Takom 1/35 AMX 13/90
+8
Warsawpact
cas
Marlin
glimturen
frznlogic
Azgaron
Janne.S
TommyKillander
12 posters
Sida 2 av 4
Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: Takom 1/35 AMX 13/90
cas skrev:Du har då helkul, det syns tydligt!
Jotack, semester och lite avslappnat bygge av markmål är inte helt fel. Jag kände att jag behövde en liten paus i Lansen-bygget - men efter detta är det på det igen...
Såhär ser dagens arbete ut i stopptid; jag är riktigt nöjd med resultatet hittills.
Det är nästan att jag ångrade att jag inte gav mig på att scratchbygga och modifiera den så den blir exakt som i WoT
Somliga lär sig uppenbarligen inte av sina misstag
Tommy
TommyKillander
Stöddig pjäs har den allt...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Stöddig pjäs har den allt...
Det är lite grann som en M18 Hellcat på Rohypnol...
Svenska försvaret utvärderade faktiskt AMX 13 men fann att den hade för dåligt skydd och för kass negativ elevation/dumpning av kanonen. Men man gillade uppenbarligen iden med automatladdare, för den tog man med sig till 103an...
Konceptet med oscillerande torn hade man även sina funderingar kring i projekt KRANVAGN.
Tommy
TommyKillander
Hubba!
Idag har jag jobbat mest med att rensa bandlänkar och maskera för att förbereda för målning.
Tada! Efter drygt 2 timmars jobb var bandlänkar loss-klippta från gjutstammarna och upprensade.
Stor eloge till Takom för att dom placerat utkastarna på gjutstammen istf för själva banden - jag önskar att fler tillverkare gjorde så... Injektionsportarna är visserligen ganska stora, men dom är bra placerade så det går relativt enkelt att rensa upp efteråt.
Maskering av lampor fixat. Här har jag stor nytta av min håltång igen.
Skogen klar för målning
Nu börjar det även bli hög tid att fundera på ett diorama. Detta är väl en ganska kaxig posé för vår baugette-räser ?
Häpp!
Tommy
Idag har jag jobbat mest med att rensa bandlänkar och maskera för att förbereda för målning.
Tada! Efter drygt 2 timmars jobb var bandlänkar loss-klippta från gjutstammarna och upprensade.
Stor eloge till Takom för att dom placerat utkastarna på gjutstammen istf för själva banden - jag önskar att fler tillverkare gjorde så... Injektionsportarna är visserligen ganska stora, men dom är bra placerade så det går relativt enkelt att rensa upp efteråt.
Maskering av lampor fixat. Här har jag stor nytta av min håltång igen.
Skogen klar för målning
Nu börjar det även bli hög tid att fundera på ett diorama. Detta är väl en ganska kaxig posé för vår baugette-räser ?
Häpp!
Tommy
TommyKillander
Snyggt jobbat! Där har du lite pyssel med länkarna! Skönt att de satt utkastmärkena så bra!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Azgaron skrev:Snyggt jobbat! Där har du lite pyssel med länkarna! Skönt att de satt utkastmärkena så bra!
Håkan
Tack
Ja, det tar nog en stund att bara klura ut hur jag skall få dem på plats, men jag tänkte nog göra länkarna sist av allt när hjulen är monterade på vagnen.
Tommy
TommyKillander
Halloj!
Sedärja... nu vart det dax att börja måla
Först är det svart Ultimate Primer på.
Jag har tänkt att måla vagnen i ett av sommar-kamoflagen som finns i World of Tanks - Trefärg med svart rand. Jag tycker den är skitnygg, så jag har alla mina franska tanks pimpade med denna i WoT. Kammot förekom på franska tanks före samt tidigt WWII (typ S35 Somua och Char B1) och är sådeles helt orealistiskt för en AMX 13 - men vem bryr sig när det ser coolt ut
Dock kan jag inte riktigt bestämma mig för om jag skall köra Tamiya kurvtejp eller tunna korvar med häftmassa för att avgränsa fälten
Således fram med lite skedar och testa båda!
Valet faller nog på Tamiya kurvtejp, även om häftmassan ger lite mer liv åt kanterna och kanske även är lättare att applicera på ojämna ytor...
Tommy
Sedärja... nu vart det dax att börja måla
Först är det svart Ultimate Primer på.
Jag har tänkt att måla vagnen i ett av sommar-kamoflagen som finns i World of Tanks - Trefärg med svart rand. Jag tycker den är skitnygg, så jag har alla mina franska tanks pimpade med denna i WoT. Kammot förekom på franska tanks före samt tidigt WWII (typ S35 Somua och Char B1) och är sådeles helt orealistiskt för en AMX 13 - men vem bryr sig när det ser coolt ut
Dock kan jag inte riktigt bestämma mig för om jag skall köra Tamiya kurvtejp eller tunna korvar med häftmassa för att avgränsa fälten
Således fram med lite skedar och testa båda!
Valet faller nog på Tamiya kurvtejp, även om häftmassan ger lite mer liv åt kanterna och kanske även är lättare att applicera på ojämna ytor...
Tommy
TommyKillander
Färgdags!
Spännande med lite annorlunda kammo!
Håkan
Håkan
Det kammot kommer blir kjämpe-snyggt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Härligt att följa detta bygge.
Fint jobbat Tommy och camo blir det med besked!
Ser fram emot detta!
Ser fram emot detta!
glimturen
Skedarna ser ut som om någon käkat Jannes efterrätts-fighter. Mjamm!
Matt_Public- Master of DNF
Azgaron skrev:Färgdags!
Håkan
cas skrev:Det kammot kommer blir kjämpe-snyggt!
glimturen skrev:Härligt att följa detta bygge.
Ser fram emot detta!
Tack! Det blir båpde livat och (färg)glatt!
Janne.S skrev:Spännande, VKI mönster?
VKI = WWI ?
Ja, det kan nog stämma. Det finns ingen historisk relevans i valet av kammo - "it's just a game"
Matt_Public skrev:Skedarna ser ut som om någon käkat Jannes efterrätts-fighter. Mjamm!
Lite blåbärspaj, chokladpudding och vaniljglass i en enda salig röra
Tommy
TommyKillander
Halloj i värmen
Jag har joxat lite med mitt cammo idag och efter lite labbande med tejp och häftmassa beslutade jag mig för att rådfråga oraklet Google om hur maskering skall gå till på bästa sätt. Varken häftmassa eller tejp funkade superbra på knaggligt underlag.
Till räddning kom då den "intelligenta" Panzer Putty som jag hittade på Alfa Hobby. Denna "häftmassa" hårdnar vid stress vilket gör att den går att klippa och skära samtidigt som den enkelt kan formas med händerna. Lämnar man den på en yta under en längre tid flyter den ut. Den sistnämnda egenskapen gör att den sätter sig fint i ojämnheter efter bara några minuter.
Resultatet blir såhär
...nu är det bara resten kvar. Jag tänkte jag skulle ge mig på ovansidan av karossen ikväll.
Jag har joxat lite med mitt cammo idag och efter lite labbande med tejp och häftmassa beslutade jag mig för att rådfråga oraklet Google om hur maskering skall gå till på bästa sätt. Varken häftmassa eller tejp funkade superbra på knaggligt underlag.
Till räddning kom då den "intelligenta" Panzer Putty som jag hittade på Alfa Hobby. Denna "häftmassa" hårdnar vid stress vilket gör att den går att klippa och skära samtidigt som den enkelt kan formas med händerna. Lämnar man den på en yta under en längre tid flyter den ut. Den sistnämnda egenskapen gör att den sätter sig fint i ojämnheter efter bara några minuter.
Resultatet blir såhär
...nu är det bara resten kvar. Jag tänkte jag skulle ge mig på ovansidan av karossen ikväll.
TommyKillander
Snyggt! Verkar vara väldigt användbar häftmassa!
Håkan
Håkan
Det verkar ju ha funkat som du ville!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tackar och bockar !
Jomän... Idag blev det maskerat och målat. Jag kan avslöja att det tog rejält med tid att få på 3 lager färg
Efter en bra stunds funderande hit och dit på mönster så konstaterade jag att det var lika bra att göra som jag brukar - gör först och tänk sen ....annars blir det aldrig klart
Det funkade bra att pressa ut små "flak" av Panzer Putty och täcka över redan målade ytor, jag konstaterade snabbt att maskeringstejpen inte fäste speciellt bra på puttyn (till skillnad från vanlig häftmassa).
Såhär blev karossen när maskeringen åkte av. Detta blev om möjligt ännu mer hysteriskt än vad jag hade väntat mig
Ett varningens tecken dock för PP och små detaljer, som kan brytas av då puttyn är ganska styv i stora sjok, så man får gå varsamt fram i avklädningsmomentet...
Som tur vad gick det att fiska fram fotoetset ur klumpen med putty
Mer delar mönsterpassade och målade.
Här blev det kortslutning i skallen någonstan på väg mellan byggplatsen på plan 2 och målarskrubben som är i källaren; så jag målade mönstret omvänt
...bara att måla om allt svart och börja om
Jag har även chippat bensindunken och avgasröret, så dom är klara att vädras
Tommy
Jomän... Idag blev det maskerat och målat. Jag kan avslöja att det tog rejält med tid att få på 3 lager färg
Efter en bra stunds funderande hit och dit på mönster så konstaterade jag att det var lika bra att göra som jag brukar - gör först och tänk sen ....annars blir det aldrig klart
Det funkade bra att pressa ut små "flak" av Panzer Putty och täcka över redan målade ytor, jag konstaterade snabbt att maskeringstejpen inte fäste speciellt bra på puttyn (till skillnad från vanlig häftmassa).
Såhär blev karossen när maskeringen åkte av. Detta blev om möjligt ännu mer hysteriskt än vad jag hade väntat mig
Ett varningens tecken dock för PP och små detaljer, som kan brytas av då puttyn är ganska styv i stora sjok, så man får gå varsamt fram i avklädningsmomentet...
Som tur vad gick det att fiska fram fotoetset ur klumpen med putty
Mer delar mönsterpassade och målade.
Här blev det kortslutning i skallen någonstan på väg mellan byggplatsen på plan 2 och målarskrubben som är i källaren; så jag målade mönstret omvänt
...bara att måla om allt svart och börja om
Jag har även chippat bensindunken och avgasröret, så dom är klara att vädras
Tommy
TommyKillander
Superfräck målning Tommy!
Synd på omvänt mönster men "Gör om gör rätt" händer mig ofta, så det är bara att köra på.
Fint chippat på dunk och ljuddämpare!
Synd på omvänt mönster men "Gör om gör rätt" händer mig ofta, så det är bara att köra på.
glimturen
Varsam avklädning är väl alltid att föredra...
Helfränt målat kammo, och dunken och avgasröret är inte så dumma del heller
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
glimturen skrev:Superfräck målning Tommy!
cas skrev:Varsam avklädning är väl alltid att föredra...
Tack!
Efter målningsmissödet med "bakfickan" var jag tvungen att muntra upp mig med lite chipping och torrborstning. Vi har alla våra böjelser
Tommy
TommyKillander
Azgaron skrev:Superläckert kammo!
Håkan
Tack Håkan!
Jag pillar vidare med kammot på kanontornet... Jag börjar gilla Panzer Putty mer och mer; när man börjat lära sig att hantera det så slår det ju tejp och häftmassa med hästlängder.
Jag formar platta tunna sjok som jag lägger som ett lapptäcke; vidhäftningen mellan två klumpar PP är mycket god, men den är väldigt skonsam mot målad plast.
Tada! Det blev lite bättre denna gången, men jag var lite mer noga med att försöka undvika att trycka till "maskarna" mellan målningsvarven. Lite "touch-up" behövs dock...
Nåt sånt här kommer det blir tror jag - jag är nöjd med resultatet såhär långt.
Tommy
TommyKillander
Snyggt! PP verkar väldigt användbart. Vem säljer det?
Håkan
Håkan
Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» AMX-13 / 105 , takom 1/35
» Flugabwehrkanonenpanzer Gepard, Takom 1/35
» Krupp Raumer S, Takom, 1/35
» Mark IV Takom 1/35
» BV206S, Takom 1/35
» Flugabwehrkanonenpanzer Gepard, Takom 1/35
» Krupp Raumer S, Takom, 1/35