IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Iwata!

+2
glimturen
AndersW
6 posters

Gå ner

Iwata! Empty Iwata!

Inlägg av AndersW lör nov 26 2016, 23:20

I torsdags blev det stopp i produktionen; min Sil-Air 15D blev kraftigt inkontinent och stod i en pöl av kompressorolja på arbetsbänken. Man kan limma, spackla och slipa men så småningom behöver man måla också... Så efter att ha dammsugit Google och Youtube på information blev det besök hos Lackman i Hisings Backa och Matton på Första Långgatan för att jämföra Iwata med Sil-Air.

Hmmm, hmmmm, hmmmmmmmmm.... Det blev:

Iwata! EAB6569E-5581-4BAD-9291-B86AED0D59A9_zpsjatxbbdk

Och utan låda men med påse:

Iwata! BDA63366-6148-49EB-AB4F-E775011E7ADA_zps0j87q7xk

En styck Iwata IS 975 Power Jet Pro! Dubbla anslutningar med individuell tryckreglering (tur man har två sprutor), rejält luftflöde och anständig ljudnivå. Än så länge bara torrkörd, återkommer med mer intryck efter att ha kört i skarpt läge. Men den är liten och kompakt och väger hälften av Sil-Air:en, bådar gott inför speedbygge och plastkollo!

Iwata! CA4C4CEE-A13E-4438-8714-FA15CD1DEF3B_zpsyytg3025

Iwata! DF4E4C3A-C1EC-4C14-BEF3-6BAE26FD895A_zpswc5avlvw

Iwata! 90C46C10-0616-483D-A62C-7FE2ADE09162_zpsj4gfhhnj
AndersW
AndersW


Till överst på sidan Gå ner

Iwata! Empty Sv: Iwata!

Inlägg av glimturen lör nov 26 2016, 23:39

Det där såg ut som en finfin investering! Very Happy
Skall bli kul att se den komma till användning.
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Iwata! Empty Sv: Iwata!

Inlägg av Matt_Public sön nov 27 2016, 06:54

Dubbelpipigt låter ju likt en sommarhit! Cool

Trist på den gamla, men tjusigt värre med den nya.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Iwata! Empty Sv: Iwata!

Inlägg av Henrik Bergman sön nov 27 2016, 16:53

Intressant... vad kostar en sån? scratch



/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman


Till överst på sidan Gå ner

Iwata! Empty Sv: Iwata!

Inlägg av frznlogic sön nov 27 2016, 16:55

Trist med den gamla kompressorn som sagt. Har du någon aning vad som hänt med den?

Och snygg ny makapär! Ser makalös ut 😉

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Iwata! Empty Sv: Iwata!

Inlägg av cas sön nov 27 2016, 17:59

Dubbelanslutning?
Verkar som jag skall sitta jämte dig på speedbygget...

Återkom gärna med ett första skarpt prov-intryck!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Iwata! Empty Sv: Iwata!

Inlägg av AndersW mån nov 28 2016, 21:11

Installerad och klar sedan i fredags, men sedan kom dotterns skolas julbasar, 1e advent och mammas födelsedag emellan men nu har det målats lite. Intryck hittills är mycket bra, eftersom det är en kolvkompressor är ju ljud- och vibrationsnivå högre än min gamla Sil-Air/Werther som ju knappt märktes när den arbetade. Tänk rejäl akvariepump så har ni en aning om ljudet från Iwatan. Dock inget problem, ljudnivån från dragskåpet/sprutboxen är högre när fläkten är igång.

Jag köpte den på Lackman här i Göteborg (produktlänk http://www.lackman.se/produkter/airbrush/kompressorer/is-975-de-airbrush-compressor.html) och fick 10 % rabatt efter att ha nämnt IPMS Very Happy Betalade alltså knappt 6000:- för den. En rejäl summa, men jag hoppas att denna håller tills jag får tillträde till plasthimlen....


Summering; vikt, format, dubbla uttag med individuell tryckreglering och att slippa oljehantering är rejäla steg framåt, ljudet en liten nackdel. Men eftersom den är utrustad med tank, om än liten, så kan man faktiskt spruta hyfsat länge innan pumpen går, och den är snabb på att fylla upp.

Så Christer, välkommen att koppla in dig på andra pipan på speedbygget!
AndersW
AndersW


Till överst på sidan Gå ner

Iwata! Empty Sv: Iwata!

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet