Tarangus 1/72 SAAB J32B/E Lansen
+11
Stråhatt
Cdrengelin
Marlin
Henrik Bergman
frznlogic
Azgaron
Matt_Public
cas
Stefan E
glimturen
TommyKillander
15 posters
Sida 3 av 5
Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: Tarangus 1/72 SAAB J32B/E Lansen
Jo, man längtar allt efter semester!
Då kanske man kan få till nån form av byggplats igen...
Det är lite lätt kaotiskt efter flytt
Då kanske man kan få till nån form av byggplats igen...
Det är lite lätt kaotiskt efter flytt
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Tarangus 1/72 SAAB J32B/E Lansen
Oj vad du bygger Tommy! Detta blir ruskigt snyggt, som vanligt!
Du skämmer bort oss!
Du skämmer bort oss!
glimturen
Sv: Tarangus 1/72 SAAB J32B/E Lansen
cas skrev:Jo, man längtar allt efter semester!
Då kanske man kan få till nån form av byggplats igen...
Det är lite lätt kaotiskt efter flytt
Hoppas det kommer iordning under semestern och du kan få till en bra byggplats.
Tommy
TommyKillander
Sv: Tarangus 1/72 SAAB J32B/E Lansen
glimturen skrev:Oj vad du bygger Tommy! Detta blir ruskigt snyggt, som vanligt!
Du skämmer bort oss!
Tack Rikard
Jo, det blir en del fixande, dock har det varit ganska dött på byggfronten denna veckan.
Senaste progressen är att hålen till luftbromsarna är gjorda, så jag tänkte nog färdigställa cockpit nu och börja bygga ihop flygkroppen.
Imorgon är det sista arbetsdagen innan semestern, vilket jag ser fram emot. Då blir det lite bättre fart på byggandet igen
Tommy
TommyKillander
Sv: Tarangus 1/72 SAAB J32B/E Lansen
Semester i antågande firas lätt med tåspetsdans!
(samma här!)
Kommer bli kalas det med luftbromsarna i utfällt skick!
(samma här!)
Kommer bli kalas det med luftbromsarna i utfällt skick!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Tarangus 1/72 SAAB J32B/E Lansen
Tjena moss!
Semester.... man trodde att det skulle innebära rast och vila, men Lördagen startade med att sambon åkte och köpte kitt och färg för att renovera fönster Så det var bara att dra på sig snickarbyxorna och ge sig i kast med uppgiften beväpnad med skrapor, varmluftspistol och andra tillhyggen..
Nåväl, jag fick lite gjort igår redan och lite nu i kväll.
Fastklämmning av luftdelarna och insidan av luftintaget.
Putsning av resin-facken för luftbromsarna.
Jag säkrar positionen genom att lägga in en liten klack av plastark. Torrpassningen blir enklare om man justerar och passar in mot samma position hela tiden
Jag rensar upp smådelar och bygger mig en liten "skog"
Klart slut för i kväll!
Tommy
Semester.... man trodde att det skulle innebära rast och vila, men Lördagen startade med att sambon åkte och köpte kitt och färg för att renovera fönster Så det var bara att dra på sig snickarbyxorna och ge sig i kast med uppgiften beväpnad med skrapor, varmluftspistol och andra tillhyggen..
Nåväl, jag fick lite gjort igår redan och lite nu i kväll.
Fastklämmning av luftdelarna och insidan av luftintaget.
Putsning av resin-facken för luftbromsarna.
Jag säkrar positionen genom att lägga in en liten klack av plastark. Torrpassningen blir enklare om man justerar och passar in mot samma position hela tiden
Jag rensar upp smådelar och bygger mig en liten "skog"
Klart slut för i kväll!
Tommy
TommyKillander
Sv: Tarangus 1/72 SAAB J32B/E Lansen
Resin, alltså... ...Hugaligen!
Smart uppslag med stoppklackarna dock. Riktigt begåvat.
Smart uppslag med stoppklackarna dock. Riktigt begåvat.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Tarangus 1/72 SAAB J32B/E Lansen
Matt_Public skrev:Resin, alltså... ...Hugaligen!
Smart uppslag med stoppklackarna dock. Riktigt begåvat.
Tack Matt, en gör så gott en kan....
glimturen skrev:Ser ut att bli fint det där Tommy!
Tack Glimmis !
Byte av sax-länk.
