Grumman F6F-3 Hellcat, “Vit 19 Vraciu”, Eduard 1/48
+8
frznlogic
glimturen
Gigabyte
TommyKillander
Matt_Public
Azgaron
cas
Stefan E
12 posters
Sida 2 av 3
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sv: Grumman F6F-3 Hellcat, “Vit 19 Vraciu”, Eduard 1/48
Trevligt när det passar och ser fint ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
cas skrev:Det ser ju helt förträffligt ut!
Är passformen såpass bra att man kan måla allt innan vingarna kommer på plats så underlättar huset ännu mer. Trefärgskammot är lite trist att maska...
Jovisst kan man göra så, om man skulle vilja, passformen är suveränt bra.
Det är kul att maska!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Stefan E skrev:
Instrumentpanelen målade jag först med WEM US Interior Green och sedan limmade jag dit panelerna från ets-arket.
Vete katten var färgerna som Eduard använder på sitt etsark kommer ifrån, men det är INTE US IG i alla fall.
Jag målade om panelerna med WEM US IG, lite bättre men inte riktigt nöjd med det heller (dålig bild dessutom, ber om ursäkt för det).
Stefan
Hej!
Vill minnas att Grumman inte målade sina flygplan inuti i US IG utan egna färger. Först Grumman grå och senare Grumman grön eller närmare bestämt "Bronze Green". Det kan vara orsaken till att färgerna inte stämmer överens med US IG. Det var först ett tag in på produktionen av Hellcat som man började använda US IG efter det att lagret av bronze green tagit slut...
Vänligast / André
Ps.
Även stolarna i P-51 Mustang målades i Bronze Green av leverantören och hade alltså inte samma gröna färg som cockpit i övrigt. Och blandningen mellan bronze green och interior green förklar rätt väl skillnader i cockpit på många flygplan...
P
Andre B
Nja....
Grumman använde Bronze Green på ett drygt 100-tal av de tidiga F6F-3orna, sen gick man över till Interior Green.
Nästa förändring var när F6F-5 kom, då målades allt över konsollerna svart, resten var fortfarande Interior Green.
Lite intressant läsning;
http://www.ipmsstockholm.se/home/interior-colours-of-us-aircraft-1941-45-part-iii/
Stefan
Grumman använde Bronze Green på ett drygt 100-tal av de tidiga F6F-3orna, sen gick man över till Interior Green.
Nästa förändring var när F6F-5 kom, då målades allt över konsollerna svart, resten var fortfarande Interior Green.
Lite intressant läsning;
http://www.ipmsstockholm.se/home/interior-colours-of-us-aircraft-1941-45-part-iii/
Stefan
Stefan E skrev:Nja....
Lite intressant läsning;
Stefan
Har lite Grummanbyggen liggande. Och jo, jag läste med det där för rätt länge sedan. finns hur mycket som helst att läsa om det på Britmodeller.
Ville minnas som nämnt...
/André
Andre B
Akta så ni inte trillar in i slukhålet med vilken nyans Grumman green faktiskt var osv...
Det är ett hål utan botten!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Akta så ni inte trillar in i slukhålet med vilken nyans Grumman green faktiskt var osv...
Ja, det känns som vi närmar oss händelsehorisonten på ett svart hål!
Bäst att hålla lite distans till det hela, eller hur?
Stefan
Blir inte enklare om man sedan skall komma fram till vilken blå man skall använda på utsidan. Har en Tamiya AS8 US Navy Blue som jag inte vågat använda än. Den känns inte tillräckligt "blå".
Vet inte hur bra Tamiya's AS 19 US Navy Intermediate Blue är men med lite vit färg till dem så borde man kunna måla det mesta som flög i den senare hälften av kriget...
Vänligast / André
Vet inte hur bra Tamiya's AS 19 US Navy Intermediate Blue är men med lite vit färg till dem så borde man kunna måla det mesta som flög i den senare hälften av kriget...
Vänligast / André
Andre B
Hejsan!
Eftersom undersidan, hjulhus och landställ skall vara vitt alltihop kan man glatt montera ihop allt innan målning.
Många små delar och jäkligt pillrigt!
Landningsljuset fick silverfärg I reflektorn..
Båda ställen monterade o klara, jag satte dit bombbalkarna också.
Siktet monterat…
…och vindruta plus sidofönster.
Kommer mera snart…
Stefan
Eftersom undersidan, hjulhus och landställ skall vara vitt alltihop kan man glatt montera ihop allt innan målning.
Många små delar och jäkligt pillrigt!
Landningsljuset fick silverfärg I reflektorn..
Båda ställen monterade o klara, jag satte dit bombbalkarna också.
Siktet monterat…
…och vindruta plus sidofönster.
Kommer mera snart…
Stefan
Förtjusande
Ser att du har full koll på Läget, kommer bli så läcker!
Ser att du har full koll på Läget, kommer bli så läcker!
Janne.S- Moderator
Snyggt pillat med ställen!
Det tar sig!
Det tar sig!
glimturen
Vilken outhärdlig lyx att kunna limma dit omålade ställ. Snudd på fusk, ju.
Matt_Public- Master of DNF
Den är så snygg så snygg!
Men att limma fast stället innan målning är en trevlig lyx!
Men att limma fast stället innan målning är en trevlig lyx!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt jobbat Stefan! Kan ju vara skönt att slippa måla ställen separat!
Håkan
Håkan
Primer även på denna! Snyggt jobbat!
Håkan
Håkan
Mmmm.....mysigt när prajmern kommer på
Janne.S- Moderator
Allt blir då jämngrått och bra när primern är på!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Härligt nu har katten fått sina ränder,,, nu det roliga,, topp färg
Gigabyte
När Stefan preshadar, så står tiden stilla!
Eller nåt...
Eller nåt...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack skall ni ha!
Ja, det blev ett helt gäng med modeller som fick pre-shade sist, fyra stycken och ytterligare två har prajmats!
Nu e de flyt på´t!
Stefan
Ja, det blev ett helt gäng med modeller som fick pre-shade sist, fyra stycken och ytterligare två har prajmats!
Nu e de flyt på´t!
Stefan
Bygger du en tiger? Nä, men fin shejd!
glimturen
Hejsan!
Dags att stänka på lite färg!
Vi börjar med det vita, Hu22;
Maskering av den vita undersidan, tejp för det mesta, rullar av häftmassa i kanterna för att få en mjuk demarkation;
Sedan målade jag sidorna på flygplanet med Intermediate Blue från mitt snabbt minskande lager av WEM Colorcoates.
Jag glömde tyvärr ta en bild här.
Efter det maskerade jag demarkationen mellan IMB och GSB på samma sätt, det var ju bara att flytta upp maskeringen lite.
Humbrols nummer 15 Midnight Blue skall vara en nästintill perfekt match för Glossy Sea Blue, så jag använde Hu15 här.
Äntligen var det dags att ta av maskeringen och inspektera resultatet!
Ett par missar, men inget allvarlligt, det värsta var lite genomblödning precis vid stabben…
Lätt åtgärdat genom att penselmåla på IMB, fördelen med WEM är att det blir ingen färgskillnad om man sprutar eller penselmålar.
Bättringen blev i stort sett osynligt när färgen väl torkat (bilden togs innan färgen var helt torr).
Jag hade missat att maskera och måla fronten på motorkåpan, eller rättare sagt, jag hade maskerat framkanten på kåpan, det såg inte klokt ut!
Gör om, gör rätt, jag fick måla om det vita, nu blev resultatet som jag ville (ursäkta den sopiga bilden);
Ja, snart är det dags för lite klarlack så färgerna får en uniform yta;
Kommer mera snart…
Stefan
Dags att stänka på lite färg!
Vi börjar med det vita, Hu22;
Maskering av den vita undersidan, tejp för det mesta, rullar av häftmassa i kanterna för att få en mjuk demarkation;
Sedan målade jag sidorna på flygplanet med Intermediate Blue från mitt snabbt minskande lager av WEM Colorcoates.
Jag glömde tyvärr ta en bild här.
Efter det maskerade jag demarkationen mellan IMB och GSB på samma sätt, det var ju bara att flytta upp maskeringen lite.
Humbrols nummer 15 Midnight Blue skall vara en nästintill perfekt match för Glossy Sea Blue, så jag använde Hu15 här.
Äntligen var det dags att ta av maskeringen och inspektera resultatet!
Ett par missar, men inget allvarlligt, det värsta var lite genomblödning precis vid stabben…
Lätt åtgärdat genom att penselmåla på IMB, fördelen med WEM är att det blir ingen färgskillnad om man sprutar eller penselmålar.
Bättringen blev i stort sett osynligt när färgen väl torkat (bilden togs innan färgen var helt torr).
Jag hade missat att maskera och måla fronten på motorkåpan, eller rättare sagt, jag hade maskerat framkanten på kåpan, det såg inte klokt ut!
Gör om, gör rätt, jag fick måla om det vita, nu blev resultatet som jag ville (ursäkta den sopiga bilden);
Ja, snart är det dags för lite klarlack så färgerna får en uniform yta;
Kommer mera snart…
Stefan
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Grumman F6F-3 Hellcat, “Vit 19 Vraciu”, Eduard 1/48
» Grumman F6F-5(N) Hellcat, Trumpeter 1/32
» Grumman F6F-5(N) Hellcat Nightfighter, Trumpeter 1/32
» Eduard 1/48 F6F-3 Hellcat
» F6F-3 Hellcat, Eduard 1/72
» Grumman F6F-5(N) Hellcat, Trumpeter 1/32