Gloster Meteor Mk.8, Airfix 1/48
+12
Matt_Public
linusorn
Gigabyte
cas
Marlin
glimturen
TommyKillander
Henrik Bergman
Mal
frznlogic
Azgaron
Stefan E
16 posters
Sida 3 av 4
Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: Gloster Meteor Mk.8, Airfix 1/48
Riktigt snyggt Stefan.
Synd på rutan, men du klarade det ju galant.
Nu när du är medveten om det är jag säker på att nästa inte kommer ha samma problem.
Snart öken färger då
/Bosse
Synd på rutan, men du klarade det ju galant.
Nu när du är medveten om det är jag säker på att nästa inte kommer ha samma problem.
Snart öken färger då
/Bosse
Marlin
Marlin skrev:Snart öken färger då
/Bosse
Tack, Bosse!
Ja, nu närmar det sig målning....
Har du några bra förslag på den ljusa sandfärgen för den Syriska Meteoren?
På dekalarket står bara Pale Stone, kopplat till Xtracolor, men vad kommer närmast i Humbrol, 103, 121, 148 eller 94?
Har en del färger från WEM också...
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Jag tror det finns en tråd om just syriska Meteorer på Britmodeller.
Kolla här: http://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/235009513-isradecal-new-sheets-148-middle-east-meteors-israeli-numbers/
Men om jag kommer ihåg rätt så ska det vara PRU Blue på undersidan, Och sen Pale Stone på ovansidan, tillsammans med grönt, Exakt vilken kommer jag inte ihåg just nu, men skulle tippa på att det var samma gröna färg britterna använde på sina grå/gröna maskiner.
/Bosse
Kolla här: http://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/235009513-isradecal-new-sheets-148-middle-east-meteors-israeli-numbers/
Men om jag kommer ihåg rätt så ska det vara PRU Blue på undersidan, Och sen Pale Stone på ovansidan, tillsammans med grönt, Exakt vilken kommer jag inte ihåg just nu, men skulle tippa på att det var samma gröna färg britterna använde på sina grå/gröna maskiner.
/Bosse
Senast ändrad av Marlin den fre mar 17 2017, 15:00, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Utan glasögon på näsan är det svårt att stava rätt. :-))
Marlin
Snyggt jobbat och huven fixade du fint!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Marlin skrev:Jag tror det finns en tråd om just syriska Meteorer på Britmodeller.
/Bosse
Ja, PRU blue är redan målad på undersidan och den gröna är den vanliga RAF-gröna (Hu163), det var sandfärgen (Pale Stone är lite diffust) jag var ute efter.
Får tråla nätet lite och kolla den där tråden....
Edit; Har kollat BM och nu vet jag ungefär var färgen bör hamna, den bilden var till stor hjälp!
Tack för hjälpen
Stefan
Hejsan!
OK, PRU Blue lagd på undersidan och på alla luckor…
Lägg märke till att jag lagt/tryckt dit luftbromsarna i stängt läge…
Maskering av undersidan, banden på tanken skall bli aluminium så de lämnade jag också omaskerade.
Mycket tejp gick det åt….
Nymålad med Hu93 Desert Yellow
Luftbromsarna löst dittryckta här också, baljorna skall ju vara aluminium men topparna skall matcha cammot.
Kommer mera snart!
Stefan
OK, PRU Blue lagd på undersidan och på alla luckor…
Lägg märke till att jag lagt/tryckt dit luftbromsarna i stängt läge…
Maskering av undersidan, banden på tanken skall bli aluminium så de lämnade jag också omaskerade.
Mycket tejp gick det åt….
Nymålad med Hu93 Desert Yellow
Luftbromsarna löst dittryckta här också, baljorna skall ju vara aluminium men topparna skall matcha cammot.
Kommer mera snart!
Stefan
PRU Blue och desert yellow blev ju mycket lyckat!
Ser fram emot fortsättningen!
Ser fram emot fortsättningen!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ser snyggt ut, Stefan! Trevlig färgkombo!
Håkan
Håkan
Å nu blir det mera öken...
Det skall ju vara ett hårt mönster med böljande kurvor, så till detta skar jag långa remsor av tejp, ca. 25-30cm långa och ungefär 2mm breda.
Det gör att tejpen blir väldigt flexibel och mönstret går lätt att lägga.
Det tog ett par timmar…
Sedan var det ”bara" att fylla i mellanrummen med mera tejp…
Det tog ännu flera timmar….
Banden på tanken målade med Alclad Aluminium.
Det mörkgröna målade jag med Humbrol 163 Dark Green, och så här ser modellen ut när den är demaskerad….
En del missar och lite färg-krypningar här o där, så det blir en del att åtgärda, men på det stora hela blev det rätt bra, tycker jag.
Jag gillar verkligen färgkombon!
Kommer mera snart!
Stefan
Det skall ju vara ett hårt mönster med böljande kurvor, så till detta skar jag långa remsor av tejp, ca. 25-30cm långa och ungefär 2mm breda.
Det gör att tejpen blir väldigt flexibel och mönstret går lätt att lägga.
Det tog ett par timmar…
Sedan var det ”bara" att fylla i mellanrummen med mera tejp…
Det tog ännu flera timmar….
Banden på tanken målade med Alclad Aluminium.
Det mörkgröna målade jag med Humbrol 163 Dark Green, och så här ser modellen ut när den är demaskerad….
En del missar och lite färg-krypningar här o där, så det blir en del att åtgärda, men på det stora hela blev det rätt bra, tycker jag.
Jag gillar verkligen färgkombon!
Kommer mera snart!
Stefan
Smaskens!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Helt klart en udda färgkombination mot vad man brukar se när det berör brittiska flygmaskiner. Kul att se när någon väljer en individ som sticker ut!
Vänligast / André
Vänligast / André
Andre B
Så vackert!
Jag må vara en inbiten frihandsmålare, men skarpt avgränsade färgytor har liksom en sobert strikt charm. Tokbra färgkombo också!
Jag må vara en inbiten frihandsmålare, men skarpt avgränsade färgytor har liksom en sobert strikt charm. Tokbra färgkombo också!
Matt_Public- Master of DNF
Hejsan!
Landstället har monterats, eller rättare sagt, det bara snäppte på plats…
Hela kärran klarlackad med Alclad Aqua Clear, denna fantastiska klarlack….
Jag pillrade bort luftbromsarna…
Perfekt….
Precis så jag ville ha det, baljorna i aluminium och topparna i cammomönstret!
Färdig för…
DEKALER!
…och vi börjar med det roligaste…
Stencilerna… och Meteoren har fler än man kan tro…
Gillar Airfix stencilkartor skarpt, stora o klara så man ser exakt vart varje dekal skall sitta.
[URL=https://s258.photobucket.com/user/Volvo9651992/media/48%20Scale/Gloster%20Meteor%20Mk8/IMG_0893_zpsaxzgsbyz.jpg.html
Dekalarket är stort och färggrant, perfekt tryckt av Cartograf, så här finns verkligen inget att klaga på.
Jag kommer ju ändå att använda extra dekaler från Xtradecals, men det beror på att jag vill bygga en annan individ än dom man får i lådan.
Stencilerna tar jag ur byggsatsen….
Här har jag fått på walkways och framkroppens stenciler…
OK, bara resten kvar då….
Det tog ett par kvällar att få på alla stencilerna och de 10 Syriska nationalitetsmärkningarna och individdekalerna.
Det är faktiskt Arabiska siffror, nummer 109, det är samma siffror som vi använder idag.
Alla dekaler uppförde sig exemplariskt och alla stenciler är fullt läsbara, även de allra minsta!
Lite duttande med en pensel för att fylla i en del små missar i målningen, sedan ännu ett lager klarlack för att försegla alltihopa.
De sista småpinalerna som hjulen, luftbromsar, pitotrör, fotsteg etc. monterade.
Kommer mera snart!
Stefan
Landstället har monterats, eller rättare sagt, det bara snäppte på plats…
Hela kärran klarlackad med Alclad Aqua Clear, denna fantastiska klarlack….
Jag pillrade bort luftbromsarna…
Perfekt….
Precis så jag ville ha det, baljorna i aluminium och topparna i cammomönstret!
Färdig för…
DEKALER!
…och vi börjar med det roligaste…
Stencilerna… och Meteoren har fler än man kan tro…
Gillar Airfix stencilkartor skarpt, stora o klara så man ser exakt vart varje dekal skall sitta.
[URL=https://s258.photobucket.com/user/Volvo9651992/media/48%20Scale/Gloster%20Meteor%20Mk8/IMG_0893_zpsaxzgsbyz.jpg.html
Dekalarket är stort och färggrant, perfekt tryckt av Cartograf, så här finns verkligen inget att klaga på.
Jag kommer ju ändå att använda extra dekaler från Xtradecals, men det beror på att jag vill bygga en annan individ än dom man får i lådan.
Stencilerna tar jag ur byggsatsen….
Här har jag fått på walkways och framkroppens stenciler…
OK, bara resten kvar då….
Det tog ett par kvällar att få på alla stencilerna och de 10 Syriska nationalitetsmärkningarna och individdekalerna.
Det är faktiskt Arabiska siffror, nummer 109, det är samma siffror som vi använder idag.
Alla dekaler uppförde sig exemplariskt och alla stenciler är fullt läsbara, även de allra minsta!
Lite duttande med en pensel för att fylla i en del små missar i målningen, sedan ännu ett lager klarlack för att försegla alltihopa.
De sista småpinalerna som hjulen, luftbromsar, pitotrör, fotsteg etc. monterade.
Kommer mera snart!
Stefan
Den blir rackarns läcker alltså!
Strålande dekalerat!
Strålande dekalerat!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Mycket snyggt jobbat, Stefan! Blev läckert med färg och dekaler!
Håkan
Håkan
Hujedamig, vilket dekalbonanza!
Slutresultatet skäms dock inte för sig på en enda fläck (delvis för att lediga ytor saknas). Jag är full av storögd beundran, alltså.
Slutresultatet skäms dock inte för sig på en enda fläck (delvis för att lediga ytor saknas). Jag är full av storögd beundran, alltså.
Matt_Public- Master of DNF
Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» Gloster Meteor F3 - Airfix 1/72
» Brittbygge 2: Meteor F.1
» Gloster Meteor T7
» Gloster Javelin FAW.9/9R, Airfix 1/48
» J8 Gloster Gladiator 1/72.....
» Brittbygge 2: Meteor F.1
» Gloster Meteor T7
» Gloster Javelin FAW.9/9R, Airfix 1/48
» J8 Gloster Gladiator 1/72.....