IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tempest

3 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Tempest Empty Tempest

Inlägg av Henrik Bergman ons aug 10 2016, 16:59

Hej!

Är det någon som har koll på vilken färg det skall vara i landställsutrymmet på en Hawker Tempest?
Silver eller "interior green"?

Jag hittar motstridiga uppgifter på nätet när jag söker.


/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman


Till överst på sidan Gå ner

Tempest Empty Sv: Tempest

Inlägg av cas ons aug 10 2016, 17:06

Typhoon var ju i målad aluminium och på Hawker ändrade man sig inte speciellt snabbt i krigstid...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tempest Empty Sv: Tempest

Inlägg av Henrik Bergman ons aug 10 2016, 17:54

Typhoon var ju i målad aluminium och på Hawker ändrade man sig inte speciellt snabbt i krigstid...


Jag är inne på det också.

Håller på att planera mitt bygge av Special Hobbys Tempest Mk V.
Jag tycker inte att deras färgval på sina ställen, stämmer med min uppfattning.
De anger tex att cockpit är svart OCH "interior green".
Hittar inget som antyder att det skall vara så heller. Det finns nog anledning att återkomma med fler frågor framöver.

Tack för hjälpen.


/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman


Till överst på sidan Gå ner

Tempest Empty Sv: Tempest

Inlägg av Stefan E mån aug 15 2016, 09:14

Hejsan Henrik!

Jag har börjat titta på min Tempest också och jag har noterat samma saker som du!

Jag skulle tro att hjulhusen var målade med Silver Dope, "High speed silver" tror jag passar bra, även om namnet är betydligt nyare så matchar färgen ganska bra.

Inte ren metall, alltså...

Cockpit borde väl vara helt "Interior Green" (förutom instrumentpanelerna), de svarta fälten tror jag kom efter krigsslutet, eller kanske under slutskedet av detsamma.

De sista varianterna av Spitfires var målade med grönt/svart i cockpit (det VET jag säkert), men det var ju efterkrigsvarianterna 22/24 och 46/47. 

Troligen har SH tittat på en restaurerad kärra på något museeum...

Jag har den nya Tempestboken som Valiant Publ. precis har gett ut och I den visas många bilder på bl.a. cockpit.
Men antingen är bilderna i svart/vitt på originalen och färgerna omöjliga att skilja på, eller är det färgbilder från ett restaurerat exemplar.
Hur noga har Museet varit att följa originalfärgerna?

Vem skall man lita på?

Jag tänker nog ställa frågan på LSP (om inte du redan gjort det).

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Tempest Empty Sv: Tempest

Inlägg av Henrik Bergman mån aug 15 2016, 16:05

Jag skulle tro att hjulhusen var målade med Silver Dope, "High speed silver" tror jag passar bra, även om namnet är betydligt nyare så matchar färgen ganska bra.

Inte ren metall, alltså...

Cockpit borde väl vara helt "Interior Green" (förutom instrumentpanelerna), de svarta fälten tror jag kom efter krigsslutet, eller kanske under slutskedet av detsamma.

De sista varianterna av Spitfires var målade med grönt/svart i cockpit (det VET jag säkert), men det var ju efterkrigsvarianterna 22/24 och 46/47. 

Troligen har SH tittat på en restaurerad kärra på något museeum...

Så är det nog.
Just nu är det färgsättningen i cockpit jag funderar över.
Helsvart, "interior green" eller en mix av båda färgerna.... vad skall jag välja?

Jag har börjat bygget, och det är ingen lätt modell att bygga.
Luddig beskrivning på sina ställen, och konstiga lösningar på vissa moment (speciellt i landställsutrymmet) med dålig passform när vingens ovansida skulle på plats.
Det finns två "styrningar" för kylaren i nosen, som inte stämmer riktigt. Kylaren passade inte riktigt mot luftkanalen.
Det slutade med att jag fick slipa bort detta efter det att nosen var ihop limmad. Skulle gjort detta innan.... (ett tips).

Hade egentligen inte tänkt göra en byggtråd på denna, men det blir nog så.... ändå.


/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman


Till överst på sidan Gå ner

Tempest Empty Sv: Tempest

Inlägg av cas mån aug 15 2016, 20:55

Byggtråd på Tempest anbefalles!
Tempest 2497445064 Tempest 2497445064
Tempest 1611837976

Cockpit skulle jag måla enligt följande, baserat på min Typhoon:
Rörstrukturen: genomgående målad aluminium, med de översta rören målade svart.
Kroppsidorna, övre halvan svart (från toppröret och uppåt) resten av insidan i aluminium.

Inget interior green nånstans, hade jag gissat på. Tidiga Typhoons (och Hurricane) var ju Interior green och alu-målade rör, men sent tillverkade var som ovan. Tempest är ju ännu lite senare och borde även den vara svart och aluminium.
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tempest Empty Sv: Tempest

Inlägg av Henrik Bergman mån aug 15 2016, 21:37

Byggtråd på Tempest anbefalles!


Ja, sheriffen Laughing


Cockpit skulle jag måla enligt följande, baserat på min Typhoon:
Rörstrukturen: genomgående målad aluminium, med de översta rören målade svart.
Kroppsidorna, övre halvan svart (från toppröret och uppåt) resten av insidan i aluminium.


Just nu är det bara svart och aluminium (något åt din beskrivning).
Skall i så fall komplettera med det svarta, översta röret och aluminium på kroppssidornas nedre del.

Jag måste erkänna att jag är vääldigt dåligt påläst på Tempest. Brukar ta reda på mer fakta innan jag kör igång, så det känns väldigt tryggt med er support Very Happy


/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman


Till överst på sidan Gå ner

Tempest Empty Sv: Tempest

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet