysning och en rejäl lampa ibland till o med förstoringsglas (i alla fall för mig)!
Jag fyllde de små sjunken genom att fylla med en droppe superlim, det räckte och längst ner i cockpiten syns dom ändå inte.
Men visst är det lite irriterande med sjunkmärken i en ny modell?
Jag gillar inte heller lösningen med avgasrören (överarbetat) och motorhuven med en skarv (gjuttekniskt förstår jag varför Eduard valt denna lösning, men jag gillar det INTE!).
Några små anmärkningar, på det stora hela är det en väldigt trevlig modell.
Blir spännande att se vilka märkningar dina modeller får, och vilka CAS väljer.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Jag tror att sjunkmärkena är flest på just den gjutstammen. Den är ju gemensam med nästan alla Eduard Spitfire så den kanske slits mest?
Å andra sidan så beror ju sjunkmärken på hur plasten stelnar, så det är helt klart så att dom behöver justera det verktyget en hel del för att undvika detta.
Men motorkåpan är ett jäkla elände! Som tur är är den undre kåpan lättare att fixa till.
Å andra sidan så beror ju sjunkmärken på hur plasten stelnar, så det är helt klart så att dom behöver justera det verktyget en hel del för att undvika detta.
Men motorkåpan är ett jäkla elände! Som tur är är den undre kåpan lättare att fixa till.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt jobbat!
Man blir ju lite sugen på att tjuvstarta sitt bygge när man ser all Spitfires som radas upp här, men jag väntar nog på att Temabygget är installerat först
Under tiden kan jag ju tjuvkika lite på era byggen och hejja på...
Tommy
Man blir ju lite sugen på att tjuvstarta sitt bygge när man ser all Spitfires som radas upp här, men jag väntar nog på att Temabygget är installerat först
Under tiden kan jag ju tjuvkika lite på era byggen och hejja på...
Tommy
TommyKillander
Ska bli kul att följa 4 byggen i samma tråd!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Den här åkte upp på bordet igen när det sket sig med primern på A-10an. Jag har inte riktigt suget efter de här pilliga modellerna just nu egentligen men eftersom det är out of the box känns det rätt ok iallafall. Lite progress idag:
frznlogic
Spitfires har tjusiga kontor, alltså. Inget tvivel om den saken.
Matt_Public- Master of DNF
Skum grön färg du har på din plast
Jag ser att sjunkmärkena var lika besvärliga på din som på min...
Vilken dag som helst skall jag ta tag i min VIII igen, jag lovar!
Jag ser att sjunkmärkena var lika besvärliga på din som på min...
Vilken dag som helst skall jag ta tag i min VIII igen, jag lovar!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Cas, massa sjunkmärken... Eller ja, bara ett fåtal jag reagerar på än så länge ☺. Färgen på plasten vet jag inget om, kan jämföra med de andra modellerna när det finns tid.
frznlogic
På tal om färg, jag tror att plasten ser ut att ha knasig färg i föregående bild, det är samma som de andra modellerna grå med en hint av blått och grönt i.
frznlogic
Snyggt med lite färg på!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Förvisso föredömligt flott färgläggning, föga fadd framställning.glimturen skrev:Finfin färg för fint folk.
Matt_Public- Master of DNF
Smaskens! Borde nog också ägna mig åt lite detaljmålning av Spit-cockpitar tror jag...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Caverö skrev:Ser trevligt ut
vad blev det för film
Resident evil apocalypse 😁. Hade inte sett de äldre filmerna men de bygger verkligen upp storyn för de nyare filmerna får jag erkänna.
frznlogic
cas skrev:Smaskens! Borde nog också ägna mig åt lite detaljmålning av Spit-cockpitar tror jag...
Tack! Det borde du verkligen 😉. Det påbörjades här idag. 😉
frznlogic
😲😮vi befinner oss i poeters sällskap! 😉Matt_Public skrev:Förvisso föredömligt flott färgläggning, föga fadd framställning.glimturen skrev:Finfin färg för fint folk.
frznlogic
Tog mig några minuter och målade lite svart. På stolen och spaden också, men de kom inte med på bild.
frznlogic
Jaså, du tänker inte använda Ets-instrumentpanelen? Nåja, dekalvarianten är inte dum den heller!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 1 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Liknande ämnen
» Supermarine Spitfire Mk.VIII, Eduard 1/48 x3
» Eduard spirfire MK.VIII
» Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII
» Supermarine Spitfire Mk.VIII, JF322, JF470 och MD280, Eduard 1/48
» RAAF Spitfire VIII
» Eduard spirfire MK.VIII
» Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII
» Supermarine Spitfire Mk.VIII, JF322, JF470 och MD280, Eduard 1/48
» RAAF Spitfire VIII
Sida 1 av 6
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
|
|