Geek Design Dragskåp
+5
frznlogic
Matt_Public
Marlin
Azgaron
cas
9 posters
Sida 1 av 1
Geek Design Dragskåp
Efter en flytt där jag blev av med min hobbygrotta så huserar jag byggandet lite runtom i en lägenhet.
Målandet inträffar på en inglasad balkong (söderläge och havsutsikt...) där det kan bli riktigt varmt.
Jag använder uteslutande akrylfärger för sprutmålning så jag har inget större behov av att flytta luft för att få bort skadliga ångor, men partiklar kan ju vara ett okänt problem som jag glatt ignorerar.
Hursomhaver, efter att ha konsulterat med Lars Brage om en lämplig box (den han hade med sig på kollot var både söt och praktiskt) så har jag till slut slagit till på en Geek Design historia.
Varför?
Jo, den är i "trä" eller nåt som liknar det. Förmodligen är det nån form av laserskuren MDF.
Här är en liten praktisk airbrush-hållare som jag köpte samtidigt.
Bitarna passar ihop rätt bra, men man behöver helj t klart säkra dom med trälim.
I enlighet med principen manualer är för mesar, så får man heller inte med någon dylik, utan man får glatt lista ut själv hur bitarna skall sitta ihop.Nå, det var ju inte så svårt
Baktill finns en liten låda för fläkt och filter, där jag valde att göra filterhållaren lös, och limmade resten. Hur bra den idén är lär visa sig.
Denna låses fast baktill med skåpets akilleshäl.
Den lilla remsan är ganska ömtålig och var faktiskt lite skadad i mitt exemplar.
De tre små hålen på baksidan är till för Ø120 datorfläktar för utsug.
DEt finns också möjlighet att koppla på ytterligare en låda för att få till ett utsug och tillhörande slang, men jag ansåg mig inte behöva detta.
Sen kan man ställa dit en liten snurrbricka enligt känt manér och ställa dit en rikslikare (Spitfire i 1/48)
Så fort jag har fått tag på ett filter så skall det provas!
Undrar om man kan ta ett lakan...
Målandet inträffar på en inglasad balkong (söderläge och havsutsikt...) där det kan bli riktigt varmt.
Jag använder uteslutande akrylfärger för sprutmålning så jag har inget större behov av att flytta luft för att få bort skadliga ångor, men partiklar kan ju vara ett okänt problem som jag glatt ignorerar.
Hursomhaver, efter att ha konsulterat med Lars Brage om en lämplig box (den han hade med sig på kollot var både söt och praktiskt) så har jag till slut slagit till på en Geek Design historia.
Varför?
Jo, den är i "trä" eller nåt som liknar det. Förmodligen är det nån form av laserskuren MDF.
Här är en liten praktisk airbrush-hållare som jag köpte samtidigt.
Bitarna passar ihop rätt bra, men man behöver helj t klart säkra dom med trälim.
I enlighet med principen manualer är för mesar, så får man heller inte med någon dylik, utan man får glatt lista ut själv hur bitarna skall sitta ihop.Nå, det var ju inte så svårt
Baktill finns en liten låda för fläkt och filter, där jag valde att göra filterhållaren lös, och limmade resten. Hur bra den idén är lär visa sig.
Denna låses fast baktill med skåpets akilleshäl.
Den lilla remsan är ganska ömtålig och var faktiskt lite skadad i mitt exemplar.
De tre små hålen på baksidan är till för Ø120 datorfläktar för utsug.
DEt finns också möjlighet att koppla på ytterligare en låda för att få till ett utsug och tillhörande slang, men jag ansåg mig inte behöva detta.
Sen kan man ställa dit en liten snurrbricka enligt känt manér och ställa dit en rikslikare (Spitfire i 1/48)
Så fort jag har fått tag på ett filter så skall det provas!
Undrar om man kan ta ett lakan...
cas- Vicesheriff
Sv: Geek Design Dragskåp
Ser bra ut! Ett sprutställ hade varit praktiskt att ha!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Snuttigt litet kypin för Spittar, det där.Tack för titten!
Kanske silduk för något slags saft-Maja kan vara funkis?
Kanske silduk för något slags saft-Maja kan vara funkis?
Matt_Public- Master of DNF
Var tvungen att fråga frun i huset till slut efter namnet, men vadd av något slag kanske är bäst? Det är det som liknar filtren jag har mest iaf.
http://www.ohlssonstyger.se/TriggerShop/Sortiment/Hobby_och_Pyssel/Vadd_och_skumgummi__938.aspx
Det fanns några olika sorter där...
http://www.ohlssonstyger.se/TriggerShop/Sortiment/Hobby_och_Pyssel/Vadd_och_skumgummi__938.aspx
Det fanns några olika sorter där...
frznlogic
Skulle det funka med ett kupefilter ?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Filter/Kupefilter/
Det gäller ju att hitta en dimension som passar någorlunda dock
Tommy
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Filter/Kupefilter/
Det gäller ju att hitta en dimension som passar någorlunda dock
Tommy
TommyKillander
Ja, eller så kanske det funkar med ett dammsugarfilter?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jag kör med filterduk för köksfläkt. Finns både förfilter och filter i duk du kan klippa till lagom storlek.
Lycka till!
Timo
Lycka till!
Timo
Timo P
Där har vi det! Borde finnas i varje välsorterad VVS-firmas sortiment.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Har precis flyttat till villa och nu ska hobbyrummet inredas så har också kikat på Geek Designs grejer. Och enligt produktkatalogen så ska Harder & Steenbecks Carbon Filter och Synthetic Filter passa rakt av i dragskåpet Hittade dem hos Mamoco för en 130 lapp ungefär om du inte vill köpa något annat och modifiera
Henkepenke
Timos Stash hade det jag behövde, för stunden åtminstone =).
Mamoco är en såndär bubblare som man inte håller koll på, till nackdel för en själv.
Mamoco är en såndär bubblare som man inte håller koll på, till nackdel för en själv.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Får jag fråga vad du använder för fläktar i lådan? Är sugen på en sån själv men funderar lite över vad för kapacitet som behövs på fläktarna.
Henkepenke
Fråga kan du får göra, men tyvärr måste jag meddela att jag använder inga fläktar alls
Står ju på en inglasad balkong och kör enbart akryl så jag inbillar mig att jag inte behöver fläktar...
Står ju på en inglasad balkong och kör enbart akryl så jag inbillar mig att jag inte behöver fläktar...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Hehe Okey, näe då behöver du säkert inga nej Jaja, då får jag fundera vidare! Eller helt enkelt skicka ett mail till Max på rebellen och fråga om han vet..kunde ju funkat det med
Henkepenke
Storleken och hålbilden för skruvarna är ju anpassade för 120mm datorfläktar, och såna kan man ju komma över rätt billigt. Den händige fixar säkert nån form av 12V strömmatning till dom också, så slipper man veva för hand...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Det enda att "tänka" på om man bygger med datorfläktar är att de inte är anpassade för brandfarliga gaser osv, så om du har något som kan brinna/explodera så bör du tänka ett varv till 😉. Sen tror jag risken är minimal att det händer men men... ☺️
frznlogic
Där har du nog en rätt viktigt poäng ja...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Geek Design hemsida?
Henkepenke skrev:Har precis flyttat till villa och nu ska hobbyrummet inredas så har också kikat på Geek Designs grejer. Och enligt produktkatalogen så ska Harder & Steenbecks Carbon Filter och Synthetic Filter passa rakt av i dragskåpet Hittade dem hos Mamoco för en 130 lapp ungefär om du inte vill köpa något annat och modifiera
Har Geek Design någon hemsida, jag har inte hitta trots omfattande Googlande
Robert Klarén
Hej och välkommen till forumet!
Tror inte dom har någon hemsida alls, för det verkar vara ett i raden av projekt som Max på Rebell Hobby ligger bakom.
Finns ett produktdatablad om det kan vara intressant?
http://www.plastmodeller.com/produktkatalog_feb_2016.pdf
Går ma till den domänen så länkas man raskt tillbaka till Rebell.
Tror inte dom har någon hemsida alls, för det verkar vara ett i raden av projekt som Max på Rebell Hobby ligger bakom.
Finns ett produktdatablad om det kan vara intressant?
http://www.plastmodeller.com/produktkatalog_feb_2016.pdf
Går ma till den domänen så länkas man raskt tillbaka till Rebell.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Liknande ämnen
» Ett meddelande om Grex och Magmar Design
» Bok: Jagdtiger - Design/Production/Operations
» Scania R620 - Military Design
» 1/500 Fleet Flagship - Leiji Matsumoto design - FineMolds
» Bok: Jagdtiger - Design/Production/Operations
» Scania R620 - Military Design
» 1/500 Fleet Flagship - Leiji Matsumoto design - FineMolds
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum: