Hobbyboss P38 1/48
+9
Marlin
TommyKillander
Matt_Public
Gigabyte
cas
Caverö
Janne.S
Stefan E
frznlogic
13 posters
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Hobbyboss P38 1/48
Hm som jag nämnde tidigare så har jag dragit igång den här under en tid... Typ när jag låtit papegojorna torka osv ☺️.
Ganska långt kommet. Väldigt fin modell att bygga, men lite dåligt med finare detaljer i cockpit och hjulhus osv samt lite fel enligt lite online recensioner, men jag tycker det ser ut som en p38a så 😉.
Inte riktigt färdig med shading målningen eller vad man ska kalla den... Men fler nyanser också. Bilder!
Ganska långt kommet. Väldigt fin modell att bygga, men lite dåligt med finare detaljer i cockpit och hjulhus osv samt lite fel enligt lite online recensioner, men jag tycker det ser ut som en p38a så 😉.
Inte riktigt färdig med shading målningen eller vad man ska kalla den... Men fler nyanser också. Bilder!
frznlogic
Sv: Hobbyboss P38 1/48
Tack 😊. Det är ren vallejo metallic aluminium i grunden och duraluminium för shade effekten. Lade det senare igårkväll och ska fortsätta ikväll hoppas jag lägga någon mer shade... Så får det räcka 😉
frznlogic
Du, det var faktiskt skitsnyggt!
Måste ge mig på en NMF-kärra nån gång...
Måste ge mig på en NMF-kärra nån gång...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack alla! 😁 ja jo, jag är riktigt nöjd med den, speciellt då jag viftade ihop den lite på måfå och en "snabb chansning" 😁.
I korthet, jag började mitt på och tog vingarna först och insåg med en gång att det nog blir fel så gick längst bak och jobbade mig framåt. Tejpa längs med linjer som ska vara hårda och så mjukt bakåt. Vissa paneler helt runt och på med ganska tjockt färglager för att få panelen att stå ut. Små pluppar av häftmassa för att täcka runda lock osv. Väldigt snabba maskningar, oftast inte mer än 3 eller 4 tejp bitar som används om och om igen (så lite tack att den knappt fäster i underliggande färgen)...
Det enda jag är osäker på nu är framkanten... Men jag kanske lämnar den i ren aluminium, ska kolla lite foton 😉
Modellen är färdig målad med shades osv men glömde ta foton på den ikväll. Kommer imorgon ☺️
I korthet, jag började mitt på och tog vingarna först och insåg med en gång att det nog blir fel så gick längst bak och jobbade mig framåt. Tejpa längs med linjer som ska vara hårda och så mjukt bakåt. Vissa paneler helt runt och på med ganska tjockt färglager för att få panelen att stå ut. Små pluppar av häftmassa för att täcka runda lock osv. Väldigt snabba maskningar, oftast inte mer än 3 eller 4 tejp bitar som används om och om igen (så lite tack att den knappt fäster i underliggande färgen)...
Det enda jag är osäker på nu är framkanten... Men jag kanske lämnar den i ren aluminium, ska kolla lite foton 😉
Modellen är färdig målad med shades osv men glömde ta foton på den ikväll. Kommer imorgon ☺️
frznlogic
Lite mer målat idag, men inte mycket. Bilder...
Jag frångår målnings direktiven och gör en whif kärra litegrann då dekalerna döpt om pappy's birr-die till pappy's binr-die ändå 😁
Jag frångår målnings direktiven och gör en whif kärra litegrann då dekalerna döpt om pappy's birr-die till pappy's binr-die ändå 😁
frznlogic
Fantastiskt vackert alltså!
Bra P-38-modeller är ju inte direkt lätt att komma över. Dags att läsa på lite om Hobbyboss variant...
Bra P-38-modeller är ju inte direkt lätt att komma över. Dags att läsa på lite om Hobbyboss variant...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Fantastiskt vackert alltså!
Tycker jag absolut att du ska göra! Väldigt lättbyggd och trevlig. Bra detaljer på utsidan, hyffsat på insidan. Ledsen att jag inte började tidigare med byggtråd så du fick se insidan. Personligen gjorde jag ett skit jobb med insidan men det hade nog gått och göra något riktigt fint där också.
frznlogic
Tack alla! Jo jag vart ruggigt nöjd med den nmf målningen. Kändes lite som hädelse att lägga på svarta blänk skydd 😁.
Lackade med klarlack igår och hjulhusen idag (blev lite omvänt här då jag glömde måla dem tidigare, men det blir helt ok ändå 😉.
Lite bilder
Det blev ett par väldigt små färgsläpp på ganska dolda ställen på undersidan. Blir en lätt fix lite senare
Lackade med klarlack igår och hjulhusen idag (blev lite omvänt här då jag glömde måla dem tidigare, men det blir helt ok ändå 😉.
Lite bilder
Det blev ett par väldigt små färgsläpp på ganska dolda ställen på undersidan. Blir en lätt fix lite senare
frznlogic
Snoffsig ärtgrön färg!
Ser inte riktigt ut som den vanliga interior green, men du har säkert en tanke med det?
Ser inte riktigt ut som den vanliga interior green, men du har säkert en tanke med det?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Snoffsig ärtgrön färg!
Japp, jag tappade bort min interior green och tog fel nu när du sa det... 😂. Jaja får väl gucka ner hålen så det inte syns så mycket då 😉
I övrigt väldigt lite gjort, städat och letat efter min interior green som fått ben och sprungit bort verkar det som.... Eller barn med ben som sprungit bort den, who knows 😉. Sen lagat 3d skrivaren och börjat printa igen ☺️. Dags för dekalerna här också imorgon tror jag...
frznlogic
Dekaldags!?
Inte illa alls faktiskt!
Inte illa alls faktiskt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Lägg ett mörkgrönt filter och toppa därefter med en mörk wash. Torde bli grejhöjt.frznlogic skrev:Får väl gucka ner hålen så att det inte syns så mycket, då. 😉
Matt_Public- Master of DNF
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» HobbyBoss P-39... hur svårt kan det bli?
» UH-34D, HobbyBoss 1/72
» J-32B/E Lansen, Hobbyboss, 1:48
» HobbyBoss Ka-50 Blackshark
» F-105G Hobbyboss 1/48
» UH-34D, HobbyBoss 1/72
» J-32B/E Lansen, Hobbyboss, 1:48
» HobbyBoss Ka-50 Blackshark
» F-105G Hobbyboss 1/48
Sida 1 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|