Spitfire any one?
+8
glimturen
Jörgen.E
Matt_Public
Azgaron
Stefan E
frznlogic
cas
Caverö
12 posters
Sida 2 av 4
Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: Spitfire any one?
Tack tack!
Nu så börjar den ta form.
En titt ner i cockpit.
Ang längden på en spit XII jämfört med tex en IX eller VIII så är väl griffon tyngre än merlin så för tyngdpunktens skull flyttades motorn bak lite,
har jag fel i detta så skäll ut mig
Nu så börjar den ta form.
En titt ner i cockpit.
Ang längden på en spit XII jämfört med tex en IX eller VIII så är väl griffon tyngre än merlin så för tyngdpunktens skull flyttades motorn bak lite,
har jag fel i detta så skäll ut mig
Caverö
Sv: Spitfire any one?
Snyggt jobbat, Caverö! Ser fint ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Spitfire any one?
Hm jag är inte helt säker på att att motorn flyttades bak men i och med att större och större motor sattes in så förlängde man bakkroppen stegvis, och nosen förlängdes självklart av de större motorerna. Värmeproduktionen inne i cockpit blev svårare med tid också har jag ett vagt minne av, vilket borde motsäga att motorn flyttades bak... Fast det kan ju också ha varit en konsekvens av att man flyttade bak den så 😉
För övrigt, riktigt fin modell!
För övrigt, riktigt fin modell!
frznlogic
Sv: Spitfire any one?
Från brandskottet bak till sidorodrets infästning, är alla Spitfires lika långa, från Mk.II till 47.
Griffonmotorn var en aning längre (och bredare o tyngre), men det rörde sig bara om några centimeter (kilon), och sidorodret fick större yta för att motverka det större vridmomentet, därför var de senare versionerna lite längre.
Griffonmotorn skulle ju passa att bygga in i Spitfiren, dimensionerna kunde inte skilja sig alltför mycket från Merlin.
Det var ett ingenjörmässigt underverk att de fick fram en såpass mycket starkare motor, att de höll sig "inom ramarna" och med så små förändringar på själva flygplanet.
Raskt och snyggt jobbat, Caverö!
Griffonmotorn var en aning längre (och bredare o tyngre), men det rörde sig bara om några centimeter (kilon), och sidorodret fick större yta för att motverka det större vridmomentet, därför var de senare versionerna lite längre.
Griffonmotorn skulle ju passa att bygga in i Spitfiren, dimensionerna kunde inte skilja sig alltför mycket från Merlin.
Det var ett ingenjörmässigt underverk att de fick fram en såpass mycket starkare motor, att de höll sig "inom ramarna" och med så små förändringar på själva flygplanet.
Raskt och snyggt jobbat, Caverö!
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Spitfire any one?
Det Stefan och den kalla logiken säger!
XII hade dessutom inte de reduktionsväxlar som kom i bruk senare, så den var faktiskt inte många cm längre än VII, VIII, IX och XVI.
I och med XIV och framåt blev motorinstallationen märkbart längre, och man vinklade dessutom ner nosen en smula.
Men varför RR fick för sig att ändra rotationsriktning på motorn är en gåta, som blir ännu mer förbryllande i och med att det enda som stod i cockpit var "griffon Engine" och sen förväntades spakaporna veta vad som gällde...
XII hade dessutom inte de reduktionsväxlar som kom i bruk senare, så den var faktiskt inte många cm längre än VII, VIII, IX och XVI.
I och med XIV och framåt blev motorinstallationen märkbart längre, och man vinklade dessutom ner nosen en smula.
Men varför RR fick för sig att ändra rotationsriktning på motorn är en gåta, som blir ännu mer förbryllande i och med att det enda som stod i cockpit var "griffon Engine" och sen förväntades spakaporna veta vad som gällde...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Spitfire any one?
Nya bilder for the people!
Lite spackel är behövligt.
Efter slipning ett helt ok resultat.
Dom små locken på ovansidan fick göras om med en ritsnål och mall. Gjorde även ett nytt luftintag.
Fått på skevisarna och moderniserade kanoner.
Var inte nöjd med utseendet på dom små knallpåkarna, skar av toppen, mynningen från fairingen och borrade hål.
Petede i ny pipa av dragen gjuttapp.
Knipsade av dessa och borrade ett litet hål däri.
Pulat ihop landställen.
Ok där någonstans mitt i allt så kom texten fel, med min knäppa dator orkade jag inte flytta texten men ni fattar nog.
Lite spackel är behövligt.
Efter slipning ett helt ok resultat.
Dom små locken på ovansidan fick göras om med en ritsnål och mall. Gjorde även ett nytt luftintag.
Fått på skevisarna och moderniserade kanoner.
Var inte nöjd med utseendet på dom små knallpåkarna, skar av toppen, mynningen från fairingen och borrade hål.
Petede i ny pipa av dragen gjuttapp.
Knipsade av dessa och borrade ett litet hål däri.
Pulat ihop landställen.
Ok där någonstans mitt i allt så kom texten fel, med min knäppa dator orkade jag inte flytta texten men ni fattar nog.
Caverö
Sv: Spitfire any one?
Snyggt jobbat Caverö! Fina pipor!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Spitfire any one?
Enkla medel, men tusan så effektivt!
Så mycket spackel verkar inte jag behöva. Skumt.
Men tipset om de där små locken måste man ju ta till sig!
Så mycket spackel verkar inte jag behöva. Skumt.
Men tipset om de där små locken måste man ju ta till sig!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Spitfire any one?
Matt_Public skrev:Det är de små, små detaljerna som gör'et!
Instämmer med föregående talare!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Spitfire any one?
Jaha, du fixar siktet på det viset.
Jag antecknar för framtida efterapning.
Jag antecknar för framtida efterapning.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Spitfire any one?
Tack tack och varsågod
Jag snodde ju denna från dig Christer
Lite maskning.
Mera maskning med blött papper i hjulhusen. Jag gillar tolvan som är en övergångsmodell med ny motor men med den gamla oljekylen
Klant Caverö i farten. Glömde liksom att måla inredningsgrön innan för ramen runt vindrutan, sedan var det ena ett litet hål i masken på huven.
Härifrån ser det ok ut.
Det närmar sig farbe och jag har fått en burk Ocean grey levererad av Marcus, tack för det.
Där var en burk aluminiumfärg av Valejo och ett par små porrpipor oxå.
Jag snodde ju denna från dig Christer
Lite maskning.
Mera maskning med blött papper i hjulhusen. Jag gillar tolvan som är en övergångsmodell med ny motor men med den gamla oljekylen
Klant Caverö i farten. Glömde liksom att måla inredningsgrön innan för ramen runt vindrutan, sedan var det ena ett litet hål i masken på huven.
Härifrån ser det ok ut.
Det närmar sig farbe och jag har fått en burk Ocean grey levererad av Marcus, tack för det.
Där var en burk aluminiumfärg av Valejo och ett par små porrpipor oxå.
Caverö
Sv: Spitfire any one?
Jaså, det vankas Medium Sea Grey här med?
Trevligt!
Trevligt!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Spitfire any one?
Tack!
Nu har det blivit lite grått. Och lite svart.
Tänkte andvända bokstäver från en tamiya spit, provblandade till en nyans som matchar hyfsat.
Propeller i modefärgen svart med gult på topparna.
Undersidan fick bli skygray tamiya.
Spinnern har oxå fått samma färg som bandet på kroppen.
Nu har det blivit lite grått. Och lite svart.
Tänkte andvända bokstäver från en tamiya spit, provblandade till en nyans som matchar hyfsat.
Propeller i modefärgen svart med gult på topparna.
Undersidan fick bli skygray tamiya.
Spinnern har oxå fått samma färg som bandet på kroppen.
Caverö
Sv: Spitfire any one?
Hotroden får färg!
Blir ju änna snyggt det!
Blir ju änna snyggt det!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Spitfire any one?
Jag är CAS bondskt dönickande eko.cas skrev:Blir ju änna snyggt, det!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Spitfire any one?
Ser fint ut! Snygg propeller!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» Achtung Spitfire! (2x Airfix 1/72 Spitfire)
» Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII
» Icm Spitfire Mk XVI
» "Spitfire 944"
» Spitfire mk.Vb
» Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII
» Icm Spitfire Mk XVI
» "Spitfire 944"
» Spitfire mk.Vb
Sida 2 av 4
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
|
|