Insåg att jag måste färdigställa facken till luftbromsarna innan de blev fråga om att fortsätta med flygkroppen, så dagens övning blev en liten utflykt till "skogs"... Jag passade på att måla lite Aluminium pryttlar.
Häpp!
Tommy
TommyKillander
Sv: Tarangus 1/72 SAAB J32B/E Lansen
I Janne-skogen händer det grejer, jojomän!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Tarangus 1/72 SAAB J32B/E Lansen
Riktigt snyggt, och i 1/72 till o råga på allt!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Tarangus 1/72 SAAB J32B/E Lansen
Jädrar i mig vad du får till det bra!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Tarangus 1/72 SAAB J32B/E Lansen
Snyggt jobbat! Ser fint ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Tarangus 1/72 SAAB J32B/E Lansen
Tack !
Dagens övning var en ganska tålamodsprövande sådan. Det börjar nämligen förberedas för kroppsihoplimning
Dock visade det sig att 1024 torrpassningar av cockpit inte räcker för att det skall passa, utan det blev till att bryta isär delarna, fila, limma in och bättringsmåla
Men såhär långt ser det ganska OK ut tycker jag.
Mina omsorgsfullt stansade och tillfilade skyddsglas ("öronen" vid sidan av huvudstöden) fick jag brutalt klippa i för att de skulle passa när man slängde på kupolglaset.
Jag har oerhört svårt att bestämma mig för hur jag skall göra med cockpit - öppen eller stängd. Cockpitglaset är säkert 1mm tjock och ger galet mycket distortion, så öppen kanapé är kanske bästa lösningen...
Jag har funderingar på att skaffa vacuum-formade cockpit-glas, som kanske är bättre ? Någon som har någon erfarenhet av dem, är dom jobbiga att trimma så dom passar ?
Tommy
Dagens övning var en ganska tålamodsprövande sådan. Det börjar nämligen förberedas för kroppsihoplimning
Dock visade det sig att 1024 torrpassningar av cockpit inte räcker för att det skall passa, utan det blev till att bryta isär delarna, fila, limma in och bättringsmåla
Men såhär långt ser det ganska OK ut tycker jag.
Mina omsorgsfullt stansade och tillfilade skyddsglas ("öronen" vid sidan av huvudstöden) fick jag brutalt klippa i för att de skulle passa när man slängde på kupolglaset.
Jag har oerhört svårt att bestämma mig för hur jag skall göra med cockpit - öppen eller stängd. Cockpitglaset är säkert 1mm tjock och ger galet mycket distortion, så öppen kanapé är kanske bästa lösningen...
Jag har funderingar på att skaffa vacuum-formade cockpit-glas, som kanske är bättre ? Någon som har någon erfarenhet av dem, är dom jobbiga att trimma så dom passar ?
Tommy
TommyKillander
Sv: Tarangus 1/72 SAAB J32B/E Lansen
Strålande snyggt!
Vacuhuvar is the shit, de är tunna och fina och det är inte all så hemskt att fixa till dom. Rekommenderas om du ska ha öppen huv!
Vacuhuvar is the shit, de är tunna och fina och det är inte all så hemskt att fixa till dom. Rekommenderas om du ska ha öppen huv!
Janne.S- Moderator
Sv: Tarangus 1/72 SAAB J32B/E Lansen
Jag håller med om vacuformed huvar var inte super svårt att arbeta med. Du kan alltid köpa och prova en gång om inte annat 😊.
Ett par tips dock, undvik vad du än gör repor. De går inte att få bort. Rispa försiktigt där du ska skära av huven, ett gäng gånger, du får ett dike som riktar kniven och det blir bättre brottyta. Slipa försiktigt som sagt.... Hmm, jag är nybörjare på vacuum huvar så någon annan får gärna skjuta in mer tips 😉
Ett par tips dock, undvik vad du än gör repor. De går inte att få bort. Rispa försiktigt där du ska skära av huven, ett gäng gånger, du får ett dike som riktar kniven och det blir bättre brottyta. Slipa försiktigt som sagt.... Hmm, jag är nybörjare på vacuum huvar så någon annan får gärna skjuta in mer tips 😉
frznlogic
Sv: Tarangus 1/72 SAAB J32B/E Lansen
Jämrans va fint det blir! Med så många torrpassningar måste det ju bli bra!
glimturen
Sv: Tarangus 1/72 SAAB J32B/E Lansen
Vacuumhuvar är bland det snyggaste man kan ha, och de brukar vara förhållandevis billiga.
Lite knixiga är de allt innan man lär sig knepet, men så här brukar jag göra;
1. Fyll huven med tex häftmassa INNAN du börjar jobba med den.
Det stagar upp huven som blir otroligt flimsig när den kommer loss från bär-plasten.
2. Trimma med en sax så du får bort det mesta av överflödet, jag brukar klippa små bitar i taget tills jag är ungefär 1-2mm från kanten på huven, rita gärna en linje precis utanför huven.
Nu är huven väldigt flimsig och ömtålig men häftmassan stagar upp den!
3. Sanda försiktigt bort resten av plasten med en liten fil eller sandsticka.
4. Ta bort häftmassan, nu är huven som en géle-klump och väldigt svårhanterad och ömtålig!
5. Tvätta av huven i vatten och diskmedel, skölj med rinnande vatten och låt lufttorka.
6. Doppa i Johnssons/Alclad Clearcote etc., låt torka under ett lock, glöm inte att sticka in ett par tandpetare under så luften kan cirkulera!
7. Limma till modellen med vitlim, gator grip eller liknande, det GÅR naturligtvis med superlim, men det är stor risk att det immar!
Jag brukar limma en sida i taget, tycker det är lättare att passa in huven snyggt då.
8. Maska och måla som vanligt, men använd ingen vass kniv mot huven, det går ofelbart igenom!! (fråga inte...)
Lite omständligt som synes, men väl värt besväret!
Lycka till!
Stefan
Lite knixiga är de allt innan man lär sig knepet, men så här brukar jag göra;
1. Fyll huven med tex häftmassa INNAN du börjar jobba med den.
Det stagar upp huven som blir otroligt flimsig när den kommer loss från bär-plasten.
2. Trimma med en sax så du får bort det mesta av överflödet, jag brukar klippa små bitar i taget tills jag är ungefär 1-2mm från kanten på huven, rita gärna en linje precis utanför huven.
Nu är huven väldigt flimsig och ömtålig men häftmassan stagar upp den!
3. Sanda försiktigt bort resten av plasten med en liten fil eller sandsticka.
4. Ta bort häftmassan, nu är huven som en géle-klump och väldigt svårhanterad och ömtålig!
5. Tvätta av huven i vatten och diskmedel, skölj med rinnande vatten och låt lufttorka.
6. Doppa i Johnssons/Alclad Clearcote etc., låt torka under ett lock, glöm inte att sticka in ett par tandpetare under så luften kan cirkulera!
7. Limma till modellen med vitlim, gator grip eller liknande, det GÅR naturligtvis med superlim, men det är stor risk att det immar!
Jag brukar limma en sida i taget, tycker det är lättare att passa in huven snyggt då.
8. Maska och måla som vanligt, men använd ingen vass kniv mot huven, det går ofelbart igenom!! (fråga inte...)
Lite omständligt som synes, men väl värt besväret!
Lycka till!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Tarangus 1/72 SAAB J32B/E Lansen
Tack för tipsen, det låter ju som jag skall göra ett försök
TommyKillander
Sv: Tarangus 1/72 SAAB J32B/E Lansen
Snyggt jobbat! Det tar sin lilla tid att få det att passa ibland!
Vacumhuv kan nog bli snyggt!
Håkan
Vacumhuv kan nog bli snyggt!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Tarangus 1/72 SAAB J32B/E Lansen
Att inte visa upp den snygga cockpiten vore ju ett helgerån!
Öppen tack!
Öppen tack!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Tarangus 1/72 SAAB J32B/E Lansen
Lite extra tyngd är nog inte fel! Lycka till med huven!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Tarangus 1/72 SAAB J32B/E Lansen
Spännande! Ser fram emot slutet och resultatet på den här ☺️. Sammanträffande... Jag var också på alfahobby.se idag 😉
frznlogic
Sv: Tarangus 1/72 SAAB J32B/E Lansen
Rejält med näsbôs där, ser jag. Rena rama Rastapopoulos!
Matt_Public- Master of DNF
Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» A32A Lansen - Tarangus 1/48
» SAAB A32A Lansen, Tarangus 1/48
» Tarangus 1/48 A32 a Lansen
» Varför tar det sån tid? (Var är Tarangus Lansen i 1/48?)
» Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)
» SAAB A32A Lansen, Tarangus 1/48
» Tarangus 1/48 A32 a Lansen
» Varför tar det sån tid? (Var är Tarangus Lansen i 1/48?)
» Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)
Sida 3 av 5
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet