Sprutbox och torkhylla
+2
Warsawpact
TommyKillander
6 posters
Sida 1 av 1
Sprutbox och torkhylla
Hallå!
Det går trögt med byggandet just nu; full rulle på jobbet och med att fixa till i min källare...
Jag hade tänkt att bygga mer fast installation av sprutbox med belysning och kanske även lite förvaring.
Dessutom hade jag tänkt att fixa någon form av dammskyddat "torkskåp"; Vem vet, någon gång kanske jag bygger något som jag inte vädrar skiten ur...
Tanken med "torkskåpet" är att ha en dammskyddad låda med "draperi" där blanka färger och lacker kan torka utan risk för damm.
Skall man ha ventilation tycker ni, jag antar att man får sätta filter på insuget ?
Det bästa är kanske att ha "stillastående" luft i torkutrymmet ?
Tommy
Det går trögt med byggandet just nu; full rulle på jobbet och med att fixa till i min källare...
Jag hade tänkt att bygga mer fast installation av sprutbox med belysning och kanske även lite förvaring.
Dessutom hade jag tänkt att fixa någon form av dammskyddat "torkskåp"; Vem vet, någon gång kanske jag bygger något som jag inte vädrar skiten ur...
Tanken med "torkskåpet" är att ha en dammskyddad låda med "draperi" där blanka färger och lacker kan torka utan risk för damm.
Skall man ha ventilation tycker ni, jag antar att man får sätta filter på insuget ?
Tommy
TommyKillander
Sv: Sprutbox och torkhylla
TommyKillander skrev:Hallå!
Tommy
Det där med dammfri miljö i hobbyrum kan vara en evig kamp man oftast förlorar.
Min "torkbox" består av en mellanstor ostbox med hål som går längst med nederdelen på locket och som jag täckta med perforerad antistatisk tejp från 3M. Fungerat bra i många år.
Generellt sett tror jag inte det behövs någon större insats för att fixa något som håller modellen dammfri. Jag kör på filosofin att ofta dammsuga hobbyområdet o ha det genomvädrat för att minska mängden av damm som byggs upp
En fast installation med sprutbox med belysning låter bra. Glöm inte ett kraftigt tilltaget utsug för ångorna.
Här är en IKEA lösning på spraybås. Har modifierat min men ser nästan lika dant' ut.
http://www.velodramatic.com/?p=8178
Warsawpact- Starwarsviritous
Tack Warsawpact,
Det där såg ju riktigt intressant ut, jag skall kolla närmare på den lösningen.
Torkskåpet kanske inte behöver vara så avancerat, det räcker kanske med att ha ett utrymmme som går att stänga till lite lagom.
Tommy
Det där såg ju riktigt intressant ut, jag skall kolla närmare på den lösningen.
Torkskåpet kanske inte behöver vara så avancerat, det räcker kanske med att ha ett utrymmme som går att stänga till lite lagom.
Tommy
TommyKillander
Hejsan Tommy!
Så här ser det ut hos mig;
Sprutbox ihopsnickrad av överblivna IVAR-hyllor (IKEA) och en billig köksfläkt (med belysning, metallfilter och 3 hastigheter) köpt på El-Giganten.
En rejäl kompressor från Clas i sjön med 6-liters tank;
Mitt "torkskåp", visserligen en rätt gammal bild, men det ser ungefär likadant ut idag;
När jag målat färdigt gör jag ren färgsprutan och lämnar rummet tills det är "tafs"-torrt.
Det enda jag brukar täcka över är när jag doppat huvar i Johnssons eller målat en bilkaross.
Då täcker jag modellen med ett lock med några tandpetare under kanten så jag får luftväxling.
Definitivt ingen Hi-techlösning direkt, men det funkar rätt bra ändå, jag har inga större problem med damm o partiklar i rummet.
Stillastående luft är bra, men en god ventilation är också viktig och kom ihåg att det är DU som är den värsta dammhärden!
Kläderna dammar och du rör ju själv upp damm när du rör dig, så det bästa är att lämna rummet.
Stefan
Så här ser det ut hos mig;
Sprutbox ihopsnickrad av överblivna IVAR-hyllor (IKEA) och en billig köksfläkt (med belysning, metallfilter och 3 hastigheter) köpt på El-Giganten.
En rejäl kompressor från Clas i sjön med 6-liters tank;
Mitt "torkskåp", visserligen en rätt gammal bild, men det ser ungefär likadant ut idag;
När jag målat färdigt gör jag ren färgsprutan och lämnar rummet tills det är "tafs"-torrt.
Det enda jag brukar täcka över är när jag doppat huvar i Johnssons eller målat en bilkaross.
Då täcker jag modellen med ett lock med några tandpetare under kanten så jag får luftväxling.
Definitivt ingen Hi-techlösning direkt, men det funkar rätt bra ändå, jag har inga större problem med damm o partiklar i rummet.
Stillastående luft är bra, men en god ventilation är också viktig och kom ihåg att det är DU som är den värsta dammhärden!
Kläderna dammar och du rör ju själv upp damm när du rör dig, så det bästa är att lämna rummet.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack för tipsen Stefan!
Jag skall fundera lite över detta - vem vet, det kanske kommer upp en byggtråd
Tommy
Jag skall fundera lite över detta - vem vet, det kanske kommer upp en byggtråd
Tommy
TommyKillander
Tipsar gärna om vårat bygge av ett sptrutbås. Super effektiv
//Thomas
//Thomas
skalahobby
skalahobby skrev:Tipsar gärna om vårat bygge av ett sptrutbås. Super effektiv
//Thomas
Klockrent !!
Tack för tipset, Thomas!
Tommy
TommyKillander
Grymt snyggt sprutboxbygge!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Man tackar.
Ja detta bygge har man kommit fram till efter ett antal olika spurboxar av allt från kartong till plastlådor. Men jag har aldrig blivit helt nöjd. Men nu så. Det används flitigt med ett extremt bra sug i.
Ja detta bygge har man kommit fram till efter ett antal olika spurboxar av allt från kartong till plastlådor. Men jag har aldrig blivit helt nöjd. Men nu så. Det används flitigt med ett extremt bra sug i.
skalahobby
Jag var på IKEA igår och köpte lite prylar, bland annat fläkten.
Tommy
Tommy
TommyKillander
glimturen skrev:Spännande! Byggtråd?
Jag skall kolla på det. ..
Tommy
TommyKillander
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet