IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Ksp-täckplåt Messerschmitt 109G-6

2 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Ksp-täckplåt Messerschmitt 109G-6 Empty Ksp-täckplåt Messerschmitt 109G-6

Inlägg av Hauptmann lör feb 04 2017, 16:47

Den här bilden är från Wikipedia. Den visar ksp-täckplåten till MT-507, den finska Me 109 som står utställd i Finlands flygvapenmuseum i mellersta Finland.

Är denna ksp-täckplåten av förenklad tillverkning eller av standardtillverkning? Just den här flygplansindividen vet jag är utrustad med den gamla typen av stjärtfena, alltså samma typ som fanns redan på Emil-varianten.

Hauptmann

Ksp-täckplåt Messerschmitt 109G-6 Messerschmitt_Bf_109_G-6_%28MT-507%29_K-SIM_12
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Ksp-täckplåt Messerschmitt 109G-6 Empty Sv: Ksp-täckplåt Messerschmitt 109G-6

Inlägg av Matt_Public sön feb 05 2017, 07:43

Hej-hoppla!

Det där är Bf 109G-6 W.Nr. 167271 (ursprunglig beteckning VO + GI). Av alla bevarade 109:or är denna maskin förmodligen den som fått mest service. MT-507 levererades från Luftpark den 26/8 år 1944 och flög sista gången den 13/3 år 1954 (med en sammanlagd flygtid på 273 timmar och 25 minuter). Riktigt imponerande med tanke på att motorn inte var tänkt att hålla för fler än 200 timmar (och inte sällan lade av efter 50).

Med ovanstående i åtanke (samt vetskapen om hur snabbt tillgången på Messerschmitt-originaldelar begränsades) om är det därmed klokast att undvika utfästelser om standard gällande just den här individen. Utifrån fotot ser emellertid komponenten nog så riktig ut, om det kan vara till någon glädje.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Ksp-täckplåt Messerschmitt 109G-6 Empty Sv: Ksp-täckplåt Messerschmitt 109G-6

Inlägg av Hauptmann sön feb 05 2017, 08:16

Jo, jag känner till just den här flygplanindividens historia - det var den finska Me 109, som gjorde den allra lista officiella flygningen i det finska flygvapnets tjänst. Därefter togs Me 109 (efter imponerande 11 år! Shocked ) ur tjänst helt och hållet.

Men det jag vill veta är om just denna ksp-täckplåt är av standardtillverkning eller av förenklad tillverkning. I byggsatsen jag har hemma så finns ksp-täckplåten i två utföranden, nämligen med rak resp. sned kant (precis som på denna). Det jag avser bygga är en Me 109G-6 av sen tillverkning.

Hauptmann
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Ksp-täckplåt Messerschmitt 109G-6 Empty Sv: Ksp-täckplåt Messerschmitt 109G-6

Inlägg av Matt_Public sön feb 05 2017, 08:24

Beklagar historielektionen. What a Face

Hauptmann skrev:Det jag avser bygga är en Me 109G-6 av sen tillverkning.
Vilken individ? Att vara specifik känns som bästa vägen till korrekt utförande.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Ksp-täckplåt Messerschmitt 109G-6 Empty Sv: Ksp-täckplåt Messerschmitt 109G-6

Inlägg av Hauptmann sön feb 05 2017, 09:04

Werknummer 165277, Stammzeichen BV+UB, MT-452.

Det jag vet om just den här individen är att den var utrustad med Erla-huv (s.k. Galland-huv), och inte mer. Då det borde ha varit en sen G-6 så borde den också ha haft en hög stjärtfena, men det är just det - gissningar.

Hauptmann


Senast ändrad av Hauptmann den lör feb 11 2017, 08:24, ändrad totalt 1 gång
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Ksp-täckplåt Messerschmitt 109G-6 Empty Sv: Ksp-täckplåt Messerschmitt 109G-6

Inlägg av Hauptmann sön feb 05 2017, 12:04

Här har vi en fin bild på MT-452 (Werknummer 165277, Stammzeichen BV+UB) från Axishistoryforum. Problemet löst.

http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=196559

Här syns det tydligt att just den här flygplansindividen har den gamla typen av stjärtfena och sidoroder och även verkar ha (men det är svårt att se...) en annan typ av ksp-täckplåt, den med raka kant.

Men återigen så är det sistnämnda enbart gissningar.

Hauptmann
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Ksp-täckplåt Messerschmitt 109G-6 Empty Sv: Ksp-täckplåt Messerschmitt 109G-6

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet